socializace člověka s handicapem

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
rizikové chování Škola:
INTEGRACE DĚTÍ SE SPECIFICKÝMI POTŘEBAMI
Vůle, motivace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov09 Autor Mgr.
Pozitivní hodnocení sebe
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
sociální psychologie Škola:
Socializace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov42 Autor Mgr.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Komplexní řešení vývoje dětí Rodiče a rodina v životě dítěte
► Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Emoce (city).
Přístupy k osobnosti Škola:
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
VY_32_INOVACE_PSYPS11160ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Výstupy z Úvodního semináře
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
VY_32_INOVACE_PSYPS10660ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Teorie vzdělávání dospělých
Modely mentální retardace
Poruchy nálad a afektivní poruchy Jaké symptomy se projevují při depresi ? Jaké symptomy jsou typické pro manický syndrom ? Setkali jste se již s případem.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Zdravotně znevýhodnění jako cílová skupina sociálních služeb.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_18.
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. Barbora Uhlířová.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA. D EFINICE Pedagogická disciplína zabývající se celkovým rozvojem jedince s postižením (handicapem - znevýhodněním, defektem), jeho.
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Teorie vzdělávání dospělých
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Socializace Kejřová.
Pedie Co mají společné?.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Pedagogika a psychologie
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Rodičovství biologické a pěstounské
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Interkulturní adaptace
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

socializace člověka s handicapem Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_nov51 Autor Mgr. et Mgr. Jitka Nováková Vzdělávací obor: Psychologie Tematická oblast: sociální psychologie Téma: Socializace člověka s handicapem Určeno pro: 3. ročník středních pedagogických škol Vytvořeno dne: 31. 8. 2013 Klíčová slova: socializace, resocializace, defektivita, integrace, adaptace, utilita, inferiorita, exkluze, krize rodiny Metodický popis: rozsah 1 vyučovací hodina; prezentace obsahuje výklad procesu socializace člověka s handicapem, stupňů socializace, na konci je zpětná vazba, zda žáci tématu porozuměli

socializace proces utváření sociálních vztahů, přizpůsobení se požadavkům okolí a osvojení norem společnosti, důležitý pro vývoj a dozrávání osobnosti, i pro formování individuálních vlastností; resocializace – opětné včlenění po překonání poruchy sociálních vztahů;

úroveň socializace by měla odpovídat možnostem handicapovaného; závisí na: druhu handicapu stupni handicapu příležitostech, které poskytuje sociální prostředí;

defektivita, znevýhodnění porucha sociálních vztahů související s jejich dynamičností, nedostatečná nebo odchylná adaptace na prostředí

defektivita, znevýhodnění změny ve schopnosti správného sebehodnocení narušení schopnosti seberealizace narušení pocitu identity změny v adekvátním vnímání reality změny v prožívání potřeb změny v hodnotovém systému změny v sociální adaptaci

stupně socializace: 1) integrace 2) adaptace 3) utilita 4) exkluze, inferiorita

1) integrace úplné začlenění a splynutí handicapovaného s běžnou populací: výchovou, vzděláním, pracovním uplatněním, společenským soužitím; jedinec je nezávislí, samostatný a rovnocenný partner; nevyžaduje zvláštní přístup; defektivita u něj není nebo se s ní vyrovnal;

2) adaptace způsobilost handicapovaného přizpůsobit se společenským podmínkám, záleží na individuálních vlastnostech i potřebách; defektivita se objevuje v menší míře (komplexy méněcennosti); jedinec potřebuje porozumění, povzbuzení, taktní jednání, přiměřenou náročnost, systematickou podporu; je-li optimální speciální výchova, může vést k samostatnosti;

3) utilita sociální upotřebitelnost; schopnost při silném omezení vývoje navázat alespoň částečný vztah; jedinec může záměrně komunikovat; není samostatný, je závislý na jiných; výrazná defektivita;

4) exkluze, inferiorita nevytvoření aktivních sociálních vztahů, vyčlenění ze společnosti; nutné zajistit i základní péči, naprostou pomoc při zajišťování životních potřeb; jedinec je úplně nesamostatný;

období socializace: a) elementární b) rodinná c) veřejná

a) elementární: 1. rok života; v první polovině dítě sociálně pasivní, v druhé polovině sociálně aktivní; navazuje kontakt, snaží se komunikovat; dítě potřebuje radostné a harmonické prostředí;

b) rodinná: do 4. roku života, dítě dává přednost dospělým v nejbližším kruhu (malá sociální skupina), ale má rádo i dětskou společnost, navazuje pestré kontakty, komunikace je rozvinutější, uplatňuje řeč, chování dítěte závisí na chování okolí (nápodoba);

b) rodinná: dítě potřebuje prožívat pocit lásky, jistoty a bezpečí, dobré zkušenosti v komunikaci, kladné emocionální prožitky – radost, optimismus, laskavý příklad rodičů, rozumná omezení, učit se přizpůsobovat;

b) rodinná: správná socializace v tomto období je předpokladem pro pozdější začlenění mezi vrstevníky i společenské uplatnění, je třeba zahájit speciální výchovu zaměřenou na utváření sociálních vztahů;

c) veřejná: potřeba partnerských vrstevnických vztahů, sociální kontakty se mění v sociální soužití; na vývoji jedince s handicapem se projeví vliv hodnocení vrstevníků, uvědomování si své odlišnosti, omezení;

c) veřejná: jedinec potřebuje pozitivní přístup, zajistit optimální vývojové možnosti, důležitá je prevence maladaptace, formování a upevnění kladných reakcí, přesvědčení o správnosti úkolu speciální výchovy pro další život;

negativní reakce handicapovaných na svou odlišnost: využití handicapu k vymáhání výhod, předvádění se; odklon od společnosti, uzavírání se, bázlivost;

handicap z hlediska sociálního vývoje v rodině první kontakt s handicapem u dítěte má rodina, proto vzniká krize celé rodiny; vyrovnání se s handicapem v rodině dává naději na další pozitivní vývoj dítěte;

význam rodiny utváří sebepojetí, vědomí vlastní hodnoty, identifikační vzory pro chování, životní perspektiva, naplnění potřeby citové i sociální;

1. fáze šoku a popření: negativní emoce, iracionální jednání, ochromení; reakce psychické i tělesné, primární emoce, odmítání skutečnosti, pocity viny, sebeobviňování, psychosomatické potíže;

1. fáze šoku a popření: potřeba emocionální podpory, vyjádření sympatií, posily povědomí o možnosti pozitivního řešení problému, zmírňování somatických příznaků, aktivní naslouchání;

2. fáze adaptační, akceptace problému: pokus o racionální hodnocení, rodina shromažďuje fakta, hledá řešení, riziko rozpadu rodiny;

2. fáze adaptační, akceptace problému: potřeba informací, opřít se o realitu, ulehčení – deziluze v budoucnosti;

3. fáze reorientace, smíření a realismu: akce, změna životního rytmu, aspirací a cílů, přizpůsobení se zvýšeným nárokům (na matku, ostatní členy), posílení koheze rodiny, změna širších sociálních vztahů, hledání opory v podobně naladěných lidech nebo uzavírání, postupné vyrovnání se s krizí;

3. fáze reorientace, smíření a realismu: potřeba konkrétní pomoci při změnách, předání a získání zkušeností;

otázky jak se označuje zpětná socializace po překonání poruchy jak se označuje porucha sociálních vztahů resocializace defektivita

otázky první stupeň socializace integrace druhý stupeň socializace třetí stupeň socializace čtvrtý stupeň socializace integrace adaptace utilita exkluze, inferiorita

otázky jedinec je nesamostatný, potřebuje pomoc při základních úkonech jedinec je zcela samostatný jedinec může záměrně komunikovat, je nesamostatný jedinec je částečně samostatný, závislý na dopomoci exkluze, inferiorita integrace utilita adaptace

Použité zdroje HELUS, Z.: Sociální psychologie pro pedagogy, Grada, Praha 2007. ISBN 978-80-247-1168-3 VÁGNEROVÁ, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese, Portál, Praha 1999. ISBN 80-7178-496-6 osobní poznámky ze studia Psychologie na FSS MU Brno Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora.