REGIONÁLNÍ ANALÝZA DOPRAVA Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti REGIONÁLNÍ ANALÝZA DOPRAVA 9 Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
VODNÍ DOPRAVA výrazný interkontinentální charakter k hlavním obsluhovaným pobřežím patří: Japonsko, Korea a východní Asie (včetně Tchaj-wanu, Hong Kongu a Číny na asijském pobřeží Pacifiku, západní a východní pobřeží Severní Ameriky a severozápadní pobřeží Evropy podpůrný význam v globální námořní dopravě mají ještě tyto oblasti: Mexický záliv, Středomoří, jižní a jihovýchodní Asie a Austrálie Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
kontejnerizace námořní dopravy měla velký vliv na geografii obsluhovaných tras Port-to-port Pendulum route Round-the-world Hub-and-spoke Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
Největší přístavy a kontejnerové terminály na světě v roce 2004 Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
LETECKÁ DOPRAVA rozvoj ve 20. stol., zejména v 2.polovině rostoucí poptávka v letecké dopravě od 60.let 20.stol. je způsobena několika faktory růst disponibilních příjmů měnící se nabídka služeb leteckých společností (letů/spojů) pokles průměrné ceny letenek v důsledku vyšší přepravní kapacity Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
Vývoj výkonů letecké dopravy mezi roky 1950 a 2005 Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
GEOGRAFIE DOPRAVY Dopravní systémy Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
DOPRAVNÍ SYSTÉMY jsou složeny z dopravní sítě a dopravních prostředků. Rozdíly jsou v mezinárodním srovnání zejména podle stupně ekonomické vyspělosti např. o dopravní systém: severoamerický (nejvyspělejší, významná letecká doprava) západoevropský Austrálie, Japonsko, JAR, Nový Zéland – téměř chybí potrubní, říční rozvojových zemí (většinou dominance jednoho druhu, nedostatek dalších): železniční (Indie, Pákistán, Alžírsko, Chile), silniční (Afgánistán, S. Arábie, Etiopie), říční (Sudán, Zaire) Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
DOPRAVNÍ SYSTÉMY mladí tygři – dominance automobilové dopravy Rusko – páteř tvoří železnice s velkou zatížeností, význam vodní dopravy, osobní hlavně hromadná bývalé socialistické země – důraz na železniční dopravu Česká republika: ne vždy vhodné přírodní podmínky, výrazně výhodná ekonomicko-geografická poloha, velká hustota železniční i silniční sítě, jen střední kvalita, horší rychlost, stupeň automobilizace – nejvyšší z bývalých socialistických zemí, dominance nákladní železniční dopravy Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
Prostorová / časová konvergence světového dopravního systému 1500-1840 Průměrná rychlost dopravního prostředků a lodí: 16 km/hr 1850-1930 Průměrná rychlost vlaků: 100 km/hr. Průměrná rychlost parníků: 25 km/hr 1950 Průměrná rychlost letadel: 480-640 km/hr 1970 Průměrná rychlost proudových letadel: 800-1120 km/hr 1990 Numerický přenos dat: okamžitý Zdroj: Jean-Paul Rodrigue (2007) Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102 10
VÝZNAM DOPRAVY VE SVĚTOVÉM HOSPODÁŘSTVÍ zaměstnává celosvětově asi 4 % ekonomicky aktivních ve vyspělých zemích se pohybuje kolem 6 – 8 % (např. Norsko kolem 9 % – světové obchodní loďstvo), v rozvojových zemích podstatně méně (např. Indie do 2 %). na dopravu připadá 90 % kapacit světového motorového parku, z toho 99 % na automobily doprava je největším spotřebitelem paliv (více než 25 %), elektrické energie a kovů (více než 1/3), mazacích olejů, kaučuku (75 % produkce) Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
VÝZNAM A TRENDY V DOPRAVĚ V ČR CR má relativně výhodnou polohu ve střední Evropě, která může být negativně vyvážena rolí „tranzitní země“. území státu je pokryto téměř hustou sítí železnic a silnic během 90. let zaznamenala největší pokles železnice (jak osobní, tak i nákladní), silniční doprava veřejná (osobní) a vodní doprava naopak výrazně vzrostla doprava těžkými nákladními vozidly nad 12,5t, individuální automobilová doprava a letecká doprava (zejména ALE stouply výkony neekologických druhů doprav) k důležitým faktorům růstu individuální dopravy patří rovněž tlaky na zrychlení suburbanizačního procesu (city sprawl). vodní doprava zaznamenala také pokles přepravních výkonů ve srovnání s polovinou 90. let, cca o 50 % Zdroj: Operační program Doprava na léta 2007 – 2013 Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
VÝZNAM A TRENDY V DOPRAVĚ V ČR Železniční doprava Provozní délka železničních tratí byla v roce 2004 celkem 9 612 km, z čehož bylo 2 982 km (31 %) tratí elektrizovaných, mezi něž patří hlavní mezinárodní koridory. Délka jednokolejných tratí byla 7 745 km, dvou a vícekolejných 1 866 km. Železniční síť neodpovídá svým technickým stavem a v některých případech návazností požadovaným potřebám. Silniční doprava Silnice se v ČR dělí na dálnice, silnice I., II. a III. třídy, místní a účelové komunikace. Vlastníkem dálnic a silnic I. třídy je stát, silnice II. a III. třídy vlastní kraje. Místní komunikace vlastní příslušné obce. Na území České republiky se nachází cca 128 tisíc km silnic, z toho délka dálnic činila v roce 2004 546 km a 336 km rychlostních silnic, které se sledují v rámci kategorie silnic I. třídy Zdroj: Operační program Doprava na léta 2007 – 2013 Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
GEOGRAFIE DOPRAVY Trocha tabulek a map Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
Vyjížďka do zaměstnání mimo obec podle použitého dopravního prostředku v ČR http://www.geografiedopravy.cz/dwnl/zeleznicni_doprava_jako_faktor_reg_rozvoje.pdf Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
Silniční síť v ČR Ročenka dopravy 2008 Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
Infrastruktura silniční dopravy (km) Ročenka dopravy 2008 Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
Infrastruktura městské hromadné dopravy (km) Ročenka dopravy 2008 Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
Délka dálnic celkem (km) Ročenka dopravy 2008 Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102
Délka státních a regionálních silnic celkem (km) Ročenka dopravy 2008 Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102