( poprázdninové opakování )

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Druhy přísudku Skladba věty.
Advertisements

Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
55.1 Časování sloves – čas budoucí
Číslo v digitálním archivu školy
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
89.1 SLOVESA – osoba, číslo, slovesný způsob, čas
Slovesa Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Číslo v digitálním archivu školy
Poznáváme slovesa Slovesa vyjadřují děj..
opakování a procvičování
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
1. Datum vytvoření: Téma: Slovesa Cíl prezentace: Rozlišování slovesných tvarů Časová dotace: 45 min Anotace: Výukový materiál je zaměřen.
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
( určování mluvnických kategorií osoby, čísla a času )
Slovesa (verba).
SLOVESA Slovesný způsob a čas 6. ročník.
Číslo v digitálním archivu školy Digitální učební materiál zvyšuje
Pro 5. ročník ZŠ Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Jazyková výchova - Tvarosloví VY_32_INOVACE_139 květen 2011Mgr. Hana Patschová.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
PODMĚT Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-25
Slovesa – osoba, číslo, čas
Název šablony: Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT 32/ Č J19/ , Beranová Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Název výukového.
Pro 5. ročník ZŠ Jazyk a jazyková výchova – Český jazyk a literatura – Jazyková výchova – Tvarosloví VY_32_INOVACE_137 duben 2011 Mgr. Hana Patschová.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Leona Jarošová ANOTACE Prezentace seznamuje žáky s mluvnickými kategoriemi sloves.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Vladislav Michl Název: VY_32_INOVACE_542_SLOVESA_MLUVNICKÉ_KAT EGORIE Téma: OPAKOVÁNÍ.
SLOVESA soutěž řad – 4. třída
Slovesný vid mluvnická kategorie sloves
Za předpokladu použití psacích potřeb
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_520_Slovesa AUTOR: Mgr. Michaela Rychnovská ROČNÍK, DATUM:
Český jazyk 3. ročník ZŠ „Slovesa“
Slovesné kategorie praktické opakování 1. OSOBA a ČÍSLO 1.os. JÁ - nesu1. os. MY - neseme 2. os. TY - neseš2. os. VY - nesete 3. os. ON – nese3. os.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slova ohebná 2 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Elektronické učební materiály - I. stupeň Český jazyk 4 Autor: Mgr. Helena Záděrová 1. Časování sloves Co je časování sloves ? čas přítomnýbýt 1. já jsem.
Elektronické učební materiály - I. stupeň Český jazyk 4
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_14 _Slovesa II. část - časování
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk – 5.ročník
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
  Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor : Mgr. Jitka Kolářová
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 13 – slovesa –slovesné třídy,
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 10 – slovesa – slovesný čas
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
Popiš jedním slovem, co se na obrázcích děje.
Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr
SKUPINOVÁ PRÁCE – SLOVNÍ DRUHY
Slovesa Bc. K. Matějková.
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
VY_32_INOVACE_Sib_I_14 Slovesa
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_13
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ PARDUBICE - SPOŘILOV AUTOR: MGR
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ JAZYK
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hnátnice, okres Ústí nad Orlicí
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Slovesa Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
SLOVESA – SLOVESNÉ KATEGORIE
Druhy přísudku Skladba věty.
Transkript prezentace:

( poprázdninové opakování ) SLOVESA Český jazyk – 8. ročník ( poprázdninové opakování ) Mgr. Iva Jakubcová

Co vyjadřují slovesa? činnost ( běhat, mluvit) Vyjadřují děj: stav ( čekat, těšit se) změnu stavu ( zrudnout, zestárnout ) Jsou vyjádřena tvarem jednoduchým – jedním slovesem ( zpívat, hrát si, smát se ), nebo tvarem složeným – dvěma nebo více slovesy ( bude pracovat, chci se učit, byl jsem).

Slovesa se časují, to znamená, že mění své tvary Slovesa se časují, to znamená, že mění své tvary. (Tvary mají různá zakončení.) Tyto tvary vyjadřují např. : OSOBU 1. , 2. , 3. OS. ČÍSLO JEDNOTNÉ A MNOŽNÉ MINULÝ, PŘÍTOMNÝ, BUDOUCÍ ČAS

Tyto mluvnické kategorie nevyjadřuje slovesný tvar neurčitý = infinitiv ( zakončený –t) Vytvoř slovesa k těmto podstatným jménům a dej je do infinitivu. krájení – krájet mlčení – mlčet zpívání – zpívat dělání – dělat hraní - hrát čtení - číst počítání - počítat

Následující básničku přepiš do sešitu , ale všechna slovesa dej do infinitivu! Olga Hejná – A je to! Nakoupeno, navařeno, zahuštěno, vyklopeno, zamícháno, posypáno, nakrájeno, nastrojeno, soleno a maštěno, do drobečku zbaštěno!

Správné řešení: Nakoupit, navařit, zahustit, vyklopit, zamíchat, Olga Hejná – A je to! Nakoupit, navařit, zahustit, vyklopit, zamíchat, posypat, nakrájet, nastrojit, solit a mastit, do drobečku zbaštit!  Zkus zarecitovat básničku také v 1. osobě č. jednotného a množného.

Zakroužkuj v každé řadě slovo, které do ní nepatří: spánek, práce, myslet, nálada, mluvení letět, jít, utíkat, běhat, chůze, plavat být, slyšet, plýtvat, myslit, výskat, jíst nesu, pere, zpívám, jedu, vidím, maluju zpěv, tanec, úklid, uklidit, vaření, mytí

Kdo jinému sám do ní P_ _Á . A nakonec úkol pro bystré hlavičky – vypátrej přísloví a najdi v něm všechna slovesa: Kdo jinému sám do ní P_ _Á . Kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá.

Prameny: http://www.obrazky.cz/ Z. Krausová – Česká jazyk pro 6. ročník ZŠ ( Fraus 2003 ) H. Muhlhauserová – Český jazyk a komunikace pro 4. ročník (2008)