Základy managementu Řízení lidí Ing. Ivana Pražanová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
TALENTI V DHL SUPPLY CHAIN
Řízení lidských zdrojů
Magistrát města Mostu Radniční 1/ Most IČ: DIČ: CZ Národní konference kvality 2014 Hradec Králové Kompetence.
Řízení lidských zdrojů
Management Ing. Jan Pivoňka.
Pracovněprávní vztahy v organizaci
Personální řízení a jeho úloha v podniku
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Péče a pracovní vztahy Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Strategie personálně-poradenské společnosti La Brava
Personální informační systém
Analýza a popis pracovního místa
Postavení a úkoly manažera v oblasti řízení lidských zdrojů podniku
Hodnocení prací, jako základ spravedlivého mzdového a motivačního systému.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_221.
Řídící struktury v organizaci
PERSONÁLNÍ INFORMAČNÍ SYSTÉM PhDr. Vlasta Leštinská Mgr. Pavel Kocián
LIDSKÉ ZDROJE A KVALITA Národní konference kvality ve veřejné správě Simeona Zikmundová Brno
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
Vypracovali: Marcela Kučerová Martina Ševců Radka Šebková
Vykonavatelé ŘLZ v organizaci
Příprava pracovníků v Tanex,PLASTY a.s. Ing. Dana Spejchalová, Ph.D.
Personální management
Personální práce ( kap. 14)
Podniková ekonomika Personální činnost.
Vedení lidí – personalistika v podnicích poskytující služby.
Úloha personální práce v podniku Organizování procesu změn ve struktuře a kvalitě lidských zdrojů organizace v souladu s potřebami, které jsou dány požadavky.
Odměňování a stimulace
ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PROJEKT: CZ.1.07/1.5.00/
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Systémy odměňování a hodnocení. K čemu slouží odměňování?
Podniková ekonomika Personální činnost. Personální řízení Proces, ve kterém se přijímají rozhodnutí v oblasti zaměstnaneckých vztahů a který ovlivňuje.
Řízení lidských zdrojů v mezinárodním prostředí Seminář pro studenty VŠE listopad 2003 Alena Olšarová, HR & Development Manager.
407 – Vzdělávání pro 21. století Žadatel: Learning Society, občanské sdružení Kontaktní osoba: PhDr Lenka Emrová Mobil: e- mail :
Personální funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Seminář č. 6 JUDr. Martin Landa.
Řízení personální činnosti personálním útvarem
Personální mamagement
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Personální plánování.
Moderní personalistika I. BLOK
HR MANAGEMENT VE VYSOKÉM ŠKOLSTVÍ PERSONÁLNÍ ŘÍZENÍ NA MU
VZDĚLÁVÁNÍ PRACOVNÍKŮ. Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1133Ročník:2. Vzdělávací obor: Ekonomika podniku Tematický okruh: Personální činnosti Téma:
ZÍSKÁVÁNÍ A VÝBĚR PRACOVNÍKŮ
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU PS 2014 / 2015 PERSONÁLNÍ FUNKCE Ladislav Blažek.
Téma 8 Mzdový systém podniku a jeho tvorba
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
Personální plán pro podnikatelský plán
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
Personální strategie mezinárodní firmy
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty vojenského leadershipu Registrační.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Stránka 1, © Vema, a. s. Personální portál a hodnocení zaměstnanců Jaroslav Šmarda.
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU PS 2015 / 2016 PERSONÁLNÍ FUNKCE Ladislav Blažek.
Kritéria pro zvyšování nenárokových složek platu pedagogů v roce 2009 Nenárokové složky platu - osobní příplatek (§ 131 ZP) - osobní příplatek (§ 131 ZP)
Přijímání zaměstnanců
Vytváření pracovních míst – jejich analýza a popis
Assessment centrum.
Personální a mzdová agenda ve vybraném podniku
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Inovace výuky prostřednictvím.
Lékařská fakulta MU v Brně Katedra porodní asistence a zdravotnických záchranářů Personální management
Transkript prezentace:

Základy managementu Řízení lidí Ing. Ivana Pražanová

Historie Lidé na začátku minulého století hlavně nositeli fyzické síly Normy, úkolová mzda, personální agenda – metody řízení Postupně se práce stala více tvůrčí Výběr vhodných pracovníků s předpoklady pro výkon práce Vedení podřízených k loajalitě k zaměstnavateli Motivace, oceňování zásluh pracovníků Vytvoření týmů a jejich vedení Projektové řízení Flexibilita, adaptabilita, rychlá a efektivní reakce na změny všeho druhu – důsledek nestabilního prostředí

Definice Řízení lidí = součást celo-firemních řídících aktivit, která zajišťuje soulad mezi lidmi a cíli organizace = řízení změn ve struktuře a kvalitě lidí, které vedou k dosažení cíle organizace. Reaguje na objektivní podmínky a legislativní rámec (Zákoník práce) Zajištění kvantity – počet a požadovaná struktura pracovníků (věk, formální kvalifikace, ..) Zajištění kvality – výkonnost, tvořivost, motivovanost, identifikace s cíli firmy Nedílná součást řídících aktivit na všech úrovních řízení

Organizace Výkonný management - zodpovědnost a pravomoc Personální oddělení – koncepční práce Malé organizace – obvykle zabezpečuje mzdový účetní Větší organizace – personalista, členem vedení Personální politika Dlouhodobé zásady a přístupy Personální strategie Plán na 3 – 5 let v souladu se strategií organizace Politika – např. jaká místa obsazená zaměstnanci, jaká pracovníky na dohodu, případně externě. Jak se bude postupovat v případě propouštění. Jak se bude zaškolovat nový pracovník. Principy kariérního rozvoje klíčových zaměstnanců apod.

Základní personální agenda Evidence zaměstnanců Přijímání a uvolňování pracovníků Zajištění přihlašovací/odhlašovací povinnosti v systému zdravotního a sociálního zabezpečení Podklady pro sociální dávky Výcvikový a vzdělávací program Personální informační systém Personální směrnice (vychází z politiky) Politika – např. jaká místa obsazená zaměstnanci, jaká pracovníky na dohodu, případně externě. Jak se bude postupovat v případě propouštění. Jak se bude zaškolovat nový pracovník. Principy kariérního rozvoje klíčových zaměstnanců apod.

Spolupráce s liniovými manažery Personální plánování Získávání, výběr a rozmisťování pracovníků Firemní vzdělávání Hodnocení pracovníků Odměňování Pracovní vztahy Kolektivní vyjednávání Bezpečnost práce, ochrana zdraví Sociální péče, aktivity volného času Politika – např. jaká místa obsazená zaměstnanci, jaká pracovníky na dohodu, případně externě. Jak se bude postupovat v případě propouštění. Jak se bude zaškolovat nový pracovník. Principy kariérního rozvoje klíčových zaměstnanců apod.

Personální plánování Vychází z Personální strategie, plán počtu a struktury pracovníků Vývoj výrobního programu Změny technologie a organizace práce Investiční plán Odhad vývoje prodeje Definice požadavků na pracovníka pro dané místo Znalosti, dovednosti, osobní vlastnosti, osobní postoje, míra specializace vs. univerzality Řízení kariéry klíčových zaměstnanců Objektivní odhad rozvojového potenciálu pracovníků, vývoj nejen vertikální, ale i diagonální a horizontální Systém rozvoje pracovníků a plán následovnictví Politika – např. jaká místa obsazená zaměstnanci, jaká pracovníky na dohodu, případně externě. Jak se bude postupovat v případě propouštění. Jak se bude zaškolovat nový pracovník. Principy kariérního rozvoje klíčových zaměstnanců apod.

Získávání a výběr pracovníků Zdroje: vnitřní a vnější Vnitřní – v důsledku řízení kariéry Vnější: inzerce, agentury, head-hunter, reference Postup výběru: Životopis Dotazník, testy, pohovory Assessment Centre – hodnotitelé sledují postup uchazeče při řešení dané standardní situace Politika – např. jaká místa obsazená zaměstnanci, jaká pracovníky na dohodu, případně externě. Jak se bude postupovat v případě propouštění. Jak se bude zaškolovat nový pracovník. Principy kariérního rozvoje klíčových zaměstnanců apod.

Firemní vzdělávání Možnost vlastního rozvoje = jeden z nejsilnějších prvků pozitivní motivace k práci, stabilizace pracovníků a jejich kladného vztahu k organizaci Udržování a zvyšování kvalifikace pracovníků Profesní příprava – rozvíjí specifické znalosti a dovednosti U vedoucích pracovníků - trénink sociálních dovedností : schopnost jednat s lidmi řešit konflikty motivace pracovníků Vedení týmů Schopnost prezentace Politika – např. jaká místa obsazená zaměstnanci, jaká pracovníky na dohodu, případně externě. Jak se bude postupovat v případě propouštění. Jak se bude zaškolovat nový pracovník. Principy kariérního rozvoje klíčových zaměstnanců apod.

Hodnocení pracovníků Hodnocení pracovního výkonu proti zadaným kritériím, očekáváním, cílům Hodnocení způsobilosti pracovníka Pravidelné, obvykle jednou za rok Transparentní systém, většinou formulář (silné stránky – pozitiva, prostor ke zlepšení, plán rozvoje a kariéry) Provádí přímý nadřízený formou pohovoru, vše zaznamenáno Je založeno na faktech! Hodnocený má právo se vyjádřit i nesouhlasit Příklad – 360° zpětná vazba Politika – např. jaká místa obsazená zaměstnanci, jaká pracovníky na dohodu, případně externě. Jak se bude postupovat v případě propouštění. Jak se bude zaškolovat nový pracovník. Principy kariérního rozvoje klíčových zaměstnanců apod.

Metoda 360° Nadřízený Zákazník - klient Spolupracovníci Hodnocený Politika – např. jaká místa obsazená zaměstnanci, jaká pracovníky na dohodu, případně externě. Jak se bude postupovat v případě propouštění. Jak se bude zaškolovat nový pracovník. Principy kariérního rozvoje klíčových zaměstnanců apod. Podřízený Podřízený

Odměňování = Nejen motivace, ale také nástroj konkurenceschopnosti firmy na trhu práce Faktory, tvořící mzdu: Hodnota práce – míra složitosti, odpovědnosti – mzdový tarif Pracovní výkon – vyjádřen mzdovou formou (úkolová mzda, časová mzda, odměňování podle komplexního hodnocení Mzda: Základní složka Pohyblivá složka – prémie, odměny, podíly na výsledku hospodaření Dobrý mzdový systém: Stabilní Transparentní V souladu se situací na trhu práce (např. Hay Group studie) Politika – např. jaká místa obsazená zaměstnanci, jaká pracovníky na dohodu, případně externě. Jak se bude postupovat v případě propouštění. Jak se bude zaškolovat nový pracovník. Principy kariérního rozvoje klíčových zaměstnanců apod.

Zaměstnanecké výhody Cíl = podpora relaxace, snižování nemocnosti, zvýšení konkurenceschopnosti Příklady: 13. plat Zaměstnanecké půjčky Penzijní a životní pojištění Příspěvky na stravování a volnočasové aktivity Produkty zaměstnavatele se slevou, …. Cafeteria systém – motivačně nejúčinnější Politika – např. jaká místa obsazená zaměstnanci, jaká pracovníky na dohodu, případně externě. Jak se bude postupovat v případě propouštění. Jak se bude zaškolovat nový pracovník. Principy kariérního rozvoje klíčových zaměstnanců apod.

Řízení lidí - výzvy Střet 2 aspektů – ekonomický (zhodnocení lidského potenciálu) a sociální (osobní cíle a spokojenost pracovníka, jeho rozvoj) Řešení: spolupodílení na rozhodování, odměny ve formě opčních práv, akcií, podílů ze zisku apod. vedou ke společnému cíli – prosperitě firmy Nestandardní situace Konfliktní situace Sexuální obtěžování Disciplinární prohřešky Interkulturní rozdíly mezi pracovníky (nadnárodní organizace) Nárazově zvýšené požadavky na pracovníky, … Řešení: připravené scénáře, jak postupovat Politika – např. jaká místa obsazená zaměstnanci, jaká pracovníky na dohodu, případně externě. Jak se bude postupovat v případě propouštění. Jak se bude zaškolovat nový pracovník. Principy kariérního rozvoje klíčových zaměstnanců apod.