MALÉ UVAHY O VELKÝCH VĚCECH Leszek Kołakowski Vypracoval: MARTIN FUSEK.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Advertisements

Hodnotová orientace svobodné generace
Čítárny.cz – Web o dětských knížkách a čtenářství Veronika Peslerová Olomouc, červen 2007.
Základní lidská práva.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
Úvahy v ranní mlze….
Definice zapomínání: 1. Zánik vzpomínky. 2. Zánik nežné náklonnosti.
Každé ráno začíná život....
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Proč je důležité studovat Principy
ETICKÉ ASPEKTY OCHRANY PŘÍRODY
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Jak zvěstovat evangelium Obrněné Boží vojsko
STÁT forma organizace lidské společnosti, která se vyznačuje sdružením obyvatel určitého území v právní celek suverenita, svrchovanost je výrazem státní.
7 smrtelných hříchů.
Kdo je šéfem nebo vedoucím?. Na začátku lidstva, když byl stvořen člověk, lidské vitální orgány začaly diskutovat o tom, kdo je mezi nimi šéfem.
VILFREDO PARETO.
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
Osvícenství.
Dominik nedzbala Svět TECHNIKY A JÁ Můj pohled na věc
Osobnosti Charty 77 Václav Havel Petr Uhl Jiří Dientsbier Jiří Hájek.
Soutěž Recept na šťastné manželství. Manželé Mendrokovi 6. února 2015 oslavili 50. výročí svatby.
KOMUNISMUS Michal Hess.
Boží jméno ve starověké hebrejštině. zájem  -studují Bibli  -poučují druhé o Bibli  -chodí na biblické přednášky  (viz dále)  -nekradou  -nekouří.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
Dekadence Název pochází z latiny (úpadek, úpadkovost) Označení pro taková období kulturního vývoje, která jsou pokládána za vyznívání velkých tvůrčích.
V životě nemůže být každý hrdinou, ale každý může zůstat člověkem... ale každý může zůstat člověkem...
Všeobecná deklarace lidských práv
Svět techniky a já Kateřina Večerková.
Posun : Auto nebo S láskou je to jako s máslem: občasná trocha chladu ji udržuje svěží.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Albert Camus Barbora Vaňková.
XENOFOBIE.
Odpuštění a smíření 4 teze. 1. Proces smíření začíná u oběti cílem je obnovit lidskou důstojnost oběti, kterou viník poničil cílem je obnovit lidskou.
Emil František Burian
Základy pedagogické metodologie
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Alexis de Tocqueville / / Karl Marx /1818 – 1883/
Základy sociální psychologie
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
OBLÍBENÝ PŘEDMĚT. Krátce o předmětu Tento předmět sdružuje široké spektrum oborů, které se týkají soužití lidí ve společnosti i mimo ni. Filosofie Ekonomie.
Vždy jsem pohrdal línými bílými lidmi. Teď už můžu mluvit i o líných černých lidech. Jste chudí, protože jste nedodělali školu, berete drogy, máte tři.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Platón & „objektivní idealismus“
Jan Patočka moderní čs. filosofie „Kde se však mění svět a dějiny ? V 'nitru', lépe než v životě jednotlivce.“ Jan Patočka.
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY, ROVNOPRÁVNOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu.
Křesťanství Adámková. Co křesťanská víra není? Velmi často se setkávám s představou, že křesťanská víra znamená dělat určité věci za účelem naklonění.
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY, ROVNOPRÁVNOST
Etika Literatura: Kohák, E. Svoboda, svědomí, soužití. Praha: Slon, 2009 MacIntyre, A. Ztráta ctnosti. Praha: Oikoymenh, Robinson, D. – Garratt C.
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Ježíš.
Kdo je šéfem nebo vedoucím?
Kdo je šéfem nebo vedoucím?
Autor: Mgr. Anna Dyková Název : VY_12_INOVACE_12_Televize
CHAREKTERISTIKA Obrázky a náměty slohových cvičení
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Listopad 2011 Ročník 8
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
ANOTACE SEZNÁMIT ŽÁKY S ROZVOJEM VŠECH TŘÍ ČÁSTÍ SEBEDŮVĚRY -
Kdo je šéfem nebo vedoucím?
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Základní filozofické otázky
Kdo je šéfem nebo vedoucím?.
AUTOR: Kateřina Křížová
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Odpady a příroda.
Naše zkuše nosti: #2 Pokoj především KDE A JAK NALÉZT POKOJ? POKOJE
Transkript prezentace:

MALÉ UVAHY O VELKÝCH VĚCECH Leszek Kołakowski Vypracoval: MARTIN FUSEK

AUTOR Leszek Kołakowski se narodil v Radomi v Polsku. Ve 20 letech vstoupil do Polské dělnické strany a po vysokoškolských studiích filosofie, začal tento obor vyučovat na Varšavské universitě a stal se předním představitelem marxismu. V polovině 50. let 20. století se jeho názory začaly lišit a začal komunistickou doktrínu kritizovat. Přesto všechno se v roce 1959 stal vedoucím katedry dějin filosofie. Následujících sedm let bylo pro Kołakowského velice úspěšných. Karta se však obrátila v roce 1965, kdy se postavil za polské disidenty. Za to byl potrestán vyloučením z PSDS a zbaven vedení katedry. A když pak podpořil studentské protisocialistické povstání byl v roce 1968 vyhozen z university a nesměl publikovat a přednášet. Poté emigroval do Paříže.

AUTOR Dále působil jako profesor na universitách v Kanadě, Spojených státech a Velké Británii, kde se také nakonec, v Oxfordu, usadil. Do Polska se Kołakowski vrátil až v roce V devadesátých letech pak několikrát vystoupil v polské televizi, kde mimo jiné v roce 1996 natočil třicet krátkých filosofických úvah, které jsou u nás známy jako Malé úvahy o velkých věcech. V roce 2003 získal asi největší mezinárodní ocenění, když se stal prvním laureátem ceny Johna W. Klugeho, kterou uděluje knihovna Kongresu USA.

Kniha Původně byly Malé úvahy o velkých věcech vysílány v televizi na konci devadesátých let a také současně vycházely v deníku Gazeta Wyborcza. Později byly pro velký zájem vydány také knižně. Autor se zde snaží vysvětlit a objasnit populární a však ne podbízivou formou, základní filosofické a etické problémy způsobem, který je srozumitelný téměř každému. Autorovi se podařilo oslovit tímto dílem širokou veřejnost. Jak sám autor říká, jeho Malé úvahy mají nespornou výhodu a to, že jsou krátké a za druhé v nich nepadne ani slovo o politice.

Struktura knihy Kniha není řazena do kapitol V podstatě se jedná o tři knihy (díly) svázané do jedné Každý díl obsahuje okolo čtrnácti filosofických témat Každé téma je velice krátké, avšak velmi přesně a výstižně postihuje danou otázku

Struktura knihy I. Díl O moci O slávě O rovnosti O lži O toleranci O cestování O ctnosti O kolektivní odpovědnosti O kole štěstí O velezradě O násilí O svobodě O přepychu O nudě Matematik a mystik

Struktura knihy II. Díl O Bohu O úctě k přírodě O pověrách O smíchu O svatých O terorismu O problémech sexu O mládí O nicnedělání O svědomí O tom co je dobré a co pravdivé O absolutním trestu O národních stereotypech O utrpení

Struktura knihy III. Díl O dluzích O odpuštění O rekordech O vlastnění sama sebe O minulosti a budoucnosti O závisti O spravedlnosti O pohřbech O maskách O nepříteli a o příteli Odporuje demokracie přirozenosti Moje prognózy na téma budoucnost filosofie a náboženství

O rovnosti Výrok „všichni lidé jsou si rovni“ Mohou si být vůbec všichni lidé bez výjimky rovni? Co si lze vlastně pod takovou rovností představit? Lidé se přece liší v mnoha ohledech – výkonností, dovedností, inteligencí, charakterem. Neposuzujeme barvu pleti ani vyznání, ani kdo se kde narodil. Nelze ani tvrdit, že se lidé rodí jako nepopsané tabule a že rozdíly jsou dány výchovou a vlivem prostředí. Lidé se rodí s odlišnou genetickou výbavou, dědičnými vlastnostmi. Prostředí a výchova každého člověka dále ovlivňuje. Můžeme hovořit o rovnosti náboženských tradic. Můžeme hovořit o rovnosti před zákonem. Můžeme diskutovat o právu na rovné rozdělování statků. To všechno jsem jen úvahy. Ale to podstatné je, že každý by měl mít právo na lidskou důstojnost.

O úctě k přírodě Úcta není emocí jako láska, údiv, není ani soudem. Projevujeme úctu ostatkům zemřelých, jako stopě po živé bytosti. Projevujeme úctu moudřejším, váženějším, společenským funkcím. Proč ale uctíváme život a živou přírodu? Podle bible má být člověk pánem přírody. Má si člověk přírodu využívat pro své potřeby? Ze všech stran slyšíme „chraňte přírodu“, jestliže ji zničíme, sami zahyneme. „Mějte úctu ke všemu živému“ je absurdní, znamená to, že budeme chránit i bacily tuberkulózy, viry neštovic…. Kategorický příkaz uctívat přírodu a život obecně je tedy nezdůvodnitelný. Přesto se dá říct, že prostřednictvím úcty k přírodě a životu můžeme lépe pochopit své lidství. Pochopení krásy a rozmanitosti přírody je lidským privilegiem

O závisti Z hříchů nejsnadněji promíjíme lenost a obžerství. Lenost nemusíme za určitých okolností ani skrývat. Obžerství se dokážeme i zasmát. Ale závist skrýváme. Závist je univerzální emoce. Je nutné mít nejlepší morální vlastnosti, ať závist potlačíme. Ať ji v sobě neživíme. Závist je výlučně lidskou vlastností, zvířata ji neznají. Závist má dvě strany – „já chci mít totéž, co tamten“, nebo „já nechci, aby tamten měl víc než já“. Když se závist stane společensky významným sociálním jevem, tak se zároveň dožaduje ideologického zdůvodnění. Závist může vyvolat snahu po rovnostářství bez jakýchkoliv zásluh. Je možné proti závisti bojovat? To je beznadějný úkol. Závist je stará jako lidstvo samo. Je závist vždy špatná?. Závist není vždy špatná, pokud nás vyburcuje k lepším výkonům, snaze něčeho dosáhnout vlastními silami. Obecně ale lze říct, že závist škodí především samotnému závistivci. Notoričtí závistivci nikdy nemohou dosáhnout životního štěstí. A závidět se dá naprosto cokoliv

Závěr Toto dílo v sobě snoubí mnoho kladných rysů, které mohou oslovit spousty čtenářů, i těch kteří se nevěnují tomuto tématu, nebo se s ním doposud nesetkali. Jednoduše a poutavě nastiňuje úvahy nad otázkami které byly, jsou a budou na přetřesu doby. Kniha je jednoduchá, poutavá, čtivá i vtipná. Čtenáře jistě obohatí a rovněž mu poskytne materiál k zamyšlení. Sám za sebe mohu tuto knihu jedině doporučit

Děkuji za pozornost