1 Úvodem tohoto příspěvku je vhodné věnovat pozornost dvěma aspektům – lze stručně popsat – poslání – genezi tohoto semináře ?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Prof. Ing. Ivo Vondrák, CSc.
Advertisements

Hlavní směry a perspektivy rozvoje problematiky eTOD
„Analýza faktorů vnímaných uživatelem osobní dopravy“ Zpracoval: Miroslav Macháň Vedoucí: Doc. Ing. Rudolf Kampf, CSc. Oponent: Ing. Jiří Svědiroh 1 Upraveno.
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
CW – 13 LOGISTIKA Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. 22. PŘEDNÁŠKA Logistika a jakost.
managementu znalostí podle
Spektra zatížení Milan Růžička 1 Dynamická pevnost a životnost
SINGLE EUROPEAN SKY INDUSTRY CONSULTATION BODY Mgr. Richard Klíma KŘ/vOK.
HISTORICKÝ VÝVOJ 1900 Výrobková normalizace, vojenský průmysl
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
CZ.1.07/2.3.00/ Excelence doktorského studia na AF MENDELU pro navazující evropskou vědecko-výzkumnou kariéru Operační program: Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Způsoby přesné družicové navigace
13. Koordinace projektů Realizace změn Koordinace projektů
Kodex řízení evropské akvakultury FEAP. EIFAC – evropská komise pro sladkovodní rybářství (FAO) FEAP – federace evropských chovatelů ryb –( Federation.
Zapojení Pedagogické fakulty MU do činnosti Evropské agentury pro podporu speciálního vzdělávání Transformační a rozvojové programy na rok 2005.
CW – 13 LOGISTIKA Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. Únor PŘEDNÁŠKA Typové systémy.
Facility management ČSN EN
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO
Automation and Drives pro velkoobchody TIA na dosah.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Energetický management jako nízkonákladové opatření k dosažení úspor
 New Technologies for Mechanical Engineering – Centrum nových technologií pro strojírenství  regionální výzkumné a vývojové centrum  založeno na kvalitní.
1 INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Dobré zkušenosti s partnery z aplikační sféry INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Dobré zkušenosti s partnery z aplikační.
Inovace výuky ve vazbě na požadavky Mezinárodních výukových standardů doc. Ing. Marie Pospíšilová,CSc. SVŠES.
Liberalizace poštovního trhu v roce 2013 Ing. Petr Angelis Seminář Fontes Rerum Praha
PLÁNOVACÍ PROCESY, DRUHY PLÁNOVÁNÍ
1 Přechodná období ČR po vstupu do EU VŠFS – kombinované studium Veřejná správa
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Asociace výzkumných organizací Asociace výzkumných organizací – činnost a poskytované služby Ing. Václav Neumajer výkonný předseda Asociace výzkumných.
INVESTIČNÍ KLUBY Martin Viktora Česká spořitelna - FM Retail distribution Oddělení řízení obchodů 2. října 2007.
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
Zkušenosti ze zavedení systému řízení kvality informačních služeb
Rozvoj nehlasových služeb Současnost a budoucnost mobilních sítí
1 „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací projektu z PRV“
Energetický audit ve velkém průmyslovém podniku z pohledu zadavatele Ing. Petr Matuszek Seminář AEM Brno
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
IBM Global Services ČR © 2006 IBM Corporation April, 2006 E-stát a EU Pavel Hrdlička.
Letecká záchranná služba
Normy a postupy pro provoz CUAV Ing. Tomáš Kujal, Ph.D. Ing. Jiří Chlebek, Ph.D. Letecký ústav Fakulta strojního inženýrství Vysoké učení technické v Brně.
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
Filip Zelenka. Základy dopravní politiky jsou obsaženy již v Římských smlouvách, které zavádějí společná pravidla mezinárodní dopravy, volný přístup k.
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Účel a cíle zřízení TPS z pohledu MZe Praha Ing. Pavel Sekáč, Ministerstvo zemědělství Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje.
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
VIII. Jarní konference energetických manažerů Poděbrady, 10. Března 2004 Trendy v energetickém managementu v ČR a EU Ing. Vladimír Dobeš, M.Sc. ředitel.
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
Zvýšení vědeckovýzkumného potenciálu pracovníků a studentů technických vysokých škol v oblasti dopravy a nových dopravních technologií Registrační číslo:
Několik námětů a otázek k zamyšlení a výběru
České vysoké učení technické V Praze Fakulta dopravní Ústav řídicí techniky a telematiky Dopravní a cestovní informace Petr Bureš.
Základní informace o programu PS ESPON Území programu a rozpočet Programové území - 28 států EU + 4 partnerské státy - Švýcarsko, Norsko, Lichtenštejnsko.
Inovace výuky a její implementace v oborech Fakulty bezpečnostního inženýrstvíCZ.1.07/2.2.00/ Se zvyšováním technologické a technické úrovně průmyslu.
INOVACE STUDIJNÍCH PROGRAMŮ STROJNÍCH OBORŮ JAKO ODEZVA NA KVALITATIVNÍ POŽADAVKY PRŮMYSLU doc. Ing. Josef NOVÁK, CSc. VŠB-TU Ostrava.
Stav akvizičního systému resortu obrany Závěry z interní prověrky akvizic MO ČR Alexandr Vondra
Vojenský technický ústav, s.p. Příspěvek k tématu „Inteligentní technologie vs. ploty pro ochranu státních hranic České republiky“ Kulatý stůl Poslanecké.
1 Jednotné evropské nebe Zapojení ŘLP ČR, s. p. do projektu SESAR Doprava – Investice do dopravní infrastruktury Ing. Jan Klas Generální ředitel.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Roční souhrnná zpráva o výsledcích kontrolních akcí provedených inspekcí práce za rok 2012 Mgr. Ing. Rudolf Hahn generální inspektor.
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Zbožíznalství, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Centrum pro výzkum, vývoj a inovace Life for Science. Science for Life.
Třídimenzionální radary Základní takticko-technické údaje radarů:
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Strategie regionu, obce
I. Dvořák Zahajovací setkání
Technologie a řízení letecké dopravy: 1
ČVUT v PRAZE Fakulta dopravní ÚSTAV LETECKÉ DOPRAVY PROFIL STUDENTA
Transkript prezentace:

1 Úvodem tohoto příspěvku je vhodné věnovat pozornost dvěma aspektům – lze stručně popsat – poslání – genezi tohoto semináře ?

2 - upozornit na nový lavinový jev v leteckém průmyslu - podpořit evropskou pobídku k synergické aktivitě - pomoci hledat v ČR zdroje financování rozvoje CUAV Je to první seminář na téma CUAV. Organizují jej VUT v Brně/FSI/LÚ jako jediný český subjekt v UAVNET VTÚLaPVO jako jediný výrobce a provozovatel UAV v ČR Cílem následujícího příspěvku je upozornit na dosud známé požadavky a na předpokládané možnosti jejich uskutečnění. V diskusi bude příspěvek doplněn dalšími několika podrobnějšími vystoupeními. Poslání tohoto semináře:

3 Od roku 2003 je Letecký ústav/FSI/VUT v Brně členem evropské komunity zabývající se problematikou CUAV. V lednu 2005 tato komunita vydala výzvu k rozvoji CUAV. V průběhu únor – duben 2005 Letecký ústav kontaktoval několik potenciálních provozovatelů, uživatelů a zákazníků CUAV v České republice (Policii ČR, IZS ČR, podnik geodetického průzkumu, VŠ zemědělskou aj.). Cílem bylo zjistit požadavky na použití CUAV v konkrétním prostředí a možnosti, jak dané potřeby pomocí CUAV uspokojit. Geneze tohoto semináře:

4 Požadavky potenciálních uživatelů potenciálních uživatelů a varianty jejich řešení pomocí civilních UAV (CUAV) Doc. Ing. Slavomír Vosecký, CSc. Kbely

5 a) Dosud zjištěné požadavky potenciálních uživatelů/zákazníků v ČR odpovídají předpokladům evropské komunity pro CUAV b) V ČR existuje značný zájem o tyto oblasti použití CUAV: - bezpečnost státu (monitorování, hlídkování, kontrola …) - integrovaný záchranný systém (hasiči, zdrav., policie …) - doprava (monitorování silniční, železniční, vodní; stav tras) - energetika (el. rozvodné sítě, plyn, voda, ropa) - životní prostředí (porosty, ovzduší, radiace …) - zemědělství a lesní hospodářství - informace (telekomunikace, měření dosahů spojů …) Co je výsledkem dosavadních diskusí?

6 Co musí CUAV umět ? a) Sběr informací: - zjišťování, pozorování a záznam nebo přenos informací : - v optickém spektru - v infračerveném spektru - v rádiových komunikačních pásmech - detekce radiace s přenosem dat - detekce/analýza chemických látek s přenosem dat b) Dlouhodobá retranslace v rádiových sítích (ŘLP) c) Simulace provozu umělé družice (navigace, ŘLP) d) Autonomní i neautonomní vlastní navigaci e) Otevřené i utajené on-line přenosy informací paluba-zem

7 Požadavky zákazníků na úroveň činnosti CUAV a) kvalita a objem informací (= kvalita snímačů) (PB, PM) b) vhodný způsob pozorování (= kvalita záznamu) c) dostatečně dlouhá doba pozorování (= výdrž letadla) d) schopnost pozorování delších tras (rychlost, dolet, dostup, přesnost sledování trati) e) pohotovost k pozorování u cílů (= doba letu k cílům) f) připravenost (= použitelnost v dané situaci/METEO) g) schopnost koexistence s pilotovanými letadly v daném segmentu vzdušného prostoru (= letecká legislativa)

8 Jaké mohou být druhy služeb, poskytovaných střediskem CUAV? 1) Rutinní služby: často nebo trvale poskytované jedním provozovatelem ve prospěch různých uživatelů (doprava, policie, IZS, zemědělství, životní prostředí, stavebnictví …). Přednosti: – možnost včasného plánování provozu – rutinní režim činnosti – stálé přenosové spoje k uživatelům – dlouhodobé provozní zkušenosti apod.

9 2)Občasné a náhlé služby: a) Občasné služby: – lety na neobvyklé nebo dlouhé trati – činnosti vyžadující mobilní pracoviště CUAV – jednorázové komerční činnosti b) Náhlé služby: – kalamity – aktivity v IZS – náhlé policejní akce apod.

10 Jak tyto služby poskytovat? Profesionálním střediskem operujícím ze stacionárního stanoviště? (Daný okruh účinné působnosti, plní celé spektrum činností, může si volit příznivé podmínky, zná terén, zná spoje, má technické zázemí, může trvale spolupracovat s územními orgány atd.) Profesionálním střediskem operujícím z mobilního stanoviště? (Vhodné pro rutinní i specializované činnosti, může volit stanoviště, pohotovost lze volit podle potřeby) Zřizovat střediska CUAV přímo u zákazníka? Poskytovat služby univerzálně? a užití CUAV v tomto případě založit na principu „objednej – zaplať“? (požadavky mohou být libovolné, ale legální a splnitelné.)

11 Čím tyto služby poskytovat? (Jakými letadly?) Ve světě (USA, Evropa, Izrael, Japonsko, ale také v ČR) bylo vyvinuto a je provozováno několik druhů a mnoho typů UAV – tzn. bezpilotních prostředků pro vojenské použití. Existují čtyři možnosti, jak pro ČR obstarat vhodnou leteckou techniku (nosiče) pro realizaci CUAV: - vývoj/výroba CUAV, vhodného pro ČR (pro střední Evropu) - adaptace CUAV z vhodného pilotovaného letadla - nákup cizí (evropské) techniky a její následná adaptace - adaptace UAV, již vyráběných v ČR

12 Možné formy provozu střediska CUAV Stacionární varianta: - přednosti (stabilní podmínky, grafikon, náklady, prac. podmínky, znalost teritoria, pevné spoje, technické zázemí, …) - nedostatky (vzdálené oblasti, potřeba větších dosahů přenosů …) Mobilní varianta: - přednosti (činnost „z centra dění“; krátká doba letu k cíli, přenosy na kratší vzdálenosti…) - nedostatky (větší zatížení lidí i materiálu/dočasné působení, náklady, potřeba budování spojů do center, bez tech. zázemí) Možné řešení : Stacionární středisko disponuje také mobilní soupravou, vytváří pro ni tech. zázemí, školí personál, poskytuje administrativu aj. Výrobní závod je tech. zázemím většího rozsahu (revize, větší opravy atd.).

13 Poloměr cca 70 km (max. 30 minut letu do místa určení) Varianta pokrytí ČR službami CUAV

14 Letecká legislativa CUAV Bezpečnost v provozu CUAV - jsou zatím málo známé skutečnosti, které je možno/nutno řešit v rámci celé Evropy a v rámci ICAO - letecká legislativa zatím reflektuje pouze pilotovaná letadla - bezpilotní letadla vyžadují jistý stupeň umělé inteligence - dosavadní představy o koexistenci CUAV s pilotovanými letadly ve společném segmentu vzdušného prostoru jsou založeny na použití SSR, TCAS a sofistikovaných komunikačních a přenosových systémů - lze očekávat, že potřeba této koexistence si vyžádá změny leteckých předpisů ve značném rozsahu - tyto změny vyžadují těsnou mezinárodní spolupráci

15 Cílem semináře je předložit pracovníkům s rozhodovací pravomocí takové informace, které usnadňují vytvořit si názor na otázku Rozvíjet nebo nerozvíjet CUAV v ČR ? Přitom objektivně platí, že: - z logiky vývoje letectví ve světě je zřejmé, že rozvoj UAV ve prospěch civilních služeb je neodvratný - ve výzvě evropské komunity je procesu rozvoje CUAV již stanoveno pevné období – 2005 – 15 (a proces již začal !) - která země se k této výzvě UAVNET nezapojí ihned, zřejmě postupně a definitivně předá potenciál tohoto odvětví letecké výroby a provozu jiným (z hlediska ČR ovšem zahraničním) konkurentům. Smysl tohoto semináře

16 Odpověď na otázku „Kolik by to stálo?“ vyžaduje výklad mimo rámec tohoto semináře. Příklad odhadu nákladů na jednu z variant předpokládaných řešení uvede další příspěvek. Významnými otázkami jsou: 1) Je možno sdružovat investice, potřebné k rozvoji CUAV, z více resortů? (Odpověď je ANO - viz přehled potenciálních uživatelů CUAV). 2) Kde je záruka vysokého stupně zhodnocení těchto investic? – V ustavení stálého řídicího orgánu – Ve výběru řešitelů K nákladům:

17 Poznámka (námět) Tento seminář sám může pouze podněcovat k vytvoření volného zájmového uskupení zainteresovaných subjektů. Ke koncepčnímu řízení rozvoje CUAV v ČR je ale třeba ustavit vhodný stálý řídicí orgán. Možný klíč: předseda … představitel investorů ekonom … jmenovaný investory manažeři + specialisté hlavních uživatelů stálí zástupci řešitelských subjektů oponenti … dočasně jmenovaní pro jednotlivé úkoly

18 Na výzvu evropské komunity CUAV zatím v ČR reagovali: VUT v Brně / Fakulta strojního inženýrství / Letecký ústav (odborné pracoviště konstrukce a provozu letadel; výzkum a vývoj letadel; člen evropské odborné komunity CUAV) LOM PRAHA, s.p. / VTÚLaPVO Praha – Kbely (mnohaleté zkušenosti s vývojem, výrobou, použitím a logistikou vojenských bezpilotních prostředků) AERO Vodochody (významný výrobce letecké techniky v Evropě) VZLÚ PRAHA (dlouholeté zkušenosti s vývojem a výrobou letecké techniky) Universita obrany v Brně / Fakulta vojenských technologií (nástupnická organizace Vojenské akademie v Brně – výzkum/vývoj letecké techniky)

19 a)Zda zapojit Českou republiku do Evropou navrhovaného R&D v oblasti využívání UAV pro civilní účely? b)Jak vytvořit struktury, které tento úkol uskuteční? c) Jak získat pro tento proces potřebné finanční zdroje? Dobrým výsledkem tohoto prvního semináře k CUAV by bylo dosažení určité názorové shody na tyto otázky:

20 Další informace k obsahu tohoto příspěvku budou předneseny v diskusi po přestávce, spojené s ukázkou současné techniky UAV.