Zpracoval: Mgr. Tomáš Rajnoha INTERNET 6. Ročník E-mail Zpracoval: Mgr. Tomáš Rajnoha vyučující informatiky a komunikační technologie
E-mail aneb internetová komunikace E-mailová schránka e-mailová schránka je malý prostor na disku serveru, kam se uživateli dočasně ukládá příchozí pošta odkud uživatel posílá odchozí poštu k této schránce pak může přistupovat z počítače přes software, který umožňuje číst a odesílat elektronickou poštu (např. Microsoft Outlook) E-mailová adresa Musí být v každé e-mailové schránce, to proto aby bylo možné do schránky posílat e-maily. E-mailová adresa je vlastně podobná skutečné adrese, ale na místo města, ulice, PSČ slouží identifikátor odesílatele a příjemce 1 jedený údaj – emailová adresa.
E-mailová adresa - SLOŽENÍ petr.novak@centrum.cz Je složena ze dvou částí, které rozděluje tzv. „Zavináč“ @. Část vpravo od zavináče určuje server, na kterém je schránka zřízena. Část vlevo od zavináče může být zatím neobsazený text, resp. Vlastní název schránky (nesmí obsahovat háčky, čárky, mezery apod..) Snaha každého uživatele je, aby jeho e-mailová schránka byla pokud možno co nejkratší a snadno zapamatovatelná! E-mailová adresa
Jak najde e-mail cestu k adresátovi? Odešleme e-mail Odeslaný e-mail hledá server adresáta (např. centrum.cz, seznam.cz apod..) – vše za zavináčem. Potom zjišťuje, zda daný adresát existuje (např. petr.novak, karel.svoboda) – vše před zavináčem. Pokud e-mail správně pošleme, tak se doručí, pokud ne, tak se nám vrátí zpět informace, že zpráva čili e-mail nebyla doručena. Způsoby práce s E-mailem 1. Prostřednictvím internetového rozhrání – služby WWW (např. Seznam.cz, Centrum.cz, Google.cz aj..) VÝHODA – poštu můžete číst kdekoliv, kde máte přístup k internetu, NEVÝHODA – poštu nemáte pod kontrolou, pracovat s nimi můžete jen pokud jste připojeni k internetu 2. Prostřednictvím poštovního klienta – musí být na počítači nainstalovaný program pro práci s poštou, např. (Microsoft Outlook) VÝHODA – obsahuje oproti E-MAILU velké množství nástrojů pro práci (plánovač času, kontrola pravopisu aj.., nejste omezeni místem na poštovním serveru NEVÝHODA – nespustíte jej na všech počítačích, jen na tom, kde máte nainstalovaný software 3. Prostřednictvím mobilního klienta – VÝHODA – kontakt s e-mailem doslova a do písmene všude, kde se pohybujete NEVÝHODA – musí být signál mobilního telefonu, rychlost připojení, malé schéma zobrazení aj..
Struktura elektronické zprávy - obrázek Každý e-mail má pevnou strukturu, která je neměnná! Odesílatel (od): Komu (příjemce): Kopie: Slepá: Předmět: Text e-mailu: Důležitost: Přílohy:
Struktura elektronické zprávy + orientace v prostředí e-mailové schránky příslušného serveru 1. Registrace E-mailu (centrum.cz, seznam.cz, atlas.cz aj..) 2. Přihlášení do e-mailové schránky (obrázek poštovní schránky na Seznam.cz) 3. Příjem pošty (doručená pošta) doručené, odeslané, rozepsané, Spam a viry, Koš 4. Odeslání pošty Nová zpráva či dpověď na doručenou zprávu (zkratka Re: od anglického pojmu - Reply - odpovědět 5. Připojení přílohy k odesílanému e-mailu
Orientace v prostředí e-mailové schránky příslušného serveru
E-mailování v praxi Dobré mravy při e-mailování Na konci e-mailu uvádět své jméno a pozdrav Pokud si nejste jisti, že příjemce e-mailu přijme e-mail s diakritikou, piště raději bez háčků a bez čárek a v další komunikaci si dohodněte, zda budete psát i s diakritikou. Neposílejte moc velké přílohy (cca. Nad 6 MB) – každý příjemce má jinou kapacitu schránky a také můžete e-mail posílat hodně dlouho. Také stahování velkého e-mailu na straně příjemce může být potom velice zdlouhavé! Posíláte-li 1 e-mail více lidem najednou, každý uvidí v dialogu Komu všechny ostatní adresy. Když to nechceme tak použijeme dialog slepá (jen v Outlooku). Nerozesílejte zbytečně hromadné a nevyžádané e-maily (spamy) – pozor na vir, ostatním to nemusí být příjemné, je to ztráta času apod..)
Možné chyby při e-mailování 1. E-mail nedojde - Špatná adresa – e-mailovou adresu musíte zadat úplně přesně a správně! 2. Příliš velký e-mail - Příliš velký e-mail – schránka je většinou velikostně omezena na cca 10 MB, lepší je posílaný soubor rozdělit a poslat po několika menších za sebou (umožňují nám k tomu např. komprimační programy ZIP a RAR – to až v 8. ročníku) 3. Špatná čeština v přijatém e-mailu - Některý e-mail můžete psát s diakritikou (háčky a čárky) a některý ne. Je to dáno tím, že poštovní server na straně odesílatele zpracovává e-maily v jiném kódování jazyka než poštovní server na straně příjemce. 4. E-mail se vrátí zpět z různých důvodů - Neexistující adresa, momentálně odpojený server, velký objem posílaných dat apod.. Většinou je vrácen textový dopis, proč se tak stalo.
Odpovědí je hned několik: SPAMY „SPAM“ – je nevyžádaný e-mail, rozesílaný obvykle hromadně více uživatelům současně. Obsah textových e-mailů má nejčastěji reklamní charakter (tj. nějaká firma nabízí určité služby, výrobky, stránky apod..) Spamů je na internetu čím dál více a většina uživatelů e-mailu by se spamu nejraději zbavila!!! Kde vzali mou adresu? Jistě si říkáte, jak je možné, že jste zrovna vy dostali spam od firmy, se kterou jste nikdy nepřišli do styku a nikdy nekomunikovali? Odpovědí je hned několik: Z internetových stránek – stačí když je váš e-mail uveden např. na stránkách školy či firmy. Speciálně vyvinuté „roboty“ zkoumají internet Ze serverů s databázemi firem – stačí když kdykoliv v minulosti vyplníte nějaký formulář či si něco koupíte a objednáte přes internet. Z internetových vyhledávačů – internetové vyhledávače jsou přímo ideální databází e-mailových adres. Z běžné komunikace – když posíláte e-mail, neznamená to, že s příjemcem komunikujete soukromě. E-mail totiž putuje přes řadu serverů (i přes několik desítek) a odchytit z něj adresu odesílatele a příjemce je pro zdatného „robota“ skutečně maličkost.
Děkuji za pozornost