DOTAZOVÁNÍ c) formulace dotazů Kvalitativní dotazování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Typy otázek v dotazníku
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
MARKETINGOVÝ VÝZKUM.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
B.
DOTAZOVÁNÍ v rámci kvantitativních i kvalitativních výzkumů
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
B. Workshop Josefa Vojty: Neuromarketing, FMK C ÍLE Můj: přesvědčit vás, že všichni respondenti nemusejí lhát Tohoto modulu: Seznámení se a osvojení.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Projekt empirického výzkumu
Kvalitativní výzkum.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A8 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníŘíjen.
Standardy kvality SIMAR – sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění Po vzoru ESOMAR –European Society for Opinion and Marketing Research (založen.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
4. KONSTRUKCE DOTAZNÍKU Pravidla a doporučení.
Obchodní činnosti - Kapitola 8 1 VÝZKUM TRHU KAPITOLA 8 Pavlíčková.
Prodejní dovednosti pro společnost Chodura Konkurenceschopnost a kvalita - cesta k úspěchu zemědělského podniku.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Sociologický výzkum.
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
Marketingový výzkum Vítězslav Malý TF smad 2007/08.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_08.
SOCIOLOGIE Sociologický výzkum. 1 Sociologický empirický výzkum, je nástrojem, umožňujícím řešit určitý problém.
VÝZKUM ASPEKTŮ PŘEKONTROLOVANOSTI DOPLŇKOVÉ EMPIRICKÉ ŠETŘENÍ Praha 9
Spotřebitelský výzkum
Dotazovací techniky I. Druhy dotazovacích technik a jejich užití:
KVALITATIVNÍ VÝZKUM.
Základy pedagogické metodologie
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_09.
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
MODERAČNÍ TECHNIKY brainstorming brainwriting free-wheeling
1 Marketingový informační systém. 2  Systém všech procedur vytvořených za účelem shromažďování, analýzy a vyhodnocování informací nezbytných pro kvalitnější.
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Využití dotazníku při evaluaci Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
1 Tisková konference Newton House, Praha, Prezentace výsledků projektu: Výzkum chování potencionálních zákazníků na digitálním trhu v ČR "Digitalizace.
Skupinové interview (Focus group)
1 Tazatelé a dotazovací situace Jan Hartl. 2 CO a JAK?
P Ř I TESTOVÁNÍ: a) REKLAMY b) INTERNÍHO KLIMATU KVALITNÍ KVANTITA NEBO NEPOČETNÁ KVALITA?!
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Praktikum 4c: Tabulky, baterie otázek 16/5/08. Tabulky - metoda popisu dat.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Průzkum trhu.
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
VYHODNOCOVÁNÍ KVALITATIVNÍCH ŠETŘENÍ
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Vítejte na marketingu. Management a další uživatelé informací Marketingové prostředí Marketingový informační systém Interní databáze Shromažďování a třídění.
Vítejte na marketingu. Management a další uživatelé informací Marketingové prostředí Marketingový informační systém Interní databáze Shromažďování a třídění.
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
7. STRUKTURA ODBORNÉHO TEXTU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Metody sociálního výzkumu 3. blok Denní studium LS 2008/ blok.
Bc. Jaromír Šetek VNÍMÁNÍ ZEMĚ PŮVODU ZNAČKY A ZEMĚ PŮVODU PRODUKTU VEDOUCÍ PRÁCE: Ing. Pavel Štrach, Ph.D. et Ph.D.
Metody sociálního výzkumu 4. blok Denní studium LS 2008/2009.
Základy marketingu část 4. Ing. Monika Dobešová Univerzita Pardubice FEI Letní semestr 2012/2013.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Workshop pro tazatele Bc. Petr Pavlíček Bc. Artem Vartanyan
Úvod do kvalitativního výzkumu
REGIONÁLNÍ ANALÝZA II ÚKOL 2.
Vzor individuální prezentace
Metody a techniky výzkumu II.
Metody sociologického výzkumu kvantitativní. MSV-KVANT Výuka v LS 2018
Dotazník a výzkumná šetření
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

DOTAZOVÁNÍ c) formulace dotazů Kvalitativní dotazování A) výběr respondentů B) FG a IDI Kvantitativní dotazování a) techniky b) konstrukce dotazníku c) formulace dotazů Ing. Martina Juříková, Ph.D. jurikova@fmk.utb.cz

I. KVALITATIVNÍ DOTAZOVÁNÍ Výběr respondentů Znaky rozhovoru Typy (druhy) rozhovorů In-depth Interview x FG

Výběr účastníků kvalitativního dotazování: Co se od nich chceme dozvědět? Na co by nám měli být schopni odpovědět? Na co jsou „experti“? Jací by měli být, aby byli přínosem a byli schopni dát vhled/insight při odpovědích na naše otázky? Je např. spíše problematické zachytit rozdíly mezi uživateli a neuživateli pokud je dáte do jedné skupiny. Soustřeďte se na jádro cílové skupiny a nechtějte pochopit celý trh. Tzn. Zcela zapomeňte na „reprezentativitu“, protože se jedná o účelový a záměrný výběr!

Kvalitativní rozhovory – znaky: Focus group In depth interview Focus group Výhody: Více neformální Odpovědi spontánnější ve skupině Interakce Možnost zjistit výsledek tlaku skupiny na 1 Zpětná vazba od spotřebitelů, uživatelů před uvedením na trh či konečnou formulací strategií Nevýhody: Vůdce „strhne názor“ skupiny Nezobecnitelné výsledky, jde o „hloubku“ info Diskuse vždy zaznamenána (video) Non-verbální odpovědi důležité Obsahová analýza Závěrečná zpráva – zapracovány doslovně záznamy odpovědí jako ilustrace, videostřihy klíčových momentů a zjištění …. S cílem zprostředkovat klíčovou podstatu názorů, pohledů a pocitů participantů = spotřebitelů

V rámci FG je klíčové vybrat odpovídající kvalitu, typ a rozsah stimulů: Produkt Kreativní materiály znázorňující náladu, tonalitu, tzv. „Mood boards“ Koncepty – většinou verbální popisy Konkrétní návrhy, design Čím více kvalitních stimulů během skupinové diskuse, tím lze očekávat vyšší zapojení a aktivitu participantů, respondentů.

Jak má vypadat kvalitní výstup z kvalitativního dotazování? Ze zprávy je jasné, co chce říci…. Všechna „proč“ jsou zodpovězena Není to soupis (ani popis) toho, co lidé říkali Je znát hlubší analýza (což chce čas – je nesmysl mít úplnou zprávu za 1 – 2 dny) Neměl by dávat jednoznačná doporučení zda ano či ne, spíše navrhovat alternativní směry Hlavní smysl: explorace a generování hypotéz k ověření

Nesmiřte se s… 5 lidí řeklo …. Pouze jeden člověk řekl … Většině participantů se koncept líbil … Bude to dost srozumitelné … Výrobek má velký potenciál … Respondenti si vybrali … Zapomeňte na to … spotřebitelům se to nelíbí… Nepoužívejte kvalitativní výzkum pro výběr … Pokud si vyberete nějaký koncept z mnoha, nikdy si nemůžete být jisti, zda náhodou byl ten nejlepší ze slabých. Nelze provést zásadní rozhodnutí založené na výsledcích kvalitativního výzkumu.

Cena FG zahrnuje:

UNIT FOCUS Virtuální focus groups: Online kvalitativní metoda výzkumu 6 – 10 účastníků ve virtuální místnosti Využití:

Kvantitativní dotazování - Odpovědi na otázky: Kolik? Kdy? Kde? Co?

METODY A TECHNIKY kvantitativního DOTAZOVÁNÍ Písemné (PAPI - dotazník) Osobní (rozhovor individuální či skupinový, CAPI x CASI) Elektronické (CAWI - chat nebo el. dotazník) Telefonické (rozhovor - CATI)

KONSTRUKCE DOTAZNÍKU Pravidla a doporučení

Operacionalizace Formulace pracovních hypotéz je testem, zda je výzkum vůbec možný. Pracovní hypotézy jsou důležitým nástrojem pro optimalizaci redukce informací. Výzkum začínáme modelem vztahu + konceptualizací, pracovními hypotézami a operacionalizací znaků a ne formulací otázek do dotazníku. Jinak hrozí, že budeme mít spousty krásných otázek, ale teprve v analýze zjistíme, že pro řadu z nich nemáme použití a přitom nám možná jedna jediná bude chybět k zodpovězení naší výzkumné otázky.

Konstrukce dotazníku Formulace výzkumných otázek Vyvození hypotéz Formulace baterií otázek

Konstrukce dotazníku Image Kvalita služby Otázka č. 1 Otázka č. 2 … Personál Prostředí Otázka č. 6 – 8

Obecné zásady konstrukce dotazníku: Vytvoření seznamu informací, které má dotazování přinést Určení způsobu (techniky) dotazování Specifikace cílové skupiny dotazovaných osob a jejich výběr Konstrukce otázek ve vazbě na požadované informace Konstrukce celého dotazníku Pilotáž

Herzmann: Marketing Trend 2007 Výběrová chyba (sampling error) vzniká v důsledku toho, že neprovádíme úplné šetření, ale zkoumáme pouze výběr, tedy část cílové populace. K nevýběrové chybě (non-sampling error) dochází v průběhu procesu měření, zjišťování a zpracování údajů zaviněním přístroje, výzkumníka či respondenta. Může být důsledkem chyb v opoře výběru, neúplnosti odpovědí, měřicích chyb či ztráty již získané informace.

Pořadí otázek Začít otázkami, na něž bude respondent chtít odpovídat Od jednoduchých otázek ke složitým Od konkrétních k abstraktním Otevřených otázek co nejméně Pomocí filtračních otázek se ujistit, zda je otázka pro respondenta vhodná V sadách otázek promíchat stupnici Různé formáty otázek kvůli zajímavosti

Struktura dotazníku Úvodní otázky Filtrační otázky Zahřívací o. Specifické Identifikační o.

Jak se ptáme? Na co se ptáme přímo, na co nikoliv? FORMULACE DOTAZŮ Jak se ptáme? Na co se ptáme přímo, na co nikoliv?

Jak se ptáme? používáme musíme vyloučit jednoduchý jazyk známý slovník co nejvíce specifické formulace dotazů musíme vyloučit víceznačná slova dvojité otázky sugestivní otázky zavádějící otázky nepříjemné otázky, tabu dotazy na skutečnosti, které nejsou prožité a nejsou proto uvědomovány odhady

V kvantitativních šetřeních se ptáme na: minulé chování z hlediska věcných faktů věcná fakta současnosti názory a preference nákupní úmysly současné - !!! ne budoucí!!!

VYVAROVAT SE: Co by, kdyby Otázkám na příčinné souvislosti Obecné otázky Otázkám, kdy nemáme dostatek informací k posouzení atd.

Existují výjimky - projekční otázky „Když si vedle Tomáše sedne v autobuse Vietnamec. Jak se podle Vás zachová?“ - požádá Vietnamce, aby si odsedl - odsedne si sám - zůstane sedět, ale bude mu to nepříjemné - zůstane sedět, protože mu to nevadí

Formy odpovědí Kolik kategorií odpovědí nabídnout? Pojmenované kategorie či čísla? Baterie