Ing. Daniel Konczyna konczyna@fmk.utb.cz U10-305 Úvod do marketingu Ing. Daniel Konczyna konczyna@fmk.utb.cz U10-305.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Advertisements

Opakování Hranice Produkčních Možností Ekonomické statky „Scarsity“
Stanovení ceny v marketingu
HOSPODÁŘSKÝ PROCES Hospodářský proces je koloběh hospodářských činností. Zahrnuje fáze: Výroba Rozdělování Směna Spotřeba Zdroj obr. Wikimedia Commons.
Veronika Dubská A09B0007P KMA/MAB
SPORTOVNÍ PRODUKT Brigita Stloukalová.
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Poptávka na trhu zboží a služeb
Ing. Daniel Konczyna U Prostředí marketingu Ing. Daniel Konczyna U
1 Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A3 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníZáří 2012.
Úvod do marketingu.
M ARKETING – S WOT ANALÝZA Ing. Jiří Šilhán. P OJETÍ MARKETINGU Pohled ekonomů: Marketing je proces výměny užitné hodnoty, kterou kupující získává od.
 VY_32_INOVACE_16_10  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Obchodní akademie, Střední.
Marketingový mix 4 P.
Marketing Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
MAKROEKONOMIE – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření: Klíčová.
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
MARKETINGOVÝ MIX.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
TRH A CÍLENÝ MARKETING.
Koncepce marketingového řízení
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Mechanismus hospodářské koordinace
3 EFEKTIVNOST TRHU.
Konkurence Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Marketingové prostředí
Úvod do marketingu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
úvod pojetí a obsah marketingu
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
MARKETING.
Agregátní poptávka a agregátní nabídka
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Trh, práva spotřebitele – tržní mechanismus
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
KREATIVNĚ ORIENTOVANÁ PÉČE O KLÍČOVÉHO ZÁKAZNÍKA- NOVÁ FIREMNÍ STRATEGIE.
VY_32_INOVACE_ Mikroekonomie.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
8. Marketing.
T- 5 Marketingový mix v pojišťovnictví. Pojistný produkt.
Marketing Cena Jana Madejová, Ludmila Lichnovská, Monika Suchopárková,
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
Základy marketingu třetí přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Trh a tržní systém Trh směna místo, kde se dochází ke střetu poptávky a nabídky oblast ekonomiky, ve které dochází k výměně činností mezi.
MARKETING 1. Význam marketingu Podílí se na vývoji a zdokonalování výrobků a služeb Ovlivňuje distribuční a cenovou politiku Je těsně spjat s propagací.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
Ekonomika – základní pojmy.
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Stanovení ceny v marketingu
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Segmentace trhu pro cr Nikola Holasová.
Marketing Základy a postupy..
Agregátní poptávka a agregátní nabídka Ing. Stanislav Heczko, Ph.D. Praha 2018.
Ekonomika Makroekonomie - AD 4. Ing. Miroslava Farmačková
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Ing. Daniel Konczyna konczyna@fmk.utb.cz U10-305 Úvod do marketingu Ing. Daniel Konczyna konczyna@fmk.utb.cz U10-305

Osnova přednášky Ekonomický systém Směna Poptávka Výrobek Proces řízení

Klasifikace věd Živá příroda – zoologie, biologie, botanika Neživá příroda – fyzika, chemie Duchovědné – teologie, estetika Společenskovědní – ekonomie, sociologie, psychologie

Ekonomický koloběh výdaje firem příjmy firem produkce investice FIRMY příjmy firem výdaje firem produkce investice ZBOŽÍ (STATKY) VÝROBNÍ FAKTORY Tržní hospodářství je složitý systém, v němž fungují miliony lidí a kde každodenně probíhají miliony směnných transakcí. Nejjednodušším modelovým příkladem ekonomického systému je ekonomika skládající se jen ze dvou sektorů – sektorů domácností a sektoru firem. Jednotlivci rozhodují především o tom, kdy, kde, kolik a co si koupí. Jejich rozhodování je determinováno jejich cíli v podobě chutí, přání nebo preferencí. Někteří autoři preferují používání pojmu domácnost. Jednotlivce chápeme jako subjekt rozhodující o sobě, své rodině nebo domácnosti. spotřeba práce spotřební výdaje DOMÁCNOSTI důchody domácností

- Úvod do ekonomie Ekonomický systém

Současná situace Příležitosti Evropská integrace – největší společný trh východní Evropa - vznikající a slibný trh rozvoj asijských ekonomik nové technologie Internet Problémy kvalita životního prostředí přírodní zdroje hlad, nemoci negramotnost vysoké vnitřní i zahraniční zadlžení některých zemí rozvírající se nůžky mezi chudobou a bohatstvím

Jak si lidé opatřují výrobky – to co potřebují? Samovýrobou? Krádeží? Žebráním?

Směna, transakce, vztahy vždy musí existovat nejméně dvě strany každá ze stran musí disponovat hodnotou pro druhou stranu (transakce = obchod s hodnotami) každá ze stran je schopná komunikovat a předávat každá ze stran má svobodu nabídku ke směně přijmou nebo odmítnout každá strana věří, že je žádoucí s druhou stranou jednat

Potřeby, požadavky,poptávka Potřeba je pocit nedostatku základního uspokojení Požadavek je touha po specifickém uspokojení těchto potřeb Poptávka je souhrn požadavků po specifických produktech, které jsou podloženy schopností a ochotou si je koupit za co nejnižší cenu Nabídka je množství zboží, které prodávající nabízí na trhu za co nejvyšší cenu

Stavy poptávky Negativní poptávka Nulová poptávka Latentní poptávka negativní vztah k výrobku (očkování), zákazník by i zaplatil, aby se mu vyhnul Nulová poptávka spotřebitele výrobek nezajímá anebo o něm neví Latentní poptávka vždy existuje trh lidí, jejichž potřeby nebyly naplněny Klesající poptávka úbytek zájmu o výrobek, pokles prodeje Nepravidelná poptávka sezónnost (doprava během dne, Vánoce, svátky, počasí) Plná poptávka ideální stav, rovnováha nabídky s poptávkou Nadměrná poptávka o výrobek je větší zájem než je možné uspokojit, uplatňovat tzv. demarketing Nezdravá poptávka vnímáno společností (lidmi) odradit od spotřeby

Výrobek cokoliv, co může být nabízeno někomu proto, aby uspokojil svou potřebu nebo požadavek hmotný statek, služba, myšlenka, která sestává předmětem směny na trhu Zboží - automobily, MWh elektřiny, benzín, obilí, chléb, pivo, dům, pitná voda, diamant, mobilní telefon, kB dat, noviny, kniha, oděvy, umělecká díla, CD, mp3, software, technologie, pozemek atd. Služby – kadeřnictví, zdravotní péče, poradenství, vzdělávání, obsluha v restauraci, hotely, právníci, letecké společnosti, zajištění zájezdu, průvodcovství, tlumočnictví, finanční asistence atd.

Marketingové pojetí výrobku Komplexní výrobek souhrn všech fyzických i psychologických vlastností, jejichž prostřednictvím dochází k uspokojování potřeb služby záruka JÁDRO VÝROBKU cena servis kvalita značka balení dodací podmínky

Hodnota, náklady uspokojení Hodnota je zákazníkův odhad celkové vlastnosti výrobku uspokojovat jeho potřebu. Každý výrobek představuje náklady,které jsou základem ceny výrobku. Každý výrobek představuje určitou míru uspokojení dané potřeby. Cena – cenový systém - Příběh tužky

Proces řízení „Marketing je proces řízení, jehož výsledkem je poznání, předvídání, ovlivňování a v konečné fázi uspokojení potřeb a přání zákazníka efektivním a výhodným způsobem zajišťujícím splnění cílů organizace.“ (Kotler, Marketing management)

Rozvinutý vs. nerozvinutý trh Rozvinutý svět fungující svobodné tržní prostředí dostatečná kupní síla velká výrobní kapacita trh, který „má potřeby“ Nedostatečně rozvinutý svět nemá kupní sílu má mnoho „neuspokojených potřeb“ Kdy má marketing šanci na úspěch? na trhu s dostatečnou kupní sílou na trhu, který má potřeby

Marketing filozofie koncepce podnikatelská vize orientace disciplína Podnik musí vždy myslet a jednat se zřetelem na zákazníka i budoucího spotřebitele. Podnik musí přijmout chování, potřeby a požadavky trhu jako východisko při svém rozhodování.

Čím se marketeři zabývají? Výrobky – od špendlíku po lodní hřídel Služby – od údržbáře k právníkovi Události – od mysliveckého bálu k olympiádě Zážitky – od koloběžky k výstupu na Mount Everest Osoby – od Madonny k premiérovi („Myslím to upřímně…“) Místa – od Punkvy k Velkému kaňonu Majetek – od chaty k podílu v Microsoftu Informace – od katalogu k lékařské zprávě Ideje – od kožešin k radaru Firmy – „Krematorium Klimkovice, Váš přítel ve chvílích nejtěžších…“

Nástroje marketingu – Marketingový mix Soubor nástrojů, jimiž firma může působit na své mokolí a jejichž pomocí uskutečňuje své záměry. Boučková J. Marketing Product / Price / Promotion / Place/ (Process) / (People)