DS Semin á ř I., Mgr KOMB VSP ZS2009 Seminář pro podporu tvorby diplomových prací Katedra veřejné a sociální politiky, UK FSV Praha 5, Jinonice, U kříže.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SOCIÁLNÍ EKONOMIKA SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ
Advertisements

Cizinci Vláda České republiky v roce 1999 zahrnula problematiku integrace cizinců na území České republiky do státní politiky. Bylo to jedinečné a velmi.
Zdravotní politika v éře globalizace
Finanční možností svépomocných skupin
Činnost Celostátní sítě pro venkov v České republice.
PREZENTACE KA 7 KONFERENCE PROJEKTU ITP ITP Ing. Jaromír Čáp, Národní vzdělávací fond, o.p.s. Velké Karlovice, Institut Trhu Práce.
Sociální politika a Welfare State
ÚVOD DO SOCIÁLNÍ POLITIKY
Co má obsahovat prezentace
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Empirická část práce a její struktura
Odborný seminář „APLIKACE STRATEGICKÉHO HODNOTÍCÍHO RÁMCE PRO STRATEGIE MÍSTNÍHO ROZVOJE V ČR“ Odborný seminář Praha 20. září 2010.
SVTP ČR v Jihomoravském kraji
Politologie jako věda Politika moc
Představení projektu Seminář k projektu Vliv změn světa práce na kvalitu života Ing. Lenka Svobodová VÚBP Praha, 25. září 2006.
Rady vlády pro koordinaci boje s korupcí
Celostátní síť pro venkov
Veřejná správa – úvod.
Regionální aspekty uvedené v národní politice. Regionální aspekty systému VaV posilování role regionální spolupráce VŠ v oblasti socioekonomického rozvoje.
Právní aspekty genderového rozpočtování v České republice JUDr. Kristýna Outlá Praha.
Hodnocení přístupnosti soutěžních webů aneb proč se vyplatí myslet na přístupnost webů veřejné správy RNDr. Hana Bubeníčková, Mgr. Radek Pavlíček, duben.
INOVACE V PODNIKU Inovace předmětu v rámci studijního oboru
Evropská strategie zaměstnanosti a víceúrovňové vládnutí – sen nebo skutečnost? Milena Jabůrková, Ondřej Mátl a Gabriela Nováková Zpráva zpracována pro.
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
Systémová a strukturně-funckionální analýza (D. Easton, G. Almond)
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
Účast veřejnosti při naplňování Karpatské úmluvy Setkání se zástupci krajů Barbora Šafářová Ústav pro ekopolitiku, o.p.s.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Strana 1 Projekt Reflex Flexibilní odborníci ve společnosti znalostí Nové požadavky na terciární vzdělávání v Evropě Jan Koucký Středisko vzdělávací politiky.
Občanská společnost a občanský sektor PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
„Požadavky na jakost a hodnocení jakosti zdravotnických informačních systémů“ Praha Možné přístupy k analýze hospodaření bývalých okresních nemocnic.
Diplomový seminář I – 3. hodina Kontrola domácích úkolů – Úvod do DP 2. Návrh výzkumu: Cíle výzkumné práce a formulace výzkumných otázek.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
LOKÁLNÍ A REGIONÁLNÍ POLITIKA VEP ZS 2007_2008. Kritéria členění veřejné politiky Segmenty veřejného zájmu (VeP obranná, kulturní, vzdělávací, energetická,
Ekonomika ve zdravotnictví Ze Sylabu: Předmět seznamuje studenty se systémem zdravotního pojištění, se seznamem výkonů a platnou legislativou pro úhrady.
Prezentace projektu doktorského studia
Vzdělávací politika.
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů Opera č ní program Rozvoj lidských zdroj ů Evropský sociální fond.
Sociální politika KVSOPO Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý
Strategie regionu, obce. Strategický plán rozvoje Má úzký vztah k územnímu plánu Měl by být flexibilní, slaďuje představy subjektů Vymezeny perspektivní.
1 Neziskové organizace Neziskovky jsou nedělitelnou součástí občanské společnosti a jako takové mají nezastupitelnou roli v rozvoji demokracie a řešení.
Přednáška Evropská Studia 2008 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Cyklus veřejné politiky Veřejné politiky VSFS.
Program ESPON 2013 Témata aktuální výzvy Národní informační den Ministerstvo pro místní rozvoj ČR 21. února 2011.
Současné prostředí v České republice pro víceúrovňové vládnutí RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo vnitra.
Most, 24. ledna 2008 Univerzita půl třetího věku Závěrečný seminář Mgr. Jaroslava Barbara Sporková
Nástin přednášek – studijní pomůcky. Pojem správy  vedení, řízení, (ekonomická) péče o něco  záměrná činnost, sledující dosažení určitého cíle (účelu)
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 5. Sociální politika státu Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.
Seminář Svazu měst a obcí České republiky , Praha Úloha architekta při rozvoji města Ing. arch. Marek Janatka, Ph.D.
ÚVOD DO STUDIA VYMEZENÍ ZÁKLADNÍCH POJMŮ Veřejné politiky Veřejné politiky.
Koncepce účinnější podpory umění Ministerstvo kultury 4. dubna 2007 Marta Smolíková.
MONDRAGON Cooperative Corporation (MCC) Příklad z dobré praxe - Best practice Červen 2015.
ESPON – Identifikace územních aspektů informační společnosti
Veřejná politika Garant kursu a přednášející:
Strategie regionu, obce
Subjekty a objekty veřejných politik
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Práva a svobody a veřejná moc
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Zaměření a funkce sociálního lékařství (SL)
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Obecná část rozpočtového práva III
Obecná část rozpočtového práva III
Transkript prezentace:

DS Semin á ř I., Mgr KOMB VSP ZS2009 Seminář pro podporu tvorby diplomových prací Katedra veřejné a sociální politiky, UK FSV Praha 5, Jinonice, U kříže Zpracoval: Petr Háva Téma: Aktéři veřejné politiky

Aktéři veřejné a sociální politiky Pojem aktér tradičně používá veřejná politika. Veřejná a sociální politika, resp. politické procesy, se bez aktérů neobejdou. Otázkou je, jak pojem aktér sám o sobě vytváří naší představu, jak event. modifikuje náš výzkumný či analytický pohled. Pojem aktér ve veřejné politice je totiž často více vztahován k jeho zájmům, participaci v politických procesech, aniž by přitom byl kladen systematický důraz na charakter jednání těchto aktérů, jejich odpovědnost, či jinými slovy na vztah k platné právní úpravě. Z aktéra se pak snadno stává „stakeholder“. Odhlédneme-li od diskutabilního přenášení anglických pojmů do češtiny, pak si musíme být vědomi, že v angličtině představuje obsah tohoto pojmu spíše důraz na aktéry v soukromých korporacích, s důrazem na prosazování jejich vlastního zájmu. Právní vědy používají ve stejném případě pojem subjekt (právnická či fyzická osoba) a v této souvislosti je předmětem jejich studia jednání takových subjektů, otázka práv a povinností (právní subjektivita), tedy vztah k existujícím institucím. Kontinentální právo také důsledně rozlišuje mezi subjekty veřejného a soukromého práva. Sociální politika jako vědní disciplína dává před aktérem přednost pojmu subjekt.

Právní subjektivita aktéra Role aktéra ve veřejné politice je však komplikovanější než pokud bychom jej vnímali s důrazem na dimenzi zájmu Již ze základní typologie aktérů veřejné politiky vyplývá, že někteří z aktérů mají právně svou roli zřetelně vymezenu, z hlediska jejich odpovědnosti jednání (volení zástupci lidu ve veřejných funkcích, pracovníci veřejné správy)

Typologie aktérů Volení představitelé –Poslanci, senátoři na národní úrovni, zastupitelé na regionální a lokální politické úrovni, volení představitelé na nadnárodní úrovni politické reprezentace (např. EU) Zaměstnanci a jmenovaní pracovníci ve veřejné správě, veřejném sektoru –Pracovníci státní správy, ministerstev, Představitelé a členové zájmových a profesních skupin –Patrně nejširší skupina, představující aktéry ve vztahu k jejich profesi, zájmům, pracovníci různých nestátních organizací, aktéři občanské společnosti Média –Pracovníci médií, jejich vlastníci Pracovníci výzkumu –Výzkum představuje nezávislý přístup k rozvoji našich poznatků, na výzkum se vztahuje v rámci základních práv a svobod zaručená svoboda vědeckého bádání, jako významný faktor rozvoje demokracie

Příklady aktérů Veřejný sektor –ministři a jejich poradci –ministerstva a úředníci –zákonodárci –Soudy –Veřejné školy a univerzity –politické strany –kraje (zastupitelé, rady, hejtmani, úřady) –obce (zastupitelé, rady, starostové, úřady) –armáda –mezivládní organizace (OECD) Soukromý sektor –Soukromá média –církve –odbory –Soukromé školy a univerzity –sociální hnutí a zájmové skupiny –NNO (nestátní neziskové organizace) –Jednotlivci (fyzické osoby) –firmy, asociace firem (soukromé korporace) –manažeři firem –banky –nadnárodní obchodní organizace

Jaký význam má analýza a výzkum aktérů pro veřejnou a sociální politiku? V první řadě jde o základní výčet zúčastněných aktérů na dané politice, jejich klasifikace (typologie) Klíčovým bodem je výzkum, či analýza jednání aktérů ve vztahu k jejich vzdělání, zájmům a cílům, hodnotám, platným formálním institucím, jimi akceptovanými neformálními institucemi Politologie studuje mocenské vztahy, vlivy Veřejná a sociální politika se zaměřuje na věcnou stránku, na obsahové-cílové zaměření politik Pro bližší pochopení jednání aktérů jsou předmětem studia jejich komunikační postupy včetně obsahu komunikace (snahy o manipulace, ideologické zaměření, vystupování na veřejnosti, projevy jejich jednání v dalších veřejných doménách jako jsou internet, tisk, politické dokumenty) Dynamicky rozvíjejícím výzkumným přístupem jsou metody pro sledování vzájemných vztahů mezi aktéry (policy network analysis) Důležitým hlediskem je charakter formalizace různých typů aktérů: formální a neformální sítě aktérů (formalizované sítě či skupiny aktérů mají formálně/právně upravená pravidla pro jejich jednání)

Jaké metody výzkumu aktérů ve veřejné a sociální politice máme k dispozici Volba metod se vztahuje k jednotlivým fázím politického procesu (nastolení agendy, formulace cílů, programů, legislativní návrhy, implementace a hodnocení politik) Přehled základních zájmů, cílů, právní subjektivity, skupin podle základní typologie aktérů, dosahované výsledky a jejich legitimita (obvykle je zpracováno formou tabulky, doplněno podrobnějšími textově zpracovanými údaji) Pro analýzu vztahů používáme síťové diagramy, policy network Pro zdůraznění časové dimenze studovaného procesu je základní matice pro zpracování dat členěna podle dimenzí či skupin aktérů a ve sloupcích jsou pak časové dimenze (morfologická analýza) Diagram rybí kost, ve vztahu k vybraným událostem veřejné politiky Influenční diagram (je možné kombinovat se síťovým diagramem aktérů)

Jaké máme k dispozici zdroje dat? Jde skoro o detektivní pátrání Dokumenty politické praxe –Volební programy, strategie, koncepce, dokumenty z legislativního procesu Veřejné domény –Internet, média, veřejné diskuse na internetu Rozhovory –Rozhovory přímo s aktéry, s experty, občany Výsledky výzkumu –Odborné publikace (knihy, časopisy), internetové zdroje Veřejné mínění –Vhodné v kombinaci pro posouzení legitimity jednání politických představitelů nebo tvůrců politik

Jak můžeme získané údaje zpracovat Cílem zpracování dat je obvykle jejich redukce, nalezení klíčových aspektů Grafy, tabulky, diagramy Myšlenkové a konceptuální mapy, zachycující např. nejdůležitější koncepty/ideologie s nimiž aktéři pracují (např. srovnání argumentace zastánců a odpůrců kouření tabáku) Textová forma, analýza diskurzu – práce s texty Srovnávací metody (např. porovnání volebních programů, cílů, východisek, zdůvodnění, očekávaných výsledků)

Cvičení ve skupinách Pokuste se provést vstupní/orientační analýzu aktérů k některé z uvedených (nebo vašich vlastních návrhů) agend veřejné nebo sociální politiky –Zdravotně-sociální péče o starší osoby –Nezaměstnanost –Finanční krize –Vzdělávací politika Identifikujte alespoň 5 významných aktérů a posuďte jejich právní subjektivitu, roli z hlediska vertikálního členění politiky (lokální, regionální, národní, nadnárodní), zájmy/cíle, postoje, vystupování na veřejnosti, způsoby ospravedlnění jejich jednání a rozhodování, moc, vztahy s jinými aktéry (síť vztahů), legitimita jejich jednání ve vztahu k veřejným zájmům, existujícím společenským problémům, …..

Literatura Veselý, A., Nekola, M. (Ed.) Analýza a tvorba veřejných politik. P ř ístupy, metody a praxe. Praha: SLON Dick, B. (1997) Stakeholder analysis ( tml) tml Šubrt, J., Balon, J. (eds.) Teorie jednání. Jeden koncept, mnoho koncepcí. Sborník, Praha 2008 Související hesla na wikipedii: Action theory, Monografie veřejné politiky

Ukázky aplikace metod pro analýzu jednání aktérů Durda, Lukáš Analýza procesu tvorby a realizace lékové politiky v Č eské republice. Praha:IZPE. ( Montgomery, Richard. Short Guidance Note on How to do Stakeholder Analysis of Aid Projects and Programmes,1996. ( Projects And Programmes Overseas Development Administration. ( Varvasovszky, Z.; Brugha, R. How to do (or not to do)... A stakeholder analysis. Health Policy and Planning. 15(3): 338–345, ( Mašková, P., Háva, P. Zdravotní politika visegrádských zemí v éře globalizace. Seminář Česká lékařská společnost Jana Evangelisty Purkyně. Společnost sociálního lékařství a řízení péče o zdraví. středa 25. ledna 2009 v 9,30 hod., v sále Lékařského domu v Praze 2, Sokolská 31 Háva, P. Proč je snaha o pochopení společensko-ekonomického vývoje významná pro tvorbu zdravotní politiky? Seminář Česká lékařská společnost Jana Evangelisty Purkyně. Společnost sociálního lékařství a řízení péče o zdraví. středa 25. ledna 2009 v 9,30 hod., v sále Lékařského domu v Praze 2, Sokolská 31

Inspirativní bakalářské práce vašich kolegů Krejčová Homosexualita Franková Analýza porotidrogové politiky Dražďáková Paliativní péče Karadžosová Chronicky nemocní