Studijní obor: Sociální činnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Romantismus v hudbě ruských skladatelů
Advertisements

Bedřich Smetana Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Bedřich Smetana.
Bedřich smetana Život a dílo
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
ANTONÍN DVOŘÁK OBČANSKÁ VÝCHOVA 6. ROČNÍK
Otázky jsou vybrány z DUM č: VY_32_INOVACE_15_Opakování III.
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Antonín Dvořák český hudební skladatel
Romantismus v hudbě skladatelů z českých zemí
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Romantismus v hudbě německých skladatelů
Hudební výchova 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Z franc. romantique = jako v románu
Bedřich Smetana ( zakladatel novodobé české hudby )
Život a dílo Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
O Název Romantismus v Čechách O Šablona CZ.1.07/1.4.00/ O Poř.číslo HV 5 O Autor šablony Mgr. Zuzana Vyhnálková DiS O Datum
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_846_9TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
Autor: Mgr. Helena Kremsová, ZŠ Masarykova, Ostrov
ČESKÝ HUDEBNÍ ROMANTISMUS
BEDŘICH SMETANA Významné osobnosti
Antonín Dvořák ( ).
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
ANTONÍN DVOŘÁK.
Bedřich Smetana ( ).
ANTONÍN DVOŘÁK.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
ICT – 2 – 3 – 21 HV - Bedřich Smetana
Vzdělávací oblast: Umění a kultura
Český hudební romantismus
Číslo: : VY_32_INOVACE_18_09 (20) Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Vzdělávací oblast: Umění a kultura
Bedřich Smetana.
Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Výukový materiál Bedřich Smetana
BEDŘICH SMETANA (hudební skladatel).
Číslo: : VY_32_INOVACE_18_13 (20) Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj
Název: VY_32_inovace_HV6789_03 Oblast: Hudební výchova Stručná anotace: Materiál je určen k seznámení žáků s rysy romantické hudby a v druhé části se zaměřuje.
Český hudební romantismus
Maturitní předmět: Dějepis
BEDŘICH SMETANA.
BEDŘICH SMETANA úvod. BEDŘICH SMETANA úvod Narodil se 2. března 1824 v Litomyšli.
Antonín Dvořák Základní informace. Antonín Dvořák Základní informace.
SYMFONIE. ERBEN ŠVÉDSKO VLTAVA NELAHOZEVES KÁČA.
BEDŘICH SMETANA. Bedřich Smetana (1824–1884) Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková Název: VY_32_INOVACE_16_Bedřich Smetana.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr.Petra Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_1_28_Bedřich Smetana Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_3C_19_ Hudební romantismus.
ANTONÍN DVOŘÁK. Antonín Dvořák (1841–1904) Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková Název: VY_32_INOVACE_17_Antonín Dvořák.
OP VK Peníze školám reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_20_ Antonín Dvořák ZŠ Hladké Životice.
Antonín Dvořák Materiál pro výukovou oporu zpracovaný v rámci projektu Informační a komunikační technologie proti bariérám Výuková opora č. 2 – výukový.
Nejvýznamnější pražská divadla období národního obrození a romantismu NO – 1770–1848 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Michal.
VY_32_INOVACE_I-A-19. Narozen 2. března 1824 v Litomyšli Zemřel 12. května 1884 v Praze.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr.Petra Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_13_28_Antonín Dvořák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Čeští hudební skladatelé Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_10_ČEŠTÍ HUDEBNÍ SKLADATELÉ.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Leon Hahn NÁZEV:VY_32_INOVACE_10:Hudební výchova 9.ročník TÉMA: Český hudební romantismus.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
ZŠ Hladké Životice okres Nový Jičín, příspěvková organizace
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Test ověřující znalosti z HV
Bedřich Smetana Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Blíže se seznámí s hudebním skladatelem Antonínem Dvořákem.
AUTOR: Mgr. Bedřiška Koželuhová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6B_09
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VY 32 INOVACE 541.
VY 32 INOVACE 541.
Transkript prezentace:

Studijní obor: Sociální činnost Hudební výchova 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

HUDBA OBDOBÍ ROMANTISMU Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

romantismus je umělecký směr 19. století (asi 1815 – 1900) důraz byl kladen na cit, snivost a fantazii romantikové s oblibou líčí pohádkové postavy a náměty, zvláštní význam nabývají tónomalebné prostředky velmi se pěstuje a rozvíjí umělá píseň vzniká programní hudba – např. symfonická báseň, programní symfonie nejvýznamnější formou byla opera vznikají jednotlivé národní školy Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

romantická hudba se na jedné straně vyznačuje mohutnou silou orchestrálního zvuku, na druhé straně tichými poetickými meditacemi sólových nástrojů, zejména klavíru hudbu období romantismu lze rozdělit do 3 období – raný, vrcholný a pozdní romantismus Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Raný hudební romantismus nastupující éra romantismu posílila zájem o domácí provozování hudby; ve městě stále častěji patřil klavír nebo pianino k vybavení bytu. v raném období se romantismus vyjadřoval hlavně menšími vokálními formami a klavírem v německé hudbě jej představují Schubert, Weber, Mendelssohn – Bartholdy a Schumann Chopin slovanským prvkem podstatně ovlivnil další vývoj evropského hudebního myšlení Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Franz Schubert (1797 – 1828) narozen ve Vídni podpora přátel bohémský život schubertiády král písně cykly písní Krásná mlynářka, Zimní cesta píseň Ave Marie

Carl Maria von Weber (1786 – 1826) narozen v Německu operní tvorba – Čarostřelec reforma opery

Felix Mendelssohn – Bartholdy (1809 – 1847) narozen v Německu zázračné dítě Svatební pochod

Robert Schumann (1810 – 1856) narozen v Německu zájem o hudbu i literaturu vynikající klavírista časopis Nové hudební listy klavírní cykly Karneval, Motýli, Dětské scény, Album pro mládež

Fryderyk Chopin (1810 – 1849) narozen v Polsku studium klavírní hry emigrace do Francie vynikající klavírní virtuóz, „básník klavíru“ většina jeho díla je určena klavíru skládal polonézy, mazurky, valčíky, balady, nokturna, preludia, sonáty, etudy

nastupuje ve 30. letech 19. století Novoromantismus nastupuje ve 30. letech 19. století hlavními představiteli byli Francouz Berlioz, Maďar Liszt a Němec Wagner hlavními formami se stala programní symfonie, symfonická báseň a hudební drama Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Hector Berlioz (1803 – 1869) Francouz studoval medicínu, pak hudbu temperamentní člověk zakladatel programní hudby jeho nástrojem byl orchestr Fantastická symfonie

Ferenc Liszt (1811 – 1886) původem Maďar největší klavírní virtuóz všech dob jeho koncerty byly dokonalé show tvůrce symfonické básně

Richard Wagner (1813 – 1883) Němec reformátor opery: souborné umělecké dílo prohloubení vztahu libreta a hudby leitmotiv zásah do režie opery nekonečná melodie opery Bludný Holanďan, Tannhäuser, Lohengrin, tetralogie Prsten Nibelungův, Tristan a Izolda, Mistři pěvci norimberští, Parsifal

Ruská národní škola v období romantismu se k tradičním evropským hudebním okruhům připojila i ruská hudba, která do té doby měla v důsledku zcela odlišného vývoje kulturních podmínek nepatrný vztah k evropskému hudebnímu dění ruská národní kultura 19. století byla výrazně spjata se situací ve společnosti, v níž rostl odpor proti carovi a touha inteligence a pokrokové šlechty udržet krok se západem Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Michail Ivanovič Glinka (1804 – 1857) zakladatel ruské národní školy na jeho tvorbu navázali mladí skladatelé – Mocná hrstka opery Ivan Susanin, Ruslan a Ludmila předehry Kamarinskaja a Letní noc v Madridě

Modest Petrovič Musorgskij (1839 – 1881) především operní tvorba – Boris Godumov, Chovanština, Soročinský jarmark klavírní cyklus Obrázky z výstavy

Nikolaj Andrejevič Rimskij-Korsakov (1844 – 1908) dotvářel skladby svých přátel, např. Musorgského významný profesor na petrohradské konzervatoři orientální melodie a exotické prvky Šeherezáda, Španělské capriccio, Let čmeláka opery Pohádka o caru Saltánovi, Sněhurka, Sadko, Carská nevěsta, Zlatý kohoutek

Petr Iljič Čajkovskij (1840 – 1893) studia práv, úředník na ministerstvu studium hudby profesorem na konzervatoři umělecké cesty do Evropy podpora mecenášky von Meckové opery Evžen Oněgin, Piková dáma, Panna Orleánská balety Labutí jezero, Šípková Růženka a Louskáček.

Italská a francouzská opera koncem 18. století ztratila italská opera svoji nadvládu nad Evropou v Itálii se téměř po celé 19. století k opeře zaměřovala takřka výhradní pozornost – opery buffa a opery seria bel canto Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Italská opera Gioacchino Rossini Vincenco Bellini Gaetano Donizetti Giuseppe Verdi Francouzská opera Georges Bizet Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Giuseppe Verdi (1813 – 1901) opery Nabucco, Rigoletto, Trubadúr, Traviata, Aida, Othello, Falstaff

Georges Bizet (1838 – 1875) zázračné dítě opera Carmen věřil v úspěch opery, ale při premiéře propadla, 3 měsíce nato umírá až 8 let po jeho smrti bylo dílo přijato

valčík – rodina Straussů polka opereta Tanec a opereta valčík – rodina Straussů polka opereta Johann Strauss st. (1804 – 1849) jeho synové Josef, Johann a Eduard Radeckého pochod Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Johann Strauss ml. (1825 – 1899) otec si nepřál, aby se stal hudebníkem založil si vlastní orchestr, který po smrti otce spojil s jeho orchestrem úspěšná umělecká turné po Evropě král valčíků Na krásném modrém Dunaji, Povídky z Vídeňského lesa, Císařský valčík operety Netopýr a Cikánský baron

Jacques Offenbach (1819 – 1880) francouzský skladatel německého původu zakladatel operety operety Orfeus v podsvětí, Krásná Helena opera Hoffmanovy povídky

romantismus dozníval koncem 19. století Pozdní romantismus romantismus dozníval koncem 19. století představiteli pozdního romantismu jsou Gustav Mahler a Richard Strauss Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

pěvecké kroužky – Hlahol česká polka Česká národní škola zájem o lidovou píseň – Moravské národní písně Františka Sušila a Prostonárodní písně a říkadla K. J. Erbena pěvecké kroužky – Hlahol česká polka František Škroup – 1. česká opera Dráteník, píseň Kde domov můj roku 1881 otevřeno Národní divadlo Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Zakladateli české národní hudby jsou: B. Smetana A. Dvořák Z. Fibich Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Bedřich Smetana (2. 3. 1824 – 12. 5. 1884)

narodil se v Litomyšli jako sládkův syn od dětství hra na housle a na klavír poprvé koncertoval v 6 letech studium hudby u Josefa Proksche v Praze otevřel vlastní hudební ústav oženil se s Kateřinou Kolářovou zemřely mu 3 dcery, pak i manželka naživu zůstala jen dcera Žofie pedagogická a koncertní činnost ve švédském Göteborku Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

oženil se s Betty Ferdinandovou opustil Švédsko a vrátil se do Prahy v Praze zpočátku neúspěchy, pak sbormistrem nově založeného pěveckého spolku Hlahol a dirigentem Prozatímního divadla roku 1874 ztratil sluch, musel opustit dirigentské místo v době naprosté hluchoty vytvořil své nejkrásnější skladby odjel do Jabkenic ke své dceři Žofii, kde našel útočiště v době nemoci k hluchotě se přidružila zhoubná nervová choroba byl převezen do ústavu v Praze, kde zemřel Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

klavírní dílo – České tance, Sny, polky smyčcový kvartet Z mého života Bedřich Smetana dokázal jako první vytvořit díla evropské úrovně a přitom vpravdě národní, je tvůrcem národní opery a jako první se věnoval programní hudbě cyklus 6 symfonických básní Vltava (Vyšehrad, Vltava, Šárka, Z českých luhů a hájů, Tábor a Blaník) klavírní dílo – České tance, Sny, polky smyčcový kvartet Z mého života opery – složil celkem 8 oper (Braniboři v Čechách, Prodaná nevěsta, Dalibor, Libuše, Dvě vdovy, Hubička, Tajemství, Čertova stěna) a devátou Violu nedokončil opera Libuše měla premiéru při otevření Národního divadla v roce 1881 Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Antonín Dvořák (1841 – 1904)

jako 16letý odešel do Prahy na varhanickou školu narodil se v Nelahozevsi jako syn řezníka a hostinského, vyučil se řeznictví jako 16letý odešel do Prahy na varhanickou školu pak působil jako violista Komzákovy kapely, s níž přešel do Prozatímního divadla, kde hrál pod vedením B. Smetany zároveň vyučoval hudbě a varhaničil v kostele u sv. Vojtěcha oženil se s Annou Čermákovou Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

od roku 1890 byl profesorem pražské konzervatoře Johannes Brahms jej doporučil berlínskému nakladateli Simrockovi, pro kterého Dvořák napsal první řadu Slovanských tanců, jimiž se proslavil po celém světě od roku 1890 byl profesorem pražské konzervatoře od roku 1892 ředitelem národní konzervatoře v New Yorku, kde působil 3 roky potom se vrátil do Prahy, kde do konce svého života působil jako ředitel konzervatoře byl jmenován doktorem honoris causa na cambridgeské a pražské univerzitě Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

opery Rusalka, Čert a Káča jeho hudba je charakteristická lidovou hudebností, svěží melodikou, živelnou rytmikou, bohatým zvukem a slovanským rázem hudby složil 9 symfonií, z nichž je nejznámější Devátá symfonie Z Nového světa. opery Rusalka, Čert a Káča sbírky Písně milostné, Biblické písně, Moravské dvojzpěvy, Cigánské melodie dvě řady Slovanských tanců, klavírní Humoresky, symfonické básně Vodník, Polednice, Zlatý kolovrat, Holoubek, oratoria Stabat mater, Requiem Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Zdeněk Fibich (1850 – 1900)

narodil se ve Všebořicích jako syn zámožného lesmistra ve 14 letech složil svou první symfonii konzervatoř v Praze u B. Smetany, v Lipsku, dále studoval v Paříži a Mannheimu do Čech se vrátil jako vyspělý umělec potom působil téměř celý život v Praze účastnil se života v Umělecké besedě, působil také jako hudební kritik po celý život se zabýval vyučováním hudby Stejně jako Smetana a Dvořák je i Fibich pohřben na Vyšehradě Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

symfonické básně (např. Toman a lesní panna) Fibichovo dílo je věnováno různým oborům – z melodramů zkomponoval na námět J. Vrchlického trilogii Hippodamie, dále melodramy Vodník, Polednice, Štědrý den 3 symfonie symfonické básně (např. Toman a lesní panna) předehry (Noc na Karlštejně) komorní a klavírní tvorba písně opery (Bukovín, Blaník, Nevěsta mesinská) Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK