Slovesa (verba).

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV: VY_32_INOVACE_494_Slovesný způsob
Advertisements

Slovesa a mluvnické kategorie
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
89.1 SLOVESA – osoba, číslo, slovesný způsob, čas
Procvičujeme tvary sloves
Slovesa Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Slovesné kategorie Český jazyk 2. stupeň ZŠ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.15 Anotace: Prezentace je zaměřena na slovesné kategorie rod a vid. Ke každé kategorii je uvedena stručná definice s příklady.
SLOVESNÉ TŘÍDY A VZORY Vytvořila: Hana Hinková Ročník: 8.
Poznáváme slovesa Slovesa vyjadřují děj..
Slovesa – způsob oznamovací
opakování a procvičování
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Slovesa.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:4. ročník – Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Slovesný.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_15.
PŘECHODNÍKY Mgr. Michal Oblouk.
SLOVESA Slovesný způsob a čas 6. ročník.
Tvarosloví – slovesa 1 Střední odborná škola Otrokovice
Slovesný způsob Český jazyk, 5. ročník VY_32_INOVACE_134, 7. sada, ČJ2
Slovesa.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Leona Jarošová ANOTACE Prezentace seznamuje žáky s mluvnickými kategoriemi sloves.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_336_Slovesa AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM: 7.,
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
Slovesný vid mluvnická kategorie sloves
Za předpokladu použití psacích potřeb
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
CJL mluvnice Tvarosloví – slovesa Mgr. Zina Omelková
Slovesa (verba) Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0111 Název sady:
Slovesné třídy a vzory Určují se pouze u sloves
Slovesné kategorie praktické opakování 1. OSOBA a ČÍSLO 1.os. JÁ - nesu1. os. MY - neseme 2. os. TY - neseš2. os. VY - nesete 3. os. ON – nese3. os.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): listopad 2013 Ročník: 6,7,8,9 Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro.
VY_32_INOVACE_03-11 Ročník: 6., 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Tvarosloví.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ slovesné třídy Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
OB 21 – VVP – HUM – CJL – PAV – M – MLUVNICKÉ KATEGORIE U SLOVES.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 13 – slovesa –slovesné třídy,
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
Slovesné třídy a vzory. Slovesné třídy a vzory.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Slovesa Bc. K. Matějková.
19 mluvnické kategorie sloves
VY_32_INOVACE_Sib_I_14 Slovesa
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_13
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
VY_32_INOVACE_Jir_II_07 Slovesa a přechodníky
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ JAZYK
Digitální učební materiál
TVAROSLOVÍ VY_32_INOVACE_XIII-C-06.
Slovesa Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
SLOVESA – SLOVESNÉ KATEGORIE
Transkript prezentace:

Slovesa (verba)

Slovesa ohebný slovní druh vyjadřují činnost, stav, změnu stavu, nebo mají funkce pomocné časují se, ve většině případů je ve větě sloveso přísudkem určujeme: osobu, číslo, čas, způsob, rod, vid, třídu a vzor

Osoba číslo jednotné (singulár) 1. já prosím 2. ty prosíš 3.on,ona,ono prosí číslo množné (plurál) 1. my prosíme 2.vy prosíte 3.oni,ony,ona prosí

Čas Přítomný (prosím) Minulý (prosil jsem) Budoucí ( budu prosit, poprosím)

Způsob Oznamovací - (žiji, pracoval) Rozkazovací - jen v 2. os. č. jed.: žij! v 1. os. Č. mn.: žijme! v 2. os. Č. mn.: žijte! Podmiňovací – (žil bych, byl bych žil)

Slovesný rod Činný - činnost vykonává podmět př: Tomáš zatloukl hřebík Trpný – činnost nevykonává podmět př: Hřebík byl zatlučen

Slovesný vid - schopnost slovesa vyjádřit časové ohraničení či neohraničení děje Vid dokonavý – děj je nějak ohraničený, vyjadřuje děj ukončený!! (přečetl jsem, přečteme, přečtu) Vid nedokonavý – děj je neohraničený, vyjadřuje děj probíhající!! (stále četl, čte, bude číst)

Slovesné třídy - zařazujeme podle zakončení 3. os., jedn. čísla, přít. času!!! 1.tř: zakončení -e: veze 2.tř: zakončení -ne: žne 3.tř: zakončení -je: poletuje 4.tř: zakončení -í: hází 5.tř: zakončení –á: běhá

Slovesné vzory 1.tř: nese, bere, maže, peče, umře 2.tř: tiskne, mine, začne 3.tř: kryje, kupuje 4.tř: prosí, trpí, sází 5.tř: dělá

Slovesné tvary a) Určité – vyjadřují osobu, číslo, čas, způsob, slovesný rod a vid Neurčité – přechodníky, infinitiv, příčestí b) Jednoduché – tvary rozkazovacího způsobu (nesl, nese, nést) Složené – obsahují pomocné sloveso být (budu chválit, jsem chválen)

Nepravidelná slovesa být, chtít, vědět, jíst, vidět, mít, jít - nelze u nich určit třídu a vzor!!

Cvičení 1. Najdi ve větách slovesa a urči všechny kategorie: a) Hovořme bez předsudků. b) Úkol byl dopodrobna rozpracován. c) Nerad po vás řvu. d) Odsouzení budou převezeni do nápravných zařízení.

1.řešení hovořme (my) -1.os.,číslo množ., způsob rozkaz., čas se neurčuje, rod činný, vid nedokonavý, třída 4.,vzor prosí byl rozpracován -3.os.,číslo jednot., způsob oznam., čas minulý, rod trpný, vid dokonavý, třída 3., vzor kupuje řvu -1.os., číslo jednot., způsob oznam., čas přít., rod činný, vid nedokonavý, třída 1., vzor bere budou převezeni -3.os., číslo množ., způsob oznam., čas bud., rod trpný, vid dokonavý, třída 1., vzor nese

Cvičení 2. U následujících sloves urči třídu a vzor: a) Dohlížel b) Učil c) Vidíte d) Hrát e) Vyťukávat

2.řešení a) 4., sází b) 4., prosí c) 4., trpí d) 3., kryje e) 5., dělá

Cvičení 3. Urči osobu, číslo, čas a způsob: a) běželi b) zacvičit c) přežvykuje d) budu se ptát e) zapřahejte! f) četl bych g) byli bychom nesli

3.řešení a) 3.os, č.mn, čas.min, způs. oznamovací b) neučitek /infinitiv/ c) 3.os, č.jed., čas přít., způs. oznamovací d) 1.os, č.jed., čas bud., způs. oznamovací e) 2.os, č.mn., čas se neurčuje, způs. rozkaz. f) 1.os., č. jed., způs. podmiň. přít. g) 1.os., č. mn., způs. podmiň. min.

Cvičení 4. Vyčasuj sloveso být v podmiňovacím způsobu: a/ přítomném b/ minulém

4. řešení podmiňovací způsob minulý/ přítomný/: j. č. mn. č. 1. os. – byl /bych/ 1. os. – byli /bychom/ 2. os. – byl /bys/ 2. os. – byli /byste/ 3. os. – byl /by/ 3. os. – byli /by/

5 SLOVESA VERBA