Konkurenční výhody země

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

MARKETING A MANAGEMENT
Trh a jeho zákonitosti.
Aktuální stav čerpání evropských fondů Příprava na další programovací období z pohledu regionů Mgr. Radko Martínek hejtman Pardubického kraje.
Lokalizace průmyslových (ekonomických aktivit)
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
Změny v ekonomickém prostředí
Podnikatelské prostředí: Makroprostředí
Cvičení č. 2 Řízení multinacionálních firem
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
MAKROEKONOMIE – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření: Klíčová.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Lenka Míkovcová10. března Rozvoj lidských zdrojů jako „motor“ ekonomického růstu Rozvoj lidských zdrojů jako „motor“ ekonomického růstu Lenka Míkovcová.
Podniková ekonomika Personální činnost.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Průmyslová politika ve vazbě na automobilový průmysl Zasedání rady ředitelů AutoSAP.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A3 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníZáří 2012.
HDP= hrubý domácí produkt
Mikroekonomie I Ekonomický růst Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Mikroekonomie I Trh práce a mzdová sazba
Marketingové prostředí
Ruská federace x WTO a OECD
1 Role české energetiky (doma a) na evropském trhu Petr Karas, ředitel Ústavu pro energetiku při Vysoké škole finanční a správní v Praze.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
2.Marketingové prostředí
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Ing. Petra Andrlová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
MARKETING.
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
CZ.1.07/1.3.45/ Ekonomické kompetence v občanském životě pro učitele Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo a název.
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
SPECIFIKA LESNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
Mezinárodní obchod a pohyb kapitálu
Důvody vstupu na zahraniční trhy
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Celkový a mezní produkt
OE III – Mezinárodní ekonomie
VY_32_INOVACE_ Mikroekonomie.
Ekonomicko – správní fakulta v Brně Katedra podnikového hospodářství KONKURENCESCHOPNOST PODNIKU VE VZTAHU K ROZVOJI MANAGEMENTU Ing. Viliam Záthurecký,
Vnější hospodářská politika1 VI.b NEDOKONALÁ KONKURENCE.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
NEDOKONALÁ KONKURENCE
2. Ekonomický růst a hospodářské cykly
Hospodářství.
Přednáška č. 5 Identifikace klíčových faktorů ovlivňujících výkonnost podniku.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Regionální politika: aktéři, cíle, nástroje, strategie.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
© Berman Group. Klastry Co je to a má cenu se jimi zabývat? Petr Adámek Berman Group.
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Ekonomika pro kuchaře Název vyučovací oblasti: Národní hospodářství Ročník / obor studia:I. –
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Ekonomika malých a středních podniků
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
Ekonomika malých a středních podniků
Základy ekonomie Seminář 10..
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Konkurenční výhody země XII. část

Prosperita země (1. část) Podle M. Portera se prosperita země nedědí, ale je nutné ji vytvářet. Nevychází pouze z přírodního bohatství dané země, z její pracovní síly, neodvozuje se od daných úrokových sazeb ani nesouvisí s hodnotou národní měny tak, jak tvrdí zastánci klasického ekonomického přístupu.

Prosperita země (2. část) Prosperita země závisí na tom, do jaké míry je její ekonomika schopna se inovovat a zdokonalovat. Podniky se dostávají do výhodnějších pozic vůči světovým konkurentům díky neustálému tlaku a výzvě silné domácí konkurence, existenci agresivních dodavatelů a koupěchtivých zákazníků.

Konkurenční výhody země jako magický čtyřúhelník (1. část) Porterova teze spočívá v tom, že v rámci země existují čtyři atributy - konkurenční výhody země, které utvářejí podnikatelské prostředí tak, že umožňují podnikům získat konkurenční výhody na mezinárodní úrovni. Atributy působí individuálně i jako systém v tzv. „magickém čtyřúhelníku“.

Konkurenční výhody země jako magický čtyřúhelník (2. část) Mezi tyto atributy patří: podmínky faktorové vybavenosti, které určují pozici země s ohledem na vybavenost výrobními faktory, jakými jsou např. kvalifikovaná pracovní síla, infrastruktura, konkurenční podmínky v daném odvětví apod., charakter poptávky, který vyjadřuje vývoj poptávky na domácím trhu, a to konkrétně poptávky po produkci nebo službách v daném odvětví, příbuzná a dodavatelská odvětví, která určují přítomnost nebo absenci dodavatelských a jinak příbuzných odvětví, která jsou mezinárodně konkurenceschopná, podniková strategie, struktura a rivalita, charakterizují podmínky, které v dané zemi určují, jak jsou podniky zakládány, organizovány a řízeny a jaká je povaha rivality na domácí scéně.

Atributy konkurenční výhody země

Výrobní faktory (1. část) V souladu se standardní ekonomickou teorií budou výrobní faktory - práce, půda, kapitál, přírodní zdroje, infrastruktura - předurčovat obchodní tok. Země bude exportovat to zboží, které bude přinášet největší užitek z těch faktorů, kterými je země relativně dobře vybavena. Nejdůležitější výrobní faktory v odvětvích, které tvoří základ moderní rozvinuté ekonomiky země, se nedědí, ale je nutné je vytvářet, jako např. vysoce kvalifikované lidské zdroje nebo vědeckou základnu.

Výrobní faktory (2. část) Kromě již uvedeného zásoba faktorů, které země má v daném časovém okamžiku, není zdaleka tak důležitá jako míra efektivnosti, se kterou je využívá, zdokonaluje a zapojuje v konkrétních odvětvích. Existuje-li dostatečná nabídka levných surovin nebo je-li nadbytek pracovní síly, mohou podniky lehce na těchto výhodách setrvat, často je však neefektivně využívají. Když jsou ale vystaveny selektivním nevýhodám, jako jsou např. vysoké ceny půdy, nedostatek pracovníků nebo nedostatek surovin, jsou nuceny inovovat a zdokonalovat se, aby byly schopné konkurence.

Výrobní faktory (3. část) Nevýhody se mohou stát výhodami pouze za určitých podmínek. Za prvé, tyto nevýhody musí vyslat podniku správné signály o poměrech a okolnostech, které se budou šířit i v ostatních zemích, a tak mu poskytnou prostor pro inovaci s předstihem před zahraničními konkurenty. Druhou podmínkou přeměny nevýhod na výhody je výskyt příznivých okolností v kterémkoli místě vymezeného čtyřúhelníku. Aby mohly podniky inovovat, musí mít přístup k pracovní síle s odpovídající kvalifikací a zároveň domácí poptávka musí vysílat správné požadavky.

Podmínky poptávky (1. část) Na první pohled by se mohlo zdát, že globalizace v oblasti konkurence může ubrat na významu domácí poptávce. V praxi tomu tak jednoduše není. Ve skutečnosti má složení a charakter domácího trhu obvykle vliv na to, jak podniky vnímají potřeby zákazníků, jak jsou schopny je interpretovat a reagovat na ně.

Podmínky poptávky (2. část) Země potom získávají konkurenční výhodu zejména v těch odvětvích, kde domácí poptávka poskytuje jejich podnikům jasnější nebo včasnější obraz o vzniklých potřebách zákazníků a kde koupěchtiví zákazníci vytváří tlak na podniky, aby rychleji inovovaly a získaly tak ještě výraznější konkurenční výhodu než jejich zahraniční rivalové. Velikost domácí poptávky se ukázala daleko méně důležitá než její charakter.

Podmínky poptávky (3. část) Podmínky týkající se domácí poptávky pomáhají vytvořit konkurenční výhodu za předpokladu, že určitý segment daného průmyslového odvětví je větší nebo viditelnější na domácím trhu než na trzích zahraničních. Čím větší je v zemi daný segment, tím větší pozornost je mu věnována ze strany podniků. Země exportují také své vlastní hodnoty a vkus prostřednictvím médií, vzděláváním cizinců, za využití politického vlivu a prostřednictvím zahraničních aktivit představitelů země a podniků.

Konkurenceschopnost země (1. část) se stala jedním z nejdůležitějších vládních a průmyslových zájmů bez ohledu na to, o jakou zemi se jedná. Doposud však chybí její jasná definice. Někteří spatřují v konkurenceschopnosti země makroekonomický fenomén řízený takovými ukazateli, jako jsou směnný kurz, úroková míra a vládní deficit. Jiní argumentují tím, že konkurenceschopnost je funkcí levné a dostatečně početné pracovní síly.

Konkurenceschopnost země (2. část) Další pohled spojuje konkurenceschopnost s bohatou zásobou nerostných surovin. Poměrně nedávno se argumenty přiklonily k názoru, že konkurenceschopnost je řízena vládní politikou. Posledním vysvětlením konkurenceschopnosti země jsou rozdíly v manažerských praktikách, a to včetně vzájemného vztahu mezi managementem a pracovní silou.

Produktivita je jediným významným pojmem, který se týká konkurenceschopnosti na úrovni země. Primárním cílem každé země je tvorba vysoké a neustále rostoucí životní úrovně pro své obyvatele. Dosažení tohoto cíle závisí na produktivitě, s jakou jsou pracovní síla a kapitál, spadající do vlastnictví dané země, využívány. Produktivitou rozumíme hodnotu výstupu vyprodukovanou na jednotku práce nebo kapitálu. Produktivita záleží jak na kvalitě, tak na charakteristických rysech a na efektivnosti, s jakou jsou tyto výrobky vyráběny. Produktivita je prvotním zdrojem dlouhodobého vývoje životní úrovně.

Role vlády při vytváření konkurenceschopnosti země (1. část) Mnoho lidí spatřuje ve vládě pomocníka a podporovatele průmyslu, který prostřednictvím různých opatření přispívá ke zvýšení konkurenceschopnosti průmyslových odvětví. Jiní jsou zastánci teorie volného trhu, kde veškeré operace probíhají v dané ekonomice by měly být ponechány tzv. neviditelné ruce trhu.

Role vlády při vytváření konkurenceschopnosti země (2. část) Průmyslová politika vlády nemůže být jen pasivním nástrojem, nemůže pracovat pouze pro odvětví ekonomiky mající dostatečný politický vliv nebo sloužit oslabeným odvětvím v kritickém stavu. Průmyslová politika vlády by měla sledovat volný přístup na světové trhy, měla by hledat volné trhy tam, kde daná země dosahuje konkurenční výhodu, aktivně oslovovat vznikající průmyslová odvětví a věnovat se počátečním problémům.

Vhodné umístění domácí základny pro podporu konkurenční výhody (1 Vhodné umístění domácí základny pro podporu konkurenční výhody (1. část) Jedním z nejdůležitějších rozhodnutí, které musí multinárodně působící podnik udělat, je rozhodnutí o alokaci základny pro každou podnikatelskou aktivitu. Každá z odlišných podnikatelských aktivit může mít základnu v jiné zemi. Základna je tam, kde se stanovuje strategie, kde je vyráběn klíčový produkt, umístěn hlavní výrobní proces a vyráběno rozhodující množství produkce.

Vhodné umístění domácí základny pro podporu konkurenční výhody (2 Vhodné umístění domácí základny pro podporu konkurenční výhody (2. část) Poměry země, kde je základna umístěna, by měly podporovat inovační proces. V opačném případě je nezbytné, aby podnik přesunul základnu do země, která inovaci podporuje a poskytuje nejlepší podmínky pro celosvětovou konkurenceschopnost. Neexistují žádná polovičatá řešení. A proto také přesun se týká i manažerského týmu.