Populace, společenstva

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Potravní vztahy v ekosystémech
Advertisements

Biotické Faktory Jakub Kozel 2.B.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Digitalizace výuky Vztahy mezi organismy, rozmanitost organismů
Biotické podmínky života
EKOLOGIE.
Základní charakteristika a typy biocenóz
Ekologie moří, oceánů a oceánobiologie
POTRAVA.
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: Vztahy mezi organismy
EKOSYSTÉM Základní funkční jednotka přírody
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VZTAHY ORGANISMŮ.
Biotické faktory prostředí
Úvod do ekologie Jan Douda (FŽP, L169)
Biotopy ČR.
VZTAHY MEZI ORGANISMY.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
37.1 Ekologie – vztah organismus x prostředí
JAK POZOROVAT EKOSYSTÉM
TOK LÁTEK A ENERGIE EKOSYSTÉMEM
Saprotrofní potravní řetězec
Výkladová prezentace PowerPoint s komentářem učitele Člověk a příroda
Registrační číslo projektu:
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
Potravní vztahy.
Potravní pyramida.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Vztahy mezi živočichy a rostlinami
Škola Střední průmyslová škola Zlín
VZTAHY MEZI ORGANISMY POTRAVNÍ VZTAHY.
ŽIVOT NA ZEMI Přírodopis 6. třída.
Biotické faktory prostředí
Ekologické aspekty liniových staveb
Charakteristika ekosystému
Registrační číslo projektu:
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Ekosystém.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Úvod do ekologie.
Biosféra Úvodní část Jan Dušek.
Ekosystémy.
E KOSYSTÉMY Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
společenstva Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková
Potravní pyramida, potravní řetězec
Základní ekologické pojmy
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Ekosystém lesa a rybníka
Projevy života, třídění organismů
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
B IOSFÉRA Magdaléna Vičarová. 1.O RGANISMY A JEJICH ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Na zemi žije velké množství různých druhů mikroorganismů, rostlin (flóra) a živočichů.
Les-Lesní patra.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiálu VY_32_INOVACE_21_10 Název materiáluEkosystém.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Potravní (trofické) řetězce Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Ing. Lubor Dvořák Název: VY_32_INOVACE_06_B_20_Ekologie a životní prostředí Téma: Mineralogie Číslo.
VZÁJEMNÉ VZTAHY ORGANISMŮ V EKOSYSTÉMECH Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslav Navrátil. Dostupné z Metodického.
Název prezentace (DUMu):
Název prezentace (DUMu): Společenstva
Ekosystém – potravní řetězec, potravní pyramida
Ekologie moří, oceánů a oceánobiologie
Ekosystém Pětilístek: Prostředí
ŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením živé přírody.
Ekoton rozvrstvení v prostoru
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Opakování základních ekologických pojmů Ekologie Opakování základních ekologických pojmů.
Název školy Základní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm
Společenstvo. Definice = soubor populací všech organismů v daném biotopu fytocenóza zoocenóza.
Ekosystém les. Ekosystém biotop (neživá příroda) + společenstvo ( živá příroda) voda rostlinné - lesní patra vzduch živočisné půda sluneční záření.
Podmínky pro život na Zemi
Transkript prezentace:

Populace, společenstva Faktory biotické - vztahy vnitrodruhové mezidruhové Populace, společenstva charakteristiky populace dynamika populací růst populací strategie přežití základní vlastnosti společenstva vztahy mezi druhy periodicita sukcese

Společenstva a jejich vlastnosti Co je to společenstvo? Společenstvo je souhrn jedinců všech druhů, nacházejících se v určitém čase na určitém místě Druhy – např. jetel luční, králík divoký, střevlík měděný, bakterie Escherichia coli Místo – např. louka Čas – např. duben 2004

Související pojmy Synekologie – věda zabývající se společenstvy Ekosystém – určitý výsek biosféry (skládá se z biocenózy a biotopu) Biotop – místo, kde se nacházejí organismy společenstva, abiotické a biotické faktory Populace – jako společenstvo, ale pro jeden druh na daném místě

Základní vlastnosti společenstva společenstvo = biocenóza olšina, s. louky, řeky… Vztahy mezi druhy Periodicita – pravidelné změny společenstva – biorytmy organismů cirkanuální (rok) cirkadiánní (den) Sukcese – vývoj – změny zastoupení druhů ve společenstvu klimax během sukcese roste velikost rostlin, konkurence, počet nik Homeorhéza – evoluční stabilita (z hlediska evoluce není klimax závěrečné stadium)

Základní vlastnosti společenstva společenstvo = biocenóza olšina, s. louky, řeky… fytocenóza zoocenóza edafon (půdní spol.), plankton (vznášející se ve vodě), bentos (dno) Rozvrstvení společenstva (stratifikace): ▪       v prostoru svislé (vertikální) - rostlinná patra (E0, E1, E2, E3…) vodorovné (horizontální) –okraj a střed lesa, pobřeží a volný okraj oceánů ▪       v čase: sezónní změny (růst listů, kvetení…) ekoton – překryv sousedních společenstev (biodiverzita)

E0 - mechové patro E1 - bylinné patro E2 - keřové patro E3a - spodní stromové patro E3b - horní stromové patro K1 - horní kořenové patro K2 - střední kořenové patro K3 - spodní kořenové patro

Sukcese Primární (nejsou na začátku žádné organismy ani zdroj diaspor) – sopečná činnost, zemětřesení, velké povodně, u nás např. výsypky na Sokolovsku a Mostecku Sekundární (na začátku již existuje nějaké jiné společenstvo) – silniční a železniční náspy, opuštěné louky a pole… Blokovaná (určitý faktor zabraňuje dalšímu průběhu sukcese – např. nadměrné rozšíření expanzivních či invazních druhů, lidské zásahy)

Sukcese II. Primární sukcese začíná nějakými zpravidla primitivními nebo lehce přenosnými druhy (sinice, řasy, lišejníky, houby, větrem přenosná semena, létající hmyz, ptáci…) pokračuje zapojením bylinného patra (5-10 let) posléze se objevují keře (20-50 let) náletové dřeviny (přes 50 let) dřeviny stabilních porostů (100 a více let) Sekundární sukcese je vlastně zkrácená a urychlená primární (začíná „v půlce“ Závěrečné stadium sukcese nazýváme klimax. I klimax ovšem může procházet změnami v čase.

Pouště, prérie, tundra sinice řasy mechy lišejníky bakterie

POTRAVNÍ ŘETĚZCE, POTRAVNÍ SÍŤ Potravní řetězec je sled postupně na sebe navazujících potravních (trofických) vztahů Primární producenti (autotrofní organismy) tvoří nepostradatelnou základnu dalších potravních vztahů Konzumenti I., II. i dalších úrovní jsou heterotrofní organismy mnoha potravních strategií (detrivorní, parazitické, herbivorní, karnivorní trofické vztahy)

Potravní řetězec vyjadřuje přesuny látek i energie mezi rostlinami (producenty), býložravci (konzumenty I. řádu), masožravci (konzumenty II. řádu) a rozkladači (destruenty)

Suchozemský potravní řetězec primární producenti (řasy, lišejníky, mechorosty,….semenné rostliny) představují potravu pro konzumenty I. úrovně (řádu)- tzv. býložravce (herbivory), např. některé skupiny hmyzu,hlodavci,sudokopytníci apod. dále navazují skupiny masožravců a všežravců prakticky ze všech skupin heterotrofů.

Pastevně kořistnický potravní řetězec Potravní pyramida…..

POTRAVNÍ SÍŤ Potravní síť tvoří navzájem mnohonásobně propojované potravní vztahy (řetězce) např. rostlina-parazit-býložravec-parazitoid-masožravec-parazit-parazit parazita atd. příslušnost k určité trofické úrovni (vztahu) se může měnit během vývoje jedince (ontogenetického vývoje) (např. larva dravá, dospělec býložravý) Potravní (trofická) síť tvořená množstvím potravních vztahů je hlavním prostředkem udržujícím vyvážený stav ekosystému, tzv. homeostázu.