Zaměstnanecké benefity – stravenky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Dan Jiránek primátor Statutárního města Kladna.
Advertisements

Proč byla studie vytvořena ?
F INANČNÍ PLÁNOVÁNÍ Jakub Novotný 3. září 2009 Hranická rozvojová agentura, z.s.
Dopad daňových reforem na vztah zaměstnavatel – zaměstnanec.
Tato prezentace byla vytvořena
Panelová diskuse ČSSD Daňová reforma
Legislativní změny v oblasti zaměstnávání OZP
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. 22. května IFA. 1. Příjmové daně 2. Věcný záměr nového zákona o daních z příjmů 3. Nový zákon o daních z příjmů (NZDP)
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Modelové příjmové situace rodin s malými dětmi při vstupu pečujícího rodiče na trh práce Robert Jahoda VUPSV, v.v.i.
Dopad daňových reforem na trh bydlení ing. Tomáš Prouza, MBA, ředitel péče o klienty a ombudsman Stavební fórum, Praha, 22. května 2007.
1 Způsob žádání o dotaci v rámci OP Lidské zdroje a zaměstnanost Prezentující Mgr. Petr Zavadil.
Agregátní poptávka a nabídka
© ppm factum research 16. října 2014 Stravování jako zaměstnanecký benefit: přínos (a omezení) poukázek na stravování z pohledu zaměstnavatelů, zaměstnanců.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Cvičení 1 – Úvod, formování trhu
MUDr.Dana Kuklová, CSc. Státní zdravotní ústav Praha
Daňová reforma - reformní novela 2013 JUDr. Radim Boháč, Ph.D
Připravované úpravy daňových zákonů ke snížení deficitu a jejich dopad na malé a střední podniky 1. prosince 2009 Ing. Eduard Janota.
Kvantitativní telefonický výzkum mezi zaměstnavateli, zaměstnanci a poskytovateli služeb Postoje ke stravovacím poukázkám Únor 2008 / Závěrečná zpráva.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra. Veřejné finance Finance představují proces tvorby, rozdělování a užití peněžních fondů a peněžního kapitálu. Finance.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 2.
Hmotná nouze 29. června 2010 Bc. Ivana Šťastná vedoucí OSV
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Daňová reforma 2010 Snížení administrativní zátěže pro poplatníky a státní správu MF ČR Peter Chrenko.
Vážení obchodní partneři, V souvislosti se zákonem č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů si Vám dovolujeme ukázat přehled dopadů tohoto zákona.
Daňová reforma ČR Konference ODS k reformním krokům vlády ČR Vlastimil Tlustý, 3. května 2007 Návrh nového zákona o dani z příjmů.
Právo sociálního zabezpečení J.Kožiak. Předmět úpravy  Pojem Právní odvětví, které upravuje pomoc občanům v tíživé společenské situaci z veřejných zdrojů.
Daňový dopad a přesun „Žádný daňový subjekt netouží být zdaněn a vždy se bude pokoušet přenést daň na někoho jiného.“
Plnění Národního programu reforem Ing. Tomáš Zídek Ministerstvo financí ČR Odstraňování bariér konkurenceschopnosti EU a ČR.
Zaměstnanecký benefit
METODIKA PROJEKTU Postavení a význam cestovního ruchu v České republice Přínosy cestovního ruchu pro Českou republiku sledované období červen.
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Michal Doktor poslanec PS PČR člen Rozpočtového výboru předseda Stálé komise pro bankovnictví Daňový systém – realita a vize 25. září
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblast Peněžní.
MARKETINGOVÝ MIX.
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
Stabilizace veřejných rozpočtů – novely daňových předpisů Michal Radvan Za využití Kalousek, M. Návrhy změn právních předpisů. Daňová reforma 2008 – 2010.
Studie dopadů ukončení těžby lomu ČSA zpracovaná pro HSRM v roce 2015.
Financování kapitol státního rozpočtu II
ZÁLOHY NA DAŇ Z PŘÍJMU. Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1271Ročník:3. Vzdělávací obor: Ekonomika Tematický okruh: Mzdy Téma: Záloha na daň z příjmu.
Novela zákona o daních z příjmů JUDr. Ing. Michal Radvan.
Trh práce a politika zaměstnanosti Přednáška 8 Sociální výhody v nezaměstnanosti ve vybraných zemích EU.
Investiční pobídky. ► Investiční pobídky začaly být v ČR poskytovány investorům od roku Jsou realizovány MPSV, MPO a Agenturou na podporu podnikání.
Daňové aspekty využívání zaměstnaneckých výhod Autor: Frederik Frey Vedoucí: Ing. et Ing. Pavel Semerád, Ph.D.
Akademický senát AMU 4. listopadu Akademický senát AMU.
Rozpočty obcí a krajů v roce 2009 v návaznosti na aktuální ekonomický vývoj Ministerstvo financí ČR Praha červen 2009 Jan Zikl ředitel odboru financování.
DAŇOVÁ SOUSTAVA. Daňová soustava  Členění na přímé (z příjmu a majetkové) a nepřímé  Kdo je plátce a poplatník?  Daně přímé  Daň z příjmu FO a PO.
DANĚ a jak na ně. daň odvody do veřejných rozpočtů (státu a obce) odvody do veřejných rozpočtů (státu a obce) daň: přímá z příjmů z příjmů z nemovitostí,
Magistrát města Mostu Radniční 1/ Most IČ: DIČ: CZ Seminář pro žadatele Dotační program 2016 úvod
1 Aktivní politika zaměstnanosti a agenturní zaměstnávání.
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ekonomická část (oddělení nepřímých nákladů) 10. dubna 2013 Ing. Michaela Stříbrná vedoucí odd.finan.nepř.nákladů
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vysoká škola technická a ekonomická Bakalářská práce Daňové a odvodové zatížení podnikatelů ČR Autor: Radka Přibylová Vedoucí práce : Ing. Marta Hortová.
Autor bakalářské práce:Martin Šíma Vedoucí bakalářské práce:Ing. Marta Hortová Oponent bakalářské práce:Mgr. Hana Bartošová DAŇOVÉ A ODVODOVÉ ZATÍŽENÍ.
Benefity. Výhody poskytování benefitů pro zaměstnavatele:  úspora mzdových nákladů s ohledem na daňové úlevy  účinný nástroj personálního managementu.
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
DAŇOVÁ SOUSTAVA.
Soustava veřejných rozpočtů
Zaměstnanecký benefit
Řízení pohledávek Ing. Gabriela Dlasková.
Systém odměňování pracovníků ve vybraném podniku
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Benefity.
Daň z příjmů fyzických osob
Transkript prezentace:

Zaměstnanecké benefity – stravenky

Co je to „stravenka“ z finančního hlediska? Stravenka je druh zaměstnaneckého benefitu, který může být poskytován zaměstnavatelem zaměstnanci nad rámec peněžního plnění mzdy. Záleží vždy na svobodném rozhodnutí zaměstnavatele, zda bude příspěvek na stravování poskytovat, a na svobodném rozhodnutí zaměstnance, zda na zaměstnavatelem nabízené podmínky přistoupí. Srov.: V některých státech zákonem daná povinnost.

Jak funguje „stravenkový systém“ Zaměstnavatel: Může uplatnit jako daňově uznatelný náklad hodnotu až do výše 55 % ceny jednoho jídla za jednu směnu, maximálně daňově uznatelný příspěvek na stravování činí dle stávajících právních předpisů 51,10 Kč na jednoho zaměstnance za pracovní směnu. (§24 odst. 2 písm. J) bod 4 a 5 zák. č. 586/1992 Sb., o daních z příjmu, §176 odst. 1 písm. a) zákona č. 262/2006, zákoníku práce) Zaměstnanec: Poskytování zaměstnaneckých benefitů je jakožto nepeněžní plnění zaměstnavatelem zaměstnancům osvobozeno od daně. (§6 odst. 9 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmu)

Dopady systému v současné podobě: Přímé dopady: Nižší daňové a odvodové příjmy státního rozpočtu Nepřehledný systém daňových zákonů Efektivní systém stravování zaměstnanců Nepřímé dopady („spillover efects“): Zvýšená poptávka v sektoru služeb, jež generuje DPH, daně z mezd, daně ze zisků, sociální příspěvky Vyšší zaměstnanost v sektoru služeb představuje menší nároky na mandatorní výdaje ze SR

Změna systému - průzkum GfK Czech Září 2009, 1000 respondentů (zaměstnanci) Stěžejní výstupy o spotřebním chování: 78 % držitelů by přestalo obědvat v oblíbené restauraci, pokud by neakceptovala stravenky 70 % držitelů by omezilo stravování v restauracích 49 % držitelů by snížilo spotřební výdaje na obědy Celkově by výdaje na obědy v pracovních dnech poklesly o 59 %, tj. o 7,54 miliardy Kč ročně. Zdroj: Agentura GfK Czech, člen GfK CEE

Tržby 7,54 miliardy Kč… …znamenají roční mzdové náklady (superhrubá mzda) pro 29 350 kuchařů …znamenají roční mzdové náklady (superhrubá mzda) pro 36 069 číšníků Pro lepší představu: Př.: Pokud by jen polovina z uvedených kuchařů ztratila práci na 5 měsíců, stát by na jejich DPFO tratil 107 mil. Kč, na odvodech zaměstnavatelů pak 127 mil. Kč a těmto nezaměstnaným by na dávkách vyplatil přes 527 milionů Kč (suma -761 mil. Kč).

Stravenky – akční produkt státu? Daňové zvýhodnění je možné hodnotit jako státní intervenci. Každá restaurace se však svobodně rozhoduje, jestli bude stravenky akceptovat nebo ne. Ve veřejném sektoru bychom se na daňové zvýhodnění stravovacích poukázek mohli dívat jako na investici (ztráta výnosů daně z příjmů), jejíž návratnost způsobují právě efekty přelévání (zvýšený výběr DPH, daní z mezd, daní ze zisků a odvodů SZP stravovacích zařízení). Ve srovnání se substituty stravování – obchody s potravinami či vlastní produkcí potravin – je přínos současného systému mnohem větší.

Studie Institutu oceňování majetku VŠE A. 2008: Přínos systémů zaměstnaneckého stravování jako celku pro SR pozitivní, interval <99 mil. Kč; 1231 mil. Kč>, střední hodnota +584 milionů Kč B. 2008: Přínos stravenkových systémů pro SR pozitivní, interval <53 mil. Kč; 657 mil. Kč>, střední hodnota +312 mil. Kč *A. 2010: Zrušení systémů zaměstnaneckého stravování jako celku pro SR negativní, interval odhadovaného dopadu <- 1312 mil. Kč; -82 mil. Kč>, střední hodnota -710 mil. Kč *B. 2010: Zrušení stravenkových systémů pro SR negativní, interval <-787 mil. Kč; -49 mil Kč>, střední hodnota -426 mil. Kč Zdroj: Ing. Buus, T., Ph.D. – Ing. Žďárek, V.: Makroekonomická analýza efektivity stravenkových systémů… (IOM VŠE, 2008)

Stravenky a distorze trhu? Důležité: Na rozdíl od přímých daňových pobídek a aktivit typu Czech Invest nelze na zaměstnanecké benefity nahlížet jako na jednoznačně distorzní faktor: Systém nezvýhodňuje jednotlivé podniky nebo odvětví, legislativní rámec je pro všechny subjekty v ekonomice shodný vyjma OSVČ). Vstup do systému je dobrovolný (tj. nevynutitelný), absence v systému není penalizována. To znamená, že subjekty svobodně rozhodují o alokaci svých disponibilních zdrojů. Zaměstnavatelé si současný systém osvojili a naučili se jej efektivně využívat, nepovažují jej za složitou administrativní zátěž. 92 % podniků hodnotí současnou daňovou úpravu problematiky jako velmi jednoduchou. Problém: Ze soukromých investic do stravovacích zařízení by stát jedním škrtem pera učinil „špatné investice“. (Z tohoto pohledu by bylo efektivnější zvolit nějaké přechodné období.) Při zachování podpory subjektům ad d. (tedy majitelům závodních stravovacích zařízení) by bylo zvýhodnění jedné skupiny zaměstnanců na úkor ostatních poplatníků ještě výraznější.

Zásadní otázky k tématu: Lze stravenkový systém z tržního hlediska hodnotit jako nejlepší možné řešení? Je z pohledu ekonoma / politika kompletní zrušení daňové výjimky efektivnější než fungování současného systému? Tj. lze ignorovat nepřímé efekty, které současný systém generuje? Můžeme v aktuální napjaté rozpočtové situaci postavit částečné zjednodušení daňového systému nad optimalizaci stavu veřejných financí?