Uhlovodíky, rozdělení uhlovodíků, alkany

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Advertisements

Organická chemie organické sloučeniny vznikají životní činností rostlin a živočichů – při látkových přeměnách v organismech jsou základní stavební složkou.
UHLOVODÍKY.
Co víme o Uhlovodících Předmět: Chemie Ročník: devátý
Organická chemie.
Alkany, cykloalkany Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 22
Uhlovodíky VY_32_INOVACE_G2 - 12
Opakovací otázky na uhlovodíky
Nasycené uhlovodíky Martina Kubáčková.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět: Chemie Ročník: 9.
Alkoholy.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Chemie Ročník: 9. ročník
Alkany –definice, příklady
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Alkany = uhlovodíky s jednoduchými vazbami (nasycené uhlovodíky)
Struktura organických látek
Elektronická učebnice – II
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
ALKANY Chemie 9. ročník VY_32_INOVACE_07.2/12
Alkany Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Alkeny.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_CHE_406.
Aromatické uhlovodíky (Areny)
Organické sloučeniny - uhlovodíky Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv.
FLAMING GUMMY BEAR.
Alkany.
Nenasycené uhlovodíky alkeny a alkyny
Alkany, cykloalkany.
Uhlovodíky jako palivo VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
CZ.1.07/1.1.10/
Uhlovodíky - shrnutí Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
CZ.1.07/1.1.10/
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Benzín Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka Bártová.
Písemka lineární uhlovodíky
UHLOVODÍKY Chemie 9. ročník
ALKANY.
NÁZVOSLOVÍ, DĚLENÍ, VZORCE
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Alkyny.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_109_Uhlovodíky a jejich základní rozdělení AUTOR: Igor Dubovan.
Název šablony: Inovace v chemii52/CH25/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Uhlovodíky Autor: Mgr. Eva.
ORGANICKÁ CHEMIE ÚVOD.
Nejjednodušší uhlovodíky
Alkany.
ALKENY.
Ch_027_Alkany Ch_027_Uhlovodíky_Alkany Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
ALKYNY. DEFINICE ● Alkyny jsou uhlovodíky, které mají v otevřeném uhlíkatém řetězci mezi atomy uhlíku jednu trojnou vazbu.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing: Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_02_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Uhlovodíky,
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_13_CH 9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: ORGANICKÁ.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing: Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_05_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Uhlovodíky,
Organická chemie Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Organická chemie Chemie 9. r..
Téma :Názvosloví alkanů, vlastnosti, použití
Uhlovodíky Chemie 9. třída.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_05-15
AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_09
Chemie pro 9.ročník zš Mgr. Iveta Ortová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY_32_INOVACE_124_Alkany Šablona Identifikátor školy:
VY_32_INOVACE_Slo_III_02 Uhlovodíky – Alkany ppt.
Název školy ZŠ Elementária s.r.o Adresa školy Jesenická 11, Plzeň
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Alkany a cykloalkany.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Organická chemie organické sloučeniny vznikají životní činností rostlin a živočichů – při látkových přeměnách v organismech jsou základní stavební složkou.
Transkript prezentace:

Uhlovodíky, rozdělení uhlovodíků, alkany

Definice uhlovodíků CH ≡ CH, CH3 – CH2 – CH3, CH3 – CH3, CH2 = CH2 Úkol 1: Prohlédni si pozorně racionální vzorce čtyř výše uvedených uhlovodíků a doplň větu. Uhlovodíky jsou ……….. sloučeniny …… a ……. Kontrola: Uhlovodíky jsou dvouprvkové sloučeniny uhlíku a vodíku

Rozdělení uhlovodíků 1. Podle vazeb mezi uhlíky : a/ Nasycené - alkany / C – C / b/ Nenasycené - alkeny / C = C / - alkiny / C ≡ C / - areny 2. Podle tvaru řetězce mezi atomy uhlíku: a/ s otevřeným řetězcem b/ cyklické

Nasycené uhlovodíky - alkany Jsou uhlovodíky s jednoduchými vazbami mezi atomy uhlíku. Úkol 2: Vyber alkany: CH ≡ CH, CH3 – CH2 – CH3, CH3 – CH3, CH2 = CH2 Kontrola: CH3 – CH2 – CH3, CH3 – CH3

Pozorně přečti text o názvosloví alkanů. Ženevské názvosloví z r. 1892 tvoří název uhlovodíku + koncovka –an. Obecný sumární vzorec alkanů je CnH2n+2. Homologickou řadu alkanů tvoří uhlovodíky,kde každý následující má o jeden uhlík a dva vodíky více.

Úkol 3: Podle informací na snímku 3 dokonči homologickou řadu alkanů. 1. Methan CH4 2. Ethan C2H6 3. Propan C3H8 4. Butan C4H10 5. Pentan C5H12 6. Hexan C6H14 7. Heptan C7H16 8. Oktan C8H18 9. Nonan C9H20 10. Dekan C10H22 CH4 CH3 - CH3 CH3 - CH2 - CH3 4. CH3-CH2-CH2-CH3 5. CH3-CH2-CH2-CH2-CH3 6. CH3-CH2-CH2 -CH2-CH2-CH3 7. CH3-CH2-CH2 -CH2-CH2-CH2-CH3 8. CH3-CH2-CH2 -CH2-CH2-CH2-CH2- CH3 9. CH3-CH2-CH2 -CH2-CH2-CH2-CH2- CH2-CH3 10. CH3-CH2-CH2 -CH2-CH2-CH2-CH2- CH2-CH-CH3 Kontrola:

Úkol 4: Podle obrázků napiš tři hlavní přírodní zdroje uhlovodíků. Použité obrázky: http://commons.wikimedia.org/wiki/ Image: Natural gas.jpg 2008 - 12 - 03 Image: ShellMartinez-refi.jpg 2008 - 12 - 03 Image: Coal bituminous.jpg 2008 - 12 - 03 Kontrola Ropa Zemní plyn Uhlí

Vlastnosti alkanů První čtyři alkany jsou plyny vyskytující se v zemním plynu, další kapaliny, které jsou součástí ropy, alkany s větším počtem atomů uhlíku než 15 jsou pevné látky. Rozpouštějí se vzájemně, avšak ve vodě jsou nerozpustné. Všechny jsou nebezpečné hořlaviny. Úkol 5: Rozhodni, v jakém skupenství bude heptan při teplotě 200C, -950C a 1250C (tt = - 90,60C, tv = 98,40C). Kontrola: 200C kapalina - 950C pevná látka 1250C plyn

Stanovení teploty varu propanbutanové směsi Úkol 6: Podle obrázku napiš teplotu varu propanbutanové směsi do zapalovače. Kontrola: -60C

Hoření propanbutanové směsi Úkol 7: Uprav chemické rovnice hoření propanu a butanu. C3H8 + O2 → CO2 + H2O C4H10 + O2 → CO2 + H2O Kontrola: C3H8 + 5 O2 → 3CO2 + 4 H2O 2 C4H10 + 13 O2 → 8 CO2 + 10 H2O

Nebezpečné alkany Methan, nazývaný též bahenní (vzniká methanovým kvašením na dně rybníků) nebo důlní plyn (vyskytuje se také v uhelných dolech), je hlavní složka zemního plynu. Se vzduchem tvoří výbušnou směs, a pak stačí elektrická jiskra, aby došlo k neštěstí. Do zemního plynu se záměrně přidává páchnoucí přísada, aby se dal zjistit jeho únik. Jestliže cítíme v budově plyn a nezjistíme příčinu, nesmíme použít elektrický zvonek, ani otevřený oheň. Ihned informujeme plynárenskou pohotovost, Policii ČR, hasiče, centrální tísňovou linku. Úkol 8: Zjisti a napiš tel.čísla výše uvedených institucí. Kontrola: plynárenská pohotovost: 1239 hasiči: 150 Policie ČR: 158 centrální tísňová linka: 112

Úkol 9: Podle obrázků napiš, k čemu se alkany užívají. Použité obrázky: http://commons.wikimedia.org/wiki/ Image: Gas Station Hirošima.jpg 2008 - 12 - 03 Image: Vlammen gasboiler.jpg 2008 - 12 - 03 Kontrola: Pohonné hmoty Paliva

Izomery Definice izomerů: Kontrola: Úkol 10: C4H10 butan Izomery jsou látky, které mají stejný vzorec ……., ale různý vzorec ………. a ………. Liší se rovněž svými ………. Kontrola: stejný vzorec sumární, ale různý vzorec racionální a strukturní. Liší se rovněž svými vlastnostmi. C4H10 butan CH3- CH2- CH2- CH3 tv = - 0,5 0C C4H10 methylpropan CH3 - CH - CH3 I CH3 tv = - 10,2 0C Úkol 10: Porovnej, čím se liší butan a methylpropan, a potom doplň definici izomerů.