Vzdělávání a jeho kategorie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Pedagogika II LS seminář, Obsah vzdělávání
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů 1. díl Tvorba a ověřování pilotních školních vzdělávacích programů na vybraných SOŠ a SOU Projekt.
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Koordinační centrum EQF Základní a střední vzdělávání PhDr. Jana Kašparová.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Obsah vzdělávání: Rámcové a školní vzdělávací programy
Pedagogika I/5 Obsah vzdělávání: Požadavky ke společné části maturitní zkoušky
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
Příprava katechety a učitele náboženství
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Finanční gramotnost v počátečním vzdělávání
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Výstupy z učení a národní kvalifikační rámec terciárního.
Potřebujeme Národní program vzdělávání? Petr Novotný KULATÝ STŮL KE VZDĚLÁVACÍ POLITICE
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
Struktura výuky.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
KURIKULÁRNÍ DOKUMENTY I
 obsah vyučování nebo vzdělávání  Tento obsah potom můžeme rozdělit do tří základních skupin:  vědomosti,  dovednosti,  hodnotová orientace žáka.
Zahájení tvorby ŠVP co nás čeká co je základem kurikulární reformy základní přístup sestavení pracovních týmů časový harmonogram.
(komentovaný přehled)
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
Komplementarita zájmového a profesního vzdělávání dospělých
Organizační struktura
K URIKULUM - OBSAH VZDĚLÁNÍ Školní pedagogika Jaro 2009 H. Filová, kat. pedagogiky PdF MU.
Cíle studia didaktiky pedagogiky
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Podpora počátečního a dalšího vzdělávání prostřednictvím ESF.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Rámcové a školní vzdělávací programy
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Didaktický proces Androdidaktika.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Vzdělávací politika.
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
Celoživotní vzdělávání
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Školní kurikulum Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program.
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
Standardy jako zrcadlo českého kurikula Mgr. Olga Bauerová Mgr. Marek Lauermann ZŠ a MŠ Brno, Jihomoravské nám. 2.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů Lukáš Wodecki
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Kurikulum: obsah školní edukace
Pedagogický management 2005 J. Šťáva katedra pedagogiky tel
Mgr. Zuzana Šalamounová, Ph.D.
Pedagogika a psychologie
Organizační struktura
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Květen ’19 VYUČOVACÍ PROCES Kurikulum. Výukové cíle, klíčové kompetence. Obsah vzdělávání - učivo. Jitka Jursová.
Transkript prezentace:

Vzdělávání a jeho kategorie Pedagogika I/3 Vzdělávání a jeho kategorie 17.10.2011

Vzdělávání formální, neformální a informální Formální: realizuje se ve školách, které jsou součástí vzdělávacího systému Neformální: organizované mimo vzdělávací systém Informální: neorganizované, institucionálně nekoordinované osvojování znalostí, dovedností, hodnot a postojů v životních situacích člověka 17.10.2011

Počáteční a další vzdělávání Počáteční vzdělávání – probíhá v rámci vzdělávací soustavy od předškolního do vysokoškolského stupně Další vzdělávání - po ukončení počátečního vzdělávání 17.10.2011

Celoživotní vzdělávání /učení Formální i neformální vzdělávání má být dostupné každému člověku v průběhu celého jeho života Učící se společnost, společnost znalostí 17.10.2011

Cíle a obsah vzdělávání Pedagogika I/3 Cíle a obsah vzdělávání Odpověď na otázku: CO? - jaké obsahy mají vstoupit do vzdělávacího procesu, aby bylo dosaženo cílů vzdělávání? Cíle vzdělávání Obsah vzdělávání Výsledky žáků Vzdělávací proces (probíhající v určitých podmínkách) 17.10.2011

Jak vzniká obsah vzdělávání: didaktická transformace Vědecké poznání a umělecké poznání, systém idejí a hodnot, sociální zkušenost a vzorce chování, kulturní tradice společnosti Obsah vzdělávání Společenské funkce a cíle vzdělávání 17.10.2011

Dva pojmy: učivo, kurikulum 1. Učivo Užší pojetí: Učivo = věcný obsah výuky (syn.: učební látka), tj. vědomosti (znalosti) a dovednosti - intelektové i psychomotorické Širší pojetí: Učivo = vše, co má být žákem osvojeno, tj. navíc postoje a hodnoty 17.10.2011

Pojem, který se v pedagogické teorii a praxi objevuje velmi často 2 . Kurikulum pramen: http://wiki.rvp.cz/Knihovna/1.Pedagogicky_lexikon/K/Kurikulum Pedagogický slovník Pojem, který se v pedagogické teorii a praxi objevuje velmi často Několik desítek definicí – od všezahrnujícího pojmu (např. kurikulum = cíle vzdělávání + vzdělávací obsah + organizace výuky, metody a prostředky, atd.), přes kurikulum = cíle + obsah vzdělávání, až po úzké chápání kurikulum = učivo Často se používá pro označení uceleného projektu/programu vzdělávání popsanému ve vzdělávacím dokumentu nebo souboru dokumentů (národní kurikulum, školní kurikulum,…); někdy se jako kurikulum označuje samotný tento dokument (soubor dokumentů) Poznámka: Metodický portál www.rvp.cz - podpora zavádění tzv. kurikulární reformy (školské reformy) 17.10.2011

{ Úrovně kurikula: Národní kurikulum Kurikulární dokumenty na úrovni státu stát RVP Požadavky k MZ Standardy vzdělávání Školní kurikulární dokumenty škola ŠVP Plánované kurikulum Realizované kurikulum Učební požadavky učitel Osvojené kurikulum výsledky vzdělávání žák 17.10.2011

Kurikulum zamýšlené, realizované a dosažené Zamýšlené kurikulum – to, co je plánováno Realizované kurikulum – to, co je skutečně realizováno konkrétními učiteli v konkrétních školách a třídách Dosažené kurikulum –skutečné výsledky osvojené žáky na základě toho, co bylo plánováno a realizováno (znalosti, dovednosti, postoje a hodnoty) 17.10.2011