Vybrané aspekty psychické zátěže učitelů PhDr. David Michalík, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Průzkum v azylových domech
Advertisements

V ÝUKOVÝ MATERIÁL VYTVOŘENÝ V RÁMCI PROJEKTU „EU PENÍZE ŠKOLÁM “  Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a.
VÝSLEDKY DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ v Plzeňském kraji Plánování lidských zdrojů Svaz průmyslu a dopravy ČR, Západočeská univerzita v Plzni, Česko-německá obchodní.
Projekt Fakultní nemocnice u sv
Vybrané aspekty psychické zátěže učitelů PhDr. David Michalík, Ph.D.
Etická hlediska péče o staré občany
Zvládání stresu ve společnosti KEK INA IDEC SA Piraeus, Řecko
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Zvládání rizik vyplývajících z pracovního stresu ve společnosti EDUCACONSULT M&J Consulting Pardubice, Česká republika
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Lidský faktor v dopravě!
Přehled základních výsledků šetření Rušiče spánku a nykturie Březen 2009/ Tisková informace k výsledkům šetření / STEM/MARK a.s.
Případová studie: UNIC-Services Ltd. Firma UNIC-Services  Založena roku 1993 IT pracovníkem, jménem Saara Remes-Ulkunniemi  Firma nabízí vzdělávací.
Sektorové dohody Ano či Ne? Jednání Svazu dopravy
Různé role zástupce ředitele školy
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
Představení projektu Seminář k projektu Vliv změn světa práce na kvalitu života Ing. Lenka Svobodová VÚBP Praha, 25. září 2006.
Problematika systému přípravy učitelů a stav výuky tělesné výchovy na vysokých školách Materiál pro 21. zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 20.
RLZ - Personalistika Romana Pavelková Skalský Dvůr
Projekt zavádění jednotné bezpečnostní politiky v prostředí VZP ČR
Průběh projektu SLIC 2012 Co jsme se dozvěděli? Posouzení psychosociálních rizik Kampaň Evropské inspekce SLIC 2012 PhDr. Ludmila Kožená SZÚ.
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
Zdravotní účinky obtěžování hlukem v životním prostředí
Minimální preventivní program Pražské centrum primární prevence.
Možnosti hodnocení ředitelů škol
Prevence násilí na pracovištích 1. 2 šikana mobbing zastrašování urážky výhrůžky sexuální obtěžování rasové ponižování diskriminace fyzické napadení STRES.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Rizikového chování v dospívání
Situace v oblasti uplatňování hlediska kvality v přípravě učitelů (komise pro přípravu učitelů Rady VŠ) v současnosti - doba stagnace, až krize Kvalita.
1 Kulatý stůl k financování primární prevence rizikového chování Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
Implementace flexicurity v ČR Porovnání výsledků šetření implementace přístupů k flexicurity v Polsku a ČR – CAPA a.s., český partner projektu. Mgr. Aneta.
Střední dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
Rizika poškození zdraví dětí spojená se školní zátěží
Minimální preventivní program školy
Krajská koordinátorka prevence rizikového chování
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
MUDr. Helena Šebáková RNDr. Pavel Jiříček , Na Bělidle 7, Moravská Ostrava,
ABSTRAKT příspěvku (sdělení) Název příspěvku: Psychologické charakteristiky učitelů ve vztahu k jejich profesi a hodnocení výkonu pedagogické práce Autor:
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
OBHAJOBA BAKALÁŘSKÉ DIPLOMOVÉ PRÁCE
ZÁŠKOLÁCTVÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
KRIMINALITA ŠIKANA MOBBING + BOSSING Brno, FÁZE ŠIKANY I. Ostrakismus II. Přitvrzování – ojedinělá fyzická agrese III. Vytvoření jádra agresorů-klíčový.
Prevence sociálně patologických jevů. Prevence  Prevence (z lat. praevenire, předcházet) znamená soustavu opatření, která mají předcházet společensky.
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
1 Národní akční program BOZP 2013 – 2014 problematika vědy a výzkumu Podpora vědy a výzkumu Priorita II. Zajištění financování oblasti BOZP – opatření.
Roční souhrnná zpráva o výsledcích kontrolních akcí provedených inspekcí práce za rok 2012 Mgr. Ing. Rudolf Hahn generální inspektor.
Alfa Human Service Alfa Human Service, I INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Přátelská školka CZ.1.07/1.2.00/ Výměna.
Z ÁTĚŽOVÉ SITUACE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.20.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
1 Aktivity MŠMT v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Psychosociální aspekty práce na směny
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Motivace a stimulace pracovníků ve vybraném podniku Autorka bakalářské práce: Martina Jakubcová.
Zátěž a rizika povolání a optimismus učitele
Společenské aspekty bezpečnosti Téma 6
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
KKOV M/01 Maturitní obor 4-letý – denní forma
ŽIVOTNÍ SPOKOJENOST U VYBRANÝCH POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍ
Stresu i vyhoření odoláte, když víte jak na to…
Školská sociální práce
3. Krizová pomoc Sociální rehabilitace
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

Vybrané aspekty psychické zátěže učitelů PhDr. David Michalík, Ph.D.

Uvedení k tématu v EU - druhým nejčastějším problémem souvisejícím s prací (po bolestech páteře) stres související s prací (work related stress -WRS). v rámci VÚBP, v.v.i. – „Stres na pracovišti-možnosti prevence“, projekt MPSV č. HR 173/08 (2008-2009) Součástí rozsáhlé šetření „Subjektivní hodnocení zátěže pracovníků státní a veřejné správy faktory pracovního prostředí a pracovních podmínek“ (5150 respondentů) - práce s počítačem je hlavním zdrojem diskomfortu zaměstnanců veřejné správy ČR, negativní projevy jednání a chování na pracovišti… Související průzkum CVVM SOÚ AV ČR, v.v.i., vybrané problematické aspekty - časová dimenze práce, a to jak z hlediska rychlosti, tak i délky / převažující nezájem zaměstnavatelů ohledně problematiky pracovního stresu dle názoru pracovníků

Vybrané výstupy s ohledem na školství (zahraničí) Výzkum u vzorku učitelů britských základních škol - 72% učitelů trpí mírným stresem a 23% trpí vážným stresem (Fontana, Abouserie, 1993). Související důvody: kladené nároky na učitele (dětmi, rodiči, kolegy, nebo nadřízenými pracovníky), kritika z mnoha stran, nošení práce domů, omezená možnost vlastního rozvoje, určitá izolace (většina pracovní doby mezi dětmi…) Další výzkum u vzorku 257 učitelů britských základních škol ohledně zdrojů, výskytu a příznaků stresu (Kyriacou, Sutcliffe, 2011) 20% učitelů pociťuje velký stres 4 hlavní zdroje stresu: nevychovanost žáků, špatné pracovní podmínky, nedostatek času, špatná psychosociální atmosféra školy nejčastější příznaky stresu: vyčerpání, pocit frustrace…burnout syndrom!

Vybrané výstupy s ohledem na školství (ČR) Studie SZÚ (ve spolupráci s Českomoravským odborovým svazem pracovníků školství) z roku 2002 – vzorek 87 učitelů z 12 pražských základních škol vysoká psychická pracovní zátěž téměř u 80 % učitelů, nadměrný stres u 60 %, snížená odolnost vůči stresu u 25 %, nedostatky v životosprávě u 90 % učitelů. Související rizikové faktory práce: nedostatečné finanční i společenské oceňování práce, nejistota postavení, tlak na stálou přítomnost v práci bez ohledu na zdravotní a osobní důvody (nutné suplování kolegů), psychická pracovní zátěž (jde o práci pod časovým tlakem, spojenou s vysokými nároky v oblasti jednání a vzájemné kooperace a spojenou s rizikem ohrožení zdraví jiných osob), fyzikální faktory (především hluk).

Vybrané výstupy s ohledem na školství (ČR) - pokračování Studie R. Kohoutka (2009) - stresy učitelů způsobené z jejich hlediska žáky, vzorek vybraných 25 učitelů a 75 učitelek moravských i českých středních škol. 65 % učitelek a učitelů prožilo během své dosavadní praxe vážné stresové situace kvůli žákům se závadami a poruchami chování (tito žáci vykazovali dificility, poruchy osobnosti a psychické poruchy, nekázeň, nedisciplinovanost, krádeže, ničení majetku školy, záškoláctví, intelektuální pasivitu (extrémní nezájem o výuku), verbální agresivitu a někteří se dokonce dopustili i brachiálního násilí vůči učitelům a učitelkám…

Sumarizace možných zdrojů psychické zátěže u učitelů organizační aspekty – časová náročnost, finanční a morální ohodnocení… osobnostní charakteristiky vztahová rovina učitel-žák (resp. rodič) vztahová rovina učitel-ředitel, vyšší kontrolní orgán, další učitelé v rámci kolektivu… vztahová rovina učitel a jeho soukromí…

Možné důsledky… psychická stránka (vyšší dráždivost, nesoustředěnost, deprese…), např. vznik burnout syndromu zdravotní stránka (kardiovaskulární systém, trávicí systém…)

Prevence a eliminace negativních důsledků… systémové a koncepční změny k odpovídajícímu navýšení prestiže a ocenění profese učitele lepší organizace práce a řízení ve školských zařízeních (práce s lidskými zdroji, přístup nadřízených…) v konečném důsledku odpovídající přístup samotných učitelů, žáků a rodičů…

Děkuji Vám za pozornost … PhDr. David Michalík, Ph. D Děkuji Vám za pozornost … PhDr. David Michalík, Ph.D. e-mail: michalik@vubp-praha.cz tel.: +420 725 965 616