Patenty a vynálezy přírody I.. S fyzikálními zákonitostmi se setkáváme nejen při činnosti mnoha přístrojů, strojů a technických zařízení, ale i v jevech.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Buňka.
Advertisements

Zpracovala Iva Potáčková
PLANETA ZEMĚ A VZNIK ŽIVOTA NA ZEMI
Mechanika tuhého tělesa
Přizpůsobení živočichů k prostředí
vlastnosti kapalin a plynů I. Hydrostatika
Otáčivé účinky síly (Učebnice strana 70)
Práce při zvedání tělesa kladkami
Vzájemné působení těles - síla
Mechanika tekutin Kapalin Plynů Tekutost
Mechanika tekutin tekutina = látka, která teče
Třecí síly v denní i technické praxi
Digitální učební materiál
TŘÍDĚNÍ ŽIVOČICHŮ.
Tření Třecí síla. (Učebnice strana 91 – 95)
KOSTERNÍ SOUSTAVA.
Plyny Plyn neboli plynná látka je jedno ze skupenství látek, při kterém jsou částice relativně daleko od sebe, pohybují se v celém objemu a nepůsobí na.
Slunce je hvězda, která je Zemi nejblíže…
Rostliny rybníka a jeho okolí 2
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _601 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
GRAVITAČNÍ POLE.
Nervová soustava- receptory
Složky krajiny a životní prostředí
9. Hydrodynamika.
POHYB: Antonín touška 4.b.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Mechanika kapalin a plynů
Závěrečný test pro 3. ročník
Zjednodušený přehled třídění savců
Mechanické vlastnosti kapalin
Gravitační síla. Gravitační pole
Částicová stavba látek
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
RISK Fyzika 7 I. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _646 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Název materiálu: GRAVITAČNÍ POLE – výklad učiva.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
(kladka,páka,nakloněná rovina,kladkostroj)
Mechanické vlastnosti kapalin
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Mechanika tekutin Tekutiny Tekutost – vnitřní tření
JSOU TO: DŘEVINY A BYLINY.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.7 Živočichové - dělení Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník Číslo.
Rákos má podzemní až 4 m dlouhé oddenky, z nichž vyrůstají silná vzpřímená stébla s až 50 cm dlouhými listy. Rákos obecný je velmi statná vytrvalá.
Obratlovci obojživelníci.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Rostliny Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník Číslo projektu:
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr VáchaZS – Mechanika tuhého tělesa.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název:
JEDNODUCHÉ STROJE ČLOVĚK A TECHNIKA
PLANETA ZEMĚ A VZNIK ŽIVOTA NA ZEMI
Archimédův zákon rovnováha hydrostatická vztlaková síla: tíha kapaliny
Rostliny.
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
BUŇKA – základ všech živých organismů
VY_32_INOVACE_07_Rostlinná buňka
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Přípravný kurz Jan Zeman
9. Dynamika – hybnost, tření, tíhová a tlaková síla
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání
VY_52_INOVACE_21_ Vlastnosti rostlin
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
TECHNIKA ZNAK – rotace, souhra Lekce č. 17
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transkript prezentace:

Patenty a vynálezy přírody I.

S fyzikálními zákonitostmi se setkáváme nejen při činnosti mnoha přístrojů, strojů a technických zařízení, ale i v jevech živé přírody. Mnohé, co příroda vytvořila, budí obdiv u vyznavačů techniky. Mnohé se také stalo inspirací pro řadu technických vynálezů. Nabízíme vám formou prezentace ukázky z 1.části našeho fyzikálního bádání ve světě živé přírody, které provádíme při realizaci projektu ESF naší školy ke ŠVP.Postupně budeme zveřejňovat touto formou další ukázky. Na závěr projektu zpracujeme z této oblasti ucelený materiál.

Proč se listy osiky neustále chvějí? Listy osiky mají dlouhé zboku ploché stopky (páka), proto jsou v nestabilní poloze

Proč se jmenuje jedno z letadel v NTM v Praze Zanonie? Zanonie macrocarta je jeden druh tykve z Nové Guinee Její semena mají lehký klenutý nosný kryt jsou ideálními představiteli klouzavého letu

Proč se vysoký rákos nezlomí ve větru? Pochva rákosu na stonku je volná Listy se otáčí ve směru větru a kladou tak nejmenší odpor

Proč mají žáby zadní nohy dlouhé? Odrazové nohy musí dodávat pohybu veškerou energii Nesou mohutnější svaly Působí jako páky

Proč velryba, která má plíce nevydrží na suchu? Hmotnost velryby je 90 – 100 t Ve vodě je tíha vyrovnávána vztlakovou silou Na souši velká tíhová síla stlačí cévy a nastává porucha dýcháni

Jakou kostru má žížala? Žížala má hydrostatickou kostru Je to jako vak naplněný vodou (vnější vrstvy těla obklopují dutinu plnou tekutiny) Voda je nestlačitelná (když vnější vrstvy organismu tlačí na vodu, voda tlačí zpět a podpírá tělo živočicha) Tato kostra pomáhá v pohybu, je ohebná, ale neposkytuje ochranu

Čím je zajímavý cucujo? Je to světlonoš americký Brouk 3 – 4 cm Na stranách šíjovitého štítu má 2 žluté hrbolky, které září Záložní bílkovina se působením fermentu mění na světélkující hmotu= luciferin, druhý ferment umožňuje vydatné okysličování, při kterém se uvolňuje energie-světlo

Existuje v rostlinné říši reaktivní pohon? Rostlina tykvice stříkavá (pukavá) Při dotyku obsah se semeny vystříkne a okurkovitý plod se pohybuje na druhou stranu

Jaké stéblo mají vodní rostliny? Ohebné stéblo Ve vzpřímené poloze je udržuje vztlaková síla při vlnobití by se tvrdé stéblo mohlo zlomit

Čím je zajímavá moucha diopsida? Má oči umístěné na koncích dlouhých výrostků Tím se rozšiřuje zorný úhel Může zpozorovat nebezpečí zezadu i zepředu

Proč má rostlina locika druhotné jméno kompasová? Listy jsou v rozmístěné v jedné rovině – sever – jih Rostlina reaguje na pohyb slunce V této poloze se zabraňuje přehřátí listů v poledne Za celý den se odpaří nejméně vody

Proč se kachny při chůzi kolébají? Mají nohy určené spíše k pádlování, proto jim vyrůstají daleko od sebe Když kachna zvedne nohu, začne na tu stranu přepadávat Kolébáním udržuje rovnováhu (svislá těžnice protíná právě plochu té nohy, kterou se dotýká země)

Který živočich má periskop? Ryba periophtalmus Zarývá se do bahnitého dna a oči vysouvá na stopkách, aby pozoroval okolí

Kde najdeme páku u šalvěje? V květu šalvěje Tyčinky jsou delší rameno páky, na jejímž konci je pyl Kratší rameno chrání vchod do květu Vleze-li čmelák do květu, stlačí kratší rameno Dlouhé rameno se dotkne jeho zad a zanechá na něm pyl