Na tvorbě učebnic se podílí odborníci, kteří celožitovně spolupracují na výzkumu matematického vzdělávání žáků 1. stupně, a taktéž učitelé z praxe. Autorský tým se skládá z prof. RNDr. Milana Hejného, CSc., RNDr. Dariny Jirotkové, Ph.D. a PhDr. Jany Slezákové, Ph.D., PhDr. Evy Bomerové a PhDr. Jitky Michnové. Autorský tým Pro 1. a 2. ročník byly zvoleny pracovní učebnice, pro 3.– 5. ročník učebnice doplněné o dva pracovní sešity. Všechny učebnice byly vypracovány na základě požadavků RVP ZV a mají doložku MŠMT.
Profesor Milan Hejný působí na Pedagogické fakultě UK v Praze je uznávaný didaktik matematiky, který propaguje nový způsob výuky matematiky, při kterém děti mohou vycházet ze svých každodenních zkušeností. Tato metoda pomáhá ke kvalitnímu matematickému základu, na kterém se může dále stavět a díky kterému se rozvíjí intelekt Hlavní myšlenka metody není nová - ŽÁK SÁM ŘEŠENÍM VHODNÝCH ÚLOH MATEMATIKU OBJEVUJE, takže jsou jeho znalosti pevnější, hlubší a trvalejší, na rozdíl od metody běžné, kdy žák od učitele přebírá hotové poznatky a ukládá si je do paměti
udalosti- komentare/ /obsah/ matematika-jinak/
!!!ZNÁT, NEZNAMENÁ ODŘÍKÁVAT, ALE PŘEDEVŠÍM ROZUMĚT!!! ► DÍTĚ JE PŘIROZENĚ ZVÍDAVÉ ► DOSPĚLÍ DÍTĚ ČASTO PŘIPRAVUJÍ O MOŽNOST OBJEVOVAT (aby něco nezkazilo, aby se něčemu rychleji naučilo)
prioritou je KVALITA vzdělávacích postupů, které vedou k rozvíjení intelektu žáků, a k jejich schopnosti matematiku aplikovat (nikoli rozsah učiva) POROZUMĚNÍ JEŽ DŮLEŽITĚJŠÍ NEŽ DOVEDNOST
Stach blokuje myšlení – nastolení ovzduší vzájemné důvěry mezi žáky i žáky a učitelem Podpora tvořivosti Chyby slouží k poučení – práce s chybou je nejúčinnější způsob nabývání znalostí
Děti mají po příchodu do školy různé znalosti a zkušenosti s matematikou. Snažíme se děti slabé nevyděsit a nenudit vyspělé.
Učitel vede žáky k samostatnému hledání řešení. Tato cesta vyžaduje trpělivost a čas. Výsledky se dostavují pomaleji, ale jsou trvalé a schopné dalšího rozvoje.
Role učitele je motivační a organizační. Učitel nic žákům nevysvětluje, pouze organizuje diskusi mezi žáky. Úloha badatele náleží žákům. V diskusi se objevuje mnoho podnětů, názorů a chybných představ, které pomáhají všem zúčastněným vytvořit si vlastní plnohodnotný, do již existující struktury znalostí dobře zapadající poznatek.
1. Konkrétní zkušenost 2. Seznámení s dalšími poznatky téhož druhu 3. Poznání vzájemné souvislosti 4. Vytváření shluků jednotlivých modelů. Více či méně uvědomělé poznání podstaty problému - znalost, která není opřena o separovaný model, konkrétní představu, je čistě formální
= nalezení souvislostí, = tvorba algoritmů, obecného (univerzálního) návodu k řešení problému = umožňuje předpovídání
Žáci, kteří jsou na prvním stupni vedeni metodou Milana Hejného a jsou zvyklí nahlížet na matematiku tvůrčím způsobem, mají naději, že i na druhém stupni budou vedeni v podobném duchu. Celý autorský tým pracuje na sbírkách úloh pro ročník. První sešity těchto sbírek jsou již hotové.
Hejný, Kuřina; Dítě, škola a matematika; Portál
Poznávání prostorové geometrie manipulativní činností. Tvorba a přeměna staveb podle daných podmínek Zápis stavby i procesu jejího vytváření různými jazyky Schopnost popsat 3D situaci různými způsoby.
Porozumění číslům vyjadřujícím změnu polohy nebo porovnávání poloh. Výstup k číslům záporným, později k práci se znaménky. Pomůcka pro řešení rovnic.
Poznávání bohatšího souboru čísel, která vystupují jak v roli vztahu, tak v roli operátora. Rozvoj schopnosti řešit soustavu dvou rovnic metodou pokus-omyl. Objevování zákonitostí jako cesty k urychlení řešení úlohy.
Ukázky nechť vždy kráčí vpředu, poučka ať vždy následuje, napodobení nechť je vždy důrazně požadováno. (J.A. Komenský )