Virtuální lektor? Miroslava Dvořáková Jiří Votava
Virtuální lektor? Lektor v prostředí virtuální učebny Jaké musí být jeho kompetence, aby svoji roli v tomto prostředí vykonával efektivně?
Virtuální třída/učebna Webový interaktivní nástroj, který v sobě kombinuje e-learning a „klasickou“ (prezenční) výuku Umožňuje lidem setkávat se, komunikovat a spolupracovat bez osobní přítomnosti na jednom konkrétním místě (BAREŠOVÁ, A. E-learning ve vzdělávání dospělých. Praha: VOX, 2011)
Virtuální třída/učebna (VC) Co umožňuje? komunikaci mezi lektorem a účastníky a mezi účastníky navzájem pomocí zvuku – přenos hlasu lektora i účastníků obrazu – videopřenos obrazu lektora i účastníků psaného textu – krátké textové zprávy sdílení dokumentů – prezentací, obrázků, textových dokumentů, webových stránek atd.
Výhody a nevýhody VC VÝHODY oproti „klasické“ výuce NEVÝHODY oproti „klasické“ výuce čas, finance nároky na technologické zabezpečení digitální gramotnost jiné administrativní a organizační nároky interaktivita
Kompetence virtuálního lektora Práce ve virtuální třídě klade odlišné nároky na kompetence vzdělavatele: komunikační kompetence osobnostní kompetence metodické kompetence odborné kompetence
Srovnání práce lektora v klasické a virtuální učebně 1.Před výukou Lektor v „klasické“ výuceLektor ve virtuální učebně Zjistí/zajistí určité „fyzické“ dispozice učebny Zjistí/zajistí funkčnost virtuální učebny Připraví učebnu (funkčnost pomůcek, didaktické techniky) Připraví učebnu (připraví a nahraje vše, co bude využívat) Instruktáž účastníků
Srovnání práce lektora v klasické a virtuální učebně 2.Na začátku výuky Lektor v „klasické“ výuceLektor ve virtuální učebně Nastavení techniky (sluchátka, mikrofony, prostředí), kontrola spojení a jeho kvality Přestavení lektora, představení účastníků Lektor sdělí cíle výuky, její strukturu a časové rozdělení Lektor sdělí cíle výuky, strukturu, co budou v rámci výuky využívat a potřebovat
Srovnání práce lektora v klasické a virtuální učebně 3.Během výuky a na jejím konci Lektor v „klasické“ výuceLektor ve virtuální učebně Odlišná motivace účastníků na začátku i během výuky Verbální i neverbální komunikace s účastníky Především verbální komunikace s účastníky Organizace a řízení výuky – široké spektrum metod Organizace a řízení výuky – omezené spektrum metod Kontrola – snadná, rychlá zpětná vazba od všech účastníků Kontrola – průběžná zpětná vazba od účastníků omezená
Výuka prostřednictvím VC Je vhodná pro: Účastníky místně rozptýlené Menší počet účastníků (max. 20) Mladší účastníky Opakované, nikoliv jednorázové vzdělávací akce Kratší vzdělávací akce Informativní styl výuky