Podniková Informatika Přednáška 1

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Stručný úvod do UML.
Advertisements

Projektové řízení Modul č.1.
Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd Baví vás práce s lidmi, chcete rozhodovat o nových projektech a řídit jejich realizaci? Chcete-li být.
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
S YTÉMOVÁ INTEGRACE Ing. Jiří Šilhán. S YSTÉMOVÁ INTEGRACE Jedná se o přístup, který přispívá k integraci nesourodých výpočetních systémů. Vyplývá ze.
Podnikové informační systémy úvod
 Informací se data a vztahy mezi nimi stávají vhodnou interpretací pro uživatele, která odhaluje uspořádání, vztahy, tendence a trendy  Existuje celá.
Procesy Informační proces
Informační systémy Analýza systému. Sestavení týmů a potvrzení téma projektu.
Organizační struktury
Přínosy metodik  Větší produktivita a kooperace týmů  Komunikační standard  Specializace projektových týmů  Nezávislost na konkrétních řešitelích 
BI, e-commerce Ing. Jiří Šilhán. Úroveň informatiky.
IS V EKONOMICKÝCH SUBJEKTECH Ing. Jiří Šilhán. IS IS – data+lidi+HW, prvky + relace mezi uživateli, které splňují nějaké cílové chování – tak aby byly.
Metody zpracování vybraných témat (projektů)
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
Evropský sociální fond
Podniková Informatika Přednáška 2
Facility management ČSN EN
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
SAP Ing. Jiří Šilhán.
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
D ATOVÉ MODELY Ing. Jiří Šilhán. D ATABÁZOVÉ SYSTÉMY Patří vedle textových editorů a tabulkových kalkulátorů k nejrozšířenějším představitelům programového.
Inovace výuky ve vazbě na požadavky Mezinárodních výukových standardů doc. Ing. Marie Pospíšilová,CSc. SVŠES.
13AMP 9. přednáška Ing. Martin Molhanec, CSc.. Co jsme se naučili naposled ADA ADA Java Java.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Modelovací jazyk UML. Jazyk UML je víceúčelový modelovací jazyk, který byl vyvinut speciálně pro účely softwarového inženýrství. Obsahuje formalizovaný.
Outsourcing a Facility Management
Systémy pro podporu managementu 2
Globální architektura IS/ICT
Význam informací a dat a znalostí
IBM Information Technology Services © Copyright IBM Corporation 2006 Zpracování dokumentace a podpora řízení Integrovaného bezpečnostního centra v Ostravě.
Základní pojmy Systém je abstrakce, kterou si lidé vytvářejí v procesu poznávání jako nástroj zkoumání reálných objektů.
Modelování a simulace MAS_02
R VY a Aplikovaná informatika Aplikovaná informatika Prezentace studijních oborů 2013.
Informační systémy TPS,MIS, SIS.
B. Miniberger, BIVŠ Praha 2009
Reinženýring cesta ke zvyšování výkonnosti státní správy s využitím procesního řízení Ing. Martin Čulík Notes CS a.s. Konference ISSS 2003 Hradec Králové.
Základní principy řešení a využití ERP aplikací
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
Moderní byznys Jan Kovařík. ”Zlepší-li se toky informací ve firmě, pak řešení jednotlivých podnikatelských problémů již přijdou sama.” Bill Gates, Byznys.
2008/2009 REPORTING Tereza Mulačová Česká zemědělská univerzita v Praze Tereza Řezníčková Provozně ekonomická fakulta Marek Tláskal obor Veřejná správa.
Databázové modelování
Jako součást informačního systému podniku
Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces.
Návrh modelu řízení ECM v kontextu řízení informatiky Ing. Renáta Kunstová.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Definice managementu.
Organizace a organizování podniku
Reporting.
Charakteristika správní vědy Přednáška SV č.1 M. Horáková.
Vratislav Paulík ředitel projektů
MANAGEMENT - Pojetí managementu
BPMN Business process modeling notation
ECM – Enterprise Content Management
IEC 61850: Soubor norem pro komunikaci v energetice
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
ZÁSADY KONCIPOVÁNÍ LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ KAPITOLA 5: VZTAH STRATEGIE PODNIKU A LOGISTICKÉHO PLÁNOVÁNÍ, CÍLE, METODY A NÁSTROJE PLÁNOVÁNÍ, POSTUPOVÉ KROKY.
Metodika řízení projektů
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
INFORMAČNÍ SYSTÉMY PRO KRIZOVÉ ŘÍZENÍ POUŽITÍ INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ PRO MODELOVÁNÍ A SIMULACE KRIZOVÝCH SITUACÍ - T3 ING. JIŘÍ BARTA Operační program Vzdělávání.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
ANALÝZA IS. Životní cyklus IS Specifikace problému, požadavků (studijní fáze) Analýza Návrh Implementace (realizace) Zavedení (instalace) a testování.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Budování Integrovaného informačního systému Národního památkového ústavu Petr Volfík, NPÚ ÚP
Ing. Milan Houška KOSA PEF ČZU v Praze
Busines Object Relation Modeling
Ekonomika malých a středních podniků
Sytémová integrace Ing. Jiří Šilhán.
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Transkript prezentace:

Podniková Informatika Přednáška 1 Úvod do podnikové informatiky Principy, obsah a zdroje podnikové informatiky Procesní řízení

Obsah Podniková informatika Procesní řízení Principy Terminologie Obsah Struktura Procesní řízení Logické vrstvy Prostředí BPM Životní cyklus BPM Modelování podnikových procesů Metody a standardy

Principy podnikové informatiky Data – zobecnění jevů, surovinou pro informace

Data - Informace - Znalosti Data - jsou objektivní fakta o událostech nebo posloupnosti znaků Informace - jsou data, kterým jejich uživatel při interpretaci přiřazuje důležitost a význam Znalosti - jsou strukturovanými souhrny vzájemně souvisejících poznatků a zkušeností z určité oblasti nebo k nějakému účelu explicitní - jsou jednoduše přenositelné, lze je vyjádřit pomocí jazyka, obrázku, rovnice, … tacitní - jsou nepřenositelné, jedná se o intuici, zkušenosti, mentální modely, ..

Syntaxe, sémantika a pragmatika informace Na informace lze aplikovat tři různé úrovně pohledu na to: syntaktický (vnitřní struktura informace), sémantický (význam informace), a pragmatický (vztah informace k příjemci). Syntaxe – jak má být věta (slova) poskládána Sémantika – informační význam – při správné syntaxi dává určitý význam

Informatika, Aplikovaná informatika Informatika je vědní disciplína, kterou lze chápat jako souhrn obecných principů a pravidel práce s informacemi a obecně definovaných charakteristik všech prvků, které se na přípravě a užití informací podílejí. Aplikovaná informatika je souhrn principů a pravidel práce s informacemi a charakteristiky s nimi spojených systémů a jejich prvků, které jsou významné pro její užití ve vymezené oblasti lidské činnosti.

Podniková informatika Podniková informatika představuje principy aplikace informatiky v řízení, provozu a rozvoji ekonomického subjektu. Podniková informatika se skládá z: interní části, která představuje vnitřní zajištění komplexního řízení podniku (finance, logistika, výroba, …) a externí části, která představuje aplikace a prostředky pro zajištění obchodních vztahů překračující hranice podniku (komunikace, kooperace, předávání obchodních a technických informací, … mezi obchodními prtnery). Outsourcing – vytěsnění - přesunutí práce na externé dpodavatele (uzavřený smluvní vztahy)

Podniková informatika – obsah a zdroje

Služby Aplikační služby Technologické služby Ostatní, podpůrné služby Poskytují celé aplikace (vedení účetnictví, řízení prodeje, …) Technologické služby Jedná se o infrastrukturní služby, správa počítačové sítě, instalace počítače, … Ostatní, podpůrné služby školící, konzultační, právní

Lidé a informatika Role v informatice Vlastníci – majitelé firmy, členové představenstva, … Uživatelé – manažeři, podnikový analytici, technici, administrativa, … Externí partneři – zákazník, dodavatel, státní zpráva, … Interní informatici – analytik, programátor, administrátor, … Externí informatici – analytik, programátor, administrátor, … Mezi jednotlivými rolemi jsou vztahy, které z pohledu efektivní kooperace vynucují od jednotlivých pracovníků alespoň základní znalost problematiky spolupracující role. Nezapomeňme, že lidské zdroje jsou základní hodnototvornou jednotkou, jejíž kvalita má podstatný vliv na úspěchu či neúspěch provozovaného byznysu.

Data, datové zdroje Základními charakteristikami dat jsou: vyjádření, resp. formát dat, vnitřní struktura dat, datové typy, délka nebo objem dat, uložení dat. Kategorizace dat podle vzniku interní externí podle účelu Kmenová data Pohybová data Řídící a správní data Dokumentace, studie

Funkce, funkcionalita Funkce a funkcionalita představují statický pohled na obsah IS/ICT Funkce je vymezena jako obsahově určená skupina operací s daty, vztahující se k určité definované potřebě uživatele. Funkcionalita je hierarchicky uspořádaný souhrn poskytovaných, požadovaných nebo naplánovaných funkcí. Kategorizace funkcí Transakční funkce Analytické a plánovací funkce Speciální, správní a provozní funkce Transakční funkce – např. zaveď smlouvu Analytické a plánovací funkce – zlepšování stavu businessu

Procesy Procesy představují dynamický pohled na obsah IS/ICT Proces je množina na sebe navazujících činností, které z definovaných vstupů vytvářejí požadovaný výstup, váží na sebe zdroje a mají měřitelné charakteristiky. Kategorizace procesů Podle významu Základní Podpůrné Řídicí Podle vztahu k subjektům Interní Externí Statický pohled na informatiku – základ funkce Dynamický pohled – procesy Dříve hodně šéfů, každý se staral o to, aby každý uměl a dělal to, co mu jde na 100% Nyní procesní řízení, oddělení přetrvávají, ale řídí se „od shora“, od zadání objednávky až do konce výrobního procesu Proces je sled aktivit, které přepracovávají vstup na výstup. Pomocí zdrojů Základní procese (koprocesy) – know how firmy, díky know how si konkurují na trhu. Zmapované procesy – struktura- každý dělá něco a nikdo nemá přístup k celému know how (nemůže zcizit a založit si stejnou firmu např.) Podpůrné procesy – bývají outsourcovány (Automobilka: servis, prodej) Řídicí procesy Ve vztahu k subjektům: Interní – co je přímo v podniku, komunikace se zákazníkem, dodavateli (od zákazníka, přes výrobu, k dodavateli, zpět k podniku a k zákazníkovi)

Koncepční analýza byznys procesů Strukturní formou zachycení, jak se dělá business Vývoj inf. systémů – snaha o automatizaci systému, aby byla minimální práce člověku Pří výběru nového: analýza požadavků na systém, nikdy se nepřizpůsobujeme informačnímu systému, naopak ten přizpůsobit ten nám. Důležité myslet procesně, jsou na prvním místě!

Podniková informatika a členění Informační systémy a jejich aplikace Informační a komunikační technologie

Procesní řízení Procesní řízení (v anglosaské literatuře označováno jako Business Process Management) je zaměřen na řízení celého životního cyklu podnikání. S nárůstem míry složitosti řízení, jsou jediným zvládnutelným řešením procesy, které komplexně pokrývají celý podnik. Správné uchopení těchto procesu je podstatou BPM, jakožto manažerské disciplíny. Charakteristickým rysy pro BPM jsou snahy o automatizaci a integraci. Nejsme schopni v hlavě udržet celý model podnikání a tak se ho snažíme nějak zachytit (model?) Snažíme se jednotlivé části integrovat,

Logické vrstvy Procesní vrstva – jak dostat data ke klientovi (webové služby) Aplikační vrstva – kdo co naprogramoval a v čem, Technologická vrstva – v čem je to naspané (.net, pascal, …)

Prostředí BPM EAI – enterprise application information Monitorování – jestli se nám někde nehromadí nějaké požadavky, slabá místa (poštou chodící emaily, třeba o průběhu stavu objednávky)

Životní cyklus BPM BPM – business proces management

Modelování, Model, Metoda Modelování je jednou ze základních metod odborného a vědeckého zkoumání. Výsledkem činnosti modelování je model, který lze obecně chápat jako abstraktní obraz reality (reálného světa). Model vytváří obrazu reality, který umožňuje provádět experimenty, které zkoumají chování reality, bez nutnosti přímého zásahu do reálného světa. Metoda je předen daný návod nebo postupu, podle kterého vytváříme model. Model vytváří obraz reality, abychom mohli vytvářet experimentu a zkoumat, jak se pak bude chovat realita Mate-meta-model – jak měl být vytvořen Use case diagram, co měl obsahovat, … Metamodel - Diagram tříd Model – konkrétní instance Data – uvnitř instance

Modelování podnikových procesů Modelování podnikových procesu vychází ze základního předpokladu hierarchizace procesní struktury, která je dána mírou abstrakce. Abstrakci uplatňujeme z důvodu důkladného porozumění modelované situace. Dle použitého typu upřednostňované abstrakce lze modelovací metody rozdělit na tři základní typy: Funkční přístup zaměřený především na funkce, jejich strukturování, vstupy a výstupy. Přístup specifikací chování je zaměřen na řídící aspekt vykonávání procesu cestou stanovení událostí a podmínek, za kterých mohou být jednotlivé aktivity prováděny. Strukturální přístup je zaměřen na statický aspekt procesu. Cílem je postihnout entity a zdroje

Metody a standardy I. Unified Modeling Language (UML) je jazyk určený pro objektově orientovanou analýzu a návrh aplikací. Pro modelování procesů je určen Activity Diagram. události- pouze startovací a ukončovací událost, aktivity- činnosti, které jsou vykonávány během toku procesu, rozhodování- větvení a sloučení na základě podmínek, rozvětvení- paralelní větvení procesu na několik větví a zóny - plavecké dráhy, které přiřazují zodpovědnosti za prováděné aktivity. Integrated Definition Methods (IDEF) je soubor integrovaných definičních jazyků, který byl vyvinut pro potřeby systémového inženýrství. Pro popis a analýzu byznys procesů je nevhodnější strukturovaná metoda IDEF3, která modeluje proces popisem sekvencí (scénářů) a v nich probíhajících aktivit (procesů).

Metody a standardy II. Business Process Modeling Notation (BPMN) je notace pro modelování procesů zaměřených využitelných v SOA. Tvoří například grafickou prezentaci pro jazyky typu BPML nebo BPEL. Prvky notace lze rozdělit do čtyř základních skupin a to na: plovoucí objekty (Flow Objects) – events, activities, gateways, propojovací objekty (Connecting Objects) – sequence flow, message flow, associa-tion, kontexty objektů (Swimlanes) – pool, lanes, a artefakty (Artifacts) – data object, text anotation. Event-Driven Process Chain (EPC) je modelovací technika, která spočívá v řetězení událostí a funkcí do procesní posloupnosti. Základními stavebními kameny diagramu EPC jsou aktivity, události a logické operátory .

Využitelnost procesů Business prostředí neví nic o IT, zajímá je jen jestli vydělaj a nebo prodělaj IT – se zajímá jen o vykonávání procesů, aby dostali výplatu, ale nezajímá je jestli vydělá nebo prodělá firma