Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Advertisements

Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
VARIACE Mgr. Hana Križanová
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Daniel Hanzlík. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
„EU peníze středním školám“
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniel Hanzlík Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Zdroj: Kombinatorika Zdroj:
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _727 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_780.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_764 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Variace VY_32_INOVACE_M4r0107 Mgr. Jakub Němec.
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _722 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_773.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady30Číslo DUM.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
MATEMATIKA Variace.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniel Hanzlík Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady30Číslo DUM.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady30Číslo DUM.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Permutace s opakováním VY_32_INOVACE_M4r0109 Mgr. Jakub Němec.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Kombinace VY_32_INOVACE_M4r0108 Mgr. Jakub Němec.
VARIACE S OPAKOVÁNÍM Mgr. Zdeňka Hudcová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Variace s opakováním VY_32_INOVACE_M4r0110 Mgr. Jakub Němec.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
KOMBINATORIKA Permutace bez opakování
Materiály jsou určeny pro výuku matematiky: 3. ročník
Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková Kombinatorické úlohy.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_15 Název materiáluKombinatorika.
VARIACE BEZ OPAKOVÁNÍ Rozbor úlohyŘešení úlohy Obrázek 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_09 Název materiáluKombinatorické.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Permutace s opakováním
KOMBINATORIKA Je část matematiky, která se zabývá uspořádáním daných prvků podle určitých pravidel do určitých skupin Máme množinu n různých prvků, z níž.
Opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Permutace 1. září 2013 VY_42_INOVACE_190203
Opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
PERMUTACE BEZ OPAKOVÁNÍ
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Matematika Variace.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Transkript prezentace:

Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím ICT Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0940 Autor: Lenka Šálková Tematická oblast: Kombinatorika, pravděpodobnost a statistika Název DUMu: Variace, permutace Kód: VY_32_INOVACE_MA.2.05 Datum: 22. 11. 2012 Cílová skupina: Žáci středních škol Klíčová slova: variace, permutace, uspořádané n-tice Anotace: Zavedení pojmu permutace, definice, procvičení, zavedení pojmu variace, definice, procvičení.

Variace, permutace

Variace 1) Volejbalového turnaje se účastní 6 týmů. Kolika způsoby mohou tyto týmy obsadit medailová místa v konečném umístění? 2) Na maturitním plese se 10 hlavních cen v tombole losuje z 250 lístků. Kolika způsoby může toto losování dopadnout? 3) Na zkoušení jsou připraveny dvě otázky (otázky nejsou stejné) a studenti jsou losováni náhodně. Kolika způsoby může losování dopadnout, pokud je ve třídě 31 studentů?

Variace Nechť je dána neprázdná konečná množina, která má n prvků. Každá uspořádaná k -tice, sestavená z těchto prvků tak, že každý se v ní vyskytuje nejvýše jednou, se nazývá k-členná variace (variace k-té třídy) z n prvků. Počet V (k, n) všech k-členných variací z n prvků je: záleží na pořadí prvků v k-tici, prvky se neopakují

Variace 1) Rozepiš a vypočti. V3(4) V1(40) V3(3) 2) K sestavení vlajky, která má být složena ze tří různobarevných vodorovných pruhů, jsou k dispozici látky barvy bílé, červené, modré, zelené a žluté. a) Urči počet všech vlajek, které lze z látek těchto barev sestavit. b) Kolik vlajek má modrý pruh uprostřed? c) Kolik vlajek má modrý pruh? d) Kolik vlajek nemá uprostřed modrý pruh? e) Kolik vlajek nemá žlutý pruh?

Variace 3) Z kolika různých prvků je možné vytvořit 132 variací druhé třídy? 4) Kolik různých trojciferných přirozených čísel dělitelných deseti lze sestavit z číslic 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, jestliže se žádná číslice neopakuje. 5) Mistrovství světa v hokeji se účastní 16 mužstev. Kolik různých umístění může být na prvních třech místech?

Permutace Permutace z n prvků je každá n-členná variace z těchto prvků tj. k = n Permutace z n prvků je uspořádaná n-tice sestavená z těchto prvků tak, že každý se v ní vyskytuje právě jednou. Počet permutací z n prvků odvodíme ze vzorce pro počet n-členných variací z n prvků: záleží na pořadí prvků v k-tici, prvky se neopakují V(k, n) = Pro k = n: V(n, n) = n · (n − 1) · (n − 2) · … · (n − k + 1) n · (n − 1) · (n − 2) · … · (n − n + 1) = n · (n − 1) · (n − 2) · … · 1

Permutace Počet P(n) všech k - členných permutací z n prvků je: P(n) = n! Rozepište a vypočtěte: a) P(5) b) P(1) c) P(3) d) 4! e) 50! Pozor! Hodnota faktoriálu je definována i pro nulu. Platí: 0!=1.

Permutace Kolika způsoby lze zamíchat balíček 32 karet? 2) Vytvořte všechny uspořádané trojice z prvků množiny M = {A, B,C} tak, aby se žádný prvek neopakoval. 3) Určete počet všech čtyřciferných přirozených čísel, která lze sestavit z číslic 1,2,3,4 tak, aby se žádná číslice neopakovala.

Permutace Počet P(n) všech k - členných permutací z n prvků je: P(n) = n! Kolika způsoby lze zamíchat balíček 32 karet? 2) Vytvořte všechny uspořádané trojice z prvků množiny M = {A, B,C} tak, aby se žádný prvek neopakoval. 3) Určete počet všech čtyřciferných přirozených čísel, která lze sestavit z číslic 1,2,3,4 tak, aby se žádná číslice neopakovala.

Permutace 4) Určete, kolika způsoby se v šestimístné lavici může posadit šest hochů, jestliže a) dva chtějí sedět vedle sebe b) dva chtějí sedět vedle sebe a třetí chce sedět na kraji 5) Určete, kolika způsoby mohou 4 chlapců a 5 dívek nastoupit do zástupu tak, aby a) nejdříve stály všechny dívky a pak všichni chlapci b) mezi žádnými dvěma chlapci nebyla žádná dívka ani mezi žádnými dvěma dívkami nebyl žádný chlapec c) mezi žádnými dvěma chlapci nebyla žádná dívka

Permutace 6) Určete, kolika způsoby může 10 táborníků při nástupu na ranní rozcvičku nastoupit a) do řady b) do řady, v níž je táborník Aleš na kraji c) do řady, v níž táborníci Aleš a Zdeněk nestojí vedle sebe [1]

Permutace 7) Zvětší -li se počet prvků o dva, zvětší se počet permutací bez opakování z těchto prvků 20 krát. Určete původní počet prvků. 8) Určete, kolika způsoby lze přemístit písmena slova KOMBINACE tak, aby v tomto přemístění nějaká skupina po sobě jdoucích písmen tvořila slovo EMA. 9) Určete, kolika způsoby můžeme navléknout na nit deset různě barevných korálků. Konec nitě poté svážeme.

Zdroje obrázků: [1] ] Dostupný pod licencí Microsoft Office 2010 (viz. http://www.microsoft.com/en- us/legal/intellectualproperty/Permissions/default.aspx na www: http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=skaut&ex=1#ai:MC900294020| Archiv autora Zápisy vzorců jsou mým vlastním dílem

Užitečné webové stránky: Kombinatorika http://carolina.mff.cuni.cz/~jana/kombinatorika/ http://www.realisticky.cz/ http://www.mg-akademie.cz/stranky_profesori/horsky/stat/st_3_PVC.pdf Pravděpodobnost http://vrbova.webnode.cz/treti-rocnik2/pravdepodobnost/ Statistika http://www.gymkl.cz/web/cs-s1006--1_10-statistika http://matikabrdickova.sweb.cz/soubory_PDF/7/8_Zaklady_statistiky.pdf http://vrbova.webnode.cz/treti-rocnik2/statistika/

Literatura: CALDA, Emil a Václav DUPAČ. Matematika pro gymnázia: kombinatorika, pravděpodobnost a statistika. 1. vyd. Praha: Jednota českých matematiků a fyziků, 1993, 163 s. ISBN 80-701-5444-6. FUCHS, Eduard a Josef KUBÁT. Standardy a testové úlohy z matematiky pro čtyřletá gymnázia. 1. vyd. Praha: Prometeus, 1998, 147 s. ISBN 80-719-6095-0. KUBÁT, Eduard, Josef HRUBÝ. .: Sbírka úloh z matematiky pro střední školy – Maturitní minimum. Praha: Prometeus, 147 s. ISBN 80-719-6030-6. JIRÁSEK, František, BRANIŠ. Sbírka úloh z matematiky pro SOŠ a pro studijní obory SOU. 3., upr. vyd., dotisk. Praha: Prometheus, 1989, 479 s. Učebnice pro střední školy (Prometheus). ISBN 80-719-6012-8. PETÁKOVÁ, Jindra, BRANIŠ. Matematika: příprava k maturitě a k přijímacím zkouškám na vysoké školy. 1. vyd. Praha: Prometeus, 1989, 303 s. Učebnice pro střední školy (Prometheus). ISBN 80-719-6099-3.