PhDr. Eva Tomešová, Ph.D. tomesova@ftvs.cuni.cz 23.2. 2008 CÍLE VE SPORTU PhDr. Eva Tomešová, Ph.D. tomesova@ftvs.cuni.cz 23.2. 2008
2 pohledy na plánování cílů přímá, specifická motivační strategie rys osobnosti (cílem motivovaná osobnost)
Obecné zaměření cílů na proces (na mistrovství, na úkol) vlastní standard učení se kontrola na výsledek (závodní orientace, ego-orientace) motivace výhrou popř. vyhnutím se prohře zaměření na nekontrolovatelné faktory
Proč si klást cíle? Vedou nás po cestě k výkonu Pomáhají sportovci podívat se na vlastní sny realisticky, uvědomit si, že existují různé cesty k cíli Pomáhají s dlouhodobou motivací Umožňují nám zhodnotit, co jsme udělali
Jak cíl funguje zaměřuje naši pozornost mobilizuje a reguluje množství úsilí, které jsme připraveni vložit do konkrétní činnosti teď a tady umožňuje vytrvat v dlouhodobém úsilí motivuje nás k přemýšlení nad různými alternativami dosažení toho, co chceme splněný naplánovaný cíl zvyšuje sebevědomí
Typy cílů (jednotlivec, tým) dlouhodobé vysněné cíle (kam směřuji) dlouhodobé realistické cíle (60%) krátkodobé cíle (pro dnešní trénink) výkonnostní cíle technické cíle postojové cíle cíle zaměřené na kontrolu chování strategické cíle kalkulovaný risk cíl sebeakceptace Není pravda, že se zaměřujeme pouze na vítězství… dlouhodobé vysněné cíle (kam směřuji) – vyzvěte své svěřence, aby snili, nebyli skromní dlouhodobé realistické cíle – měly by být výzvou, měly by být založeny na realistickém posouzení schopností, na celou sezónu krátkodobé cíle (pro dnešní trénink) – co dnes pro sebe udělám, abych dosáhl svých dlouhodobých cílů výkonnostní cíle - zlepšení výkonu, klást cíle, které se zaměřují na proces, ne jen na výsledek technické cíle – na jakýkoliv aspekt techniky postojové cíle – vyvinout si správný přístup k tréninku, nezapomenu se rozcvičit… cíle zaměřené na kontrolu chování – při tréninku, před v a po závodě, kontrolovat své reakce na zátěž strategické cíle – taktika pro určitý závod, zápas, je třeba být realistický a zaměřit se na své silné a slabé stránky, neplánovat si časy nerealisticky
Takže jaké cíle? Těžší cíle vedou k lepšímu výkonu než cíle snadné Jasně formulované jsou lepší než obecné Cíle musí být přijaty tím, kdo je bude plnit Cíle budou k ničemu bez zpětné vazby . typu: "chci to udělat co nejlépe" (jsou také efektivnější než žádné cíle).
SVOMD S - specifické cíle V – výzva O - osobní cíle M - měřitelnost, větší množství D - dosažitelnost Jedním z příkladů jesou konkrétní rady skrývající se pod akronymem S - specifické cíle. Neklaďte si vágní cíle, např. "zlepšit výkon." Určete si přesně, o kolik se chcete zlepšit a jak to změříte. Určete si rozsah zlepšení a budete schopni tvrdě pracovat na tom, aby jste ho dosáhli. V - výzva. Stanovte si cíle tak, aby byly o kousek lepší než vaše současné výkony - budou pro vás výzvou, ale zárověň budou reálné. D - dosažitelnost. Neuvalujte na sebe břemeno nedosažitelného cíle. Všechny cíle by měly být ve vztahu k tomu, jak jste na tom nyní. Měli by jste usilovat o zlepšování krok za krokem. Nebojte se změnit cíle, pokud se ukáží nesplnitelné. M - měřitelnost, větší množství. Pocit úspěšnosti a motivace se zlepší, pokud budete schopni vidět pokrok. Cíle se nejlépe vyjadřují ve formě, která je objektivně měřitelná, např. čas. Pokud to nejde, měřte nebo spíše charakterizujte výkon na subjektivní škále od 1 do 10, např ohodnoťte svou schopnost odolávat stersu v určité situaci v závodě na škále 1 -10. Pokud máte cílů několik, zvyšuje se pravděpodobnost dosažení alespoň některého. O - osobní cíle. Cíle, které si kladete (ve spolupráci s trenérem), musí vyhovovat vám jako individuu. Rozhodněte se, čeho VY chcete dosáhnout, nepůjčujte si cíle druhých lidí. Lépe se pak s takovými cíli ztotožníte.
Jak naplánovat postup k cíli 1. Určete jeden aspekt výkonu (jeden typ cíle) který chcete zlepšit. 2. položte si postupně tyto otázky: Jaké dovednosti/schopnosti je třeba vyvinout, aby jste tohoto zlepšení dosáhli? Jaká činnost/cvičení vám pomůže zlepšit tuto dovednost/schopnost? Jak můžete změřit nebo kvantifikovat tuto dovednost/schopnost? Jaká je vaše současná úroveň této dovednosti/schopnosti? Jaké úrovně výkonu by jste chtěli dosáhnout do určitého data? Jak cíle dosáhnout stručné instrukce jak postupovat při plánování dosažení cíle. Vypadají jasně, ale jistě začínáte tušit, že to zas tak jednoduché nebude: Plánování postupu k cíli vyžaduje vaši kreativitu, značnou znalost a schopnost analýzy současného výkonu, schopnost předpovědět další vývoj. Ideálním předpokladem je spolupráce jednoho sportovce a jednoho ternéra, což zvláště u mládeže není dost dobře možné. tabulka Jak naplánovat postup k cíli 1. Určete jeden aspekt výkonu, který chcete zlepšit. 2. položte si postupně tytyo otázky: Jaké dovednosti/schopnosti je třeba vyvinout, aby jste tohoto zlepšení dosáhli? Jaká činnost/cvičení vám pomůže zlepšit tuto dovednost/schopnost? Jak můžete změřit nebo kvantifikovat tuto dovednost/schopnost? Jaká je vaše současná úrověň této dovednosti/schopnosti? Jaké úrovně výkonu by jste chtěli dosáhnout do určitého data?
Jak naplánovat postup k cíli 3. Přehledně si naplánujte (napište, připravte si rozvrh) jaké cíle chcete dosáhnout do určitého data jaké tréninkové prostředky musíte použít, aby jste těchto cílů dosáhli jak budete měřit svůj výkon nikdy nezapomínejte na to, že rozvrh můžete upravit podle měnících se okolností, např. onemocnění, zranění či jiných problémů
Briefing: před soutěží cíle výkonnostní ale hlavně procesní cíle 2-3 týdny před: zklamaná očekávání, katastrofy
Debriefing: po soutěži s časovým odstupem co se povedlo chyby: zaměřit se na chyby, ne na osobnost (ty vždycky, ty jsi…), sdělit, co příště jinak, jak změníme trénink, plán… kritika: sendvič (pochvala, chyba konstruktivně, kompliment)
Děkuji za pozornost!