Systémy pro podporu rozhodování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Služby pro rodiny v ČR výzvy a perspektivy
Advertisements

Podpora personálních procesů v HR Vema Jaroslav Šmarda
Označení hasičů na přilbách
Stránka 1, © Vema, a. s.. Stránka 2, © Vema, a. s. Podnikové aplikace  Integrovaný podnikový systém (Integrated Business System):  komplex aplikací.
ARBES FEIS [BI] ARBES Technologies, s.r.o.
TEORIE ROZHODOVÁNÍ A TEORIE HER
1IT PVY Klasifikace programového vybavení Ing. Jiří Šilhán.
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Jan Syrovátka Jiří Hradský.  Výrobní program orientovaný na výrobu knih pro české i zahraniční nakladatele  Nabízí kompletní výrobu knihy od grafického.
Databázové systémy Přednáška č. 3 Proces návrhu databáze.
Přednáška č. 5 Proces návrhu databáze
Softwarový systém DYNAST
Procesy Informační proces
Vypracoval: Ladislav Navrátil, EI-4 Umělá inteligence Zaměření Expertní systémy.
IS V EKONOMICKÝCH SUBJEKTECH Ing. Jiří Šilhán. IS IS – data+lidi+HW, prvky + relace mezi uživateli, které splňují nějaké cílové chování – tak aby byly.
Siemens PLM Software © Siemens Product Lifecycle Management Software Inc. All rights reserved Využití CAM Express pro řízení obráběcích strojů a.
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
N ORMÁLNÍ JE NEKOU Ř IT Ž ALOUDÍKOVÁ, I., H RUBÁ, D. P D F A LF MU BRNO Výchova ke zdravému životnímu stylu a nekuřáctví na I.stupni ZŠ.
© LogicaCMG All rights reserved Ze strašáka každodenní pomocník Ondřej Hrubý Business consultant Zkušenosti z implementace.
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
(principy funkce a oblasti vyu ž ívání tabulkových procesor ů, struktura tabulky, vzorce a funkce obecn ě, adresace bun ě k - relativní a absolutní editace.
Filip Chvátal ANALÝZA DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI V OBCÍCH ČR.
Lenka Fialová Martina Procházková Ondřej Soukup Martin Valenta Cyril Vojáček 1.
IQ PACK dáváme inteligenci obalům Prezentace projektu Ing. Roman Kortus RFID projektový manažer.
Výstupy z GIS Pojmy a typy výstupů, aneb pro koho, co a jak Ing. Jiří Fejfar, Ph.D.
Geo-informační systémy
Kriteria pro testy Test stability systému Verifikační testy
Informatika I Informatika pro 1. ročník 4 letého gymnázia
Ing. Jiří Šilhán.  představuje komplex aplikačního a základního software, technických prostředků, podnikových procesů a personálních zdrojů určených.
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Řešení elektronického docházkového systému Vema
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Projekt EU – OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Novinky a strategie společnosti Vema, a. s.
Systémy pro podporu managementu 2
Konference SI Praha Ladislav Přívozník is:energy czech a.s.
1 Informační systém autoservisu Softwarové inženýrství 2003.
MoodleMoot.cz 2011, Ostrava, PragoData Consulting, s.r.o. 1 Moodle a okolní svět Ing. Marek Kocan.
Tvo ř te historii. CAD a Data Management VIII. ročník konference Autodesk Academia FÓRUM listopad 2008 Ing.Radomír Žvak DAGIS a.s.
R VY a Aplikovaná informatika Aplikovaná informatika Prezentace studijních oborů 2013.
Systémové pojetí hospodářské organizace
Operační systém (OS) ICT Informační a komunikační technologie.
Informační systémy TPS,MIS, SIS.
1 © Mediaresearch, a.s., 2008 NetMonitor a AdMonitoring Výsledky za říjen 2008.
Jan Syrovátka Jiří Hradský.  Výrobní program orientovaný na výrobu knih pro české i zahraniční nakladatele  Nabízí kompletní výrobu knihy od grafického.
 Co je strategie? Dlouhodobý plán č inností zam ěř ený na dosa ž ení cíle Z ř eckého „strategos“ – generál - vedení  Rozdíl mezi strategií a taktikou?
Programové vybavení počítače
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Strana: 1 © Vema, a. s. Ucelené řešení pro řízení lidských zdrojů, ekonomiky a logistiky.
SPRÁVNÍ ORGÁNY OBCE Mgr. Michal Oblouk.
Copyright (C) 1999 VEMA počítače a projektování, spol. s r.o.1 Lucián Piller Intranet HR.
ISSS Pavel Kopecký, Zlínský kraj Václav Mařík, Marbes consulting s.r.o.
Seminář HCI, ÚISK FF UK, HCI v kontextu kognitivní vědy.
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
Jako součást informačního systému podniku
AKORD SOFTWARE s.r.o. Ing. Věra Kovářová Softwarové nástroje pro sledování a vyhodnocování kvality řízení Případová studie Parlament České republiky.
14. června 2004Michal Ševčenko Architektura softwarového systému DYNAST Michal Ševčenko VIC ČVUT.
Katedra počítačů ČVUT FEL
Teorie ES a jejich aplikace Biskup Jiří, Fakulta stavební, ČVUT Praha, Květen 2004.
Business Inteligence 2. přednáška pro DS
ECM – Enterprise Content Management
YOUR SYSTEM, spol. s r. o. Ing
PhDr. Pavel Be ň o Tel nebo
Koordina č ní skupina Rodiny, d ě ti a mládež Zámek "Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v D ěč ín ě " CZ.1.04/3.1.03/ “ 3. Komunitní.
SOFTWARE Operační systémy.
Dobývání znalostí z databází znalosti
Název: Marketing – podnikoví zákazníci Autor: Ing.Jan Štěpka
Sytémová integrace Ing. Jiří Šilhán.
Základy business intelligence Jaroslav Šmarda
Transkript prezentace:

Systémy pro podporu rozhodování Hlubší pohled 2

Připomenutí obsahu minulé přednášky Motivační příklad Konfigurace DSS Co to je DSS? – definice Charakterizace a možnosti DSS Komponenty DSS Subsystém datového managementu Subsystém modelového managementu

3.8 Subsystém znalostního managementu Mnoho strukturovaných a částečně strukturovaných problémů je natolik obtížných, že je vhodné k běžným vlastnostem DSS přidat pro jejich řešení i expertní znalosti Pokročilejší DSS bývají vybaveny subsystémem znalostního managementu Poskytuje doporučení a nabízí vysvětlení neodborníkům

Jiné počítačové systémy Data: externí a interní Datový management Modelový management Znalostní management Uživatelské rozhraní DSS Manager (uživatel)

Jiné počítačové systémy Manager (uživatel) Data: externí a interní Datový management Modelový management Uživatelské rozhraní DSS ES 2 ES 1 ES 3 ES 4

Možná role subsystému znalostního managementu (Silverman, 1995) Možnosti propojení expertního systému s matematickým modelováním: znalostní nástroj podporující ty kroky procesu rozhodování, které nelze podpořit matematikou inteligentní systém pro modelovou podporu rozhodování, který uživateli pomáhá budovat, používat a udržovat knihovny modelů expertní systém pro analýzu rozhodovacích problémů, který přenáší teoreticky přesné metody práce s neurčitostí do báze znalostí

Srovnání DSS a ES DSS ES Cíl Podpora lidského rozhodovatele Kopírovat a nahradit lidského poradce Kdo radí/rozhoduje? Člověk s pomocí systému Systém Hlavní orientace Rozhodování Přenos znalostí a poradenství Směr dotazování Člověk » stroj Stroj » člověk Podpora koho? Jednotlivci, skupiny, organizace Především jednotlivci, skupiny Zpracování Numerické Symbolické Problémové okruhy Komplexní, integrované, široké Úzké, pevně vymezené Typy problémů Ad hoc, neopakující se Opakované Obsah databáze Věcné znalosti Procesní a věcné znalosti Kdo vyvíjí? Uživatel Znalostní inženýr, expert Způsob vývoje Protopypování Možnost dedukce Ne Omezeně ano Možnost vysvětlování Ano

Příklad (Inteligentní DSS u Eckerd Drug – nyní Rite Aid) Léčiva jsou předmětem krádeží (cca 8%) Použití inteligentního DSS u velkého obchodního řetězce s léčivy Údaje o prodejích a přepravě zboží z celé obchodní sítě firmy Automatická inteligentní analýza signalizující nesrovnalosti při přepravě i ztráty ze skladů Detailní sledování jednotlivých kategorií léčiv Za první rok činnosti systém zjistil 147 případů potenciálních krádeží...

Složení znalostní komponenty Subsystém znalostního managementu se skládá z jednoho nebo více inteligentních systémů. Softwarová podpora znalostního managementu zabezpečuje nezbytnou integraci a provádění těchto inteligentních systémů.

Inteligentní DSS DSS obsahující znalostní komponentu, se nazývají DSS/ES expert support systems znalostní DSS

3.9 Subsystém uživatelského rozhraní Uživatelské rozhraní zahrnuje všechny aspekty komunikace člověka a MSS. Zahrnuje kromě SW a HW také faktory jako „snadnost používání“, „přístupnost“ a interakce člověka s počítačem. Mnozí považují uživatelské rozhraní za nejdůležitější část MSS, protože se od něj odvozují mnohé pozitivní rysy MSS (síla, snadnost použití, flexibilita,…)

Více o uživatelském rozhraní Zejména počítačoví neodborníci často ztotožňují uživatelské rozhraní s vlastním systémem (ono je pro ně ten systém) Nepohodlná a nevhodná uživatelská rozhraní patří k hlavním důvodům, proč využití těchto systémů zaostávalo za jejich vývojem

Systém řízení uživatelského rozhraní Poskytuje grafické uživatelské rozhraní Umožňuje uživateli používat různá vstupní zařízení Poskytuje data pomocí celé palety různých formátů a výstupných zařízení Podporuje uživatele různými formami pomoci (on-line help, diagnostika problémů, návrhy na řešení, apod.) Provádí interakci s databází a bází modelů

Systém řízení uživatelského rozhraní - 2 Organizuje uchovávání vstupních a výstupních dat Poskytuje barevnou, třírozměrnou grafiku a vykreslování dat v podobě grafů či diagramů Různé své funkce může zobrazit najednou použitím různých oken Podporuje komunikaci mezi uživateli navzájem nebo mezi uživatelem a konstruktéry MSS

Systém řízení uživatelského rozhraní - 3 Může poskytovat školení uživatele na příkladech (guided tour) Zajišťuje flexibilitu a adaptivitu MSS tak, aby se systém lehce přizpůsoboval různým problémům a technologiím Je schopno komunikovat použitím různých stylů dialogu s uživatelem Zachytává, ukládá a analyzuje dialogy s uživatelem, aby bylo možné úroveň dialogů zlepšit; uživatel také může do historie dialogů

Proces dialogu s uživatelem Schematicky je uveden na obrázku Uživatel komunikuje s počítačem pomocí akčního jazyka, který zpracovává SŘUR (systém řízení uživatelského rozhraní) V pokročilejších systémech možnost použití přirozeného jazyka, nebo rozsáhlé možnosti voleb z menu SŘUR umožňuje uživateli interakci s datovým a modelovým subsystémem

3.10 Uživatel jako takový MSS podporují uživatele, který je obvykle manager, nebo obecněji tvůrce rozhodnutí Panuje velká rozdílnost mezi různými typy uživatelů, což komplikuje úlohu konstruktérů MSS Rozdíly jsou zejména v pozici, ve které uživatel působí v jeho kognitivních preferencích a schopnostech ve způsobech, jak dochází k rozhodnutím (styly rozhodování)

Třídy uživatelů MSS Dvě velké třídy uživatelů MSS: manažeři specialisté či odborníci (finanční analytik, plánovač výroby, marketingový odborník) Počet specialistů převyšuje počet managerů asi v poměru 3:2 Specialisté mnohem více využívají počítačů, spíše inklinují k používání složitějších systémů Specialisté mnohdy pomáhají managerům při jejich rozhodování

Zprostředkovatelé Pomáhají managerům těžit z výhod DSS aniž by tito museli pracovat s počítačem: Asistent – má specializované znalosti o manažerských problémech, a jisté zkušenosti s technologiemi podpory rozhodování Expertní uživatel nástrojů – je velmi zkušený v použití nástrojů na řešení problémů Podnikový (systémový) analytik – má obecné znalosti z aplikační oblasti, je vzdělán v organizaci podniků, má zkušenosti z konstrukce DSS Moderátor skupinového DSS – řídí a koordinuje použití software pro skupinové rozhodování

Další poznámky Uživatelé se liší i v uvedených kategoriích Manažeři: úroveň řízení v organizaci funkční působnost a oblast vzdělanostní úroveň a zaměření Specialisté: vzdělání oblast působení vztah k managementu

Základní volby hardware 3.11 Hardware pro DSS DSS se vyvíjejí paralelně s vývojem počítačového hardware a softwarových technologií Základní volby hardware = obvykle standardní HW sálový počítač organizace minipočítač pracovní stanice osobní počítač architektura klient/server

Příklad DSS – systém HEAVEN Management dopravy na základě reálných dat (úroveň hluku, znečištění, aktuální dopravní situace) Lepší dostupnost environmentálních informací Podpora rozhodování městských zastupitelstev Lepší spolupráce zdravotnických, dopravních a environmentálních organizací http://heaven.rec.org/Reports.html

Zpracování dat a modelování v DSS systému HEAVEN

Kontextový diagram DSS systému HEAVEN

Konec