Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1 Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.1026 Autor: Mgr. Stanislava Kubíčková zpracováno: 11.1.2012 ročník (obor) sekunda tematická oblast Fyzikální veličiny Předmět Cvičení z fyziky Anotace: Prezentace je vytvořena jako podpora k laboratorní práci Určení doby 1 kmitu. V úvodu slouží několik otázek k opakování pojmu a jednotek délky, měření délky pomocí vhodně zvolených měřících přístrojů, přesnosti měření a základní pravidla pro měření délky. V závěru je studentům nabídnut návrh na protokol o vykonané laboratorní práci, který odevzdají dle domluvy s vyučujícím. Šablona číslo materiálu III/2-11 III/2 -11-1
Měření délky
Co bychom měli vědět … Doplňte: Základní jednotkou délky je … Ve škole měříme … Švadleny měří … Zedníci používají ………………… metr ( m ) pravítkem krejčovským metrem skládací měřidlo
Co bychom měli vědět … Doplňte: Řemeslníci na delší vzdálenosti používají……………… Strojaři na kratší vzdálenosti používají ……………… pásové měř. posuvné měř.
Co bychom měli vědět … Doplňte: Každý měřící přístroj má ……………… Posuvná měřidla už jsou často vybavena ……………… stupnici digitálním displejem http://www.merici-pristroje.cz/uploads/pics/1.jpg
Co bychom měli vědět … Jak postupujeme při měření délky? Zvolíme vhodné měřidlo podle rozsahu stupnice: Určíme jednotky stupnice, nejm. dílek, odchylku cm 0,1 cm 0,05 cm Na začátek měřeného předmětu položíme měřidlo, aby na něm byl počátek stupnice (nula). Zjistíme jaký údaj na stupnici odpovídá konci předmětu. Stupnici sledujeme vždy kolmo!
Úkol č. 1 Změřte rozměry učebny: Pomůcky: pásové měřidlo Postup práce: Nejprve odhadneme délku i šířku místnosti a pomocí pásového měřidla změříme obě hodnoty.Vše pečlivě zapíšeme.
Úkol č. 2 Změřte rozměry pracovního stolu a délky 3 předmětů na něm ležících: Pomůcky: pásové měřidlo, pravítko, 3 předměty (tužka, kousek drátku, skleněnou tyčinku, …) Postup práce: Nejprve odhadneme rozměry pracovního stolu a pomocí pásového měřidla délky změříme-nejprve vy a potom spolupracovník.Vše pečlivě zapíšeme. A porovnáme všechny hodnoty. Odhadneme délky tří předmětů, pomocí pravítka je změříme. Vše provedeme desetkrát a pečlivě zapíšeme – nejlépe do přehledné tabulky. Vypočítáme aritmetický průměr a porovnáme s původními odhady.
Úkol č. 2 Změřte rozměry pracovního stolu a délky 3 předmětů na něm ležících: Měření: PRACOVNÍ STŮL délka šířka výška odhad 1.měření 2.měření
Úkol č. 2 Změřte rozměry pracovního stolu a délky 3 předmětů na něm ležících: Měření: POČET MĚŘENÍ 1. předmět 2.předmět 3.předmět 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. aritmetický průměr
Úkol č. 3 Změřte rozměry částí těla: Pomůcky: krejčovský metr Postup práce: Nejprve provedeme odhady, poté pečlivě změříme a pokud se jedná o párovou část, porovnáme pravou a levou část. Měříme: obvod hlavy, šířku p/l dlaně, rozpětí paží, délku p/l lokte, délku p/l nohy(stopy), výšku postavy. Měření provedeme asi pětkrát, pečlivě zapíšeme. Vypočítáme aritmetický průměr.
Úkol č. 3 Změřte rozměry částí těla: Měření: ČÁSTI TĚLA obvod hlavy p dlaň l dlaň paže p loket l loket p stopa l stopa výška odhad 1.měření 2.měření 3.měření 4.měření 5.měření aritmetický průměr
Protokol:
galerie z office.microsoft.com Zdroje : Obrázky: vlastní tvorba galerie z office.microsoft.com http://www.merici-pristroje.cz/uploads/pics/1.jpg FYZIKA učebnice pro ZŠ a VG, K. Rauner, Nakladatelství Fraus 2004, ISBN 80-7238-210-1