Primární vzdělávání a povinná školní docházka u nás a ve vybraných státech EU 10.1.2014 Jaromír Oranský, Martina Rachačová, Kateřina Uvírová, Lada Ukašíková, Markéta Jarošová, Milan Mojžíš
Primární vzdělávání Pojem primární vzdělávání zahrnuje první stupeň základního vzdělávání. Dochází k zahájení základního vzdělávání a počátku povinné školní docházky Vytváří se základní gramotnost: rozvoj čtení, psaní, počítání základní porozumění ostatním předmětům – dějepis, zeměpis, přírodní vědy, výtvarné umění a hudba.
Primární vzdělávání Pro zahájení primárního vzdělávání je obvyklý věk mezi 5-7 lety. V ČR - 6 let Slovensko, Německo, Rakousko, Francie, Island či Norsko – 6 let Anglie či Skotsko – 5 let Irsko - 4 roky Polsko, Dánsko, Finsko či Švédsko – 7 let Hodnotící kritérium - vždy věk dítěte. Někdy se přihlíží i ke školní zralosti či k názoru rodičů, kteří mohou žádat o odklad nebo časnější nástup do školy.
Rakousko Věk nástupu do školy a zahájení primárního vzdělávání je 6 let. Povinná školní docházka – 9 let a člení se do tří etap: primární vzdělávání, nižší sekundární vzdělávání první rok vyššího sekundárního vzdělávání. Ukončení povinné školní docházky- v 15 letech Počet dětí v primární třídě – min. 10 dětí V primární třídě je jeden učitel na všechny předměty. Výjimka: Náboženství a ruční práce
Dánsko Věk nástupu do školy a zahájení primárního vzdělávání je 7 let. V roce 2009 zde byly zavedeny povinné přípravné třídy. Toto pre-primární vzdělávání je zahájeno v 6 letech dítěte. Povinná školní docházka - 10 let a zahrnuje: pre-primární vzdělávání primární vzdělávání nižší sekundární vzdělávání Ukončení povinné školní docházky - v 16 letech Počet dětí v primární třídě - maximum 28. V primární třídě je jeden učitel na všechny předměty
Německo Věk nástupu do školy a zahájení primárního vzdělávání je 6 let Povinná školní docházka trvá 9 let a zahrnuje: primární vzdělávání nižší sekundární vzdělávání. Ukončení povinné školní docházky - zpravidla v 15 letech. Počet dětí v primární třídě – průměrně 20 žáků V primární třídě je jeden učitel na všechny předměty
Francie Věk nástupu do školy a zahájení primárního vzdělávání je 6 let. Povinná školní docházka trvá 10 let a zahrnuje: primární vzdělávání nižší sekundární vzdělávání první rok vyššího sekundárního vzdělávání. Nejsou předepsány počty žáků ve třídě. V primárním vzdělávání činí průměr 25 žáků ve třídě V primární třídě je jeden učitel na všechny předměty. Výjimka: moderní jazyky a sport.
Anglie Věk nástupu do školy a zahájení primárního vzdělávání je 5 let. Povinná školní docházka trvá 10-11 let a zahrnuje: Pre-primární vzdělávání Primární vzdělávání Nižší sekundární vzdělávání Povinná školní docházka začíná přípravnou třídou Odklad školní docházky zde neexistuje Rodiče mají možnost výběru vzdělávací instituce: státní instituci – 94% soukromou instituci domácího vyučování. V primární třídě je jeden učitel na všechny předměty
Slovensko Věk nástupu do školy - 6 let Odklad školní docházky je umožněn Povinná školní docházka – 10 let a zahrnuje: Primární vzdělávání Nižší sekundární vzdělávání po povinném absolvování prvního stupně si žáci mohou zvolit, zda budou dále navštěvovat stupeň druhý nebo gymnázium V primární třídě je jeden učitel na všechny předměty
Česká republika Věk nástupu do školy - 6 let Odklad školní docházky je umožněn Povinná školní trvá 9 let a zahrnuje a zahrnuje: primární vzdělávání nižší sekundární vzdělávání. Povinná školní docházka – pro děti ve věku 6 – 15 let V primární třídě je jeden učitel na všechny předměty
Použité zdroje http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/lf/js06/mfpe0821/EU_skolstvi_trendy_2006.pdf http://www.clovekvtisni.cz/uploads/file/1360764270-an_KA3_komparace.pdf http://flek.cz/clanky/do-zahranici/skolske-systemy-v-zahranici https://www.euroskop.cz/456/sekce/slovensko---studium-prace-cestovani/ http://jdemedoskoly.cz/zs1stupen/temata/jakfungujezs/zahajeniskolnidochazkycrsvet.asp Ležalová, R: Odklady povinné školní docházky, Praha, Raabe Mertin, V: Vstup dětí mladších šesti let narozených mezi lednem a červnem do první třídy základní školy, Praha, Raabe, 2009 Zelinková, O: Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program, Praha, Portál 2001 Wahla, A.: Povinná školní docházka ve světě, 1982 www.eurydice.org http://londyn.worldcity.cz/skolstvi.php