VÝZNAM KOMPENZAČNÍCH CVIČENÍ PRO SPRÁVNÉ DRŽENÍ TĚLA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Požadavky k získání známky
Advertisements

Fyzioterapie u SMA zásady cvičení osob s SMA poznatky z praxe
Vědy o sportu (Sport sciencis)
ORGANIZAČNÍ FORMY V TĚLESNÉ VÝCHOVĚ
Masáže Liberec Svlečená 12 Liberec Tel:
TERAPIE FUNKČNÍ ŽENSKÉ STERILITY METODOU LUDMILY MOJŽÍŠOVÉ
Obratnostní schopnosti
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
TRÉNINK KOORDINAČNÍCH SCHOPNOSTÍ
Alternativní způsoby léčby bolestí zad
Doc.PhDr. Blanka Hošková,CSc UK FTVS
ZDRAVOTNÍ TĚLESNÁ VÝCHOVA
Respirační handling u novorozenců, kojenců a batolat
POHYBLIVOST Michal Lehnert.
Následná a akutní rehabilitace po CMP
UNIVERZITA KARLOVA V PRAZE FAKULTA TĚLESNÉ VÝCHOVY A SPORTU KATEDRA ATLETIKY Název kreditní práce Název práce v angličtině Kondiční atletika Kreditní práce.
Korekce odchylek správného držení těla
Revírní bratrská pokladna, zdravotní pojišťovna Michálkovická 108, Slezská Ostrava Projekt byl realizován ve spolupráci s Krajskou hygienickou stanicí.
Přednáška č. 2 Kinezioterapie v kontextu rehabilitace, dělení kinezioterapie, metody kinezioterapie.
STATICKÝ STREČINK Slovo strečink pochází z anglického slova stretch,
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
POTŘEBNÉ ZMĚNY V PÉČI O ZDRAVÍ MLADÝCH FOTBALISTŮ.
VY_32_INOVACE_TMM25060BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Ovlivnění rozsahu pohybu
PROTAHOVACÍ A KOMPENZAČNÍ CVIČENÍ
Každému posilování předchází rozcvičení.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Metodický list Výuka probíhá diskusní formou. Hledáme odpověď na otázku – proč je užitečné věnovat se sportovní činnosti či jiné intenzivní pohybové činnosti.
VY_32_INOVACE_TMM24160BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
POHYBLIVOST MICHAL LEHNERT.
Přednáška č. 3 Krátkodobý a dlouhodobý rehabilitační plán,stavba cvičební jednotky,metodické zásady kinezioterapie.
Téma: Vadné držení těla Turková Kamila
Tělesné sebepojetí.
Teoretické zdůvodnění a praktické provádění strečinku
Osnova přednášky: 1.Charakteristika tréninkové jednotky (TJ), typy TJ. 2.Struktura TJ – úvodní, hlavní a závěrečná část. Obsah a význam jednotlivých částí.
Zdravotní tělesná výchova
Regenerace ve sportu – pohybové prostředky MUDr.Kateřina Kapounková
Západočeská univerzita v Plzni
Vznik a odstranění únavy
HIPOTERAPIE A CANISTERAPIE
Fyziologie sportovních disciplín seminář Martina Bernaciková
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
VÝZNAM KOMPENZAČNÍCH CVIČENÍ PRO SPRÁVNÉ DRŽENÍ TĚLA Blanka Hošková, Pavlína Nováková Katedra Zdravotní TV a tělovýchovného lékařství FTVS UK.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_06_Rozvoj pohyblivosti TÉMA.
Dětský aerobik Pod pojmem dětský aerobik rozumíme rozmanitá cvičení za hudebního doprovodu, která vycházejí především z aerobiku pro dospělé, ale také.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Mgr. Eliška Geržová FN Motol. ONEMOCNĚNÍ CHARCOT – MARIE – TOOTH řazeno mezi dědičné neuropatie postižení nervového systému - nejčastěji periferní části.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
Tělesná kultura a tělesná výchova – součásti výchovy ke zdravému životnímu stylu.
Vytrvalostí a dalším vzděláváním k vyšším kompetencím v oblasti tělesné kultury a zdravého životního stylu SPORTEM PRO LEPŠÍ ŽIVOT Vzděláváním k vyšším.
Protahovací cvičení pro oblast krku Výukový materiál č.: VY_INOVACE_32_67_protahovací cvičení – krční páteř Vypracovala: Mgr. Miroslava Spurná Určeno pro.
PEČUJEME O ZDRAVÍ VY_32_INOVACE_II-C-14. Výživa - rostlinná, živočišná (živiny, vitamíny, jídelníček) Obranyschopnost - nemoc, úraz, imunita Pohyb a aktivita.
Organizační formy práce v tělesné výchově
SVALOVÁ ROVNOVÁHA.
POHYBLIVOST Michal Lehnert.
Aplikovaná zdravotní TV OSP
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Organizační formy práce v TV Vyučovací jednotka TV Lukáš Buřt
Školení cvičitelů III. třídy VG 1. konzultace
Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce
Ondřej Niedoba, Danuta Endrychová
Pedagogika jako vědecká disciplína
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ
Hana Tylová Zbyněk Skoumal Tibor Zábrana Jan Dufek
Bolestivé stavy pohybového aparátu
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
STATICKÝ STREČINK Slovo strečink pochází z anglického slova stretch,
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

VÝZNAM KOMPENZAČNÍCH CVIČENÍ PRO SPRÁVNÉ DRŽENÍ TĚLA Blanka Hošková, Pavlína Nováková Katedra Zdravotní TV a tělovýchovného lékařství FTVS UK

ÚVOD různé aspekty působení korekčních prostředků → odstranění nebo zmírnění svalové nerovnováhy nutnost kvality pohybu → principy dodržování základních poznatků o fungování pohybového systému Cíl - připomenout význam korekce svalové nerovnováhy pro správné držení těla

Kvalita pohybu při provádění kompenzačních cvičení → zákonitosti → splnění cíl pohyb Výběr cvičení, metodické postupy a správný popis podloženy poznanými skutečnostmi Obranyschopnost hybného systému vůči nejrůznějším podnětům, zvláště přetížení poměrně malá → nastávají nežádoucí změny

Nedostatek pohybu + současně nekompenzované nadměrné udržování statických poloh → vznik poruch v držení těla - degenerativní změny X Opačný fenomén - může velmi snadno docházet k přetěžování organismu chybným prováděním jednotlivých pohybových činností

Několik pohledů na pohybový systém Správné držení těla je v období dětství a dospívání jedním z ukazatelů zdraví dětí U školní mládeže je vadné držení těla tak časté, že bývá řazeno mezi civilizační nemoci Vzpřímené držení těla = individuální posturální program = výsledek složitých posturálních reflexů = vyžaduje souhru svalů

Při obnovení svalové rovnováhy pro potřeby praxe - 2 aspekty: 1. normalizace poměrů v periferních strukturách pohybového aparátu 2. reedukace fyziologického (správného) způsobu provádění pohybu Složky kvalitního pohybu: → radostná pozitivní emoce = podmínka k paměťové fixaci prováděného pohybu → vycházet ze správné stabilní výchozí polohy = vyloučení zatížení antigravitačního svalstva → lepší možnost soustředění → pomalý, řízený pohyb - možnost soustředit se v celém jeho průběhu - správné provedení - koordinace mezi pracujícími svaly → zapojení a využití dechu → uvolnění svalstva - relaxace

Shrnutí základních pravidel pro uvolňování a protahování pro splnění cvičebního účinku Stabilní, pohodlná poloha Dokonalá relaxace Jasný cíl cvičebního účinku Pohyby vedené, vyloučení švihových pohybů Protahované svaly nesmí plnit antigravitační funkci Protahování pod volní kontrolou Protahování nesmí být bolestivé Někdy pouze uvolňovat, jindy protahovat Využití reflexních mechanismů: a) agonista napětí – antagonista útlum b) postizometrické relaxace c) přiměřeného odporu nebo tlaku, využití gravitace d) poklesu svalového napětí při výdechu Fixace centrálního a periferního úponu Cvičit soustředěně, ne mechanicky

Shrnutí základních pravidel pro posilování pro splnění cvičebního účinku Před posilováním hyperaktivní svaly uvolnit a protáhnout Posilovat ve zkrácení, přiblížení úponů Posilovat s výdechem, snižujeme nebezpečí zadržení dechu Cviky volit jednoduché a snadné Aktivace pouze oslabených svalů, hyperaktivní musí zůstat relaxované

ZÁVĚR Nepodceňovat vadné držení těla způsobené svalovou nerovnováhou Neustále se zvyšující procento dětí s vadným držením těla by pro nás, pedagogy a zdravotníky, ale i rodiče a celou společnost, mělo být alarmující Proto bychom měli zdůrazňovat prvky zdravotní TV založené na kvalitním provedení s dodržováním zásad tak, aby splnilo cíl Kvůli absenci specielních kroužků zdravotní TV na školách → alespoň v běžné školní TV a ve sportovních kroužcích by bylo vhodné a do budoucna výhodné využít kompenzačních prvků Pokud tento problém nebudeme řešit, můžeme v budoucnu očekávat nárůst počtu potencionálních pacientů s problémy vertebrogenního charakteru

LITERATURA Bursová, M. (2005). Kompenzační cvičení. Praha: Grada. Hošková, B. (2003). ABC Kompenzace pohybem. Praha: Olympia. Hošková, B., Matoušová, M. (2005). Kapitoly z didaktiky zdravotní tělesné výchovy pro studující FTVS UK. 2.vyd. Praha: Univerzita Karlova. Kabelíková, K., Vávrová, M. (1997). Cvičení k obnovení a udržování svalové rovnováhy (průprava ke správnému držení těla). Praha: Grada. Véle, F. (2006). Kineziologie. Přehled klinické kineziologie a patokineziologie pro diagnostiku a terapii poruch pohybové soustavy. Praha: Triton.