Programmmmm Témata referátů Na začátku trocha teorie Nějaké to video Myšlenkové mapy Na pranýři vědy aneb jak kritizovat Poznámka pana Čapka k pravdě
Psaní o psaní text oriented text má určité vlastnosti process oriented text má pořád nějaké určité vlastnosti ale důležité je to, jak se k nim došlo pozornost soustředěna na autora
přemýšlení o odborném psaní psaní podporuje: jazykové dovednosti kritické myšlení vizualizuje myšlenkové pochody! (na to se zapomíná) podporuje autoizolaci, paronoiu, deprese... procesy čtení a psaní jsou vzájemně propojeny dobrý autor je dobrým čtenářem dobrý čtenář je dobrým autorem???
Ale já jsem nikdy „neuměl(a)“ psát! dva slohy: autorský a funkční tomu prvnímu se nelze naučit (Olbracht, Čapek) tomu druhému se lze naučit obecné předpoklady jasnost srozumitelnost přehlednost jednoznačnost
Odborný sloh Funkční styl mívá určité znaky zhuštěnost/kondenzov anost vyjadřování subjektu (1 os. jedn./mn. č, pasivum) složité větné konstrukce vyjadřování jistot (modality) objektivnost Špatně aplikováno - odborné texty jsou pak: vágní (protože chybí konatelé, slovesa) bezobsažné (protože sdělení je ztraceno) rozvláčné (souvětí má 59 vět jednoduchých) pomalé (nominalizace namísto sloves)
Proti proudu “odbornosti”... Myšlenkové mapy Zapojíme obě polokoule Argument/problém Vždy více aspektů Jejich vazby si třeba neuvědomujeme Každý člověk je vidí jinak ...a každý člověk je interpretuje jinak
Na začátek něco jednoduchého Nebo spíš „méně nudného“ 0:44 + 6:52
Základní fakta Štěpení atomu Masový výzkum od 1940 Projekt Manhattan Rusové zčásti ukradli, zčásti domysleli sami A-bomb (Hirošima) – nukleární bomba Jaderná fúze Výzkum od 1940 Neexistuje komerční využití, jediná reakce (neřízená) jsou zbraně Vodíkové bomby, 1000x silnější, první 1952
Atomová energie Step 1: Start at the center of the page Step 2: Don´t be serious! Step 3: Free associate Step 4: Think as fast as you can Step 5: There are no boundaries Step 6: Don´t judge too fast Step 7: Go, go, go.... Step 8: Add relationships and connections
Jde něco vyčíst.... (?) Z jaké pozice se na to téma druhý dívá? Je moralista? Vědec? Politik? Poznáme s kým druhý sympatizuje? Cíl – můžeme ho „vycítit“, předvídat? Obrazy a jejich působení (analogie, filtr pozornosti) Plató a jeho nedůvěra v rétoriku Pro koho bude psát? Takhle brzy? Velmi silné při ovlivňování pozornosti
Review I Vždy začínejte kritiku pozitivně (v každém textu je něco, co se dá pochválit – nejde o pokrytectví, ale o psychologický moment) Zkuste kritizovat formou otázek (méně agresivní a autor to lépe vstřebává)
Review II Oč jde? Co se o tom říká? (Co si autor myslí?) Co si o tom myslím já sám/sama? Co je zajímavé, dobré? Co postrádám? Co chybí? Něco irelevantního? Pan Čapek – esej „Pravda“
Interakce prosím Peer review &