Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLANETA ZEMĚ A VZNIK ŽIVOTA NA ZEMI
Advertisements

Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49
• Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Život na Zemi.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Projevy života, třídění organismů
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_375.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Základy přírodních věd
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Biochemické děje Předmět: Chemie.
Vlastnosti živých organizmů (Chemické složení)
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Projevy života Život je jeden z nejsložitějších přírodních dějů, které probíhají v organismech. Hlavní projevy života: PŘÍJEM POTRAVY VYLUČOVÁNÍ DÝCHÁNÍ.
ŘASY- lesní Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_BIO.S6.11.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
VY_32_INOVACE_05_PVP_241_Hol
Registrační číslo projektu:
Biochemie Úvod do biochemie.
1.ročník šk.r – 2012 Obecná biologie
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Projevy.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_431.
Biologie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_365.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Lukáš Pánek, Jaroslav Solfronk
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
PROJEVY ŽIVOTA.
PROJEVY ŽIVOTA 9. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Pavlátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_524.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Buňka.
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Co jsme již poznali.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_Projevy života  ROČNÍK: 6. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ OBOR: Přírodopis.
Základní znaky a rozmanitost života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
Chemické složení živých organismů
PLANETA ZEMĚ A VZNIK ŽIVOTA NA ZEMI
Projevy života, třídění organismů
3. Autotrofní a heterotrofní organismy
Název prezentace (DUMu): Vznik a vývoj života
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Získávání energie pro život
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
2. Organismus a prostředí Základy ekologie pro střední školy 1.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název prezentace (DUMu): Vlastnosti živých soustav
3. Vlastnosti živých soustav
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Transkript prezentace:

Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49   Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0205 Šablona: III/2 – Přírodovědné předměty Sada: 1 – Ekologie Číslo materiálu v sadě: 3 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky

Název: Vlastnosti živých soustav (systémů) Jméno autora: Mgr Název: Vlastnosti živých soustav (systémů) Jméno autora: Mgr. Vladimíra Rohovská Předmět: Přírodovědné předměty - Ekologie Jazyk: český Klíčová slova: buněčná organizace, homeostáza, autoregulace, rozmnožování, dědičnost, dráždivost, podobné chemické složení, metabolismus Cílová skupina: studenti 1. ročníku SOŠ Stupeň a typ vzdělání: 1. ročník SOŠ Očekávaný výstup: Studenti nejen umí vyjmenovat obecné vlastnosti živých organismů, ale chápou je jako otevřené systémy, které komunikují s okolím, jsou do určité míry schopny „sebeřízení“ a předávají genetickou informaci potomkům.

Anotace Výukový materiál je zaměřen na charakteristiku obecných vlastností živých organismů, jakými jsou buněčná organizace, schopnost homeostázy a autoregulace, rozmnožování a dědičnost, dráždivost a pohyb, podobné chemické složení a metabolismus. Metodika Materiál se skládá z prezentace a pracovního listu. Prezentace ve stručnosti charakterizuje základní znaky živých organismů. Jednotlivé body lze samozřejmě podrobně rozebrat při komentáři. Na prezentaci navazuje pracovní list obsahující tytéž body. Studenti jej mohou vyplňovat sami (na základě shlédnuté prezentace anebo s pomocí internetu), mohou ale pracovat i společně s vyučujícím, popř. kombinovat obě možnosti. Vyplněný pracovní list může studentům sloužit jako zápis z hodiny.

VLASTNOSTI ŽIVÝCH SOUSTAV U všech živých organismů lze pozorovat vlastnosti, které je odlišují od neživé přírody.

PODOBNÉ CHEMICKÉ SLOŽENÍ Všechny živé organismy se vyznačují obdobným chemickým složením těla: - složité organické látky bílkoviny nukleové kyseliny sacharidy tuky - jednoduché anorganické látky voda oxid uhličitý soli, ionty

BUNĚČNÁ ORGANIZACE Těla živých organismů jsou tvořena jednou nebo více buňkami. Buňky mohou mít různý tvar a funkci. V buňkách probíhají složité metabolické děje. Buněčné obaly a přepážky jsou tvořeny polopropustnými biomembránami z tuků a bílkovin.

METABOLISMUS Všechny živé organismy se vyznačují metabolismem = složitý systém přeměny látek a energií. Můžeme jej popsat několika fázemi: příjem látek (živin) jejich zpracování (štěpení, využití v dalších procesech nebo zabudování do těla), uvolnění energie vyloučení odpadních látek Různé organismy však vyžadují různé živiny a produkují různé odpadní látky. Navíc odpadní látky jednoho organismu mohou být živinami jiných.

ROZMNOŽOVÁNÍ A DĚDIČNOST Organismy se rozmnožují a předávají tak svou genetickou informaci potomstvu nepohlavně – potomek má stejnou genetickou informaci jako rodič pohlavně – část genetické informace dědí od otce a část od matky

DRÁŽDIVOST Živé organismy přijímají podněty z okolí, např. pachy, zvuky, doteky, a reagují na ně. Tento životní projev je často spojen s pohybem.

VÝVOJ (EVOLUCE) Organismy se vyvíjejí v čase, ať už jako jednotlivci, nebo druh, který se adaptuje na změněné podmínky.

HOMEOSTÁZA A AUTOREGULACE Živé organismy udržují stálé vnitřní prostředí (pH, poměr iontů, teplokrevní tělesnou teplotu apod.) = mají schopnost udržet HOMEOSTÁZU. K tomu jim slouží AUTOREGULAČNÍ mechanismy = organismus řídí sám sebe podle aktuálního stavu vnitřního prostředí i vnějších podmínek na základě zpětné vazby.

Použité zdroje: České kliparty společnosti Zoner software, a.s. dostupné pod licencí freeware [online]. [Cit. 10. září 2012] Dostupné z: <http://www.callisto.cz/__download/ceske-kliparty-free.zip> Kliparty společnosti Microsoft dostupné jako součást kancelářského software Microsoft Office Stepa Schemat fotosyntezy. Wikimedia Commons. [online] [Citace: 18. září 2012] Dostupné pod licencí public domain z: <http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/90/Fotosynteza2.png> Jelínek, J., Zicháček, V. Biologie pro gymnázia: (teoretická a praktická část). 4. rozš. vyd. Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 2000. ISBN 80-7182-107-1. Homeostáza - Lecyklopædia. Leccos.com. [Online] [Citace: 18. září 2012] Dostupné z: <http://leccos.com/index.php/clanky/homeostaza> Adamčík, R. Vlastnosti živých soustav. Biologie.webz.cz. [Online] [Citace: 18. září 2012] Dostupné z: <http://www.biologie.webz.cz/www/vlastnosti.html>