MÍSTNÍ KOMUNIKACE FUNKČNÍ SKUPINY D

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Řízení motorových vozidel
Advertisements

Legislativní rámce DvK v Č R 9. konferencia SPA - „Parkovanie v mestách“ 12. – Tatranské Matliare.
Řízení motorových vozidel
Ing. Jaroslav Martinek Central MeetBike Expert Seminar 3. LEGISLATIVA.
Pěší provoz a cyklistická doprava ve městě
Návrh parkování Návrh zastávek MHD.
Rozdíly v pravidlech silničního provozu
ŘÍZENÍ MOTOROVÝCH VOZIDEL
DOPRAVNÍ VÝCHOVA 4. ROČNÍK
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Víceúčelové pruhy (Advisory cycle lane)
ČÁST B – ÚZEMNÍ STUDIE Definice dle stavebního zákona č. 183/2006 Sb. a jeho prováděcích vyhlášek - § 30 (1) Územní studie navrhuje, prověřuje a posuzuje.
1 Daň z nemovitostí a místní poplatky jako finanční zdroj obcí a měst Alena Holmes Zdeňka Jirásková Odbor – Majetkové daně, daň silniční, poplatky a oceňování.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Zklidňování komunikací v městské části Praha 18 - Letňany
Region Jihozápad bude mít v letech k dispozici téměř 18 miliard korun na podporu investičních projektů Dostupnost center -
Pozemní komunikace Zákon 13/1997Sb. o pozemních komunikacích (silniční z.), Vyhláška 104/1997 Sb. Zákon upravuje kategorizaci pozemních komunikací, jejich.
Rozdíly v pravidlech silničního provozu
Řízení motorových vozidel
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
ZÁKON O POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH
09.1 Chodec v silničním provozu
OUTDOOROVÉ AKTIVITY.
Dopravní a liniové stavby
Dopravní a liniové stavby Vývoj měst, místní komunikace
Moderní cyklistická doprava
Nízkoemisní zóna v hl. m. Praze varianty územního rozsahu duben 2014.
stůj, dej přednost v jízdě
Pozemní komunikace v intravilánu ČSN „Projektování místních komunikací“, 2006 Změna Z1 – 2010 – Přechody a místa pro přecházení, rozhledové.
PRACOVNÍ LISTY DOPRAVNÍ ZNAČKY
Dětské dopravní hřiště Liberec
Dětské dopravní hřiště Liberec
Úvod do pozemních komunikací
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Doprava v klidu – parkování vozidel Podklad ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů.
Zastávky hromadné dopravy. 1.Hlavní trendy úprav Autobusové zastávky  ústup od zastávkových zálivů  spíše zastávky na jízdním pruhu (lze u dvoupruhové.
Financování dopravní infrastruktury Priorita mandatorní výdaje – EU – Národní Finanční rámec mld. Kč Nesmyslný střednědobý výhled.
A U T O Š K O L A P R O F I H a v í ř o v. Upravené značky A U T O Š K O L A P R O F I H a v í ř o v.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. - zklidňování dopravy.
ZÁKLADNÍ POJMY II. Obec -zastavěné území -počátek a konec je na pozemní komunikaci označen příslušnými dopravními značkami -na účelových komunikacích.
SMĚR A ZPŮSOB JÍZDY Směr a způsob jízdy - na pozemních komunikacích se jezdí vpravo, a pokud tomu nebrání zvláštní okolnosti, při pravém okraji -na krajnici.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní cesta Předmět: Technologie silniční nákladní dopravy Ing. František Lachnit,
Financování bezbariérových úprav chodníků a cyklistických stezek Seminář SMO ČR, SFDI a ČKAIT Praha, 9. září 2014 Ing. Karel Havlíček.
Cyklistická infrastruktura a její specifické aspekty ING. JAROSLAV MARTINEK CENTRUM DOPRAVNÍHO VÝZKUMU.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Brandýs n. L. – Stará Boleslav, Školní 291 AUTOR: Mgr. Svobodová Alena NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_Výchova k občanství TEMA: Pravidla silničního.
Příkazové Zákazové Upravující přednost Výstražné RISKUJ DOPRVANÍ ZNAČKY
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 AUTOR: Mgr. Eva Nováková NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_ČAS2 TEMA: Dopravní značky (čtenářská gramotnost)
Návrh koridorů cyklistické dopravy na území ITI Olomoucké aglomerace
Eva Gregorová Dopravní psychologie 2
ODBOČOVÁNÍ A JÍZDA KŘIŽOVATKOU
Název školy: ZŠ a MŠ Unkovice, příspěvková organizace
INTERAKTIVNÍ POZNÁVAČKA
Navrhování tunelových staveb
NeRiskuj.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
D o z p n r.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Autor: PaedDr. Jana Čechová
o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů
Plochy a pozemky veřejných prostranství
Ing. Roman Vodný, Ph.D. ředitel odboru územního plánování MMR
PRACOVNÍ LISTY DOPRAVNÍ ZNAČKY
Materiál slouží k výkladu učiva dopravní výchovy pro žáky 3. ročníku
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jaroslav Bartl Číslo
PROVOZ NA DÁLNICI. PROVOZ NA DÁLNICI Na dálnici je povolen jen provoz motorových vozidel a jízdních souprav, jejichž nejvyšší dovolená rychlost není.
III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT
Název školy: ZŠ a MŠ Unkovice, příspěvková organizace
Dopravní značení Podklad ke cvičení
Dětské dopravní hřiště Liberec
Transkript prezentace:

MÍSTNÍ KOMUNIKACE FUNKČNÍ SKUPINY D D1 komunikace se smíšeným provozem motorová doprava je vyloučena či dovolena za stanovených podmínek pěší zóny obytné zóny D2 komunikace nepřístupné provozu silničních motorových vozidel komunikace pro cyklisty komunikace pro chodce (chodníky a podchody)

D1 PĚŠÍ ZÓNY ČSN 73 6110 a podle TP 103: pěší zóny jsou místní (případně účelové) komunikace funkční podskupiny D1 – komunikace se smíšeným provozem. Pěší zóny se budují obvykle v obchodních, lázeňských nebo historických centrech měst (obcí) všichni účastníci provozu se dělí o společný prostor, obchodní a pobytová funkce této komunikace převládá nad funkcí dopravní

PROVOZNÍ PODMÍNKY vyplývají z ustanovení § 23 a § 39 zákona č PROVOZNÍ PODMÍNKY vyplývají z ustanovení § 23 a § 39 zákona č. 361/2000 Sb. a ust. § 12 odst. 1 písm. hh) vyhlášky č. 30/2001 Sb.: chodec smí využívat pěší zónu v celé její šířce, do pěší zóny je povolen vjezd pouze vozidlům uvedeným ve spodní části dopravní značky „Pěší zóna“ (č. IP 27a). Pokud je vjezd do pěší zóny povolen: řidič smí jet rychlostí nejvýše 20 km/h, řidič musí dbát zvýšené ohleduplnosti vůči chodcům, které nesmí ohrozit; v případě nutnosti musí zastavit vozidlo, stání je dovoleno jen na místech označených jako parkoviště, chodci musí umožnit vozidlům jízdu, při vyjíždění z pěší zóny na jinou pozemní komunikaci musí dát řidič přednost v jízdě,

ZÁKLADNÍ ATRIBUTY PĚŠÍ ZÓNY a) preference pěšího provozu b) jedna výšková úroveň vysoká architektonická hodnota d) vyznačení dopravními značkami IP27a stavební úprava vjezdu do pěší zóny zeleň a mobiliář

D1 OBYTNÉ ZÓNY ČSN 73 6110 a podle TP 103: Obytná zóna je oblast označená (vymezená) příslušnými dopravními značkami; zónu tvoří jedna nebo více zklidněných pozemních komunikací s převahou pobytové funkce s přímou dopravní obsluhou staveb, ve které je umožněn pohyb chodců, cyklistů a motorových vozidel a hry dětí ve společném prostoru za stanovených podmínek provozu podle zvláštního předpisu

Řešení vjezdu do OZ

Šikana - nutí ke změně směru jízdy

Úpravy v obytné zóně vymezení odstavných stání 1 výšková úroveň vytvoření šikany

Výjezd z obytné zóny

Obytná ulice Zklidněná plocha Uliční prostor stavebně upravená a vybavená místní, příp. účelová komunikace navrhována v rámci obytné zóny Zklidněná plocha stavebně upravená a vybavená plocha se smíšeným provozem chodců, motorových i nemotorových vozidel Uliční prostor skládá se z: Dopravního prostoru (vymezen pro pohyb všech účastníků smíšeného provozu v obytné zóně) Pobytového prostoru – slouží především k pobytu a odpočinku obyvatel přilehlé zástavby, pohyb a stání vozidel nejsou umožněny

Šikana směrové vedení jízdního pruhu je fyzicky zajištěné tak, aby řidič musel dodržet rychlost, která je v daném úseku komunikace žádoucí Zúžení zmenšení průjezdné šířky komunikace na omezené délce, neumožňuje vyhnutí protijedoucích vozidel

PROVOZNÍ PODMÍNKY Základní provozní podmínky vyplývají z ustanovení § 23 a § 39 zákona č. 361/2000 Sb.: řidič smí jet rychlostí nejvýše 20 km/h, řidič musí dbát zvýšené ohleduplnosti vůči chodcům, které nesmí ohrozit; v případě nutnosti musí zastavit vozidlo, stání je dovoleno jen na místech označených jako parkoviště, chodec smí využívat obytnou zónu v celé její šířce, jsou povoleny hry dětí přímo v dopravním prostoru, chodci i hrající si děti musí umožnit vozidlům jízdu, při vyjíždění z obytné zóny na jinou pozemní komunikaci musí dát řidič přednost v jízdě.

ZÁKLADNÍ ATRIBUTY OBYTNÉ ZÓNY a) smíšený provoz b) jedna výšková úroveň c) usměrnění pohybu vozidel pomocí stavebních úprav e) vyznačení dopravními značkami stavební úprava vjezdu do obytné zóny vyloučení zbytné dopravy nadřazenost pobytové funkce nad funkcí dopravní (místa pro posezení, hřiště, kvalitní řešení zeleně apod.) možnost her i v dopravním prostoru zeleň – nástroj nejen estetický, ale i zklidňovací stání je dovoleno pouze na místech označených jako parkoviště

ROZDĚLENÍ OBYTNÝCH ZÓN a/ rozdělení podle druhu zástavby obytné zóny v rozptýlené zástavbě obytné zóny v zástavbě městského typu b/ podle výchozího stavu území při návrhu návrh v nových obytných souborech ( "na zelené louce" ) návrh ve stávající zástavbě

Výhody obytné zóny: zlepšení podmínek pěší a cyklistické dopravy možnost využití uličního prostoru pro hru a pobyt chodců pobytový prostor přilehlých objektů a pozemků se rozšiřuje o prostor místní komunikace, pomalá rychlost vozidel přispívá bezpečnosti silničního provozu větší možnosti uplatnění zeleně zlepšení estetické a ekologické úrovně prostoru Nevýhody obytné zóny: náročnější údržba, obtížnější návrh vedení sítí, vyšší náročnost návrhu.

Chybný příklad použití - nedodržení základních atributů OZ

Chybný příklad použití - nedodržení základních atributů OZ V současné době - přestavba na pěší zónu

CYKLISTICKÉ KOMUNIKACE cyklistická stezka stezka pro chodce a cyklisty se sloučeným provozem stezka pro chodce a cyklisty s rozděleným provozem cyklistická doprava v obytných a v pěších zónách (kde je povolena) polní, lesní a parkové cesty – nezávislé na motorové dopravě cyklistické trasy – cyklistická doprava je vedena s ostatní dopravou

Konec stezky pro cyklisty D2 Cyklistická stezka = cyklistický pás, vedený jako samostatná pozemní komunikace (oddělená od ostatní dopravy včetně pěší) C 8a Stezka pro cyklisty C 8b Konec stezky pro cyklisty

Stezka pro chodce a cyklisty se sloučeným provozem = pozemní komunikace nebo její část určená pro neoddělený provoz chodců a cyklistů (uživatelé se nesmějí vzájemně ohrozit)

Stezka pro chodce a cyklisty s rozděleným provozem = cyklistický pás (pruh) je buď opticky nebo fyzicky oddělen od pásu pro pěší