REGIONÁLNÍ ANALÝZA DOPRAVA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
Advertisements

Dopravní služby v CR doprava = jeden z hlavních předpokladů rozvoje CR nové prostředky = nové činnosti ( lanovky, horská kola, skútry,…) -rozvoj regionů.
Význam infrastruktury pro konkurenceschopnost v kontextu kohezní politiky a budoucí priority ČR Ing. Lukáš Hampl 1. náměstek ministra dopravy.
Dopravní infrastruktura a její hodnocení
Seznam doporučené literatury
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ STÁTY SEVERU A JIHU.
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní.
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF ÚVOD DO PROBLEMATIKY Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
Fond soudržnosti EU v ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do.
ESF V ČR OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
REGIONÁLNÍ ANALÝZA DOPRAVA
Jak doprava zatěžuje životní prostředí
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v.
Trvale udržitelný rozvoj v dopravě
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
VODA & ENERGIE VODNÍ DOPRAVA.
Doprava.
STÁTNÍ ÚZEMÍ je prostor, který je tvořen pevninským územím, geologickým podkladem, teritoriálními vodami, vzdušným prostorem i územími velvyslanectví,
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Vliv dopravy na životní prostředí
Socioekonomická geografie
Geografie dopravy 5RE205 Socioekonomická geografie
Dopravní síť světa 1 B. Fendrych 8.K.
Evropský sociální fond
REGIONÁLNÍ ANALÝZA PRŮMYSL 4
Regionální politika Problémové regiony ve vybraných členských zemí EU
Moje volba – moje budoucnost CZ.1.07/1.1.02/ Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Austrálie a Oceánie – doprava a cestovní ruch, zahraniční obchod
Společenské a hospodářské prostředí
Techniky projektového řízení
Stupeň rozvoje států světa
Název školy: Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:
DOPRAVA U: s. 101 – 102 Použitá literatura: Voženílek, V.: Zeměpis České republiky. Prodos, Olomouc ISBN
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU - 6 – 29 -DopravaAnotace Prezentace se zabývá světovou dopravou a jejími druhy Autor Mgr. Kamila Bočková JazykČeština Očekávaný.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Marcela Chovancová Název šablonyIII/2.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
DOPRAVA Nenahraditelná složka hospodářství každé země – brzdí nebo urychluje ekonomický rozvoj. Poloha uprostřed Evropy – ČR je křižovatkou transevropských.
Dopravní síť České Republiky
Slouží k přemísťování lidí, zboží, surovin a informací
Filip Zelenka. Základy dopravní politiky jsou obsaženy již v Římských smlouvách, které zavádějí společná pravidla mezinárodní dopravy, volný přístup k.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
POLOHA, ROZLOHA A LIDNATOST
Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 DOPRAVA „ KREV HOSPOD Á ŘSTV Í“ 1.
Úloha dopravy v hospodářství
Německo Jan Dušek.
1 Doprava Ekonomika ŽP a TI Ing. Jakub Dostál
Regionální politika v České republice a Evropské unii 6 Nástroje regionální politiky v ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
REGIONÁLNÍ ANALÝZA Cvičení 2 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Hospodářství.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Základy dopravní politiky obce, města, regionu.
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Severní Amerika – doprava Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-7 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Česká republika ZŠ Hejnice 2010 Doprava a spoje Mgr. Jan Kašpar.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní cesta Předmět: Technologie silniční nákladní dopravy Ing. František Lachnit,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: Z 8/19 Předmět: Zeměpis Ročník: 8. ročník Jméno.
Společná dopravní politika Mgr. Oldřich Hájek. Společná dopravní politika Důvody pro společnou politiku: Důvody pro společnou politiku: Postupující ekonomická.
Infrastruktura ve Středočeském kraji
Severní Amerika globální aspekty ekonomického rozvoje doprava
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav podnikové strategie
osobní doprava patří do sféry služeb
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_33_ZEMĚPIS
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Severní Amerika – globální aspekty ekonomického rozvoje
Autor: Mgr. Helena Nováková
Vysokorychlostní železnice pro ČR Železniční konference Pardubice Jiří Pohl, Siemens Mobility, s.r.o. člen Výboru pro udržitelnou.
Transkript prezentace:

REGIONÁLNÍ ANALÝZA DOPRAVA Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti REGIONÁLNÍ ANALÝZA DOPRAVA 9 Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

VODNÍ DOPRAVA výrazný interkontinentální charakter k hlavním obsluhovaným pobřežím patří: Japonsko, Korea a východní Asie (včetně Tchaj-wanu, Hong Kongu a Číny na asijském pobřeží Pacifiku, západní a východní pobřeží Severní Ameriky a severozápadní pobřeží Evropy podpůrný význam v globální námořní dopravě mají ještě tyto oblasti: Mexický záliv, Středomoří, jižní a jihovýchodní Asie a Austrálie Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

kontejnerizace námořní dopravy měla velký vliv na geografii obsluhovaných tras Port-to-port Pendulum route Round-the-world Hub-and-spoke Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Největší přístavy a kontejnerové terminály na světě v roce 2004 Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

LETECKÁ DOPRAVA rozvoj ve 20. stol., zejména v 2.polovině rostoucí poptávka v letecké dopravě od 60.let 20.stol. je způsobena několika faktory růst disponibilních příjmů měnící se nabídka služeb leteckých společností (letů/spojů) pokles průměrné ceny letenek v důsledku vyšší přepravní kapacity Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Vývoj výkonů letecké dopravy mezi roky 1950 a 2005 Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

GEOGRAFIE DOPRAVY Dopravní systémy Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

DOPRAVNÍ SYSTÉMY jsou složeny z dopravní sítě a dopravních prostředků. Rozdíly jsou v mezinárodním srovnání zejména podle stupně ekonomické vyspělosti např. o dopravní systém: severoamerický (nejvyspělejší, významná letecká doprava) západoevropský Austrálie, Japonsko, JAR, Nový Zéland – téměř chybí potrubní, říční rozvojových zemí (většinou dominance jednoho druhu, nedostatek dalších): železniční (Indie, Pákistán, Alžírsko, Chile), silniční (Afgánistán, S. Arábie, Etiopie), říční (Sudán, Zaire) Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

DOPRAVNÍ SYSTÉMY mladí tygři – dominance automobilové dopravy Rusko – páteř tvoří železnice s velkou zatížeností, význam vodní dopravy, osobní hlavně hromadná bývalé socialistické země – důraz na železniční dopravu Česká republika: ne vždy vhodné přírodní podmínky, výrazně výhodná ekonomicko-geografická poloha, velká hustota železniční i silniční sítě, jen střední kvalita, horší rychlost, stupeň automobilizace – nejvyšší z bývalých socialistických zemí, dominance nákladní železniční dopravy Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Prostorová / časová konvergence světového dopravního systému 1500-1840 Průměrná rychlost dopravního prostředků a lodí: 16 km/hr 1850-1930 Průměrná rychlost vlaků: 100 km/hr. Průměrná rychlost parníků: 25 km/hr 1950 Průměrná rychlost letadel: 480-640 km/hr 1970 Průměrná rychlost proudových letadel: 800-1120 km/hr 1990 Numerický přenos dat: okamžitý Zdroj: Jean-Paul Rodrigue (2007) Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102 10

VÝZNAM DOPRAVY VE SVĚTOVÉM HOSPODÁŘSTVÍ zaměstnává celosvětově asi 4 % ekonomicky aktivních ve vyspělých zemích se pohybuje kolem 6 – 8 % (např. Norsko kolem 9 % – světové obchodní loďstvo), v rozvojových zemích podstatně méně (např. Indie do 2 %). na dopravu připadá 90 % kapacit světového motorového parku, z toho 99 % na automobily doprava je největším spotřebitelem paliv (více než 25 %), elektrické energie a kovů (více než 1/3), mazacích olejů, kaučuku (75 % produkce) Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

VÝZNAM A TRENDY V DOPRAVĚ V ČR CR má relativně výhodnou polohu ve střední Evropě, která může být negativně vyvážena rolí „tranzitní země“. území státu je pokryto téměř hustou sítí železnic a silnic během 90. let zaznamenala největší pokles železnice (jak osobní, tak i nákladní), silniční doprava veřejná (osobní) a vodní doprava naopak výrazně vzrostla doprava těžkými nákladními vozidly nad 12,5t, individuální automobilová doprava a letecká doprava (zejména ALE stouply výkony neekologických druhů doprav) k důležitým faktorům růstu individuální dopravy patří rovněž tlaky na zrychlení suburbanizačního procesu (city sprawl). vodní doprava zaznamenala také pokles přepravních výkonů ve srovnání s polovinou 90. let, cca o 50 % Zdroj: Operační program Doprava na léta 2007 – 2013 Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

VÝZNAM A TRENDY V DOPRAVĚ V ČR Železniční doprava Provozní délka železničních tratí byla v roce 2004 celkem 9 612 km, z čehož bylo 2 982 km (31 %) tratí elektrizovaných, mezi něž patří hlavní mezinárodní koridory. Délka jednokolejných tratí byla 7 745 km, dvou a vícekolejných 1 866 km. Železniční síť neodpovídá svým technickým stavem a v některých případech návazností požadovaným potřebám. Silniční doprava Silnice se v ČR dělí na dálnice, silnice I., II. a III. třídy, místní a účelové komunikace. Vlastníkem dálnic a silnic I. třídy je stát, silnice II. a III. třídy vlastní kraje. Místní komunikace vlastní příslušné obce. Na území České republiky se nachází cca 128 tisíc km silnic, z toho délka dálnic činila v roce 2004 546 km a 336 km rychlostních silnic, které se sledují v rámci kategorie silnic I. třídy Zdroj: Operační program Doprava na léta 2007 – 2013 Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

GEOGRAFIE DOPRAVY Trocha tabulek a map Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Vyjížďka do zaměstnání mimo obec podle použitého dopravního prostředku v ČR http://www.geografiedopravy.cz/dwnl/zeleznicni_doprava_jako_faktor_reg_rozvoje.pdf Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Silniční síť v ČR Ročenka dopravy 2008 Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Infrastruktura silniční dopravy (km) Ročenka dopravy 2008 Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Infrastruktura městské hromadné dopravy (km) Ročenka dopravy 2008 Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Délka dálnic celkem (km) Ročenka dopravy 2008 Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Délka státních a regionálních silnic celkem (km) Ročenka dopravy 2008 Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102