Název projektu: Moderní škola

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Advertisements

Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Interpretace neuměleckého textu Popis, charakteristika III
Slohové postupy.
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Gramatika Vypravování
Rozbor neuměleckého textu
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_05.
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Slohové postupy a útvary
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_362_Slohové postupy AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Odborný styl Projekt „EU peníze středním školám“ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT CZ.1.07/1.5.00/ PředmětČeský jazyk Ročník a obor1.
Funkční styly, slohové postupy a útvary
POPIS = informuje o výsledcích pozorování objektů neživých i živých, o jejich pohybu a činnosti.
POPIS teorie.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Funkční stylistika Projekt „EU peníze středním školám“
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Funkční styly.
PRÓZA, EPIKA Mgr. Michal Oblouk. Próza Z latiny prosa oratio = řeč přímá, stále postupující Přirozená, běžná forma vyjádření psaná volně (ne ve verších)
Funkční styly.
Funkční styly Marcela Jurková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_319_Slohové útvary AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 8.,
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_03.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Slohové postupy.
Funkční styly I. Styl prostěsdělovací - výměna informací neodborného rázu, funkce neodborně zpravovací a) mluvené úvary: představování, omluva, blahopřání,
TEORETICKÁ ČÁST VYPRAVOVÁNÍ. Vypravování – útvar slohového postupu vyprávěcího Využití  v umělecké literatuře – základ epických děl (povídek, románů,
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Stylistika: Slohotvorní činitelé Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
VY_32_INOVACE_BATKOVA_CEJJLI. 03 VÝTAH (Teorie). VÝKLAD.
Analýza neuměleckého textu (5-7 minut) I. porozumění textu; charakter komunikační situace určit, kde je možné daný text najít určit předpokládaného adresáta.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Zdeněk Dorazil, Veronika Fojtů, Nela Schmidtová, Tereza Pospíšilová
FUNKČNÍ STYLY Mgr. Michal Oblouk.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
O útvarech, žánrech a textech
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
SLOHOVÉ POSTUPY a ÚTVARY
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název: Publicistický styl Autor: Mgr.Andrea Jílková
SOUHRNNÉ POUČENÍ O SLOHU
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
O útvarech, žánrech a textech
Funkční styl odborný.
Písemná práce Základní informace.
VYPRAVOVÁNÍ Slohový útvar vyprávěcího postupu
Publicistický styl Reportáž. Publicistický styl Reportáž.
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0526 Název aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název vzdělávacího materiálu: Slohové postupy Číslo vzdělávacího materiálu: VY_32_INOVACE_13_12 Jméno autora: Mgr. Hana Taušnerová Název školy: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace

SLOHOVÉ POSTUPY

Základní směrnice, zadání pro výstavbu textu. Slohové postupy Základní směrnice, zadání pro výstavbu textu. Na slohovém postupu je založen výběr slohového útvaru. Volba slohového útvaru je záměrná, mohu použít více postupů, obvykle jeden převažuje.

Slohové postupy INFORMAČNÍ POPISNÝ VYPRÁVĚCÍ VÝKLADOVÝ A ÚVAHOVÝ

Slohové postupy INFORMAČNÍ Sdělovaná fakta se pouze konstatují, neuvádějí se do souvislostí. Uváděny základní údaje, fakta hromaděna za sebou, často prostý výčet. Útvary – životopis, obchodní dopis, SMS, e-mail.

Slohové postupy Uplatňuje se v některých administrativních textech, v krátkých publicistických žánrech, a to hlavně zpravodajských, ale i v soukromé komunikaci (vzkazy jednotlivých členů rodiny).

POPISNÝ Zachycuje a vypočítává jednotlivé složky předmětů, Slohové postupy POPISNÝ Zachycuje a vypočítává jednotlivé složky předmětů, jevů či dějů na základě jejich smyslového pozorování. Pořadí informací – náhodné, je lépe ale postupovat systematicky. Chybí soudržnost textu, uplatňují se podstatná a přídavná jména, jmenné vyjadřování. Útvary – popis (statický, dynamický, prostý, výběrový, odborný, umělecký – líčení), charakteristika.

Slohové postupy Popis statický – např. přístroje, jsou pojmenovány jednotlivé části, funkce. Popis dynamický – popisuje se i průběh děje, často popis pracovního postupu, průběh sportovního utkání. Popis prostý – má funkci prostě sdělnou, klade důraz na podstatné vlastnosti a jejich seřazení. Popis výběrový – zachycuje znaky odlišné od znaků jiného předmětu téže třídy.

Slohové postupy Popis publicistický – bývá omezen na nejdůležitější fakta. Najdeme ho v např. v reportážích ze sportovního utkání.

Popis odborný – v odborné literatuře. Slohové postupy Popis odborný – v odborné literatuře. Cíl – nejen představa o objektu, ale i odborné poznání objektu. Musí být úplný, systematický, podrobný. Srovnává a hodnotí znaky. Často ilustrace, znaky, schémata. Popis umělecký – subjektivně zabarvený, líčení – v umělecké literatuře, využívá umělecké prostředky vyjádření. Zpomaluje dějový spád.

Slohové postupy VYPRÁVĚCÍ Zprostředkovává posloupnost dějů, zachycuje skutečnou nebo fiktivní událost odehrávající se na časové ose. Vysoká míra soudržnosti. Důležitá osoba vypravěče. Útvary – běžné vypravování, umělecké vypravování.

Slohové postupy Běžné (prosté) vypravování – v každodenní komunikaci, v nepřipravených (mluvených) projevech, jednotlivé dějové složky se prolínají. Má nepropracovanou a nepromyšlenou kompozici, jednotlivé dějové složky jsou řazeny tak, jak v čase probíhaly, jsou spjaty s konkrétní komunikační situací. Umělecké vypravování – umělecký funkční styl. Propracovaná kompozice, promyšlená volba jazykových prostředků. Chronologická kompozice – děj je vyprávěn tak, jak probíhal v čase. Retrospektivní – začíná se od konce, vzpomínání. Paralelní – sledujeme dva či více souběžných příběhů. Využívá přímé řeči, nevlastní přímé řeči, polopřímé řeči.

VÝKLADOVÝ Zachycuje podstatu předmětů a jevů. Postihuje Slohové postupy VÝKLADOVÝ Zachycuje podstatu předmětů a jevů. Postihuje vnitřní souvislosti mezi fakty (příčinné, časové, prostorové). Složitá a promyšlená větná stavba, zhuštěné (kondenzované) vyjadřování. Text je koherentní (soudržný) a logicky uspořádaný. Uplatnění – odborné texty, složitější publicistické texty. Útvary – výklad.

Slohové postupy Charakteristické je členění textu buď horizontální na kapitoly, podkapitoly, odstavce. Vertikální – doprovodné texty – poznámky, vsuvky, doplnění grafy, nákresy, schématy. Velikost a druh písma, zvýraznění. Mnoho termínů, neutrální slovní zásoba, vyloučena je emocionalita a expresivita.

Slohové postupy Výklad vychází z výsledků vědeckého bádání, vykládá, zpřístupňuje, popularizuje. Obvykle psaný, druhotně mluvený. Monologický. Kompozice: INDUKCE – analyzují se jednotlivá fakta a utvoří se zobecnění. DEDUKCE – obecný závěr se na jednotlivých faktech a vztazích dokazuje.

Slohové postupy ÚVAHOVÝ Zachycení vnitřních souvislostí mezi fakty. Autor dochází k subjektivním závěrům, využívá citového působení. Útvary: esej, odborná, umělecká a publicistická úvaha.

Slohové postupy Odborná úvaha v odborných textech, v nichž vystupuje do popředí osobnost autora. Často zpochybňuje objektivní fakta. Čtenáře vede k hledání řešení. Umělecká úvaha – součást uměleckých textů, nízká míra objektivity. Nevede čtenáře k řešení, předkládá myšlenkové procesy jednajících postav. Nese estetické poselství. Neřeší nejpodstatnější problémy, nevyčerpá problém úplně.

Slohové postupy Publicistická úvaha – v publicistických analytických žánrech (komentář, úvodník, recenze, kritika). Esej – spojuje umělecký a odborný funkční styl. Zpracovává vážně celospolečenská témata, uvažuje o nich, přináší argumenty pro nabízená řešení, navazuje kontakt se čtenářem. Je založen na hluboké znalosti odborné problematiky, využívá i prostředků uměleckého stylu, např. obrazná vyjádření aj.

Slohové postupy Zdroj: Vlastní práce autorky Hoffmannová, Jana, Ježková, Jaroslava, Vaňková, Jana. Komunikace a sloh. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2009. 978-80-7238-780-9