Historie volného času.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávání seniorů není jen zájmové vzdělávání
Advertisements

VY_32_INOVACE_ * a) fungování mocenských institucí, společenského a filozofické systému * b) fungování ekonomických systémů * c) fungování států,
Římští představitelé pedagogiky – Cicero, Quintilianus, Plútarchos
1 2. Problematika služeb A. Teoretická a metodologická východiska.
Vymezení a funkce volného času
Pedagogika volného času (VČ)
Vymezení pedagogiky VČ (PVČ)
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Role asistenta v Montessori pedagogice
Filozofické kořeny politologie renesance - novověk
Anotace: Diskutovat se žáky o využívání volného času Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor: Občanská nauka Tematický.
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Periodizace feudalismu (feudum = půda)
Demokracie Seminář politologie.
Mgr. Terezie Pemová.  Sociální ideje starověkých myslitelů Asie a Severní Afriky by skryty v obecných filosofických, teologických, politických a právních.
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
KFI/NFILE 4 kredity Zkouška (písemná + ústní dozkoušení)
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Geneze sociální politiky
OSVÍCENSTVÍ 18. století bylo dobou, kdy si společnost uvědomila vědecký přínos 16. a 17. století. Konečně.
Jean Jacques Rousseau O původu nerovnosti mezi lidmi
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Práce a společnost PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D..
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
7. Má přirozený zákon společensko-politické důsledky? Novověk představuje zlom v přirozenoprávní nauce Východiska: Voluntarismus pozdního středověku Novověká.
Teorie státu - pokračování
Civilizace, kultura, instituce, sociální agregáty
TEST P Autorem díla „O duchu zákonů“ je ? A.Montesquieu B.Locke C.Tocqueville D.Voltaire.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Sociální etika 2 (PS) PhDr. Roman Míčka, Th.D. Sociální etika 2 (PS) Vyučuje:PhDr. Roman Míčka, Th.D.
Periodizace feudalismu (feudum = půda)
Epikurejská a stoická etika
Filozofie empirismu, racionalismu
Giovanni Boccaccio díla: Dekameron – cyklus 100 novel, eroticky zaměřené, 10 dní, 10 mladých lidí (3 muži a 7 žen). Fiesolské nymfy Milostné vidiny.
Přetrvává stejný postoj k dítěti
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
SPORT VE STAROVĚKU ZÁKLADNÍ POJMY: třídní otrokářská společnost
DĚJINY SPORTU V NOVOVĚKU
YMCA Young Men´s Christian Association Křesťanské sdružení mladých mužů.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
2. Pojetí dítěte a dětství v historickém kontextu, počátky a vývoj institucionálního vzdělávání u nás PRAVĚK Dítě jako pokračovatel rodu, nulová hodnota.
Osvícenské reformy a proměny Duchovní kultura Evropy ZS 2014 Pátek, sudý, 8:45 Barbora Beňová.
Volný čas a volnočasové aktivity Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK _VE_SPOLECNOSTI_SOCIALNI_STRATIFIKACE_13 Název školyStřední škola.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Brandýs n. L. – Stará Boleslav, Školní 291 AUTOR: Mgr. Slaminková Jana NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_Výchova ke zdraví TEMA: Denní režim ČÍSLO.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Velká didaktika J. A. Komenský 2.část
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Druh učebního materiálu
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Počátky teoretického ekonomického myšlení
Předmět: Občanská výchova Ročník: 6. Tematický okruh: Péče o občana
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
Pedagogika jako vědecká disciplína
Periodizace feudalismu (feudum = půda)
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Listopad 2011 Ročník 8
JAN ÁMOS KOMENSKÝ Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Filozofie osvícenství ve Francii
Vymezení a funkce volného času
3. Vznik a vývoj pedagogiky sportu
Tělesná kultura v obrobí renesance a humanismu
Pracovní výchova - dívky 9.tř. Prezentace č.19
Pedagogika Pedagogika = sociální věda
Jean Jacques Rousseau (1712–1778)
Rozvoj vědy a změny ve společnosti – konec 17. a 18. století
Transkript prezentace:

Historie volného času

VČ v antickém Řecku Aristoteles (384–322) jedno z prvních vymezení VČ vztah práce a disponibilní doby upřednostnění intelektuálních činností před fyzickou prací vrchol blaženosti = činnost uspokojující člověka

VČ v antickém Řecku Aristoteles – VČ: VČ = přemýšlení, diskuse, četba, poslech, věda, filozofie, ... VČ ≠ nicnedělání, nuda VČ = scholé = rozjímání cíl všech aktivit = dobro pro ně samotné (tzn. ≠ práce) VČ = osvobození od nutnosti, povinnosti VČ = nejvyšší hodnota – svoboda, štěstí VČ = pěstovat tělo i ducha, poznávání skutečnosti + umění VČ = vzdělávat se a kultivovat

VČ v antickém Řecku analogické pojetí – další antičtí filozofové Plútarchos (asi 46 – asi 127) slavný literát – životopisy důraz na morální kvality štěstí = dostatek scholé

VČ v antickém Římě přetrvávání řeckých hodnot stoicismus – důraz na mravnost, blaženost = žít v souladu s přírodou Marcus Aurelius (121–180) X panem et circenses – chléb a hry = uspokojit lid + získat pro své cíle význam zábavy v životě lidu

VČ a středověk Křesťanství = asketický vztah k životu zbožné nicnedělání = modlitba VČ = oddech po práci + zbožné rozjímání Tomáš Akvinský (1225–1274) život pozemský = zbožné rozjímání = příprava na posmrtný život (viz i JAK) kontemplace, motlitba ora et labora (modli se a pracuj) Protestantství (od 16. století) význam práce → opovržení zahálkou, včetně zbožného nicnedělání

VČ a renesance práce = životní dominanta nicnedělání = zavrženíhodné hlavní ctnosti = píle, pracovitost, skromnost odpočinek (VČ) = regenerace sil pro práci dokonalý, aktivní člověk hlavní hodnota = poznávat, studovat, tvořit, ...

Renesanční názory na VČ Thomas More (1478–1535) právník, politik, spisovatel, lord kancléř VČ na ostrově Utopia práce = 6 hodin denně VČ = disponibilita – svoboda – studium, ...

Renesanční názory na VČ François Rabelais (1494 ? 1483–1553) spisovatel, právník, lékař, vědec Gargantua a Pantagruel vzdělanost a kulturnost = životní cíl nová výchova = studium + práce + hra + zábava – propojení vzdělávání + VČ aktivit + zdravého života (pohyb, sport, ...)

Renesanční názory na VČ Francis Bacon (1561–1626) filosof, vědec, historik, politik, lord kancléř zakladatel empirismu indukce = moderní věda Nová Atlantis = ideální stát význam vědy pro společnost VČ = rozvoj vzdělání

Renesanční názory na VČ Thomasso Campanella (1568–1639) filosof, teolog, spisovatel Sluneční stát práce = 4 hodiny denně VČ = studium, diskuse, čtení, vypravování, procházky, (!) sport, ... důraz na tělesné zdraví hradby = encyklopedie znalostí (názornost) jediná ohavnost = lenost

Renesanční názory na VČ Jan Ámos Komenský (1592–1670) vševýchova výuka + přestávky = zábava, hra, hudba, ... dobrá škola = práce + odpočinek prázdniny a rekreace cestování = VČ + studium + ... Zahrada utěšené podívané

Obrat k životu – empirismus 17. st. John Locke (1632–1704) individuální výchova gentlemana tělesná výchova (+ otužování, hygiena, vhodná strava, …) mravní výchova – sebeovládání rozumová + jazyková výchova utilitarismus východisko moderní edukace zaměřené na život (VB, USA) význam sportu = úspěch v životě hra – vždy pozitivní činnosti hračky – vlastní, dětské, méně význam cestování – jazyk, zkušenost, ...

Osvícenské názory na VČ Jean Jacques Rousseau (1712–1778) pohnuté životní osudy myslitel, sociální teoretik, senzualista, pedagog, spisovatel, hudebník, ... Emil čili o výchově svoboda = cíl i forma přirozenost = respektování specifik citovost – láska k dítěti čas svobody = nejlépe využitý čas svoboda – aplikace na VČ

Oddělení práce a VČ – 19. století Karl Marx (1818–1883) průmyslová revoluce  odcizení práce  práce + VČ VČ = rozvoj produktivních sil + společenské bohatství práce = říše nutnosti VČ = říše svobody VČ = podmínka rozvoje člověka VČ = vzdělávání pro trh práce, nabytí pracovní síly podmíněnost – práce + VČ – bez práce ≠ VČ

Výchova pro VČ – 19. století Herbert Spencer (1820–1903) britský sociolog, filozof a pedagog cíl výchovy = příprava k životu (užitečnost X dekorativnost) život = životní funkce (role): - přímá sebezáchova („přežití“) - nepřímá sebezáchova (profese) - rodičovská role - sociální (občanská) role - volný čas (koníčky a záliby – umění) důraz na TV, životosprávu (Locke)

Východiska pojetí dnešního VČ Thorstein Veblen (1857–1929) Teorie zahálčivé třídy vztah – společenské postavení  trávení VČ majetní – VČ = symbol bohatství a postavení náplň – zahálka + konzum ostentativní zahálka  ostentativní spotřeba demonstrativní spotřeba konzumní způsob života