USMĚRŇOVÁNÍ KONCEPCE A OBSAHU EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ VE STŘEDNÍM OBCHODNÍM ŠKOLSTVÍ ©prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SYSTÉMY A SUBSYSTÉMY EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing
Advertisements

Porovnání učebních plánů SŠ % 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% GymnáziaTechnické lyceum SPŠSOU Výběrové/Disponibilní.
Obchodní akademie ELDO, o. p. s.
Volitelné předměty pro 3. ročník 2012/13. Každý student současného 2. ročníku obchodní akademie si zvolí pro druhou polovinu svého studia volitelný blok.
Obchodní akademie ELDO, o. p. s.
Přemýšlíte, kam po maturitě? Přemýšlíte, co studovat? Přidejte se k nám!
VOŠ, SPŠ, SOŠ ŘEMESEL A SLUŽEB,
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
Úvodní stránka.
Opakování k maturitě.
USMĚRŇOVÁNÍ KONCEPCE A OBSAHU EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ NA TECHNICKÝCH UČEBNÍCH A STUDIJNÍCH OBORECH ©prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Den otevřených dveří na Národohospodářské fakultě pro obor Národní hospodářství 5. ledna 2013.
OBCHODNÍ AKADEMIE A OBCHODNÍ AKADEMIE PRO ZRAKOVĚ POSTIŽENOU MLÁDEŽ, OPAVA, HANY KVAPILOVÉ 20 Kontakty: Tel.: Fax:
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO
Kam po ZŠ?.  Splnil/a povinnou školní docházku v délce devíti let, nebo úspěšně ukončil/a základní vzdělávání před jejím splněním,  při přijímacím řízení.
Obor Podnikání – délka vzdělání tohoto oboru je 2 roky dosažené vzdělání: střední vzdělání ukončené maturitní zkouškou forma tohoto vzdělání je denní studium.
INOVACE V PODNIKU Inovace předmětu v rámci studijního oboru
Zvláštnosti ekonomických předmětů z hlediska jejich zařazení do rozvrhu hodin ©prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Soustava vzdělávání po základní škole. základní škola odborné vzdělávání poskytují odborné vzdělání cílem je příprava na povolání všeobecné vzdělávání.
Vybrané problémy českého vzdělávání v cestovním ruchu Jiří Šíp Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Typologie vyučovacích hodin v ekonomickém vzdělávání, použitá kritéria a závěry pro zvyšování kvality výuky © prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_15_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Ing. Pavla.
Výuka makroekonomie v magisterských programech na Ekonomické fakultě VŠB-TUO Martin Macháček Praha,
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích VŠTE BEZ BARIÉR Registrační číslo: CZ.1.07/2.2.00/ Číslo a název oblasti podpory: Oblast.
STUPŇOVITOST A METODY USPOŘÁDÁNÍ UČIVA V EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTECH
Časová koordinace ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
CÍLE A PŘÍNOS MISTROVSKÉ ZKOUŠKY
Didaktika ekonomiky Ing. Alena Králová, Ph.D.
Výběr adekvátních vyučovacích metod při fixaci a kontrole znalostí v rámci ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
VŠFS P.B.. prezentace VŠFS, Partneři Generální partner Hlavní partneři.
Vysoká škola ekonomická v Praze. Veřejná vysoká škola založená v roce 1953 Cca studentů Studijní programy: –bakalářské (3 roky) –navazující magisterské.
Věcná koordinace v ekonomickém vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
Příprava na výkon povolání
UNIVERZALIZACE A SPECIALIZACE EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ ©prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Návrh předmětu a jeho inovací Obchodní podnikání PhDr.Iveta Šimberová, Ph.D.
Obchodní akademie Chrudim. Další vzdělávání ve spolupráci s úřadem práce.
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Hospodářství ČR.
ANALÝZA UČIVA V EKONOMICKÉM VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Příprava učitelů ekonomických předmětů pro střední školy a VOŠ Prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Veřejně správní akademie Vyšší odborná škola, s. r. o. BRNO
VZDĚLÁVÁNÍ PRACOVNÍKŮ. Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1133Ročník:2. Vzdělávací obor: Ekonomika podniku Tematický okruh: Personální činnosti Téma:
Bc. Lektorství cizích jazyků
Navazující magisterský obor STAVEBNÍ MANAGEMENT. Potřeba manažerských dovedností Řídí cca polovina absolventů % (podle doby ukončení studia) Vedoucí.
Management pro vychovatele PaedDr. J. Šťáva, CSc. katedra pedagogiky tel
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
2. ročník(4. semestr) NMgr. studia LF LF:MPSM101
Bc. Lektorství cizích jazyků
Řízení výchovných a vzdělávacích institucí PaedDr. J. Šťáva, CSc. katedra pedagogiky tel učitelství odborného výcviku a praxe.
Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné Slezská univerzita v Opavě Zájem o studium na Obchodně podnikatelské fakultě v Karviné se zaměřením.
Obchodní akademie a Vyšší odborná škola Valašské Meziříčí Akademický rok 2016/2017.
Stručná prezentace Vysoké školy sociálně-správní v Havířově.
Vysoká škola polytechnická Jihlava – veřejná vysoká škola (vznikla v červnu 2004 na základě zákona č. 375/2004 Sb.) – neuniverzitní vysoká škola (celosemestrální.
FIKTIVNÍ FIRMY SE PŘEDSTAVUJÍ.  Systematické procvičení všech problémů  Žák řeší úlohy individuálně  Tradiční vztah učitel – žák  Praxe je jen zprostředkována.
Seminář k doktorskému studijnímu programu Zlín.
Ing. Eva Štěpánková ESF MU Katedra podnikového hospodářství
Příprava učitelů ekonomických předmětů pro střední školy a VOŠ
Vlastní myšlenkou Vlastní cestou.
Prezentace fiktivní firmy Ing. Vladimíra Trnčáková
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
Ekonomika Riskuj. Ekonomika Riskuj Předmět ekonomie a ekonomiky Ekonomické systémy Potřeby Makroekonomie a mikroekonomie.
PHmax ve středním vzdělávání
Pedagogický management 2005 J. Šťáva katedra pedagogiky tel
Právo, Účetnictví, Webový design a grafika, Ekonomika a mezinárodní obchod, PÍSEMNÁ A ELEKTR. KOMUNIKACE, Reklamní a marketingová komunikace, Právo Evropské.
Vyšší odborná škola ekonomická, sociální a zdravotnická, Obchodní akademie, Střední pedagogická škola a Střední zdravotnická škola, Most, příspěvková.
Setkání kariérových poradců
Zástupce ředitelky školy
Téma Polytechnické vzdělávání a Infrastruktura
Transkript prezentace:

USMĚRŇOVÁNÍ KONCEPCE A OBSAHU EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ VE STŘEDNÍM OBCHODNÍM ŠKOLSTVÍ ©prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.

USMĚRŇOVÁNÍ KONCEPCE A OBSAHU EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ VE STŘEDNÍM OBCHODNÍM ŠKOLSTVÍ 1.Obchodní školství do poloviny 19. století 2.Obchodní školství od r do roku Obchodní školství od r do roku Obchodní školství od r do r Obchodní školství od r do roku Obchodní školství od r do současnosti 7.Perspektiva ekonomického vzdělávání v obchodním školství

1) Obchodní školství do poloviny 19. století  proces industrializace v rámci Rakouska Uherska  relativní ekonomická vyspělost v českých zemích  potřeba ekonomických pracovníků  začátek středoškolské přípravy ekonomů, později vysokoškolské vzdělávání  vzdělávání v německém jazyce, neexistence českého školství

2) Obchodní školství od r do roku 1950  vznik českého obchodního školství (Českoslovanská obchodní akademie v Praze, Resslova ul.)  rychlý růst obchodního školství jako výraz růstu ekonomiky v českých zemích  dva druhy obchodního školství (dvouletá obchodní škola, čtyřletá obchodní akademie)  tržní ekonomika jako základ ekonomických znalostí žáků  hlavní odborné předměty v obchodním školství (národní hospodářství, obchodní nauka, účetnictví, kupecké počty, obchodní korespondence, psaní na stroji, těsnopis, právní nauka, zbožíznalství)

3) Obchodní školství od r do roku 1990  struktura obchodního školství (nižší dvouleté, střední čtyřleté)  proměnlivost názvů obchodních škol (vyšší hospodářské školy, hospodářské školy, střední ekonomické školy, ekonomické školy)  státem centrálně regulovaná ekonomika, plánované hospodářství jako základ ekonomických znalostí žáků  velká proměnlivost odborných předmětů (politická ekonomie, socialistické hospodářství, ekonomika a organizace, podniková ekonomika, hospodářské plánování, obchodní počty, statistika, účetnictví, finance a úvěr, výpočetní technika, hospodářské výpočty, těsnopis, psaní na stroji, technika administrativy, obchodní korespondence, právní nauka, zbožíznalství)

 předměty konkrétní a abstraktní (obchodní korespondence, daňová soustava)  předměty povinné a povinně volitelné (podniková ekonomika, bankovnictví)  předměty povinné a nepovinné (účetnictví, marketing)  předměty maturitní a nematuritní (účetnictví a statistika)

4) Obchodní školství od r do r  změna názvů obchodního školství (nižší stupeň obchodní školy, vyšší stupeň obchodní akademie)  variantní řešení typu obchodních škol (dvouleté a tříleté obchodní školy, čtyřleté a pětileté obchodní akademie)  pevně stanovené učební plány, později i učební osnovy  přechod k tržní ekonomice jako základ ekonomických znalostí žáků  pevná struktura učebních plánů (názvy předmětů, jejich zařazení do ročníků, počet výukových hodin)  pevná struktura učebních osnov (stanovení tematických celků, určení počtu výukových hodin, rozpis učiva)

 proměnlivost povinných odborných předmětů v obchodním školství čtyřletém a dvouletém (ekonomika, účetnictví, výpočetní technika, hospodářské výpočty, statistika, hospodářská korespondence, ekonomická cvičení, ekonomické teorie, právní nauka, těsnopis, technika administrativy, zbožíznalství)  proměnlivost povinných odborných předmětů v obchodním školství pětiletém a tříletém (ekonomika, účetnictví, ekonomika, výpočetní technika, technika administrativy, těsnopis, stenotypistika, základy statistiky, hospodářské výpočty, národní hospodářství, integrovaný ekonomický předmět, právní nauka, zbožíznalství)  zařazení volitelných ekonomických předmětů (ekonomika zahraničního obchodu, marketing, bankovnictví a řada dalších odvětvových ekonomik, sekretářské práce, semináře z managementu, marketingu a programování)  vznik soukromých a církevních obchodních škol (univerzální OA a OŠ, větší specializace)

5) Obchodní školství od r do roku 2003  odklon od neúplného středního obchodního školství (zánik dvouleté a tříleté obchodní školy)  zachování dvou typů obchodní akademií (čtyřleté a pětileté)  stabilizace ekonomického vzdělání (zařazení ekonomických předmětů do učebních plánů a osnov)

6) Obchodní školství od r do současnosti  dva hlavní typy kmenových oborů (ekonomika a podnikání, organizace a management v odvětví)  jednotný typ obchodních akademií (zrušení pětileté varianty, zachování pouze čtyřleté varianty)  nerozepisování učebních plánů do ročníků  stanovení celkového počtu výukových hodin podle předmětů  dělená výuka ve všech ekonomických předmětech  konkretizace učebního plánu stanovená centrálně  posílení autonomie obchodních akademií (v zařazení předmětů do ročníků, stanovení počtu výukových hodin v rámci tolerance)  organizování vzdělávání v různých formách (denní studium, večerní studium, dálkové studium)  různý počet hodin výuky za celé studium (zachování jednotných vzdělávacích cílů, rozdílné formy a organizace výuky)

7) Perspektiva ekonomického vzdělávání v obchodním školství  zavádění rámcových vzdělávacích programů (podle studijních oborů)  stanovení oblastí vzdělávání (jazykové, společenskovědní, přírodovědné, estetické, vzdělávání pro zdraví, vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích, písemná a ústní komunikace, podnik, podnikové činnosti, řízení podniku, finance, daně, finanční trh, tržní ekonomika, národní a světová ekonomika)  povinné určení minimálního počtu vyučovacích hodin (týdenních, celkem za studium pro jednotlivé oblasti ekonomického vzdělávání)  stanovení výsledků výuky podle oblastí ekonomického vzdělávání pro žáka a stanovení učiva ekonomických oblastí pro pedagogický proces  zvýšení autonomie škol (na základě dodržování záměrů rámcových vzdělávacích programů)  transformace rámcových vzdělávacích programů na úrovni školy (vytváření školních vzdělávacích programů)  variantní řešení zařazení oblastí ekonomického vzdělání do výuky (forma ekonomických předmětů nebo modulová forma)