Jiří Vaníček Vysoká škola polytechnická Jihlava

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
INOVACE UMĚLECKY ZAMĚŘENÝCH STUDIJNÍCH PROGRAMŮ V OBLASTI MULTIMEDIÁLNÍ TVORBY „UMĚNÍ A MULTIMÉDIA“ INOVACE UMĚLECKY ZAMĚŘENÝCH STUDIJNÍCH PROGRAMŮ V OBLASTI.
Advertisements

Základní škola, Matice školské 3, České Budějovice
Závěrečný workshop projektu „Komplexní inovace oboru cestovní ruch na VŠPJ“ Udržitelnost projektu Eva Janoušková 24. května 2012.
Proč studovat na Vysoké škole Karla Engliše?
POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
ECVET v Programu celoživotního učení
CZ.1.07/2.2.00/ KA1 - Inovace laboratoří Geotechniky využívaných v rámci praktické výuky studentů Fakulty stavební a Hornicko-geologické fakulty.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Doc. Dr. Ing. Miloš Kvarčák Návrhy na dlouhodobý záměr FBI
Základní škola, Brno, Štolcova 16
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
PREZENTACE KA 7 KONFERENCE PROJEKTU ITP ITP Ing. Jaromír Čáp, Národní vzdělávací fond, o.p.s. Velké Karlovice, Institut Trhu Práce.
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
Stáže pro mladé zájemce o zaměstnání Představení projektu Fond dalšího vzdělávání, Na Maninách 20, Praha 7
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
KLÍČ K ROZVOJI PROFESNÍCH KOMPETENCÍ Název projektu: KLÍČ K ROZVOJI PROFESNÍCH KOMPETENCÍ Soukromá vyšší odborná škola sociální o.p.s., Jihlava (projekt.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Výstupy projektu Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D.
ZVYŠOVÁNÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH DĚTÍ NA 1. STUPNI ZŠ
OTEC A SYN mezigenerační vzdělávání v podnikání TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY.
INOVACE V PODNIKU Inovace předmětu v rámci studijního oboru
CZ / /0037 Přímá komunikace mezi fakultami a průmyslem – Brána k výzkumu Žadatel: MEDICOMP s.r.o. Partneři: PřF UK Praha, MFF UK Praha,
EU a investice do lidských zdrojů Úřad práce v Liberci Oddělení implementace projektů ESF.
Vybrané problémy českého vzdělávání v cestovním ruchu Jiří Šíp Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
„Inovace výstupů, obsahu a metod bakalářských programů vysokých škol neuniverzitního typu.“ CZ.1.07/2.2.00/ Michal Sedláček.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích VŠTE BEZ BARIÉR Registrační číslo: CZ.1.07/2.2.00/ Číslo a název oblasti podpory: Oblast.
Ing. Petr Czekaj, Mgr. Zdeněk Karásek Velké Karlovice, Vytváření strategických partnerství na trhu práce v MSK.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
 Pilotní kurz pro pedagogy MUDr. Iveta Matějovská, CSc.
Pomozme lidem učit se a uplatnit se PLUUS (OP RLZ 3.2) ( RNDr. Vladimír Krajčík, Ph.D. PaedDr. Jiří Mezuláník, CSc. Vysoká.
407 – Vzdělávání pro 21. století Žadatel: Learning Society, občanské sdružení Kontaktní osoba: PhDr Lenka Emrová Mobil: e- mail :
Soukromá střední škola pro marketing a ekonomiku podnikání, s. r. o.
Spolupráce se zaměstnavateli v oblasti vzdělávání Pardubickém kraji Mgr. Bc. Jana Smetanová Členka Rady Pardubického kraje pro rozvoj lidských zdrojů,
CZ.1.07/1.1.04/ „Digitální projektování ve strojírenství“ Střední průmyslová škola strojnická, Olomouc „Tento projekt je spolufinancován Evropským.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Spolupráce škol a sociálních partnerů při tvorbě ŠVP a realizaci výuky Ing. Jana Trhlíková, NÚOV Brno, Projekt je financován Evroským sociálním.
1 Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu :„PODPORA STAVEBNÍCH OBORŮ“KONTAKTNÍ MÍSTO PROJEKTU Tato prezentace je spolufinancována.
CZ / /0003 Digitalizace – digitální vysílání jako nová technologie a nový trh Hermes o.s. Czech Digital Group, Newton College Jan Vávra,
1 Ing. Krajíček Jan Jak dál v zapojení odborníků z praxe Jak dál v zapojení odborníků z praxe Mezinárodní odborný seminář PRAXE A.
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
Aktivizační a vzdělávací centrum Masarykova univerzita.
Technická univerzita v Liberci LIBEREC I Studentská 2 Inovace vzdělávání v oboru čeština jako druhý jazyk (CZ.1.07/2.2.00/ ) podpořeného z.
PRŮZKUM UPLATNĚNÍ ABSOLVENTŮ VEŘEJNÉ A SOCIÁLNÍ POLITIKY
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
1 Visegrad, Norské fondy, veřejná výběrová řízení Mgr. Iva Minaříková.
Zápatí prezentace1 Evropské projekty a jejich podpora na ESF MU v roce 2009 Porada vedení fakulty+ vedoucí kateder předkládá: proděkan pro SaR.
Personální plán pro podnikatelský plán
Ing. Marek Šmíd, MBA Institut pro veřejnou správu Praha
Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné Slezská univerzita v Opavě Zájem o studium na Obchodně podnikatelské fakultě v Karviné se zaměřením.
Stručná prezentace Vysoké školy sociálně-správní v Havířově.
Výměna zkušeností s realizací projektů OP VK 13. března 2013 Soukromá vyšší odborná škola sociální o.p.s. Jihlava.
Základní škola, Brno, Štolcova 16 Projekt spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Reg. číslo CZ.1.07/1.3.00/
Základní škola, Brno, Štolcova 16 Projekt spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Reg. číslo CZ.1.07/1.3.00/
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
KLÍČ Klíčové kompetence v počátečním vzdělávání Barbara Čechová Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
Most, 24. ledna 2008 Univerzita půl třetího věku Závěrečný seminář Mgr. Jaroslava Barbara Sporková
Mezinárodní seminář: Kvalifikovaná pracovní síla jako zdroj konkurenceschopnosti České republiky Vytvoření konkurenceschopného pracovního trhu.
Projekt „Inovace vzdělávacího programu Inovace vzdělávacího programu VOŠS Ostrava a rozšíření o kombinovanou formu vzdělávání Mgr. Michaela Holaňová.
Výzva č. 32 – školení pro žadatele OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 2.1 Vyšší odborné vzdělávání Mgr. Martina Jedličková.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Operační programy Výzkum, vývoj a vzdělávání a Zaměstnanost HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Reg. č. projektu: CZ.1.07/2.3.00/ Název projektu: Měření výkonnosti Rozvoj lidských zdrojů v oblasti výzkumu měření a řízení výkonnosti podniků,
Individuální projekt OP VVV
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Představení Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Transkript prezentace:

Jiří Vaníček Vysoká škola polytechnická Jihlava Ustavující zasedání Asociace škol cestovního ruchu Jihlava 11. června 2009 Komplexní inovace oboru cestovní ruch na VŠP Jihlava Jiří Vaníček Vysoká škola polytechnická Jihlava Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Úvod Cestovní ruch je obor s největším potenciálem růstu zaměstnanosti v EU a představuje přibližně 4 % HDP EU, v rozmezí od 2 % až do 12 %. V ČR je to kolem 3 %, pokud vycházíme z metodiky satelitního účtu cestovního ruchu. CR má zvláště velký význam v tom, že nabízí pracovní příležitosti mladým lidem, kterých v tomto odvětví pracuje dvakrát více než v ostatních odvětvích ekonomiky.

Úvod Růst zaměstnanosti v cestovním ruchu byl v posledních letech mnohem vyšší než ve zbytku ekonomiky, toto odvětví tak významně přispívá k dosahování lisabonského cíle vytváření více a lepších pracovních míst. Předpokládá se, že důležitost CR pro ekonomiku EU se bude i v nadcházejících letech zvyšovat, očekává se roční nárůst poptávky po službách v cestovním ruchu o více než 3 %.

Nutnost inovace oboru CR je obor, který se velmi rychle vyvíjí. Do výuky řady předmětů je nutno promítnout direktivy EU ve směru trvale udržitelného rozvoje CR. Velmi rychle se mění formy CR a jsou významně ovlivněny vývojem informačních technologií. V rámci oboru CR je nutno vytvořit nové specializace a větší množství volitelných předmětů tak, aby bylo dosaženo určité diferenciace v získaných klíčových kompetencích absolventů.

Nutnost inovace oboru Je nutné prohloubit internacionalizaci vzdělávání a větší možnost studia studentů v zahraničí a zahraničních studentů na VŠPJ tím, že se zvýší počet předmětů přednášených v cizím jazyce, především v angličtině. Pro studenty oboru CR je větší možnost studia v cizích jazycích zásadní, protože jazyková vybavenost absolventů patří k jedné z nejdůležitějších kompetencí budoucích pracovníků v cestovním ruchu.

Projekt na inovaci oboru CR VŠPJ byla založená teprve v roce 2004, jako veřejná vysoká škola neuniverzitního typu. Přesto dnes přijímá na obor cestovní ruch ročně největší počet studentů v ČR– kolem 300 studentů ročně. Každoroční zájem je čtyřikrát vyšší než může škola přijmout. V současné době proběhla reakreditace oboru a akreditace kombinované formy studia. Specifikou studia je semestrální praxe studentů, převážně v zahraničí. V současné době získala škola projekt pod názvem „Komplexní inovace oboru cestovní ruch na VŠPJ“.

Cíle projektu Cílem projektu je především diferenciace studia vedoucí ke zlepšení uplatnitelnosti studentů na trhu práce, které bude provedeno: zavedením nových předmětů do výuky, úpravou současných osnov některých předmětů, aktualizací témat a přístupu k výuce, vypracováním dosud chybějících studijních textů, opatřením nezbytných pomůcek k výuce zapojením informačních technologií a multimediálního obsahu do výuky partnerstvím s potenciálními zaměstnavateli a organizacemi, které zajišťují praxi studentů.

INTRODUCTION VŠPJ je největším "producentem" vysokoškolsky vzdělaných odborníků na CR v České republice. Přichází sem studovat studenti z celé republiky. Vznikají stále nové formy CR a obor je značně ovlivněn rozvojem komunikačních a rezervačních systémů. Většina absolventů pracuje v malých firmách, které si nemohou dovolit zaměstnávat specialisty, kteří získávají specifické dovednosti až v průběhu zaměstnání a proto je nutná specializace studentů již v průběhu studia.

Inovativnost projektu Projekt je inovativní v tom, že dosud žádná vysoká škola není schopna poskytnout tak všestranné a současně diferencované vzdělání v oboru, což by mělo být hlavním cílem projektu. Při tak velké diferenciaci vzdělávání bude nezbytné využívat moderních forem studia, jako je e-learning, zaměřit se především na praktickou výuku formou seminářů, seminárních prací, diskuzí s odborníky z praxe, exkurzí apod.

Cílová skupina Hlavní cílová skupina projektu jsou studenti oboru CR na VŠPJ. Inovace výuky budou spočívat ve vytváření nových předmětů a studenti k dosažení požadovaného počtu kreditů si budou z rozšířené nabídky vybírat. Do výuky je nutno zahrnout problematiku trvale udržitelného CR a směrnice a direktivy EU. Pro studenty budou organizovány besedy a přednášky, které by je měly seznámit se zaměřením jednotlivých specializací a možnostmi uplatnění po skončení studia.

E-learning Při realizaci projektu bude využíváno i výsledků projektu, který je založen na masivním využití e-learningu v rámci výuky a který škola také získala. Znamená to, že výsledkem projektu se nebude měnit jen obsah studia, ale i formy, které budou potlačovat význam přednášek a budou zdůrazňovat metody individuální a skupinové práce studentů a workshopů a diskuzí studentů s učiteli i odborníky z praxe. VŠPJ podává také projekt do OP Přeshraniční spolupráce ČR- Rakousko, který je zaměřen na spolupráci s konkrétní rakouskou školou v oboru CR.

Monitoring potřeb trhu práce Cílem první klíčové aktivity a současně první etapy realizace projektu je monitoring potřeb praxe pro vzdělávání v CR: série řízených rozhovorů s představiteli asociací a institucí veřejné správy v CR i podnikatelských subjektů. Publikace výsledků výzkumu v odborném tisku může sloužit pro potřeby dalších vysokých škol. Uskuteční se benchmarking z pohledu předmětové skladby, forem studia, délky praxe v průběhu studia, obsahu seminárních a závěrečných prací na vysokých školách podobného zaměření v ČR a zahraničí.

Monitoring potřeb trhu práce Výsledky výzkumu budou sloužit k specifikaci předmětů pro jednotlivé navrhované specializace. Z monitoringu bude zpracována závěrečná zpráva z výzkumu a návrh konkrétních specializací, o které projevily odborné asociace, podnikatelé v CR a studenti největší zájem. Hlavní závěry zprávy budou publikovány i v odborném tisku.

Spolupráce se školami v oboru CR VŠPJ organizovala v březnu mezinárodní konferenci na téma "Výzkum a vzdělávání v cestovním ruchu". Při přípravě konference byl proveden průzkum zájmu škol v České republice založit asociaci škol zaměřených na cestovní ruch. O její založení projevilo zájem zatím 39 středních, vyšších a vysokých škol a to jak veřejných, tak i soukromých. VŠPJ připraví vydávání časopisu, který se bude zabývat výukou CR. V průběhu trvání projektu budou vydána tři čísla internetového časopisu, uskuteční se nejméně dva semináře učitelů odborných předmětů CR.

Inovace oboru CR V rámci oboru CR budou předběžně nabídnuty tyto specializace: podnikání v cestovním ruchu řízení cestovního ruchu management volného času v cestovním ruchu veřejná správa v cestovním ruchu se zaměřením na kulturní cestovní ruch šetrné formy a trvale udržitelný rozvoj cestovního ruchu lázeňství a wellness pobyty

Inovace oboru CR Inovace studijního programu proběhne následujícím způsobem: zpracování osnov předmětů, zpracování nebo úprava studijních materiálů, zakoupení potřebné literatury, návštěva odborných konferencí, nákup nezbytného vybavení pro potřeby inovovaných předmětů, vypracování odborných posudků a recenzí, tvorba multimediálních pomůcek nebo prezentací v PowerPointu.

Výuky v cizích jazycích. Součástí projektu bude zajištění překladu a komentovaného vydání dvou významných zahraničních učebnic v oblasti cestovního ruchu. VŠPJ nabídne studentům výuku šesti odborných předmětů v angličtině nebo němčině, čímž se jejich počet zvýší na 8. Navržené sylaby předmětů, ale i studijní texty budou v rámci projektu podrobeny externí oponentuře odborníků z jiných vysokých škol, anebo odborníkům z praxe. Každý učitel zpracuje v daném jazyce učební texty s využitím e-learningových forem výuky.

Mezioborové studium Zvláštní postavení má specializace "Informační systémy v cestovním ruchu". Kombinuje některé předměty akreditovaných studijních oborů cestovní ruch a aplikovaná informatika, které se na škole již vyučují. Po ověření specializace a po skončení projektu by mohl být předložen návrh na akreditaci samostatného mezioborového studia. Z výsledku monitoringu budou vytyčovány tři nosné specializační předměty z oblasti informačních a komunikačních systémů v cestovním ruchu

Zapojení odborníků z praxe a zahraničí Při realizaci některých specializací bychom využili odborníky ze zahraničí, především ze Slovenska, Rakouska a Polska. Předpokládáme, že by první semestr přednášeli vybrané specializované předměty zahraniční odborníci, kteří by zajistili i studijní materiály a následující semestr by tuto výuku převzali kmenoví pracovníci školy. K výuce budeme využívat i fakultativní přednášky předních odborníků z praxe, kteří by obohatili výuku jejich praktickými zkušenostmi.

Děkuji za pozornost