Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání Workshop W2c Praha, Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
1.Metodika informačního produktu 2.Cíle a způsoby využití informačního produktu 3.Představení „karet“ pro SR pro dřevozpracující a papírenský průmysl 4.Příklad vytvořeného produktu – Tesaři a truhláři 5.Diskuse nad metodikou a využitelností produktu
Východiskem je klasifikace zaměstnání KZAM v co nejpodrobnější úrovni (čtyři místa) Umožňuje získat velmi podrobná data o vzdělanostní, věkové, odvětvové atd. struktuře pro danou profesi/kvalifikaci Při zohlednění priorit NSK zpracovány pilotní verze produktu pro čtyřmístný KZAM v hlavních třídách 3-8 (pro identifikaci problematických kvalifikací s maturitní zkouškou a výučním listem, Karty analyzují situaci profese/kvalifikace v celé ekonomice, ne specificky v jednom sektoru.
Detailní analýza 145 profesí (čtyřmístný KZAM) Zpracovány hlavní třídy KZAM 4-8 Vývoj zaměstnanosti Budoucí uplatnění Nabídka a poptávka na trhu práce Klíčová odvětví Vzdělanostní struktura Mzdová atraktivita Absolventi Věková struktura Expertní hodnocení výhledu profese
Identifikovat profese (kvalifikace): Jejichž význam na trhu práce dlouhodobě roste, Mají potenciál dalšího růstu v příštích letech, Nachází se v odvětvích s dobrou prognózou dalšího vývoje, Jsou atraktivní z hlediska mzdového ohodnocení, Vykazují výrazný nesoulad mezi optimálním vzděláním a tím, které zaměstnanci skutečně mají, U kterých se zhoršuje dostupnost absolventů U kterých se zhoršuje věková struktura
Analýzu lze provést pouze na profesích v rámci KZAM – ne vždy se podaří je provázat s odpovídající typovou pozicí v NSP Analýza může postihnout maximálně čtyřmístný KZAM, pro některé profese/kvalifikace je to málo podrobné Pro malé profesní skupiny (méně než 5 tisíc osob na trhu práce) to není vhodný analytický nástroj, data jsou méně spolehlivá Pro méně četné profese to představuje problém (např. KZAM 7423 – seřizovači dřevoobráběcích strojů)
TYPOVÁ POZICEKZAMZPRACOVANÁ „KARTA“ Tesař, truhlář7124 Výrobce dřevařských polotovarů8141 Operátor / strojník papírenského stroje8143Ne – málo četná pozice, méně spolehlivá data Obsluha strojů na výrobu předmětů z lepenky 8253Ne – málo četná pozice, méně spolehlivá data, jediným řešením je zpracování méně podrobné KZAM 825 Umělecký truhlář / řezbář7422 Seřizovač dřevoobráběcích strojů7423Ne – málo četná pozice, méně spolehlivá data Montážník nábytku8285Ne – málo četná pozice, méně spolehlivá data Obsluha dřevoobráběcích strojů8240
Jaké profese / kvalifikace vybírat? Jak určovat ty problémové / nedostatkové? Struktura a metodika tvorby infoproduktu: Chybí v něm nějaké informace/data? Jsou některé informace nadbytečné? Jak byste hodnotili formu prezentace (příliš dlouhé, málo grafické, není online verze..)? Jaké typy informací by SR ještě potřebovala pro svou práci a bylo by možné je do produktu zahrnout?
Děkuji Vám za pozornost a Vaše názory Ing. Jiří Braňka Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání