AKCELERAČNÍ PROGRAM pro přenos poznatků výzkumu a vývoje do praxe Prof. JUDr. Zdeněk Souček, DrSc. Mgr. Daniela Navrátilová
Základní úkol českých podniků: celosvětová konkurenceschopnost (pojem) Dosažitelnost: pouze realizací nových nápadů, projektů Žádné nízkonákladové produkty
Největší efekty – propojení zdánlivě nesouvisejících poznatků - tzv Největší efekty – propojení zdánlivě nesouvisejících poznatků - tzv. SERENDIPITY
Podmínky serendipitního myšlení: hodně znát – stále se učit (interdisciplinarita) touha po změně kreativní myšlení (vychovat novou generaci)
Předpověď důležitých objevů na léta 2020-35:* 2020: Energie/Životní prostředí: Světlo bez drátů a konec elektrických sloupů v krajině 2021: Doprava: Dálnice bez řidiče 2022: Vesmír/Kosmonautika/Obrana: A380 jako verze létajícího hotelu 2023: Technologie: Vstupem do EU se Švýcarsko dostává na špičku výzkumu v Evropě * podle Eric de Riedmatten: Objevy 21. století. Praha: Mladá fronta, 2007. 362 s. ISBN 978-80-204-1508-0
Elektronická škola se rozvíjí 2024: Komunikace: Elektronická škola se rozvíjí 2025: Doprava: Boom soukromých letů s krátkodobým pronájmem 2026: Komunikace: Zrod luminiscenčního vlákna nahrazuje plazmu a pohřbívá TV 2027: Technologie: Přenašeč informací pomocí optického pera znamená konec počítačové klávesnice
Letouny na elektřinu, ekologičtí obři 2028: Doprava: Letouny na elektřinu, ekologičtí obři 2029: Doprava: TGV dosahuje mezi Lyonem a Římem rychlosti 500 km/h 2030: Vesmír/Kosmonautika/Obrana: První základna života na Marsu 2031: Zdraví: Alzheimrova nemoc překonána Genetické léčebné postupy činí zázraky
Autosalon je virtuální, představuje vozidla více než 2032: Doprava: Autosalon je virtuální, představuje vozidla více než reálná 2033: Komunikace: Hlas si bere slovo Superasistent v kapse 2034: Technologie: Samočisticí beton pro zářivější fasády 2035: Energie/Životní prostředí: Zrození klimatizovaných měst
Být prvním v globálním světě
Propojit nové myšlenky s potenciálem podniku Potenciál: intelektuální (know-how, patenty, informace, vztahy se zákazníky, zkušenosti…) hmotný finanční Převaha významu intelektuálního potenciálu
Nutnost koherence potenciálu Příklad: Wal Mart – systém 4 vzájemně se podporujících a propojených kompetencí: agresivní management prodejního systému, podrobná analýza prodejních dat, vynikající logistika, důsledný management provozního kapitálu.
Využití znalostí trendů: zjistit trendy (deprese, obezita…) dopad trendů návrh nových produktů, metod, procesů… realizace
STRATEGICKÉ MYŠLENÍ autonomní vyvolaná MAKROSFÉRA ekonomika politika věda a výzkum demografie ekologie zdroje právo ostatní POTENCIÁL PODNIKU lidé specifické přednosti patenty K-H finance hmotný majetek silné/slabé stránky organizace a řízení distribuční sítě průhlednost procesů MIKROSFÉRA konkurence substituty dodavatelé zákazníci POPTÁVKA běžná strategická autonomní vyvolaná KOLEKTIVNÍ INTELIGENCE, NÁPADY, SERENDIPITY produkty - organizace a řízení - nové trhy technologie - logistika - motivace distribuce - marketing - ostatní
ZÁKLADNÍ ANALÝZY A PROGNÓZY IDEOVÝ NÁMĚT, NÁSTIN. STRATEGIE poptávka běžná strategická autonomní vyvolaná zdroje lidé finance suroviny jiné procesy technologické ostatní (distribuční, …) nepřekonatelná omezení rizika nezbytné podmínky právní finanční ostatní STRATEGIE VLASTNÍKŮ KONZISTENTNOST - znalosti technologie distrib. sítě infrastruktura nákup ostatní STRATEGIE - mise vize strategické cíle strategické operace IDEOVÝ NÁMĚT, NÁSTIN. STRATEGIE vize strat. cíle spec. přednosti strat. operace ROZHODNUTÍ TOP MANAGEMENTU DOPRACOVAT NE KONEC ANO
ZÁSADNÍ VELITELSKÉ ROZHODNUTÍ ROZPRACOVÁNÍ STRATEGICKÝCH OPERACÍ ANALÝZY A PROGNÓZY VIZE STATEGICKÉ CÍLE STRATEGICKÉ OPERACE poptávka produkty konkurence zákazníci majitelé - vymezení silné a slabé stránky regiony pracovníci - náklady příležitosti a hrozby spec. příležitosti region zdroje stakeholders procesy ekologie rizika ZÁSADNÍ VELITELSKÉ ROZHODNUTÍ - volba varianty, - kvantifikace tržeb a zisku STRATEGICKÝ TÝM výběr školení hodnocení ROZPRACOVÁNÍ STRATEGICKÝCH OPERACÍ STRATEGICKÉ OPERACE nové produkty, inovace prodej, marketing, nové trhy, servis, distribuční síť náklady, ceny, kalkulace, efektivita, snížení bodu zvratu procesy finance, dividendy, efektivita personalistika, motivace, vzdělávání logistika, nákup, zásoby kvalita facility management IT a controlling ekologie, energetika, H2O aliance, fúze investice organizace a řízení ukončení dosavadních aktivit
SYSTÉM STRATEGICKÉHO ŘÍZENÍ REALIZACE HODNOCENÍ AKTUALIZACE základní hypotézy vývoj makrookolí, mikrookolí plnění strategických operací hodnocení základních ukazatelů upřesnění na další rok další strategické období vytížení kapacit hvězdičková tabulka REALIZACE
Hlavní myšlenka = SERENDIPITY: propojení vzájemně vzdálených znalostí s potenciálem podniků a tvůrčím myšlením pracovníků
Konkretizace „ideové představy“ v olomouckém regionu: portál informací o objevech, trendech, vynálezech (BEACON, UP, technologické parky, celosvětové informační databáze, OK4Inovace, OK4EU, RIS aj.) vznik nápadů (MVŠO + další VŠ, podniky, obyvatelé olomouckého regionu) – žádné utopie, ale prakticky využitelné nápady realizace: existující i nově vzniklé podniky
Praktický příklad: inovační centrum BEACON informace o trendech *** meteorologické změny deprese ICT obezita miniaturizace *** nápady ??? SW + HW pro obézní jedlíky (měření nakoupených a konzumovaných kalorií) elektronické protihlukové stěny superžidle modlomat SW pro obézní děti elektronická sportovní obuv (měření pohybu) komplexní vařící domácí robot regulující kvalitu stravy ??? nástin strategie strategie realizace aktualizace
Business Education Acceleration of Innovation CONsulting
nová tvář olomouckého regionu spokojenost obyvatel t produkce sofistikovaných produktů zaměstnanost počet obyvatel průměrná mzda q
nová tvář olomouckého regionu Vítězství: nová tvář olomouckého regionu
Poznámka: metodický návod k provedení všech zmiňovaných procesů je uveden v této literatuře: SOUČEK, Z. a kol. Strategické řízení podniku vsuperturbulentním globálním světě - Díl I-V. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, 2010-11. SOUČEK, Z. Zvítězíme i v globální ekonomice. Praha: Professional Publishing, 2008.
DĚKUJI ZA POZORNOST Prof. JUDr. Zdeněk Souček, DrSc. Moravská vysoká škola Olomouc Ústav managementu a marketingu odborný garant