Regionální věda 3 případová studie 5RE904 Regionální věda Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Financování rozvojových projektů obcí a měst: hlavní motor meziobecní spolupráce v ČR Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D. Katedra práva a veřejné správy,
Advertisements

Aktuální stav čerpání evropských fondů Příprava na další programovací období z pohledu regionů Mgr. Radko Martínek hejtman Pardubického kraje.
Tvorba výměnných fondů, jejich cirkulace a distribuce Definice závazného standardu výkonového ukazatele pro práci s výměnnými fondy Struktura výkonového.
Regionální ekonomická analýza Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Optimalizace počtu matričních úřadů Porada s MV ČR konaná dne
Nástroje územního plánování
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní.
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF ÚVOD DO PROBLEMATIKY Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
Fond soudržnosti EU v ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do.
ESF V ČR OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Management veřejné správy 5RE901 Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu:
Evropský sociální fond
REGIONÁLNÍ ANALÝZA DOPRAVA
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Samospráva 1 SP1 Přednáška.
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Veřejná správa – úvod.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR PRO OBDOBÍ
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
Příprava nového zákona o rozpočtovém určení daní.
Perspektivy rozvoje venkova RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
Evropský sociální fond
REGIONÁLNÍ ANALÝZA PRŮMYSL 4
Regionální politika Problémové regiony ve vybraných členských zemí EU
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
Techniky projektového řízení
Urbanizační procesy Evropský sociální fond
K současným trendům v rozvoji venkova RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
Regionální politika v České republice a Evropské unii 7 Strukturální fondy EU Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
Evropský sociální fond
Lucie Dvořáková, Markéta Foglová, Tomáš Gargulák
POSTAVENÍ OBCÍ PO ROCE 1989 Mgr. Radko Martínek Senátor PČR Mgr. Radko Martínek Senátor PČR Mezinárodní konference k meziobecní spolupráci 28.
Regionální politika ČR a EU 2 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
REGIONÁLNÍ ANALÝZA Cvičení 3 Evropský sociální fond
Základní informace Veřejná správa – činnost veřejnoprávní korporace spravující veřejné záležitosti ve veřejném zájmu financovaná z veřejných prostředků.
Obecní zřízení N SP1 Přednáška M. Horáková. Rozsah problematiky 1/2 Základní právní úprava Obec Druhy obcí Základ obce Působnost obcí Oprávnění obce vydávat.
Vypracovaly: Nevrtalová Michaela Šlechtová Nikola Uhllířová Jana
Od 1. dubna 2011 je účinný zákon o Úřadu práce České republiky, kterým se mění struktura a řízení úřadů práce. Tolik citace z tisku, co to však znamená?
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
MÍSTNÍ SPRÁVA II. ..
Petra Skryjová, Zuzana Kubičíková, Beata Kupová,.
Projektový management Přednáška č. 1 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní.
Obce jako oběť reforem? Obce jako oběť reforem? XIV. celostátní finanční konference 10. – 11. listopadu 2011 Ing. Dan Jiránek Předseda SMO ČR Primátor.
1. Úvod Základní pojmy Obec, sídlo Definice venkova
Praktické souvislosti projektového managementu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je.
Regionální politika v České republice a Evropské unii 6 Nástroje regionální politiky v ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
REGIONÁLNÍ ANALÝZA Cvičení 2 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Územní samospráva Obce
( vzdělanostní struktura obyvatel )
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Regionální analýza Charakteristika regionu Složky a prvky krajinné sféry Struktura regionu Typy regionů Účelové regiony NUTS Přirozená regionální struktura.
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
Nástin přednášek – studijní pomůcky. Pojem správy  vedení, řízení, (ekonomická) péče o něco  záměrná činnost, sledující dosažení určitého cíle (účelu)
„OBCE SOBĚ“ „ Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností“
SPRÁVNÍ ORGÁNY OBCE Mgr. Michal Oblouk.
Regionální politika EU v období
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
ÚVODNÍ SETKÁNÍ SE STAROSTY
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Regionální politika Mgr. Oldřich Hájek.
Teorie fiskálního federalismu
Program Prevence před povodněmi I. až IV. etapa
Transkript prezentace:

Regionální věda 3 případová studie 5RE904 Regionální věda Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Optimalizace právního a ekonomického prostředí pro rozvoj a zvýšení efektivnosti výkonu územní veřejné správy Určení typů elementární mikroregionální struktury vhodné pro optimalizaci výkonu veřejné správy podle konkrétních vlastností sídelní sítě V České republice je vyvinuta dvoustupňová mikroregionální organizace: mikroregiony 1. a 2. stupně, vzácně se objevují tři stupně. Vztahy mezi bydlištěm, pracovištěm a komplexem základních služeb jsou na mikroregionální úrovni zcela dominantní. Mikroregiony se mohou stát velmi vhodným základním podkladem při stanovování jakékoliv nové územně správní struktury nižšího stupně. Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Pro určení typů elementární mikroregionální struktury vhodné pro optimalizaci výkonu veřejné správy mají do určité míry inspirativní charakter následující kritéria: přiměřené reflektování historických a historickogeografických aspektů, zohlednění fyzickogeografických charakteristik (jde o přírodní bariéry, reliéf, průběh vodních toků, lesní komplexy apod.), zejména regionální, politické, kulturní a sociální vztahy v území v jejich historicky podmíněné souvislosti s určitými "přirozenými" centry a jejich mikroregiony. Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Poznámky k určení typů elementární mikroregionální struktury vhodné pro optimalizaci výkonu veřejné správy: Při hodnocení vhodnosti územně podmíněných zařízení a jejich územních obvodů pro určení typů elementární mikroregionální struktury této studie) byly vzaty do úvahy obce pověřené státní správou (II. stupně), obvodní oddělení policie, stavební úřady, matriky, finanční úřady, úřady práce (včetně jejich detašovaných pracovišť) a kontaktní místa státní sociální podpory. Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Přenesená působnost obcí je dekoncentrovaná státní správa svěřená obcím, přičemž se rozlišují tři stupně přenesené působnosti: Na místní úrovni vykonávají působnost matriky a v podstatě tvoří velmi specifickou avšak nejnižší hierarchickou úroveň. Na místní úrovni rovněž působí stavební úřady, které již představují nejnižší mikroregionální úroveň s mnohdy nevhodně stanovenými územními obvody. Mezi stanovenou tzv. místní úrovní přenesené působnosti a přenesenou působností II. stupně (pověřenými obecními úřady) je výrazný hierarchický skok. Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Z rozborů vyplývá, že jako nevhodné pro určení elementární mikroregionální úrovně pro výkon veřejné správy se jeví obce s rozšířenou působností (přenesená působnost III. stupně), finanční úřady, úřady práce, kontaktní místa státní sociální podpory a do určité míry i obvodní oddělení policie. Rovněž matriky jsou pro naše účely nevyhovující, zejména pro jejich vysokou četnost a lokalizaci ve značném počtu obcí, a to i poměrně malých. Do určité míry lze akceptovat počet, nikoliv však lokalizaci, stavebních úřadů. Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Na základě analýzy lze konstatovat, že všechny pověřené obecní úřady (II. stupně) a část obecních úřadů, které vykonávají působnost stavebního úřadu, mohou sloužit po určité korekci (i příp. doplnění) jako základ vyššího stupně elementární mikroregionální struktury pro optimalizaci výkonu veřejné správy. Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Současný stav správní struktury v ČR je do značné míry dán sídelními poměry. Vysoká hustota obcí jako správních celků je do značné míry dána vysokou hustotou relativně malých a blízko sebe ležících sídel na většině území ČR. Z této skutečnosti vyplývá nezbytnost mimořádně citlivého přístupu k otázkám typologie elementární mikroregionální struktury vhodné pro optimalizaci výkonu veřejné správy. Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Vazba sídelní a správní struktury je spojena s potřebou zachování identity sídel i ve správním směru (i na úrovni subobecní). Vytváření elementární mikroregionální struktury musí, pokud se má vztahovat k záležitostem veřejné správy, splňovat určitá kritéria na celém území ČR. Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Vytváření elementární mikroregionální struktury v záležitostech veřejné správy bude zřejmě možné realizovat ve dvou úrovních. Vyšší úroveň představují města a jejich spádové obvody, v takovém případě by zřejmě existovala značná diferenciace ve velikosti územních obvodů Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Nižší elementární mikroregionální struktura by mohla představovat takové územní obvody, ve kterých by bez problémů mohly být vykonávány základní funkce samosprávy, popř. menší okruh dalších funkcí. V tomto případě by mohla být jádrem spolupráce i větší obec řádově s 1-2 tisíci obyvateli, přičemž velikost celého územního obvodu by se pohybovalamezi dvěma a pěti tisíci obyvatel. Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Současné poznatky empirické povahy i dílčí analýzy ukazují, že vyšší stupeň elementární mikroregionální struktury by se mohl realizovat řádově v 600 – 700 jednotkách, řádově tedy v úrovni odpovídající dnešním stavebním úřadům, ovšem v odlišných územních obvodech. Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Zásadní otázkou nepochybně je, v jakém územním rozsahu mají být uvažované typy elementární mikroregionální struktury vhodné pro optimalizaci výkonu veřejné správy vymezeny, přičemž tyto struktury musí být koncipovány podle konkrétních vlastností sídelní struktury. Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Při určení typů elementární mikroregionální struktury vhodné pro optimalizaci výkonu veřejné správy jsme se snažili o přiměřené respektování fyzickogeografických charakteristik (jako přírodních bariér, reliéfu, průběhu vodních toků, lesních komplexů apod.), historických a historickogeografických aspektů a dále mikroregionálních, kulturních a sociálních vztahů v území. S tím souvisí i zohlednění historicky podmíněných vztahů v sídelním systému, to znamená "přirozených" center a jejich mikroregionů. K tomu přistoupila jako další kritérium populační velikost obce, kterou považujeme za jeden ze základních atributů oprávněnosti jejího ustanovení jako centra elementární mikroregionální struktury vhodné pro optimalizaci výkonu veřejné správy. Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Návrh optimální územní struktury pro základní sdružování při výkonu veřejné správy (návrh optimální struktury za území celé ČR) Při vytváření elementární mikroregionální struktury v záležitostech veřejné správy jsme se zaměřili na vyšší ze dvou uvažovaných úrovní, a to vyšší úroveň. Vyšší úroveň představují města a jejich přirozené spádové obvody. Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Na základě stanovených kritérií bylo do vyššího stupně elementární mikroregionální struktury zařazeno 603 obcí (bez Prahy), přičemž z tohoto počtu 67 obcí nemá stavební úřad. Celkem 80 obcí se stavebním úřadem nebylo do této úrovně zařazeno. Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102

Děkuji za pozornost Děkuji za pozornost Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do lidského kapitálu – cesta k uplatnění absolventů VŠE na trhu práce; CZ.2.17/3.1.00/32102