5.2 Zjevení interpretační moment Fundamentální teologie, 16.2.2013.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TRHLINA Špatná zpráva s dobrým koncem
Advertisements

Podle Motu Prorio Benedikta XVI. PORTA FIDEI
Křesťanská iniciace pokřtěných dětí s odkazem na aktuálnost dekretu Quam singulari.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Centrum pro katechezi Olomouc, 2013
DĚJINY a etika. Dějiny nejsou  prostým sledem událostí  řetězcem důsledků v sobě uzavřených kauzalit  objektivní daností  změnou.
Morální teologie – etika následování. víra – hermeneutický klíč Bůh je zakoušen nikoliv v jevech mimo nás, nýbrž v událostech, tj. v porozumění a interpretaci.
RELIGIONISTIKA „Neutrální popis náboženství vedle té prezentace, již poskytují náboženství sama.“
Fundamentální teologie - dějiny
teologická gnoseologie
Mgr. František štěch, Th.D.
Shrnutí I. - III. přikázání. Shrnutí I. - III. přikázání I. přikázání Spojení lidských práv – svobody – prvního přikázání – svoboda zakotvena v Bohu (který.
8. Zprostředkování zjevení v dějinách Fundamentální teologie Denisa Červenková.
5.1.2 Zjevení Boha v Ježíši Kristu Nový zákon Fundamentální teologie,
FUNDAMENTÁLNÍ TEOLOGIE
Fundament a jeho strukturace Fundamentální teologie, Denisa Červenková.
5.1 Zjevení - konstitutivní moment Fundamentální teologie
3. neděle adventní/část 2. Advent nás vybízí zastavit se v mlčení, abychom mohli vnímat Boží přítomnost zde na zemi. ADVENT JE DOBA PŘÍTOMNOSTI A OČEKÁVÁNÍ.
OTČE Centrum pro katechezi Olomouc, Modlitba Páně při mši svaté „Když jsme byli pokřtěni, nepřijali jsme ducha otroctví, abychom se znovu báli,
Symboly v obřadech křesťanské iniciace
z pohledu pedagogiky a katechetiky
Následuj zbožnost 1. Timoteovi 6, 3 – 12 ….Ty však se tomu jako Boží člověk vyhýbej? Následuj spravedlnost, zbožnost, víru, lásku, trpělivost, mírnost………
Boží Zjevení Mnohokrát a mnohými způsoby mluvíval Bůh k otcům ústy proroků; v tomto posledním čase k nám promluvil ve svém Synu. (Žid 1,1n)
Osvícenství.
 2. polovina 18. století  člověk se má řídit spíše rozumem než vírou  má být tolerantní  smyslem života je důstojnější život na zemi  viz učivo literatury.
Právo jako filozofický pojem
Ježíšova velekněžská modlitba I
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci,  Je plné radosti = jásavý chvalozpěv. Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, 2013.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Písmo svaté Bůh mluví v Písmě svatém prostřednictvím lidí lidským způsobem, proto chceme-li pochopit, co nám Bůh chtěl sdělit, musíme zkoumat, co měli.
1. Vesele Bohu zpívejme | chválu mu vzdávajíce, | moc, moudrost jeho poznejme | stále vyznávajíce, | že dobrý jest až na věky | a že jde skutky | nad všecky.
 © Centrum pro katechezi Olomouc.  Modlitba je setkání s Bohem.  Modlitba je rozhovor.  Modlitba je základní kámen naší víry. Vyrobilo Centrum pro.
Věřím v Boha, Syna.... 1) Věřím v Boha Otce všemohoucího,stvořitele nebe i země; 2) i v Ježíše Krista, Syna jeho jediného, Pána našeho, jenž se počal.
FUNDAMENTÁLNÍ TEOLOGIE
DOBRO –ZLO. DOBRO Bůh sám je dobro. Dobro neexistuje mimo Boha.
Jirka Pospíšil, KC Vyškov, Boží představy o Tvém životě Jirka Pospíšil, KC Vyškov,
1. Přihotov se, duchu můj, | k modlitbám a bdění! | Odevěký škůdce tvůj | vzdálený ti není: | Jeho lest z pravdy cest | svede dřív, než tuší | nepozornou.
Marta a Marie. Příběh o lásce Boha k člověku - Vztah z Boží strany beze zbytku naplněný - Vztah, který se máme snažit naplňovat i z naší strany - Vztah.
POVOLÁNÍ K MODLITBĚ Centrum pro katechezi Olomouc, 2013.
Efezským 2: 1, 2v nichž jste dříve žili podle běhu tohoto světa, poslušni vládce nadzemských mocí, ducha, působícího dosud v těch, kteří vzdorují Bohu.
POSVĚŤ SE JMÉNO TVÉ Centrum pro katechezi Olomouc 2014.
VZTAH VÍRY A ROZUMU VE STŘEDOVĚKÉ FILOZOFII Dušková, Hessler, Marešová, Dlouhá, Hučíková – V8A
5.1 Zjevení - konstitutivní moment Fundamentální teologie
1. Zpívejte, | čest vzdejte | Hospodinu ze všech stran! | Staré věci přestaly | a nové se začaly: | obnovené schopnosti | užívejte s radostí. | Nech ať.
Filosofie křesťanského středověku
Fundamentální teologie - dějiny
1. Moudrosti poklad z nebe | je Slovo Boží nám, | jímž k poznání nám sebe | podává Pán Bůh sám. | Však plné zjevení | je v Kristu Boží tváře | k našemu.
VELIKONOCE, LETNICE, PRVOTNÍ CÍRKEV
Spirituální teologie 2. KDO JSME?. Stvořeni k obrazu a podobě Boží  Gn 1,27  Naší podstatou je prvotní požehnání  Bible se snaží ukázat jednotu mezi.
_____________________________________ FUNDAMENTÁLNÍ TEOLOGIE Teologické nauky 2009/2010 ThLic. Mgr. Denisa Červenková.
Spirituální teologie 5. DOBRÁ A ŠPATNÁ MOC. Úvodem  Celou Biblí prochází kritika moci  Dobrá moc je jen ta, která chrání slabé  Násilní lidé potřebují.
Vyznání víry - OTEC Křesťanské vyznání víry
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Subjektivní, objektivní a absolutní idealismus.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
5.1 Zjevení - konstitutivní moment
5.1.2 Zjevení Boha v Ježíši Kristu
FUNDAMENTÁLNÍ TEOLOGIE
Fundamentální teologie
Ježíš.
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Židům 1. kapitola Bůh mluví a ANDĚLÉ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
5.1.2 Zjevení Boha v Ježíši Kristu
Ročník:  3. Vzdělávací obor:  Občanská nauka Tematický okruh:
Fundament a jeho strukturace
PATRISTIKA II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Katechetika Petr Smolek.
FUNDAMENTÁLNÍ TEOLOGIE
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

5.2 Zjevení interpretační moment Fundamentální teologie,

První zmínky o zjevení v dokumentech magisteria IV. Lateránský koncil (1215) – cap. 1. De fide catholica, definitio contra Albigenses et Catharos, Tridentský koncil ( ) – IV. zasedání: De libris sacris et traditiones recipientis, , č

Historický kontext Racionalismus: Rozumem (zdlouhavěji, avšak) lze poznat pravdu - i pravdu zjevenou (nadpřirozenou) Pravdy víry tedy nabízí sám rozum Fideismus: Pouze slepá víra, rozum není práv zjevených pravd

odpověď IVC: proti fideistům: Víra není slepá, i rozum má svůj úkol v poznávání Boha Mezi vírou a rozumem je pozitivní vztah, neboť je tu tzv. duplex ordo cognitionis (dvojí řád poznání) – dvě rozdílné cesty poznání, které nejsou v konfliktu, protože mají jediného původce, Boha Role rozumu: pravdy přirozené, zatímco víra = pravdy nadpřirozené Proti racionalistům: Zjevení je transcendentní Zjevení se dává v dějinách Postoj víry je nezbytný, neboť ne všechny pravdy jsou racionálně evidentní

Nauka I. vatikánského koncilu o zjevení Viz též výše Schéma odpovídá klasické apologetice Víra a rozum = nadpřirozená + přirozená cesta poznání Boha Viz struktura a obsah konstituce Dei Filius Struktura: 1.Bůh stvořitel 2.Zjevení 3.Víra 4.Víra a rozum

K obsahu Dei filius (1870): K tématu ZJEVENÍ (DF2): „zlíbilo se jeho moudrosti a dobrotě jinou a to nadpřirozenou cestou sebe sama a věčné vůle své ustanovení lidskému pokolení zjeviti“ Zmínka o Božím sebezjevení, ale důraz na obsahy, ne na sebezjevení Boha „zalíbilo se mu“ = odkaz k Boží svobodě, tj. protože On chtěl, ne našimi schopnostmi jsme dosáhli poznání Boha „moudrosti a dobrotě“ = proč se Bůh zjevuje Obsah zjevení: on sám + věčná ustanovení své vůle Kde je zjevení uloženo: totéž, co Trident Komu určeno: „lidskému pokolení“, tj. všem Jak se uskutečňuje zjevení: „nadpřirozenou cestou“

K tématu víry (DF3): Víra je nadpřirozená, na ni vázáno poznání pravd nepřístupných rozumu Víra je racionální – tj. lidský úkon, může souhlasit s rozumem (nadpřirozené ≠ iracionální) Víra je svobodná, tj. vyžaduje svobodný souhlas člověka

Ke vztahu víry a rozumu (DF 4): Řád víry je výše než řád rozumu Rozum víře slouží tím, že jí dodává Preambula fidei Analogia fidei Rozum umožňuje víře odpovídat na námitky proti ní

Pojetí zjevení na IIVC (Dei Verbum, 1970) Dialogicko-personální Dějinně-spásné Christocentrické Adresát zjevení: člověk jako partner vztahu Zjevením jsou celé dějiny spásy (děje se „slovy i skutky“) Kristus není pouhý nástroj zjevení Nezapomenout integrovat, co již bylo řečeno dříve o zjevení na IIVC! (viz třetí kapitola)

text Dei Verbum 2: Bůh se ve své dobrotě a moudrosti rozhodl zjevit sebe samého a oznámit tajemství své vůle: že lidé prostřednictvím Krista, vtěleného Slova, mají v Duchu svatém přístup k Otci a stávají se účastnými božské přirozenosti. Tímto zjevením oslovuje neviditelný Bůh ze své veliké lásky lidi jako přátele a stýká se s nimi, aby je pozval a přijal do svého společenství.“

Modely zjevení podle A. Dullese Zjevení jako nauka Zjevení jako dějiny spásy Zjevení jako vnitřní zkušenost Zjevení jako dialektická manifestace Boha Zjevení jako nové vědomí