Ultrazvuk, infrazvuk Autor: Mgr. Eliška Vokáčová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Měření fyzikálních veličin – Měření teploty
Advertisements

zpracoval Mgr. Radomír Rais
Ultrazvuk Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník
Zvukové jevy-akustika
Elektromagnet a jeho užití - test
Elektromagnet a jeho užití
Měření času – jednotky Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (2. část)
Šíření zvuku prostředím
Hustota II. Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , únor.
Magnetické pole cívky s proudem
POTÁPĚNÍ, VZNÁŠENÍ SE A PLOVÁNÍ TĚLES V KAPALINĚ
Elektromagnetické záření 1. část
Elektromagnetické záření 3. část Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , únor.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
VLASTNOSTI ZVUKU.
Zvuk Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Klíčová aktivita: 32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Ultrazvuk a Dopplerův jev
Postup měření délky Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Ultrazvuk Zdenka Suchánková 2.u.
Zákon odrazu, zrcadla Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Elektromagnetické záření
Ochrana před úrazem elektrickým proudem
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Zvukové jevy Ing. Radek Pavela.
Teplotní roztažnost pevných látek
Měření teploty Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
ZVUK RYCHLOST ZVUKU Šablona č: III/2 Zkvalitnění výuky pomocí IT
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 8 Tematický okruhZvukové jevy.
Tón, jeho výška a barva.
Hmotnost těles Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Měření hmotnosti tělesa
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Ultrazvuk X Infrazvuk.
Audio Josefína Čadská 4.A.
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
ZVUKOVÉ JEVY Šíření zvukového Zvukový rozruch rozruchu prostředím
Využití jaderného záření
Elektromagnetické záření 2. část
Anotace Prezentace, která se zabývá zvukem. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci znají zdroje zvuku, jeho šíření a rychlost, tón,
ULTRAZVUK Štěpán Balajka.
Zvukové jevy.
Lom světla Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , červen.
Svět kolem nás je plný zvuků, ať už příjemných či nikoliv.
Zdroje zvuku Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Transformátor a jeho užití
Jednotky objemu Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Měření délky Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Magnetické pole Země Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Opakované měření délky Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , prosinec.
Magnetické pole Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Měření objemu Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Měření času Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , únor.
Magnetické indukční čáry
Zvukové jevy. Struktura prezentace úvod otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.9.Vl.04_Zvuk_šíření_zvuku.
ZVUKOVÉ JEVY Fyzika 9. třída. Zvukový rozruch Zdrojem zvuku je chvějící se těleso Zdrojem zvuku je chvějící se těleso Nepravidelné chvění – HLUK Nepravidelné.
Ultrazvuk Mario Šalanský SEPTIMA 2009/2010. Obecné informace o ultrazvuku Jako ultrazvuk označujeme jakýkoli zvuk s frekvencí vyšší než 20 kHz Pro člověka.
ZVUKOVÉ JEVY - AKUSTIKA
Zvuk, šíření zvuku, zdroje zvuku
Zvuk VY_32_INOVACE_2A_10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D2 – 16.
Zvukové jevy.
Fyzika – Zvuk.
Mgr. Jan Ptáčník - GJVJ - 2. ročník - Fyzika
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_433_Zvuk
Zvukový rozruch Šíření zvukového rozruchu prostředím Ucho jako přijímač zvuku Ultrazvuk Odraz zvuku Ozvěna zvuku Odraz zvuku Ochran a před hlukem autoři.
Transkript prezentace:

Ultrazvuk, infrazvuk Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 2012, květen

INFRAZVUK A ULTRAZVUK Lidské ucho vnímá zvuky od kmitočtu 16 Hz (dolní hranice slyšitelnosti) do kmitočtu 20 kHz (horní hranice slyšitelnosti).

Ultrazvuk - mechanické vlnění o frekvenci vyšší než 20 000 Hz; - sluchem ho nevnímáme; - výrazně se projevuje odraz ultrazvuku od překážek; - méně je pohlcován v kapalinách a pevných látkách.

Užití ultrazvuku: 1. lékařská diagnostika - sonda vysílá ultrazvukový signál o frekvenci řádově MHz, signál odražený od vnitřních orgánů se zobrazí na monitoru přístroje (kaménky v ledvinách, růst plodu v těle matky, …); Obr.1

vytváření trvalé směsi (emulze), které se jinak nemísí; ultrazvuková defektoskopie - zjišťování skrytých vad materiálu na základě šíření a odrazu ultrazvuku; vytváření trvalé směsi (emulze), které se jinak nemísí; čistění součástek ultrazvukem - čočky brýlí, hodinky,…. Obr. 2

Vnímání infrazvuku zvířaty: pes - do f = 100 kHz - ultrazvuková píšťala; delfíni; netopýři - orientace při letu.   Obr. 3 Obr. 4 Obr. 5

Infrazvuk - mechanické vlnění o frekvenci menší než 16 Hz - dobře se šíří ve vodě - "hlas moře„; - člověk ho neslyší - frekvence blízké frekvenci tlukotu lidského srdce jsou škodlivé pro lidský organismus.

Otázky: 1. Ultrazvuk je zvukové vlnění A) o vysoké frekvenci – vyšší než 20 kHz B) o nízké frekvenci – nižší než 16 Hz C) o frekvenci nižší než 1 kHz D) o frekvenci 440 Hz

2. Vyberte nesprávné tvrzení: A) Infrazvuk se používá ke zjišťování kazů v odlitcích. B) Zvuk se nešíří ve vakuu. C) Příčinou vzniku zvuku je chvějící se těleso. D) Psi reagují na ultrazvuk. Správné odpovědi: A, D

Použité zdroje KOLÁŘOVÁ, Růžena a BOHUNĚK, Jiří. Fyzika pro 8. ročník základní školy. Dotisk 1. vydání. Nakladatelství Prometheus, spol. s r. o., Praha 4, 2002 . Učebnice pro základní školy. ISBN 80-7196-149-3. Zdroj obrázků: C. Robiller / Naturlichter.de. [Cit. 2012-05-15]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d9/Mopsfledermaus_01.jpg> Obr. 5 www.office.microsoft.com obr. 1, 2, 3, 4