Myšlení a jeho poruchy prof. MUDr. Eva Češková, CSc.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychické projevy a stavy
Advertisements

PSYCHICKÉ PROCESY Psychologie.
Úvod do psychopatologie
Metody zkoumání ekonomických jevů
o.s. Péče o duševní zdraví
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Abstrakce. CHarakteristika Abstrakce : označuje důležitý moment procesu poznání při přechodu od smyslového k poznání, nebo jako hotový výsledek tohoto.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
AUTOŘI: BARBORA MIKULOVÁ LUCIE KMENTOVÁ 4.A
Emoce (city).
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
M YŠLENÍ =sociálně podmíněný psychický proces, při kterém jsou zpracovávány a využívány informace =nejsložitější kognitivní proces =vnitřní mentální děj.
Osobnost pachatele trestných činů
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
CHARAKTERISTIKA znaky.
Poruchy osobnosti žáka KPS/0014
obecně, prožívání a chování
Poruchy jednotlivých funkcí psychiky PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_09/C1 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníSrpen.
VY_32_INOVACE_PSYPS12860ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Sociální deviace v SPSP
Pedopsychiatrická propedeutika
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Hlavní poruchy myšlení
Úvod do psychopatologie
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Alternativní a augmentativní komunikace
Psychologické aspekty zdraví
PSYCHIATRIE historie, vyšetřovací metody, základy terapie
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Psychické funkce a základ psychopatologie Češková E.
Psychické jevy Psychologie = nauka o lidské psychice (duševním životě). = studuje psychické jevy Psychické jevy – jsou determinovány biologicky i sociálně.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 2.část Mgr. Marie Mikulcová.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Poruchy nálad a afektivní poruchy Jaké symptomy se projevují při depresi ? Jaké symptomy jsou typické pro manický syndrom ? Setkali jste se již s případem.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Mgr. Michal Oblouk. POZNÁVÁNÍ A VNÍMÁNÍ informace o světě kolem sebe získáváme prostřednictvím smyslových orgánů VNÍMÁNÍ = percepce, zachycuje to, co.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Představy Představy Anotace: Výukový materiál obsahuje vysvětlení vzniku představ, druhy představ. Je určen pro učitele středních škol jako druhy představ.
Mentální reprezentace
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Myšlení a myšlenkové operace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Poruchy jednotlivých funkcí psychiky PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Psychické funkce a základ psychopatologie Češková E.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
PSYCHOPATOLOGIE Poruchy jednotlivých funkcí psychiky
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
Psychické procesy - vnímání
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Psychopatologie – základní psychické funkce Češková E.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.03
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Sociální psychologie – CŽV 2012
Induktivní postupy ve výuce matematiky
Myšlení a myšlenkové operace
Transkript prezentace:

Myšlení a jeho poruchy prof. MUDr. Eva Češková, CSc. Psychiatrická klinika LF MU Brno

Myšlení a jeho poruchy 1. Definice 2. Charakteristiky myšlení 3. Myšlenkový proces 4. Druhy myšlení 5. Poruchy myšlení: kvantitativní: dynamické , strukturální kvalitativní: obsahové, bludy 6. Literatura

1. Definice Myšlení je nejvyšší forma poznávací činnosti. Jedná se o proces zprostředkovaného a zevšeobecněného poznání skutečnosti, tj. skutečnost poznáváme prostřednictvím vztahů a závislostí mezi konkrétními vnímatelnými jevy a na základě poznání závislostí a vztahů docházíme k poznání všeobecného charakteru. Patří mezi nejsložitější psychické funkce.

Základní pojmy Myšlení právě tak jako ostatní psychické funkce se uskutečňuje pomocí základních jednotek, tj. představ a pojmů. Představa je názorná, pojem je výraz abstrakce, zachycuje podstatné znaky předmětů a jevů a vystupuje v našem vědomí ve formě významů slova.

Charakteristiky myšlení determinující tendence dynamický element vlastní stanovisko pocit evidence

Myšlenkový proces Myšlenkový proces podléhá určitým zákonitostem: asociace, asociační zákony, logické úkony Asociace označují skutečnost, že představy se v naší mysli vytváří v řetězcích. Vynoření jedné představy vyvolá další představu. Sdružování představ je určováno určitými pravidly, tzv. asociačními zákony (zákon současnosti, následnosti, podobnosti, kontrastu, celistvosti, stejného účinku).

Myšlenkový proces Logické úkony: porovnání a rozlišování analýza a syntéza indukce a dedukce abstrakce a konkretizace vytváření soudů

Druhy myšlení Dělení myšlení: 1. dělení z vývojového aspektu 2. dělení dle podnětů k myšlení 3. dělení dle převažujících skladebných prvků 4. dělení dle determinující tendence

Druhy myšlení - dělení z vývojového aspektu a) primitivní myšlení - vyznačuje se řazením faktů, bez hledání souvislostí Výskyt: u primitivních národů, dětí, nevyspělých jedinců b) symbolické myšlení - některé jevy se hodnotí jako symbolický výraz jiných skutečností (pověry) c) magické myšlení - při objasňování jevů se uplatňují kultovní a náboženské představy Těmto formám se také říká archaické, nevědecké nebo prelogické myšlení.

Druhy myšlení - dělení z vývojového aspektu d) logické myšlení (vědecké, tvůrčí myšlení), k soudům a závěrům dochází pomocí logických operací

Druhy myšlení 2. dělení dle podnětů k myšlení a)spontánní, mimovolní b)reaktivní myšlení (navozené vnějším podnětem) 3. dělení dle převažujících skladebných prvků: a)myšlení konkrétní, uskutečňující se pomocí představ b) myšlení abstraktní, na základě pojmů 4. dělení dle determinující tendence: a) intuitivní myšlení b) tvořivé (produktivní) myšlení

Poruchy myšlení: kvantitativní poruchy Při kvantitativních poruchách myšlení může být postižena dynamika, nebo spíše struktura myšlení. Poruchy dynamiky myšlení: útlum myšlení zrychlené myšlení Výskyt : afektivní poruchy

Poruchy myšlení: kvantitativní poruchy Strukturální poruchy myšlení: ulpívavé myšlení neboli perseverace nevýpravné myšlení zabíhavé myšlení Výskyt: organické poruchy CNS paralogické neboli dyslogické myšlení inkoherentní myšlení Výskyt: schizofrenní onemocnění

Poruchy myšlení: kvalitativní poruchy Obsahové poruchy myšlení: ovládavé myšlení obsedantní (nutkavé, anankastické, vtíravé) myšlení Výskyt: obsedantně-kompulzivní poruchy autistické (autisticko-deréistické) myšlení rezonérství (plané mudrování) patologické magické a symbolické myšlení vztahovačné myšlení chudost obsahu myšlení Výskyt:schizofrenní poruchy

Bludy Blud - mylný závěr myšlení, vzniklý správnými logickými pochody na základě mylné premisy způsobené duševní chorobou Charakteristiky: chorobný vznik obsahová zvrácenost nevývratnost vliv na jednání blud je individuální a soukromý útvar

Bludy - dělení dle obsahu 1. Bludy expanzivní - charakterizovány přeceňováním vlastní osoby, schopností, možností a významu: bludy extrapotenční -chorobné přesvědčení o nadání schopnostmi a vlastnostmi mimo lidské možnosti bludy megalomanické - chorobné přesvědčení o zvláštním významu osobnosti: a) blud originární b) blud inventorní c) blud reformátorský d) blud religiosní e) blud erotomanický

Bludy -dělení dle obsahu 2. Bludy expansivní - charakterizovány podceňováním vlastní osoby, schopností , možností , významu bludy insuficienční bludy autoakuzační bludy mikromanické : a) blud obavný b) blud ruinační c) blud negační (nihilistický) d) blud enormity e) bludy eternity (ahasverismus) bludy hypochondrické blud dysmorfofobický

Bludy - dělení dle obsahu 3. Bludy paranoidní - jejich základem je chorobná vztahovačnost bludy vztahovačnosti bludy persekuční bludy kverulační bludy žárlivosti (emulační) Další možnosti dělení bludu: systemizované nesystemizované

Literatura : Janík A, Dušek K.: Diagnostika duševních poruch. Praha : Avicenum, 1974