Ekologické aplikace v krajině

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální profil společnosti Czasch spol. s r.o.
Advertisements

PROF SVAR s.r.o. Tento dokument je v tištěné podobě neřízený, pokud není podepsán ředitelem společnosti !!! Příručka integrovaného systému managementu,
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Ekolabeling.
Integrovaný systém řízení (ISŘ)
Pohled na budoucnost JE Dukovany ve světle státní jaderné legislativy Dana Drábová.
Obsah a pořízení politiky územního rozvoje Politika územního rozvoje -určuje ve stanoveném období požadavky na konkretizaci úkolů územního plánování v.
Energetická bezpečnost regionu Workshop v rámci projektu Energetický Inovační Portál CZ-PL.
SPOLUPRÁCE ZDRAVÝCH MĚST A ZDRAVÝCH ŠKOL Chrudim, 17. května 2005.
AKVŠ – nová témata – nové výzvy Marta Machytková předsedkyně VV.
NÁZEV: Udržitelné stavebnictví a průmysl Přednášející KAM Sika CZ Vedoucí PS 12 v Czech BCSD FOTO.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Trvale udržitelný rozvoj v dopravě
Seminář „Extrémy počasí a jeho dopady na Jihomoravský kraj“
Podpora dobrovolných přístupů ze strany MŽP Od regulace k ekoefektivnosti – nové zkušenosti a podpora pro podniky Tomáš Kažmierski
Organizace chránící přírodu a životní prostředí
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
Environmentální management. Osnova přednášek: Úvod do předmětu. Environmentální politika a environmentální strategie. Trvale udržitelný rozvoj. Makroekonomické.
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
Koncepce environmentální bezpečnosti
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Ekologický pilíř – celkový přehled
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
Význam strategie EU pro Podunají v klíčových oblastech ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Eva Kubešová Odbor Evropské unie a politiky životního prostředí 21. října 2011.
Ekodesign. Ekodesign Strategie ekodesignu Ing. Vladimír Dobeš, M.Sc. 9. listopadu 2011 Kurz Manažer udržitelné spotřeby a výroby v rámci projektu Budování.
1 M.Krčma Ircon, s.r.o. 24. května 2006, Brno Hodnocení životního cyklu a Life Cycle Thinking, vztah k EMAS.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Venkov a zemědělství po vstupu do EU Doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.Doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.
Společenská odpovědnost organizací
ENVIRONMENTÁLNÍ INFORMATIKA A REPORTING VIII. Informace pro podporu rozhodování.
Ing. Silvia Aguilar Bobadilla Nástroje ekologické politiky.
Místní Agenda 21 Hodnocení místní udržitelnosti v ČR Ing. arch. Marie Petrová Hradec Králové, 18. února 2014.
Účast veřejnosti při naplňování Karpatské úmluvy Setkání se zástupci krajů Barbora Šafářová Ústav pro ekopolitiku, o.p.s.
 P1 - Strategické plánování  P2 - Systém managementu jakosti a legislativy  P3 - Řízení informací  P4 – Audity.
Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces.
Právo životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
1 Problémy s aplikací zákona č. 76/2002 Sb. o integrované prevenci z pohledu ČIŽP Ing. Antonín Kroupa Česká inspekce životního prostředí – ředitelství.
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
Životní prostředí jako veřejný statek
Cíle územního plánování „vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území soustavným a komplexním řešením účelného využití a prostorového.
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
Posuzování vlivů na životní prostředí v územním plánování (SEA proces) Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění zákona.
Integrovaná prevence 26. dubna Osnova přednášky úvodní poznámky cíl integrovaného rozhodování principy základní pojmy právní úprava integrované.
Projekt Zdravé město a místní Agenda 21 Ing. Soňa Krátká
Evropské právo životního prostředí Osnova přednášky Ochrana životního prostředí v EU - vývoj EPŽP Environmentální politika + akční programy.
Inovace výuky a její implementace v oborech Fakulty bezpečnostního inženýrstvíCZ.1.07/2.2.00/ Se zvyšováním technologické a technické úrovně průmyslu.
1 Účast veřejnosti v procesech dle složkových předpisů práva životního prostředí Jitka Bělohradová.
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
RNDr. Jana Kotovicová, Ph.D. MZLU v Brně prezidentka
Aktuální výzvy z operačních programů. Integrovaný regionální operační program Srpen –silnice II. a III. tříd (průběžná výzva) –Provozní a animační náklady.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Evropské environmentální právo úvodní přednáška
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR NÁRODNÍ ORGÁN PRO KOORDINACI KOORDINAČNÍ SETKÁNÍ S ŘO A SEA HODNOTITELI DOHODY O PARTNERSTVÍ A PROGRAMŮ.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Životní prostředí a jeho ochrana Úloha práva Filip Dienstbier.
ETICKÝ KODEX Klastru sociálních inovací a podniků - SINEC.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
N ÁSTROJE ZVYŠOVÁNÍ KVALITY ŘÍZENÍ ÚŘADU Společenská odpovědnost úřadu.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 23 AnotaceNástroje.
JUDr. Ing. Robert Szurman ředitel odboru předseda Rady kvality ČR 8. Národní konference kvality ve veřejné správě, Praha Národní konference.
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Společenská odpovědnost a školy
INTEGROVANÉ POVOLOVÁNÍ SMĚRNICE IPPC: NEJLEPŠÍ POSTUPY
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Systém managementu 4.
Ekonomika malých a středních podniků
Transkript prezentace:

Ekologické aplikace v krajině Environmentální systémy řízení K. Houdek

Historické zkušenosti nezbytnosti řešení Bruntlandová G. H. a kol. (1976) Naše společná budoucnost, Veronika Brno Dost J. (1965,1971, 1974) Ohrožená příroda, ORBIS Praha Hadač E. (1987) Ekologické katastrofy, Horizont Praha Hadač E., Moldan B. a Stoklasa J. (1984) Ohrožená příroda - člověk, technosféra, biosféra, Horizont Praha Charvát J. (1974) Člověk a jeho svět, Avicenum Martiš M. (1988) Člověk versus krajina, Horizont Praha Mazák Vr. (1977) Jak vznikl člověk - Sága rodu homo. Práce Praha Moldan B., Pačes T. (1984) Rok 2000 – Konec věku plýtvání, Mladá fronta Nováček P a kol. (1996) Strategie udržitelného rozvoje, Př.f. UP a STUŽ Olomouc a jiné. příklady Tv – zpravodajství, novinových článků atp.

Předpoklady úspěchu Ad 1/ uznávat environmentální management za jednu z nejvyšších priorit společnosti; klíčový nástroj k dosažení udržitelného rozvoje ve všech činnostech; stanovit politiku, programy a postupy jejich aplikace pouze v souladu s prokazatelně environmentálně šetrným způsobem jejich řešení.

Ad 2/ integrovat tuto politiku, programy a praktiky do všeho činností člověka jako zásadní a neopomenutelný prvek managementu ve všech jeho funkcích.

Ad 3/ systematicky zdokonalovat politiku, programy a environmentální profil na všech stupních řízení v souladu s technickým rozvojem, vědeckým poznáním, potřebami spotřebitelů a očekáváním veřejnosti, vycházet z platných právních předpisů, používat stejná environmentální kritéria na mezinárodní úrovni. vzdělávat, cvičit a motivovat zaměstnance, aby prováděli své činnosti „environmentálně“ odpovědným způsobem.

Ad 4/ Vyhodnotit environmentální dopady vždy dříve, než se započne s novou činností nebo projektem, nebo před zastavením – ukončením provozu některého zařízení nebo opuštění výrobního místa.

Ad 5/ Vyvíjet a poskytovat výrobky nebo služby, které nemají negativní environmentální vliv, jsou bezpečné z hlediska jejich zamýšleného používání, ale také účinné z hlediska využívání energie a přírodních zdrojů a lze je (jako výrobky) také opakovaně recyklovat, nebo bezpečně likvidovat. Vyvíjet, projektovat a provozovat zařízení či činnosti, které s ohledem na účinné využívání energie a materiálů zejména z obnovitelných zdrojů, jsou příčinou pouze akceptovatelného minima negativních environmentálních dopadů, včetně odpadů. Viz princip předběžné obezřetnosti. Poskytovat rady a kde je to účelné zdělávat distributory, zákazníky a veřejnost pro bezpečné a racionální využití, přepravu, skladování, ale také recyklaci nebo likvidaci nabízených výrobků Například ve smyslu principů a zásad jako jsou: Ekolabeling – Národní program „ekologicky“ šetrných výrobků RE – Risk Assessment – identifikace a hodnocení rizik stávajících, jako i nových produktů E.I.A / S.E.A./IPPC - posuzovaní vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví ÚSES, Soustava NATURA 2000, mezinárodní úmluvy k ochraně biodiverzity Územních a Regulační plány, Programů rozvoje oborových a sektorových atp.

Ad 6/ podporovat výzkum environmentálních dopadů výroby, jako i všech ostatních lidských činností za účelem minimalizace těchto činností na životní prostředí. modifikovat výrobní procesy, marketing, jako i využívání výrobků nebo i ostatních oblastní lidské činnosti v souladu s vědeckými a technickými poznatky tak, aby se zabránilo vážné či nevratné degradaci - újmě na životním prostředí. přispívat k přenosu environmentálně šetrných technologií a metod managementu ve všech výrobních oborech a činností veřejného sektoru prosazovat, aby tyto zásady uplatňovali také smluvní partneři a kde je to vhodné, vyžadovat zlepšení jejich přístupu

Ad 7/ provádět pravidelné environmentální audity a vyhodnocovat dodržování právních předpisů periodicky poskytovat objektivní informace o stavu a vlivu sledovaného zdroje na životní prostředí správním radám, akcionářům, zaměstnancům, územně příslušným řadům a veřejnosti tam, kde existuje potenciální nebezpečí, zpracovat a prověřit efektivnost havarijních plánů nejen ve spolupráci se složkami Integrovaného záchranného systému (IZS), ale také s příslušnými orgány místních samospráv, včetně případů možných havárií přesahujících hranice státu.

Ad 8/ Přispívat k rozvoji státní politiky, vládních a mezivládních programů a vzdělávacích iniciativ, jimiž se zvyšuje environmentální povědomí a ochrana životního prostředí. posilovat otevřený přístup a dialog s veřejností, vstřícně reagovat na jejich zájmy a obavy z potenciálních nebezpečí, včetně těch, které mohou mít mezinárodní nebo globální význam.

Odkazy: www.kostelec.czu.cz www.env.cz www.cenia.cz www.vuv.cz www.chmu.cz www.uhul.cz www.mmr.cz www.mpo.cz www.mze.cz