HYGIENICKÁ SLUŽBA -STÁTNÍ ZDRAVOTNÍ ÚSTAV

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Osteoporóza Role potravy v prevenci i léčbě
Advertisements

Výživa II – alpské lyžování
KAŽDODENNÍ STRAVA Zpracovali: Sklenář Jiří
B.Procházka Poděbrady 16. –
VÝŽIVA – základní složky potravy
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
TUKY (LIPIDY).
Ekocentrum Paleta – Zdraví na talíři. Vazba na strategické dokumenty města – Akční plán strategie města – opatření „Rozvoj programů péče o zdraví obyvatel“
Školní stravování (úvod) MUDr. Petr Tláskal, CSc. Ing. Eva Šulcová Bc
Fórum prevence dětské nadváhy a obezity Hana Zamrazilová Školní stravování 2014, Praha, 20.–
DIABETES MELLITUS A STRAVOVÁNÍ
Uzdravme svůj školní automat
Škola: Praktická škola dvouletá
Zásady výživy sportovce
stravovací režim školáků
SPRÁVNÁ VÝŽIVA PROJEKT „ZDRAVĚ JÍST, ZDRAVĚ ŽÍT“.
KOLEKTIV AUTORŮ SPOLEČNOST PRO VÝŽIVU STÁTNÍ ZDRAVOTNÍ ÚSTAV
ŠKOLNÍ STRAVOVÁNÍ r.1964 – r r
Věra Boháčová, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí
Také si myslíte, že to děláte správně?
Doplňkové stravování ve školách a jeho vliv na zdraví dětí a žáků
VY_32_INOVACE_VkZ Základní složky potravy
Výživové a zdravotní značení (tvrzení)
??? Kolik jídel by člověk měl denně sníst?
Tuky – složení, značení, hodnocení, výživová doporučení
Jitka Rusková, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Jitka Rusková, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí
Potraviny – zdroje energie
Výživa 2.S Zakysané výrobky.
Zdravé mlsání Dana Růžičková, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí, Praha 26. února 2008.
Jitka Rusková, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí
SPRÁVNÁ VÝŽIVA Prvouka 3.ročník. SPRÁVNÁ VÝŽIVA Prvouka 3.ročník.
Potravinový talíř Člověk a jeho zdraví.
Název Výživová pyramida
Školáci potřebují dostatek energie především dopoledne
Příprava stravy v rodině
Mýty rodičů ve výživě dětí z pohledu pediatra
Spotřební koš - zařazování potravin do spotřebního koše,
Pitný režim a děti Dana Růžičková, DiS., nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí 14. května 2008.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
PITNÝ REŽIM NA ŠKOLÁCH a jak ho naplňovat
Nadregionální síť středních zdravotnických škol pro vyšší kvalitu vzdělávání a praxe (reg. číslo CZ.1.07/1.1.00/ ), OPVK Klíčová aktivita č. 2 –
Zdravé stravování KC3.
Zásady zdravé výživy Dagmar Šťastná.
OBEZITA U DĚTÍ prim. MUDr. Martin Zítek Dětské oddělení Krajská nemocnice Liberec,a.s.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Zdravá výživa Správné sestavení jídelníčku VY_32_INOVACE_01_36.
Zásady zdravého stravování. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví,
SACHARIDY. Sacharidy neboli glycidy (řecky glykes = sladký) patří mezi tzv. základní živiny, jsou hlavní součástí lidské potravy (více než 55% objemu),
Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova 1.1 Zdravá výživa.
RACIONÁLNÍ VÝŽIVA je taková, která obsahuje optimální množství a poměr makronutrientů (bílkoviny, sacharidy, tuky) i mikronutrientů (vitamíny, minerální.
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace VY_32_INOVACE_04_PR_ZÁKLADNÍ SLOŽKY POTRAVY.
PREZENTUJÍCÍ Porada vedoucích zařízení školního stravování Olga Johanidesová.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Brandýs n. L. – Stará Boleslav, Školní 291 AUTOR: Mgr. Slaminková Jana NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_Výchova ke zdraví TEMA: Zdravá snídaně a.
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
PYRAMIDA VÝŽIVY aneb NAUČME SE SPRÁVNĚ JÍST Obrázek 1.
VY_32_INOVACE_Luk_II_08 Živiny Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4. Zlepšení.
P YRAMIDA VÝŽIVY Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_10_PŘÍRODOPIS
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Věra Boháčová, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí
Veronika Březková Masarykův onkologický ústav Poradna pro výživu
PESTROST STRAVY.
Zásady správné výživy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

HYGIENICKÁ SLUŽBA -STÁTNÍ ZDRAVOTNÍ ÚSTAV ZDRAVÁ ŠKOLNÍ SVAČINA KOLEKTIV AUTORŮ SPOLEČNOST PRO VÝŽIVU HYGIENICKÁ SLUŽBA -STÁTNÍ ZDRAVOTNÍ ÚSTAV

PROJEKT ZDRAVÁ ŠKOLNÍ SVAČINA TEORETICKÁ VÝCHOVA A PRAKTICKÁ APLIKACE KE SPRÁVNÉMU ŽIVOTNÍMU STYLU, PATŘÍ DO VZDĚLÁVÁNÍ NAŠÍ MLADÉ GENERACE DOSTATEČNĚ PESTRÁ, NUTRIČNĚ BOHATÁ, PRO DĚTI VHODNÁ A ENERGETICKY UMĚRNÁ STRAVA BY MĚLA BÝT PROTO NABÍZENA NEJEN VE ŠKOLNÍCH JÍDELNÁCH, ALE I VE ŠKOLNÍM PROSTŘEDÍ. TAK VZNIKL I PROJEKT ZDRAVÁ ŠKOLNÍ SVAČINA

NUTRIČNÍ POTŘEBY DĚTSKÉHO ORGANISMU Nutriční potřeby rostoucího a vyvíjejícího se organismu se rychle mění. Nedostatečný nebo nadbytečný příjem energie či jednotlivých živin je většinou poznáván až v klinických souvislostech. Projekt zdravá školní svačina se opírá o doporučené referenční hodnoty pro příjem živin v dětském věku

REFERENČNÍ HODNOTY PRO PŘÍJEM ŽIVIN Referenční hodnoty pro příjem živin jsou stanovovány na základě vědeckých studií metabolických procesů lidského organismu. Vzhledem k nedostatečnému výzkum této problematiky v ČR, Společnost pro výživu publikovala v roce 2011 překlad doporučení, která jsou platná v zemích středoevropského regionu – DACH (Německo, Rakousko a Švýcarsko) a z tohoto pohledu je i zpracován projekt zdravá školní svačina.

REFERENČNÍ HODNOTY PRO PŘÍJEM ŽIVIN EAR – ODHADOVANÁ PRŮMĚRNÝ POTŘEBA ( KRYJE POTŘEBY 50% ZDRAVÉ POPULACE RNI – DOPORUČENÝ PŘÍJEM ŽIVIN = EAR + 2SD (SD = 10-12,5% PŘÍJMU), DOPORUČENÝ PŘÍJEM ŽIVIN KRYJE POTŘEBY 97,5% POPULACE, UL – TOLEROVANÁ HORNÍ HRANICE PŘÍJMU

PROJEKT ZDRAVÁ ŠKOLNÍ SVAČINA PROBLEMATIKA VÝŽIVY ŠKOLNÍCH DĚTÍ A DOSPÍVAJÍCÍCH PROGRAMY K OZDRAVĚNÍ SORTIMENTU POTRAVIN A NÁPOJŮ VE ŠKOLÁCH ČR A V ZAHRANIČÍ DOPORUČENÍ K VOLNÉMU PRODEJI POTRAVIN A NÁPOJŮ VE ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍCH DOPORUČENÍ K ÚPRAVĚ SORTIMENTU ŠKOLNÍCH AUTOMATŮ A BUFETŮ PROBLEMATICKÉ ŽIVINY JEJICHŽ OBSAH V POTRAVINÁCH JE POTŘEBA ŘEŠIT

PROBLEMATIKA VÝŽIVY ŠKOLNÍCH DĚTÍ A DOSPÍVAJÍCÍCH NEPRAVIDELNÝ PŘÍJEM POTRAVY Vynechávání snídaně, svačin Omezená konzumace polední stravy (vyhledávání náhradních zdrojů mimo školní jídelny či mimo domov) Vyšší konzumace stravy ve večerních hodinách Nedostatečný příjem tekutin DOPORUČENÍ : Energetický obsah pro snídaně = 20% celkové denní energie, pro svačinu = 10 -15% , pro oběd = 35%, pro večeři 25-30% NEVHODNÉ SLOŽENÍ JÍDELNÍČKU Příjem energeticky bohatých a nutričně chudých potravin (s vysokým obsahem saturovaných mastných kyselin, volných cukrů) Nedostatečný příjem některých živin (polynenasycené mastné kyseliny , vápník, vitamin D, vitamin C, vláknina …….) Nadměrný příjmem některých živin (sodík….kuchyňská sůl) DOPORUČENÍ : Strava dítěte musí být dostatečně pestrá a vyvážená potřebám rostoucího a vyvíjejícího se dětského organismu, jehož nároky na příjem živin jsou pro tento věk specifické

PROGRAMY K OZDRAVĚNÍ SORTIMENTU POTRAVIN A NÁPOJŮ V České republice není zatím realizováno žádné plošné opatření, které by regulovalo nabídku potravin a nápojů ve školách, mimo školní jídelnu Existují však některé programy, které jsou přímo zaměřeny na podporu konzumace některých potravin - mléka, ovoce nebo zeleniny. V zahraničí : Francie: jediná země s úplným zákazem automatů na základních a středních školách (2005). Italie : obsah automatů je kontrolován vedením škol nebo na přání rodičů a přizpůsobován zásadám zdravé výživy USA : zákonem upravuje sortiment nabízených potravin a nápojů ve školách podle odborných doporučení

DOPORUČENÍ K VOLNÉMU PRODEJI POTRAVIN A NÁPOJŮ VE ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍCH Doporučení pro volný prodej potravin a nápojů ve školských zařízeních bylo vypracováno pro odbornou i laickou veřejnost jako doporučená metodika pro výběr sortimentu nápojů a potravin, dostupných ve školách. Cílem tohoto doporučení je usnadnit zřizovatelům a provozovatelům škol výběr vhodného dodavatele potravin a nápojů nebo výběr z jeho nabídky. Uvedené doporučení by mělo sloužit i rodičům, pedagogům a dalším osobám, které se podílejí na utváření stravovacích návyků dětí. Vzhledem k rozdílům energetických a nutričních potřeb mladších (6- 10let) a starších (11-15let) dětí je návrh určen pro malé nebo velké svačiny.

KRITÉRIA PRO MALÉ/VELKÉ SVAČINY Energetický obsah je 960-1185 kJ / 1275-1680 kJ Maximálně 30-35% energie pochází z tuků - 7,5-10,9 g / 10,5-15,5 g Maximálně 10% energie pochází z nasycených mastných kyselin mohou -2,5-3,1 g / 3,3-4,4 g Transmastné kyseliny mohou být obsaženy pouze v potravinách, ve kterých se vyskytují přirozeně, maximálně do 1% energie -0,2 g/0,3 g Maximálně 10% energie pochází z přídatných cukrů 5,6 – 7 g / 7,5-10g maximálně 20% energie pochází z volných cukrů - 11,3-13,9 g / 15-19,8 g . / .

KRITÉRIA PRO MALÉ/VELKÉ SVAČINY Maximální obsah sodíku do 480mg - 1,2 g /1,2 g kuchyňské soli Součástí svačiny by mělo být ovoce a zelenina nejlépe v čerstvém stavu Součástí svačiny by měl být nápoj v množství 200-350 ml/ 200-350ml - čistá, neslazená, CO2 nesycená voda bez aditivních látek, s celkovou mineralizací 150-500mg/l - mírně ochucené nápoje s obsahem volných cukrů nejvýše 10g v balení - potravina –mléko v množství 250 ml jako samostatná svačina současně nápoj, včetně svých variant s přídavkem volných cukrů do 10 g /balení

DOPORUČENÍ K ÚPRAVĚ SORTIMENTU ŠKOLNÍCH AUTOMATŮ A BUFETŮ Vhodné nápoje a tekutiny (pitná voda, slabě mineralizované neochucené minerální vody, luštěninové nebo obilninové nápoje obohacené vápníkem- neochucené nebo ochucené s maxim. obsahem 10g volných cukrů, ovocné, zeleninové a ovocno-zeleninové šťávy bez přidaného cukru, s celkovým obsahem cukru do 10g na balení…) Nevhodné nápoje a tekutiny ( kofeinové a jiné povzbuzující nápoje, sladké nápoje a limonády, slazené minerální vody, slazené ovocné nápoje, energetické nápoje, silně mineralizované minerální vody, instantní nápoje …..) Mléko a mléčné výrobky (měly by být nedílnou součástí sortimentu školních automatů či bufetů – polotučné mléko trvanlivé, neochucené nebo ochucené s obsahem volných cukrů (mimo laktózu) maxim.10g, jogurtová mléka a nápoje, acidofilní mléka, nápoje z podmáslí, kefírová mléka, zákysy….., jogurty s celkovým obsahem volných cukrů do 20% energie, přidaným cukrem do 10% energie, obsahem tuků do 35 % a SAFA do 10% energie, s obdobným omezením obdobně tvarohy , tvarohové a jogurtové dezerty, sýry ….

DOPORUČENÍ K ÚPRAVĚ SORTIMENTU ŠKOLNÍCH AUTOMATŮ A BUFETŮ Pečivo, bagety, obložené chleby, sendviče ( preferujeme : pečivo s vysokým podílem celozrnné mouky, s podílem žitné mouky, s obsahem celých zrn, obilných klíčků či otrub … pro menší svačiny i bílé pečivo. Sladké pečivo s nízkým podílem přidaného cukru (do 10 energetických procent, volných cukrů do 20%, celozrnné sušenky, tyčinky, krekery ……..) Luštěninové výrobky (sojové jogurty, nápoje a dezerty s obsahem přidaného cukru do 10% energetických procent a volných cukrů do 20%, luštěninové pomazánky, tofu …..) Ovoce, zelenina , ovocné a zeleninové výrobky ( čerstvé ovoce a zelenina, ovocné a zeleninové saláty, nedoslazovaná pyré z ovoce a zeleniny s obsahem volných cukrů do 20% ideálně s přídavkem celozrnných obilnin nebo mléčné bílkoviny Semínka,ořechy a výrobky z nich ( ořechové a semínkové tyčinky s nízkým podílem přidaného cukru do 10 energetických procent ……..

PŘÍKLADY VHODNÝCH SVAČIN Kmínový konzumní chléb 40g (60g), margarin 10g (45% tuku), ½ vařeného vejce 25g, ledový salát 10g, ředkvička 10g + 100 ml probiotického nápoje + 200-350ml vody Energie 1028,7 kJ, Tuky 8,6g, SAFA 2,9g, Cukry bez laktózy 12,2g, Laktóza 4,6g, Sodík 285,9 mg Vanilkový jogurt (3,4% tuku) 120 g + jemné ovesné vločky 20g, meruňka 100g, nápoj voda 250-350 ml Energie 970,5 kJ, Tuky 4,7g, SAFA 2,3g, Cukry bez laktózy 8,3 g, Laktóza 6,1 g, Sodík 77 mg Zeleninový salát s kousky lososa a s kuskusem (losos grilovaný steak 40 g, kuskus 80 g, okurka 30 g, rajče 30 g, paprika 20g, olivový olej 5 g, sůl nápoj voda 250-350 ml Energie 1178 kJ, Tuky 6,7g, SAFA 1,6g, Cukry bez laktózy 1,9 g, Laktóza 0 g, Sodík 102 mg

PROBLEMATICKÉ ŽIVINY JEJICHŽ OBSAH V POTRAVINÁCH JE POTŘEBA ŘEŠIT Kuchyňská sůl (řešení s výrobci potravin) Příjem volných cukrů -mono a disacharidů (řešení s výrobci potravin) Náhradní sladidla (vznik návyku přijímat příliš mnoho potravin a nápojů se sladkou chutí … vznik nadváhy)

ZÁVĚR V zájmu cílené potravinové a výživové politiky státu je nejen podporovat zajišťování dostatečného množství zdravotně nezávadných, zdraví prospěšných a ekonomicky dosažitelných potravin, ale i usměrňovat společenský systém ke zdravému způsobu výživy Dobře aplikovaná, adekvátní teoretická , ale i praktická edukace mládeže může být významným faktorem prevence rozvoje závažných onemocnění do dospělého věku Výživa významně ovlivňuje zdravotní stav člověka a proto úprava nabídky nápojů a potravin ve školním prostředí je jedním z významných nástrojů cílené prevence

ZPRACOVALI Koordinátoři studie: SPOLEČNOST PRO VÝŽIVU FN Motol, Odd.léčebné výživy MUDr. P.Tláskal,CSc HYGIENICKÁ SLUŽBA - STÁTNÍ ZDRAVOTNÍ ÚSTAV Centrum podpory veřejného zdraví MUDr.M.Nejedlá Autoři: (v abecedním pořadí) Bc.M.Balíková,DiS Mgr.M.Floriánková Mgr.T.Fujáková Mgr.A.Košťálová Mgr.L.Suchopárová,Ph.D. MUDr.P.Tláskal,CSc DĚKUJEME ZA POZORNOST