Co Artefiletika JE?? Výchovné pojetí budované v oboru Výtvarná výchova, ale jehož metody lze rozšířit i na další obory Ve výtvarné výchově vychází z výchovy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PORTRÉT PRŮŘEZOVÉ TÉMA.
Advertisements

Řeč, jazyk, mluva.
Začátek … Městská knihovna Sedlčany 1. červen 2001 – otevření knihovny v nových prostorách červen 2003 – první schůzka partnerů, narození Lukáška Potřeba.
VY_32_INOVACE_FOTF10260ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Dětský svět Dětské naivní teorie
sociální psychologie Škola:
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
Sociální konstruktivismus
Vědomí – sebeuvědomování, zrcadlové neurony, teorie mysli
Význam organizace INSEA pro další vzdělávání v oboru výtvarná výchova
Vymezení, funkce, zdroje
Obecná psychologie II
30. – 31. října 2014 © Life Skill Coaching New Zealand.
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Dominik nedzbala Svět TECHNIKY A JÁ Můj pohled na věc
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt M Š MT ČREU PEN Í ZE Š KOL Á M Č í slo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Výtvarné setkání v MŠ II.
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
KOMUNIKACE V..
Sebeuvědomění a sebekontrola
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
PACIENTOVO POJETÍ NEMOCI
MAGIE MASEK Diplomová práce.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Michelangelo Buonarroti malíř MgA. Lukáš Psík
Autoportrét Název školy
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
PORTRÉT PRŮŘEZOVÉ TÉMA.
Improvizace jako součást intermediálních aktivit v procesu sebepoznání a vztahové komunikaci Wanda Dobrovská Univerzita Palackého v Olomouci Katedra hudební.
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
Technická univerzita v Liberci LIBEREC I Studentská 2 Inovace vzdělávání v oboru čeština jako druhý jazyk (CZ.1.07/2.2.00/ ) podpořeného z.
ARTETERAPIE.
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_09.
Škola pro všechny EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND PRAHA & EU INVESTUJEME DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA K DOLŮM V PRAZE 12.
UTDVV Uvedení do teorie a didaktiky VV. Zkouška Úspěšné vypracování písemného testu, prokázání znalostí obsahem a rozsahem odpovídajících přednáškovým.
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
OVĚŘENÍ EFEKTIVITY FIE U ROMSKÝCH DĚTÍ PhDr. Anna Páchová, Ph.D. Katedra psychologie Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
Univerzita Karlova v Praze Lékařská fakulta v Plzni Oddělení OVAVT Jestliže chcete oživit systém Vaší výuky, „online learning systém“ Vám nabízí? Jednoduché.
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Název příspěvku: K pedagogické přípravě učitelů SOŠ z pohledu edukátora Karel OURODA, Ph.D., Mgr. et Mgr. novinář a odborný pedagog Workshop partnerství.
Galerijní pedagogika v teorii a praxi. Literatura, vzdělávání, aktuální podoby současné animace uměleckého díla. GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky.
Zdravotně znevýhodnění jako cílová skupina sociálních služeb.
Mona Lisa Leonardo da Vinci. O obrazu Mona Lisa, též označovaná La Gioconda je patrně nejslavnější portrét všech dob, na počátku 16. století ho namaloval.
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
D IDAKTIKA INFORMATIKY : SOUČASNÝ STAV A PERSPEKTIVY JEJÍHO ROZVOJE V RÁMCI SYSTÉMU OBOROVÝCH DIDAKTIK Miroslava Černochová (Univerzita Karlova v Praze)
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Leonardo da Vinci Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Empatie Z řeckých slov en + pathos (v + cítění) je schopnost vcítit se do pocitů a myšlenek druhého.
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Univerzita Jana Amose Komenského Praha
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
Současné pojetí školní TV, inovace ve vzdělávání
Virtuální výtvarné světy a materiálovost ve výtvarném projevu mládeže.
Křivonosková Kateřina
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
Témata kognitivní psychologie
Esej Definice druh úvahy na odborné téma. Nebývá rozsáhlá, je psána většinou s estetickým záměrem. Od úvahy se liší tím, že zobecňuje a syntetizuje poznatky.
Transkript prezentace:

Co Artefiletika JE?? Výchovné pojetí budované v oboru Výtvarná výchova, ale jehož metody lze rozšířit i na další obory Ve výtvarné výchově vychází z výchovy uměním (Herbert Read, 60.léta) Je založena na heuristicky orientovaném přístupu se zvláštním zřetelem k osobní zkušenosti Metodicky zohledňuje psycho-didaktické využití aktivit: 1/ exprese – výrazového tvůrčího projevu 2/ reflexe – náhledu na to, co bylo zažito

Ars = umění Filetický přístup (H.Broudy, 1976) spjatý s rozvojem emočním a sociálním (Filein =milovat )

Proces SLAVNOST TERAPIE Transcendence Inscenace ZASVĚCENÍ MAGIE Produkt

Rozjímání, kontemplace Specifika výtvarného aktu u jednotlivců Proces TERAPIE SLAVNOST Rozjímání, kontemplace Specifika výtvarného aktu u jednotlivců Proces jako výpověď o tvůrci Srovnávání bez preferencí Rekreativní, spontaneita Výsledek není tolik nedůležitý Happening, events, parafráze mýtických slavností =cílem porozumění, Distance od zážitku Identifikace se zážitkem= Transcendence Inscenace ZASVĚCENÍ MAGIE Analytické přístupy Proces nahlížení z hlediska výsledku Výsledek sám podrobován analýze Direktivní – máme algoritmus, plán ---> JAK!!! k dokonalému výsledku Tajemství řemesla, dílny Fascinace výsledkem, obřadnost Sugestivní vliv učitele, šaman Spontánně, ale v transu Výsledek je důležitý – soutěže, prezentace Produkt Slavík, J. Kapitoly z Výtvarné výchovy I. 1993

Funkce VV ---> dílčí funkce VV mohou navazovat na funkce umění, ale existence Vv nemůže být obhajována pouhou vazbou na umění; Vv je systém specifického poznání prostřednictvím obrazu a jeho tvorby, přičemž důležittou funkcí Vv je rozvoj vizuální gramotnosti…

Výtvarný zážitek a jeho složky Při vymezení složek výtvarného zážitku vycházíme ze základní struktury vztahů mezi divákem, dílem, tvůrcem a skutečností (+ společností pozn. VZ) V = Význam = CO je zobrazeno? … lze přímo pojmenovat K = Konstrukce = JAK je to zobrazeno? … utváření výtvarné formy E = Empatie = KDO se ke mně svým výrazem obrací? … zřetel k druhému v komunikaci (autor, další účastníci situace, vztah učitel žák a obráceně) P = Prožitek = JÁ … osobní niterné nepřenositelné stavy emocí a dojmů; nelze převzít 1:1, ale pouze zprostředkovat skrze popis či jiný druh vyjádření (např. výtvarným či pohybovým gestem apod.)

P E (K) E P K V K V? V P E (K) Proces TERAPIE SLAVNOST Transcendence Pracovní rozřazení složek výtvarného zážitku k jednotlivým kvadrantům s rozlišením důrazu Proces TERAPIE SLAVNOST P E (K) E P K V Transcendence Inscenace ZASVĚCENÍ MAGIE K V? V P E (K) Produkt

Učitel 1/ Zkoumavě nahlíží 2/ Posuzuje 3/ Vysvětluje 4/ Zlepšuje Dobrý tvar – myšlenkový, ideální model díla Porovnáváním se skutečností (reflexe v akci, reflexe po akci) – přiblížení se k dobrému tvaru Alterace – drobný zásah, který vede k lepšímu řešení, ale nezmění koncepci díla Variace – zásah, který může vést k proměnně koncepce

Jak různě zobrazit prekoncept kočky? ---> sociokognitivní konflikt PREKONCEPT vs KONCEPT Jak různě zobrazit prekoncept kočky? ---> sociokognitivní konflikt Složky výtvarného zážitku: významová – otázka CO? konstruktová – otázka JAK? empatická – vcítění se do díla, autora, ostatních vnímatelů apod. prožitková – čistě individuální Theophile Steinlen, Tournée du Chat Noir Charles van den Eycken, A Tabby Cat, 1920 P. Picasso, Kočka a krab na pláži

Svět tady a teď Možný svět Fikční svět

Literatura: Výtvarné čarování: (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky) / Vladimíra Slavíková, Jan Slavík, Helena Hazuková. Praha : 2003. ISBN 80-7290-016-1. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky / Jan Slavík. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8 Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky / Jan Slavík, Petr Wawrosz. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3 Od výrazu k dialogu ve výchově : artefiletika / Jan Slavík. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-437-3 Škola stále nová / Stanislav Štech. Praha: Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-673-0 www.artefiletika.cz

Mona Lisa Slavný obraz Leonarda da Vinci "Mona Lisa" je všeobecně znám jako portrét manželky Franceska del Giocondo, bohatého florentského kupce. Jistí znalci však tvrdí, že se pod jejím záhadným úsměvem skrývá nejedno překvapení. Proč je například tato zvláštní malba tak okouzlující? Dr. Leopold Bellak, profesor psychologie z New Yorské univerzity, analyzoval její obličej pomocí systému zón, levá a pravá strana byly zkoumány samostatně, právě tak horní i dolní polovina. Bellak dospěl k závěru, že její plné tváře vypovídají o smyslném založení a její nevelká brada naznačuje nedostatek sebekontroly-šlo tedy o kokektní ženu se sklonem k flirtu, která přivábila oči kdekterého vitálního muže v okolí? Možná ne. jak uvádí Tim Walker v jedinečném pohledu záhad kolem Mony Lisy (Daily Mail 21. října 1993), americká počítačová grafička Lillian Schwartzová a odborný lékař z Maudsleyské nemocnice Dr. Digby Quested se domnívají, že její tvář náleží jiné osobě-že jde ve skutečnosti o autoportrét Leonarda da Vinci, malovaný podle odrazu v zrcadle! I když je známo, že Leonardo se hodně zabýval portrétováním podle zrcadla, pojetí Mony Lisy jako transvestity je stále dost šokující, to nejhorší však teprve přijde. Obraz byl z Louvru roku 1911 ukraden, a když see znovu našel, prověřovalo se rentgenovými paprsky, zda jde o původní originál. Pravost byla potvrzena, ale rentgen také zjistil, že Mona Lisa měla dříve vousy, později byly přemalovány. Je-li však Mona Lisa pozměněný Leonardův portrét, pak byl Leonardo ještě pozoruhodnější muž, než jsme se dosud domnívali. Dr. Kenneth Keal, primář Ashfordské nemocnice v hrabství Middelesex, o obrazu soudí, že živý úsměv, mladistvé vzezření, překypující tělesné tvary i šat splývající na klín, svědčí o tom, že zpodobená osoba je v pokročilém stádiu těhotenství! Ponecháme-li těhotenství stranou, portrétovaná žena (nebo muž?), zkrátka model se netěšil nejlepšímu zdraví. Podle názoru kalifornského lékařského specialisty dr. Kedara Ardoura je fascinující úsměv Mony Lisy ve skutečnosti následek určitého typu ochrnutí tváře, zvaného Bellova paralýza, což vysvětluje jeho nesouměrný tvar. Podle marylandského dentisty dr. Josepha Borkowského tento efekt podporuje i skutečnost, že Mona Lisa přišla o přední zuby, což způsobuje, že rty poklesávají v koutcích. Ale než se nám úplně rozplyne tajuplná atmosféra spojená s Monou Lisou, buďme vděčni, že portrét vůbec vznikl. Japonský kardiolog dr. Hauro Nakamura, který si všiml žluté pigmentace v koutku levého oka, tvrdí, že osoba, která pózovala portrétu, měla vysokou hladinu cholesterolu a každou chvíli mohla být stižena infarktem. Příliš mnoho chorob vzhledem k tomu, jak zdravou stravu měli za starých časů! (In například http://tajemstvi.webnode.cz/fotogalerie/mona-lisa/)