 Na tvorbě učebnic se podílí odborníci, kteří celožitovně spolupracují na výzkumu matematického vzdělávání žáků 1. stupně, a taktéž učitelé z praxe.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora profesního rozvoje učitelů v počátečním vzdělávání
Advertisements

Může být ve škole …demokracie? Týden vědy 2007 Doc. PhDr. Milan Pol, CSc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. Ústav pedagogických věd FF MU.
Modelování jako prostředek vytváření předmatematických představ
Téma 3: Cíle vzdělávání 3. část
Koordinační centrum EQF Základní a střední vzdělávání PhDr. Jana Kašparová.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Vzdělávání a jeho kategorie
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Dotyková zařízení ve výuce​ KA4 Evaluace
Kurikulární reforma a pedagogický sbor ZŠ Vrané nad Vltavou.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Podpora profesního rozvoje učitelů v počátečním vzdělávání CZ.1.07/1.3.00/ Stěžejním motivem je představení netradičních a inovativních výukových.
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
(komentovaný přehled)
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Zážitky a my PhDr. Iva Štětovská, Ph.D.
Problémy vymezení hledisek kvality v přípravě učitelů pozitivní přínos určení a uplatňování hledisek kvality závisí na splnění podmínek pro jejich užitečné.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
KULATÝ STŮL Metodiky práce v náhradní rodinné péči
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Cíle studia didaktiky pedagogiky
Nonverbální úlohy Jiří Tesař. Výuka fyziky na ZŠ - zamyšlení  Fenclová, J.: Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky: „Jeden učitel položí v jedné.
Limita a spojitost v učivu na střední škole Vedoucí práce: RNDr. Jitka Laitochová, CSc.
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
MATEMATIKA Úhel a jeho velikost.
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Michaela Ožanová Adéla Gajdečková
Rámcové a školní vzdělávací programy
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
GENETICKÁ METODA ČTENÍ
Postavení pedagogiky mezi vědami
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
GENETICKÁ METODA ČTENÍ
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
 Na tvorbě učebnic se podílí odborníci, kteří celoživotně spolupracují na výzkumu matematického vzdělávání žáků 1. stupně, a taktéž učitelé z praxe.
SETKÁNÍ PRACOVNÍCH SKUPIN MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
 program „Začít spolu“ (Step by Step) je realizován ve více než 30 zemích  v ČR od 1994 v MŠ, 1996 v ZŠ  pedagogický přístup orientovaný na dítě 
ČESKÁ ŠKOLNÍ INSPEKCE Fráni Šrámka Praha 5 Jak přistupují školy k autoevaluaci PhDr. Mgr. Milan Matějů Jak přistupují školy k autoevaluaci PhDr.
NOVÁ KONCEPCE VZDĚLÁVÁNÍ V MATEMATICE PODLE PROFESORA HEJNÉHO Mgr. Marcela Mittnerová.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Výsledky učení v pedagogické činnosti vysokých škol Představení metodiky.
Psát není tak složité, aneb pojďte s námi tvořit Metodický portál.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Karolína Bryczová Vasková Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_MATEMATIKA _NEPOSEDOVÉ Název: VÝSTAVIŠTĚ.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů Lukáš Wodecki
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Projekt Podpora práce učitelů - PPUČ
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
Projekt Impuls / Seminář
Projekt Impuls / Seminář
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
Konstruktivismus Zora Syslová.
Vzdělávací cíle Bloomova taxonomie
Konflikt, koření života
Název školy: Svobodná základní škola,o. p. s
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Poznávací proces v matematice
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Induktivní postupy ve výuce matematiky
KMT/DIZ1 Didaktika matematiky (předmět, úkoly, metody) Didaktický systém Matematické vzdělávání (cíle, úkoly) 1. SZZK Didaktika matematiky – předmět, úkoly,
VOŠ A SPŠ ŠUMPERK V PROJEKTU MOV
Vzorový projekt pro ZŠ.
Spotřebitelské vzdělávání dětí a mládeže Poznatky z praxe
Vzorový projekt pro ZŠ.
Transkript prezentace:

 Na tvorbě učebnic se podílí odborníci, kteří celožitovně spolupracují na výzkumu matematického vzdělávání žáků 1. stupně, a taktéž učitelé z praxe.  Autorský tým se skládá z prof. RNDr. Milana Hejného, CSc., RNDr. Dariny Jirotkové, Ph.D. a PhDr. Jany Slezákové, Ph.D., PhDr. Evy Bomerové a PhDr. Jitky Michnové. Autorský tým  Pro 1. a 2. ročník byly zvoleny pracovní učebnice, pro 3.– 5. ročník učebnice doplněné o dva pracovní sešity.  Všechny učebnice byly vypracovány na základě požadavků RVP ZV a mají doložku MŠMT.

 Profesor Milan Hejný působí na Pedagogické fakultě UK v Praze je uznávaný didaktik matematiky, který propaguje nový způsob výuky matematiky, při kterém děti mohou vycházet ze svých každodenních zkušeností.  Tato metoda pomáhá ke kvalitnímu matematickému základu, na kterém se může dále stavět a díky kterému se rozvíjí intelekt  Hlavní myšlenka metody není nová - ŽÁK SÁM ŘEŠENÍM VHODNÝCH ÚLOH MATEMATIKU OBJEVUJE, takže jsou jeho znalosti pevnější, hlubší a trvalejší, na rozdíl od metody běžné, kdy žák od učitele přebírá hotové poznatky a ukládá si je do paměti

udalosti- komentare/ /obsah/ matematika-jinak/

!!!ZNÁT, NEZNAMENÁ ODŘÍKÁVAT, ALE PŘEDEVŠÍM ROZUMĚT!!! ► DÍTĚ JE PŘIROZENĚ ZVÍDAVÉ ► DOSPĚLÍ DÍTĚ ČASTO PŘIPRAVUJÍ O MOŽNOST OBJEVOVAT (aby něco nezkazilo, aby se něčemu rychleji naučilo)

prioritou je KVALITA vzdělávacích postupů, které vedou k rozvíjení intelektu žáků, a k jejich schopnosti matematiku aplikovat (nikoli rozsah učiva) POROZUMĚNÍ JEŽ DŮLEŽITĚJŠÍ NEŽ DOVEDNOST

 Stach blokuje myšlení – nastolení ovzduší vzájemné důvěry mezi žáky i žáky a učitelem  Podpora tvořivosti  Chyby slouží k poučení – práce s chybou je nejúčinnější způsob nabývání znalostí

 Děti mají po příchodu do školy různé znalosti a zkušenosti s matematikou. Snažíme se děti slabé nevyděsit a nenudit vyspělé.

 Učitel vede žáky k samostatnému hledání řešení. Tato cesta vyžaduje trpělivost a čas. Výsledky se dostavují pomaleji, ale jsou trvalé a schopné dalšího rozvoje.

 Role učitele je motivační a organizační. Učitel nic žákům nevysvětluje, pouze organizuje diskusi mezi žáky.  Úloha badatele náleží žákům. V diskusi se objevuje mnoho podnětů, názorů a chybných představ, které pomáhají všem zúčastněným vytvořit si vlastní plnohodnotný, do již existující struktury znalostí dobře zapadající poznatek.

1. Konkrétní zkušenost 2. Seznámení s dalšími poznatky téhož druhu 3. Poznání vzájemné souvislosti 4. Vytváření shluků jednotlivých modelů. Více či méně uvědomělé poznání podstaty problému - znalost, která není opřena o separovaný model, konkrétní představu, je čistě formální

= nalezení souvislostí, = tvorba algoritmů, obecného (univerzálního) návodu k řešení problému = umožňuje předpovídání

 Žáci, kteří jsou na prvním stupni vedeni metodou Milana Hejného a jsou zvyklí nahlížet na matematiku tvůrčím způsobem, mají naději, že i na druhém stupni budou vedeni v podobném duchu.  Celý autorský tým pracuje na sbírkách úloh pro ročník. První sešity těchto sbírek jsou již hotové.

 Hejný, Kuřina; Dítě, škola a matematika; Portál  

 Poznávání prostorové geometrie manipulativní činností.  Tvorba a přeměna staveb podle daných podmínek  Zápis stavby i procesu jejího vytváření různými jazyky  Schopnost popsat 3D situaci různými způsoby.

 Porozumění číslům vyjadřujícím změnu polohy nebo porovnávání poloh.  Výstup k číslům záporným, později k práci se znaménky.  Pomůcka pro řešení rovnic.

 Poznávání bohatšího souboru čísel, která vystupují jak v roli vztahu, tak v roli operátora.  Rozvoj schopnosti řešit soustavu dvou rovnic metodou pokus-omyl.  Objevování zákonitostí jako cesty k urychlení řešení úlohy.

Ukázky nechť vždy kráčí vpředu, poučka ať vždy následuje, napodobení nechť je vždy důrazně požadováno. (J.A. Komenský )