Friedrich Fröbel ( 1782- 1852)
Ve 23 letech se stal učitelem Založil výchovný ústav v Keilhau Dílo: O VÝCHOVĚ ČLOVĚKA JAKO UMĚNÍ VYCHOVÁVAT Vychází z ideje jednoty přírody a člověka
1834- 36 ředitelem sirotčince v Burgdorfu Poprvé zaměstává děti hrou – písek,dřevo,hlína Výchova musí být postavena na rodině Zamýšlí reformu rodinné výchovy
V Německu v mlýně Blankenburg zřizuje dílnu na hračky Zakládá zde Dětskou zahrádku – vzdělávání opatrovnic Vznik prvního ústavu dětských her v Drážďanech
Kindergarten Propracoval zde: Metodiku výchovy v mateřské škole Soustavu dětskách hraček Pořádal kurzy pro vychovatele Závěr: nejlepším vychovatelem matka
Fröbel měl velký vliv na předškolní výchovu v Evropě i v USA Dětské zahrádky se rychle šíří Vyhovují potřebám kapitalismu Výchova může rozvíjet jen to co je od přírody dáno Výchova předškolní je zanedbávaná
Vývoj dítěte dle Fröbela Kojenecký věk Dětství Chlapectví v člověku tři struny- žití, jednání a myšlení
Fröblovy dárky Dárek- 7 bavlněných míčků na niti Dárek- dřevěná koule,krychle a válec Dárek- krychle rozdělená na 8 krychliček Dárek- krychle rozdělená na 16 krychliček Dárek- krychle rozdělená na 27 krychliček
Vypracoval postup,jak ty dárky předvádět V rukouch špatných učitelů-nuda! Jeho hračky základem pro stavebnice Využíval didaktické,pohybové hry ale i dětské činnosti (lepení,modelování...) Zavedl i praktické zaměstnání
Pojďte,budeme žít pro naše děti
Tak a to je konec .....
smůla,ještě budu povídat dál.... :-D
Adolf Diesterweg
Představitel buržoasní pedagogiky 19.století Byl pokrokový středoškolský učitel Bojuje za svobodnou národní školu a za zlepšení vzdělání učitelů Napsal mnoho článků a metodických příruček pro učitele
Jeho dílo : Rukověť vzdělání pro německé učitele (jedna z vrcholných světových didaktik) Vzdělávací ročenka pro učitele a přátele školy Průvodce vzděláváním pro učitele
Podílí se na založení učitelského svazu v Berlíně Byl politicky aktivní Zemřel v roce 1866 na choleru
Diesterwegovy názory na společnost Kritizoval současnou společnost pro sociální rozdíly Uvědomil si,že miliony lidí žijí v chudobě Žádal zavedení povinné školní docházky
Diesterwegovy principy výchovy Shoda s přírodou - chápe jako rozvíjení vloh dítěte Princip kulturnosti – brát ohledy na časové a místní poměry
Cíle výchovy : ,, Člověk není na světě,aby pasivně snášel a trpěl, nýbrž aby chtěl a jednal. ´´
Už je opravdu konec.