T E P L O - SKUPENSTVÍ TERMIKA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Advertisements

TEPLO DALŠÍ FORMA ENERGIE.
Měření fyzikálních veličin – Měření teploty
VY_32_INOVACE_01 - ČÍM SE CHEMIE ZABÝVÁ?
Tepelná výměna prouděním
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_FYZ_RO_19 Digitální učební materiál Sada: Molekulová fyzika a.
KINETICKÁ TEORIE STAVBY LÁTEK.
Vnitřní energie, práce, teplo
VY_32_INOVACE_19 - SLUNEČNÍ SOUSTAVA
VY_32_INOVACE_19 - ATMOSFERICKÝ TLAK
VY_32_INOVACE_18 - TĚLESO V KAPALINĚ
Elektrický náboj a pole
Změny skupenství Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
FYZIKÁLNÍ VELIČINY A PŘEVODY JEDNOTEK
Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
PŘECHODY MEZI SKUPENSTVÍMI
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.31 Téma: Hustota látek.
Uhlovodíky s dvojnou vazbou
VNITŘNÍ ENERGIE TĚLESA
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
VY_32_INOVACE_06 - POSUVNÉ ÚČINKY SÍLY. POHYBEM TĚLESA ROZUMÍME ZMĚNU JEHO POLOHY VŮČI JINÝM TĚLESŮM V ZÁVISLOSTI NA ČASE. ROZLIŠUJEME DVA DRUHY JEDNODUCHÝCH.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9. Téma.
VY_32_INOVACE_08 - VODA, KOLOBĚH VODY
TĚŽIŠTĚ A ROVNOVÁŽNÁ POLOHA TĚLESA
Teplo Ing. Radek Pavela.
zpracovaný v rámci projektu
ZMĚNY SKUPENSTVÍ LÁTEK I.
Skupenské změny.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Tepelné jevy.
FYZIKA Barbora Bartovská.
VY_32_INOVACE_13 - SKUPENSTVÍ LÁTEK
VY_32_INOVACE_03 - SÍLA, ÚVOD DO TÉMATU
A K U S T I K A Z V U K O V É J E V Y.
Látky mohou mít tři skupenství:
-14- Vnitřní energie, práce a teplo, 1. td. Zákon Jan Klíma
Obecná chemie SMĚSI VY_32_INOVACE_04 - SMĚSI.
VY_32_INOVACE_07 - OTÁČIVÉ ÚČINKY SÍLY
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_03_ VÝPOČET HUSTOTY
VZDUCH OBECNÁ CHEMIE VY_32_INOVACE_10 - VZDUCH.
Název materiálu: TEPLO – výklad učiva.
SVĚTELNÉ JEVY – ŠÍŘENÍ SVĚTLA
Deformační účinky síly
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_184_Energie AUTOR: Ing. Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM: 8.,
TÁNÍ – TUHNUTÍ FY_023_Změny skupenství látek_Tání - tuhnutí
VLASTNOSTI KAPALIN A PLYNŮ
TÁNÍ - TUHNUTÍ Autor: Mgr. Lenka Němcová Škola: Základní škola Velehrad, okres Uh. Hradiště, příspěvková organizace (Základní škola Velehrad, Salašská.
Zdroje energie R O P A VY_32_INOVACE_04 - ROPA.
Práce, výkon Energie Teplo Poznej fyzika
Měrná tepelná kapacita
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
SÍLA TŘECÍ SÍLA VY_32_INOVACE_09 - SÍLA - TŘENÍ.
Teplo ZŠ Velké Březno.
SKUPENSKÉ TEPLO TÁNÍ. = teplo, které přijme pevná látka při přechodu na kapalinu během tání. značka: L t jednotky: J; kJ vzorec: L t = m ∙ l t m = hmotnost.
T EPLO A TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_10 Název materiáluVypařování.
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
-14- Vnitřní energie, práce a teplo, 1. td. Zákon Jan Klíma
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
SKUPENSKÉ PŘEMĚNY.
TEPLO.
Částicová stavba látek Vlastnosti vyplývající z jejich struktury
Vytápění Teplo.
Teplo VY_32_INOVACE_19_Teplo Autor: Pavlína Čermáková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Měrná tepelná kapacita látky TÉMATICKÝ CELEK:
zpracovaný v rámci projektu
Transkript prezentace:

T E P L O - SKUPENSTVÍ TERMIKA

Teplo vyjadřuje změnu vnitřní energie. FYZIKÁLNÍ VELIČINA ZNAČKA FYZIK. VELIČINY MĚŘÍCÍ JEDNOTKA MĚŘÍCÍ JEDN. TEPLO Q JOULE (čti džaul) J Teplo vyjadřuje změnu vnitřní energie. Vnitřní energie je především součet kinetické a potenciální energie všech částic v látce (tělese). Čím větší teplota, tím větší pohyb částic a tím i větší vnitřní energie. Vnitřní energii můžeme změnit např. konáním práce nebo výměnou tepla. Teplo se měří pomocí kalorimetru. VY_32_INOVACE_05 - TEPLO, SKUPENSTVÍ

DIFUZE je jev, kdy dochází k prolínání jednotlivých částic mezi sebou. Částice v látce Látky se skládají z částic ( atomy, molekuly, ionty). Částice neustále na sebe působí silou. Všechny částice jsou v neustálém pohybu ( Brownův pohyb, difuze). Dle působení vnitřních sil a struktury dělíme látky na: PEVNÉ, KAPALNÉ A PLYNNÉ VY_32_INOVACE_05 - TEPLO, SKUPENSTVÍ

Skupenství a změny skupenství PEVNÉ STÁLÝ TVAR STÁLÝ OBJEM Částice blízko u sebe, pravidelně uspořádány (u amorfních nepravidelně). KAPALNÉ NESTÁLÝ TVAR Nepravidelné uspořádání částic, kapaliny drží pohromadě slabší síly než u pevných látek. PLYNNÉ NESTÁLÝ OBJEM Částice se pohybují volně a neuspořádaně. SKUPENSTVÍ A ZMĚNA SKUPENSTVÍ ZÁVISÍ NA TEPLOTĚ A TLAKU PŘI ZMĚNĚ Z PEVNÉ LÁTKY NA KAPALINU A Z KAPALINY NA PLYN SE ZVYŠUJE VNITŘNÍ ENERGIE LÁTKY A NAOPAK. VY_32_INOVACE_05 - TEPLO, SKUPENSTVÍ

Š Í Ř E N Í T E P L A Teplo se šíří dokud nedojde k vyrovnání vnitřní energie. Přenos vnitřní energie může probíhat třemi způsoby: 1) VEDENÍM TEPLA : ROZDÍL TEPLA SE VYROVNÁVÁ BEZ POHYBU LÁTKY. PŘENOS SE REALIZUJE POHYBEM ČÁSTIC. 2) PROUDĚNÍM : POHYBEM ZAHŘÍVANÉ LÁTKY DOCHÁZÍ RYCHLÉMU ŠÍŘENÍ TEPLA. TEPLÁ ČÁST STOUPÁ VZHŮRU, STUDENÁ KLESÁ. 3) TEPELNÝM ZÁŘENÍM : ČÍM JE VĚTŠÍ TEPLOTA TĚLESA, TÍM VÍCE VYZAŘUJE ENERGII. VY_32_INOVACE_05 - TEPLO, SKUPENSTVÍ

Q = m . c . ( t1 – t2 ) TEPLO - VÝPOČET KALORIMETR TEPLO závisí na: teplotě ( t ), hmotnosti ( m ), vlastnostech látky ( c ) - měrná tepelná kapacita = je to množství tepla, které se musí dodat 1 kg látky, aby se ohřála o 1 0C. VZOREC PRO VÝPOČET TEPLA: Q = m . c . ( t1 – t2 ) Q > teplo se zvýší ( zvýší se teplota i vnitřní energie ) Q < teplo se sníží ( sníží se teplota i vnitřní energie ) VY_32_INOVACE_05 - TEPLO, SKUPENSTVÍ

1 ) Kolik tepla je potřeba k ohřátí 50 kg vody z 20 0C na 50 0C ? Příklady výpočtů: 1 ) Kolik tepla je potřeba k ohřátí 50 kg vody z 20 0C na 50 0C ? Postup a výpočet: Zápis: Q = ? ; m = 50 kg; t1= 50 0C; t2= 20 0C; c (vody-tabulky)= 4180 J/kg0C Výpočet: Q = m.c.(t1 - t2) = 50 . 4180 ( 50 – 20 ) = 6270000 J = 6,27 MJ Odpověď: K ohřátí 50 kg vody je zapotřebí 6,27 MJ tepla. VY_32_INOVACE_05 - TEPLO, SKUPENSTVÍ

2) O kolik 0C se zvýší teplota 5 kg vody 10 0C teplé, dodáme-li 1MJ Příklady výpočtů: 2) O kolik 0C se zvýší teplota 5 kg vody 10 0C teplé, dodáme-li 1MJ tepla ? Postup a výpočet: Zápis: Q = 1MJ = 1000000J ; m = 5 kg; t1= ? 0C; t2= 10 0C; c (vody-tabulky)= 4180 J/kg0C Výpočet: Q = m.c.(t1 - t2) → t1= 𝑄 𝑚.𝑐 - t2= 1000000 5 . 4180 - 10 = 37,85 0C Odpověď: Teplota vody se zvýší o 37,85 0C. VY_32_INOVACE_05 - TEPLO, SKUPENSTVÍ

zdroje Tapeta pro tuto prezentaci byla použita šablona z: http://office.microsoft.com/cs-cz/templates/results.aspx?qu=prezentace&ex=2&av=all#ai:TC102804895| Snímek č. 2: http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=teplo&ex=2#ai:MC900078783| Snímek č. 3: - Jorg Rittmeister, Wikimedia Commons, licence Creative Commons [ 21.2.2007 ] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/51/Diffusion.png Snímek č. 6: - Mmmmm, Wikimedia Commons, licence Creative Commons [ 19.9. 2008 ] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/97/Kalorimetr.png VY_32_INOVACE_05 - TEPLO, SKUPENSTVÍ