Funkce chemického pokusu ve výuce chemie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Advertisements

Christina Bočáková 3. ročník
TEORIE KYSELIN A ZÁSAD NEUTRALIZACE, pH.
NÁZEV ŠABLONY: INOVACE V CHEMII 52/CH21/ , VRTIŠKOVÁ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: ČLOVĚK A PŘÍRODA NÁZEV VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: CHEMICKÉ DĚJE A REAKCE AUTOR:
Chemie.
Chemické reakce I. díl Rozdělení reakcí podle druhu přeměny
Co je elektrický proud? (Učebnice strana 122 – 124)
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Hmota a její části Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Výpočty z rovnic I. Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-4 Chemické.
Taktická příprava Michal Lehnert.
Vodík Mgr. Helena Roubalová
Chemik technologických výrob projekt financovaný Úřadem práce.
Soli Při vyslovení slova sůl se každému z nás vybaví kuchyňská sůl - chlorid sodný NaCl. V chemii jsou však soli velkou skupinou látek a chlorid sodný.
CHEMICKÉ VLASTNOSTI NEROSTŮ
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
Alkalické kovy Mgr. Helena Roubalová
I.A skupina.
Soutěž pana ZKUMAVKY FINÁLE.
Chemie a její obory.
Elektrochemická řada napětí kovů
OBECNÁ CHEMIE PROTOKOL POKUSU VY_32_INOVACE_02 - PROTOKOL POKUSU
ZÁSADY - HYDROXIDY.
jméno autora Mg. Eva Truxová název projektu
ÚVOD DO CHEMIE.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablony V/2 Inovace.
Jak vznikají soli.
Marketingový výzkum. podstatou je systematické plánování, podstatou je systematické plánování, shromažďování, analýza a vyhodnocování shromažďování, analýza.
Jméno : Ing. Renata Šandová
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
VODÍK Příprava a vlastnosti vodíku. VY_32_INOVACE_G3 - 10
Alkalické kovy Mgr. Jitka Vojáčková.
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Žákovský pokus Vlastnosti látek
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_73.
VY_32_INOVACE_8A9 Příprava salmiaku
Vlastnosti fenolftaleinu – efektní motivační experiment Amoniakální fontána Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Martin.
Vyučovací metody v přírodopise
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_33_CHEMICKÉ REAKCE TÉMA: CHEMICKÉ REAKCE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Jak připravit víno z vody Efektní pokus Motivační pokus Žákovský pokus - neutralizace.
STRUKTURA METODIKY STRUKTURA METODICKÉHO LISTU PRACOVNÍ LIST PROJEKTOVÝ DEN A PREZENTAČNÍ DEN PROGRAM SEMINÁŘE CHEMIE 1 Projekt TROJLÍSTEK, Seminář chemie,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_15 Název materiáluObsah, rozdělení.
Mgr. Dagmar Muzikářová. ZAŘAZENÍ POKUSU Poznáváme složení látek - částice látek Jednoduché úlohy s dostupnými látkami a pomůckami, bez nutnosti laboratoře.
Žákovský pokus Hydrolýza solí a stanovení pH Ing. Lenka Molčanová.
Chemický experiment. Školní a vědecký experiment Školní experiment: Dříve řešený problém Známý výsledek pro experimentátora Vyvození výsledku na základě.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Látky a jejich přeměny VY_32_INOVACE_29_581
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
Struktura látek (pevných, kapalných a plynných)
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Redoxní reakce – sestavení galvanického článku
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Chemické rovnice a reakce v praktické výuce chemie
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Strukturace učiva Příprava učitelova.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Alkalické kovy.
Neživá příroda ve výuce přírodopisu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Měření pH VY_32_INOVACE_29_591
Ch_008_Chemické reakce_Vytěsňovací
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Vyučovací metody v přírodopise
Transkript prezentace:

Funkce chemického pokusu ve výuce chemie

Funkce chemického pokusu ve výuce chemie Funkce vyplývají ze struktury pokusu a charakteristiky výuky chemie a vzhledem k cílům výuky chemie Informativní Formativní Metodologická

Funkce chemického pokusu ve výuce chemie Informativní Soubor všech informací (tj. poznatků), které žáci v průběhu jednotlivých fází chemického pokusu získávají Charakter výchozích látek (barva, tvar, vzhled, …) Způsob jejich chemických přeměn (průběh reakce, bouřlivost, změny barev, …) Potřebná laboratorní technika, nádobí, laboratorní pomůcky (názvy, tvary a využití, způsob použití, …) Informace o způsobu provedení pokusu – pozorováním získávají informace (jak to provést, čeho se vyvarovat, na co se zaměřit, kde mohou být problémy, …) Informace žáci zpracovávají do podoby empirických údajů (3. fáze pokusu) a empirických poznatků (4. fáze pokusu)

Funkce chemického pokusu ve výuce chemie Dominantní charakter – bezprostřední nebo zprostředkované poznatky o průběhu chem. Děje při pokusu, jeho podstatě a zákonitostech, které žáci mohou samostatně získat při provádění a pozorování pokusu a racionálně vyhodnotit jako empirické údaje a poznatky na základě osvojených vědomostí a dovedností – tzn. musí mít základy k tomu, aby pokus pochopili Má statický, poznatkový charakter

Funkce chemického pokusu ve výuce chemie Např. experiment Zn + HCl Zn je stříbrolesklý, lehký a měkký kov Vodný roztok HCl je bezbarvá kapalina štiplavého zápachu Zn reaguje s HCl za vzniku plynu Unikající vodík je bezbarvý plyn, nerozpustný ve vodě Plyn se připravuje ve vyvíjecí aparatuře složené z dělící nálevky a frakční baňky Vodík se jímá do válce nad vodou ve skleněné vaně Odpařením roztoku se získá chlorid zinečnatý Chlorid zinečnatý je krystalická bílá látka - …

Funkce chemického pokusu ve výuce chemie Poskytnutý soubor informací je značně obsáhlý Většinu experimentů lze využít ve více celcích (náš – vznik solí, příprava plynů, Beketovova řada napětí kovů, …) Skupenské stavy látek (1, 2, 4, 5, 6, 8) Redox reakce (3, 4, 7, 8) Soubor informací není konstantní, ale může se měnit dle tématu a cíle experimentu Dále dostáváme info o bezpečnosti práce a ekonomice práce

Funkce chemického pokusu ve výuce chemie Formativní funkce Realizuje se zprostředkovaně přes funkci informativní Dominuje dynamická, činnostní úroveň (neboť právě činnost formuje osobnost žáka na základě osvojených poznatků) Rozvíjející se schopnosti žáků utvářejí jejich charakterové a názorové postoje (např. „Chemie je zlá a nebezpečná“ nebo „opravdu kamarádovi pomohu?, je třeba spolupráce?“) Realizace formativní funkce tedy souvisí se souborem činností, které příprava, provedení a vyhodnocení experimentu vyžaduje (co experimentem sleduji, co chci, aby se naučili?)

Funkce chemického pokusu ve výuce chemie Metodologická funkce V možnostech zprostředkovat s jeho pomocí cestu poznání, kterou prochází ve svém vývoji chemie jako věda – zprostředkováváme metody, způsoby a principy poznávání

Funkce chemického pokusu ve výuce chemie Význam formativní a metodologické funkce Např. příprava, realizace a hodnocení chemického pokusu, jehož cílem je určit látky X, A a B ze schématu: Vyžaduje provést soubor intelektuálních, senzorických a motorických činností, které vycházejí z vědomostí a dovedností žáků o chování a vlastnostech různých látek, o jejich experimentální přípravě apod. A X X B

Funkce chemického pokusu ve výuce chemie Např. chlorid amonný Působením silné kyseliny se uvolňuje HCl (A), působením silné zásady vzniká amoniak (B) Vzájemnou reakcí HCl a amoniaku vzniká opět chlorid amonný Jakou aparaturu zvolit, abychom to provedli? – žáci musí znát aparatury pro vývoj plynů, jejich důkazy, jak dané látky vypadají apod.

Funkce chemického pokusu ve výuce chemie Aparatura 1 Sestavená z frakční baňky (naplněná chloridem amonným a hydroxidem vápenatým) a promývací baňky s roztokem vody a indikátoru se po zahřátí frakční baňky uvolní amoniak, změní barvu indikátoru v promývačce – zásadité prostředí Aparatura 2 Dělící nálevka se zředěným roztokem kyseliny sírové, frakční baňka s chloridem amonným a promývačka s roztokem vody a indikátoru – pro přikapávání kyseliny sírové k chloridu amonnému se uvolňuje chlorovodík, barevná změna dokládá vznik kyseliny Aparatura 3 Vznik chloridu amonného lze dokázat tak, že naplníme dvě nádoby amoniakem a HCl a přiblížíme ústí

Funkce chemického pokusu ve výuce chemie Při přípravě experimentu Úvahy o charakteru látek X, A a B a zvolit sloučeniny odpovídající schématu Z možných teoretických řešení pak vybrat taková, která dovedou experimentálně ověřit (tzn. mají k dispozici chemikálie a pomůcky a nádobí) Uplatnit při realizaci pokusů vhodné senzorické a motorické činnosti (aby pokus byl proveden bez chyb) V závěru konfrontovat svoje hypotézy o průběhu pokusů se získanými experimentálními výsledky V průběhu pokusu se rozvíjí schopnost žáků promýšlet stanovené úlohy, navrhovat a ověřovat jejich řešení, bezpečně a odpovědně pracovat v chemické laboratoři atd.

Funkce chemického pokusu ve výuce chemie Z hlediska vztahu k fázím výuky existují dále funkce: Motivační Osvojovací Upevňovací Kontrolní Pokus reakce sodíku a draslíku s vodou (téma Alkalické kovy) – má motivační charakter Kovy rejdí po hladině, pokud je přidán indikátor, dojde ke zfialovnění roztoku Reakce draslíku je intenzivnější

Funkce chemického pokusu ve výuce chemie V motivační části se klade důraz na 2. fázi experimentu (vlastní provedení), fáze přípravná a vyhodnocovací jsou potlačeny. Při osvojování učiva jdou vyhodnocovací a přípravná fáze do popředí – určí a popíšou se výchozí látky a produkty, určuje se, který kov je reaktivnější, proč se roztok zabarvil, co vzniká za plyn atd. – tzn. hledá se, jak experiment provést a co z něj vyšlo, samotný průběh jen napovídá

Funkce chemického pokusu ve výuce chemie Při upevňování učiva již žáci mají osvojené základní vlastnosti látek a jejich reaktivitu a dané poznatky se jen upevňují opakováním experimentu (mozek si řekne „když nám to ten učitel pořád ukazuje, je to asi důležité) V přípravné fázi mohou žáci sami odhadnout průběh a výsledek experimentu Všechny fáze experimentu mají význam

Funkce chemického pokusu ve výuce chemie Kontrolní fáze Dle cíle kontroly budeme požadovat, aby žáci prokázali osvojené znalosti, vědomosti a dovednosti z jednotlivých fází experimentu Důležité je, jak kontrolu provést, vhodné nastavení a formulace úlohy, např.: Cíl úlohy: Ověřit, zda si žáci zapamatovali průběh reakcí alkalických kovů s vodou, které pozorovali v demonstračním pokusu. Z toho vyplývá formulace úlohy Popište průběh reakce Na a K s vodou Cíl úlohy: Ověřit, zda žáci pochopili příčinu rozdílu reaktivity sodíku a draslíku Formulace: Vysvětlete rozdílný způsob reakce sodíku a draslíku s vodou na základě různých vlastností a elektronové struktury atomů těchto prvků