Stereotypizace a stereotypy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
Advertisements

Iluze a realita virtuálních přátelství klíč k sociálním problémům PhDr. Vojtěch Bednář
Socioekonomická geografie
Mediální produkt.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Handicapovaní lidé a média
Etnicita a rasa KSS/S2SŠO ZS 07.
Pro úspěch práce manažera a jím vedeného kolektivu je důležité i to, v jakém prostředí společně pracují, co je spojuje, jaké hodnoty a cíle sdílejí, jaká.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Zpravodajské hodnoty (news value, Lippman, 1922)
Vnímání a mínění Eliška Jungová, IKŽ, FSV UK LS 2007/8.
Interkulturním vzděláváním a prožitkem k toleranci
19.a školení lektorů.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Sociální konstruktivismus
Sociální psychologie Sociální skupiny.
Vymezení, funkce, zdroje
Společenské a skupinové faktory při utváření mínění Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/8.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Copyright, 2005 Exodus Global Alliance Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí.
Sociologie zpravodajství. Frekventovaná témata zkoumání produkce zpráv výběr událostí do zpráv vztah novinářů s informačními zdroji profesní normy a jejich.
Proces vnímání v komunikaci
Informatika pro ekonomy II přednáška 10
Proč „komunitní knihovna“ Knihovnická dílna Zlata Houšková.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Klíčová otázka č. 5 Mediální obraz bezdomovectví prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (MUP, FSV UK) 26. – 27. listopadu 2014.
Osobní výsledky transformace pobytových sociálních služeb – zisky a zkušenosti lidí s postižením O. s. Instand Závěrečná konference k projektu „Podpora.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie motivace Adéla Furiková.
Pro začátek si představte: Představte si, že bychom byli všichni naprosto stejní. Líbilo by se vám to? Asi ne. A přece máme strach z lidí, které neznáme.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Chyby při vnímání druhých lidí
Model transkulturní péče
Metoda ohniskových skupin
Sociálně psychologické a komunikační modely
Základy sociální psychologie
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Děti v riziku Lenka Hloušková Dana Knotová Petr Novotný Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
Etnografie a národnostní politika ČLR
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
SELF-CONCEPT OF WOMEN Zuzana Brychtová. OSNOVA Self-concept a jeho užití Hledání obrazu ideální ženy Nalezení obrazu ideální ženy?? Shrnutí a rozdíly.
Mentální reprezentace
Vzájemnou spoluprací neromských a romských žáků k odstranění rasismu a xenofobie ve školách a ve společnosti.
Metoda ohniskových skupin Princip: získání údajů a pohledů, které by bez interakce ve skupině byly obtížně přístupné.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Základy mediální výchovy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Mediální obsahy a sdělení
Sociologie pro SPP/SPR
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Všichni o ní mluví, ale víme, jak opravdu vypadá? Školní inkluze
Smrt Vypracoval: Jakub Polášek Obor: Technické lyceum Třída: 1L
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Úvod do kvalitativního výzkumu
Informatika pro ekonomy přednáška 8
Sociální dovednosti učitele
Konflikt Sociální psychologie.
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Předsudky a stereotypy
Transkript prezentace:

Stereotypizace a stereotypy Novinář a menšinová témata, PhDr. Alice Tejkalová

Reprezentace reality média zprostředkovávají určitou reprezentaci reality pracují přitom se sdílenými představami o světě, které mají lidé v myslích sdílené představy = kategorie, stereotypy, škatulky, krabičky…

Kategorie a kategorizace určité uspořádání mysli je nutné, aby se člověk nezbláznil tyto „dobré“ stereotypy nazývá Pickering (2001) kategoriemi člověk neustále v hlavě třídí a vyhodnocuje získané informace a zasouvá je do kategorií – vytvořeny na základě zkušenosti

Stereotypy „Stereotyp svým způsobem deformuje původní předlohu, neboť je nejen zjednodušením, ale současně zjednodušené rysy přehání. Jeho podstatnou vlastností je, že ho lze okamžitě poznat, obvykle díky výrazným detailům…K reprezentaci samotné bývá v komunikační praxi připojen i implicitní (nevyřčený) soud o vlastnostech reprezentovaného (skryté hodnotové sdělení). Stereotypy jsou konstitutivním prvkem sociální konstrukce reality – jsou především typizovanými nositeli soudů, postojů, názorů, případně předsudků.“ (Burton, G.; Jirák, J.: Úvod do studia médií, Brno, Barrister & Principal 2001, s. 188 – 189)

Stereotypy vs. kategorie „Stereotypizace může fungovat na úplně stejné bázi vnášení řádu do sociálního světa jako kategorizace, ale s tím zásadním rozdílem, že stereotypizace se pokouší popřít jakékoliv flexibilní uvažování v kategoriích. Popírá ho v zájmu mocenských struktur, které podporuje. Pokouší se tyto struktury udržet tak, jak jsou, nebo je přebudovat, pokud čelí nějakému viditelnému ohrožení. Komfort neflexibility, který stereotypy poskytují, posiluje přesvědčení, že existující mocenské vztahy jsou nezbytné a fixní.“ (Pickering, M.: Stereotyping: The Politics of Representation, New York, Palgrave Macmillan 2001, s. 3)

Negativní vnímání stereotypů I spojovány s iluzí, že dokáží vytvořit přesnou charakteristiku lidí sociální skupiny definují jako jistý typ, stejný pro všechny jejich příslušníky očekává od jedinců z dané skupiny charakteristické chování, a vytváří se velmi pohodlný předvídatelný obraz světa co nepasuje, automaticky považováno za odchylku od normy

Negativ. vnímání stereotypů II co je normální, se mnohdy určuje právě na základě stereotypu Stereotypy + předsudky: pokud se jimi operuje, většinou s „kouzelnou formulku“: „Nejsem předsudečný/předsudečná, ale…“ (Billig 1994, cit. in Pickering, M.: Stereotyping: The Politics of Representation, New York, Palgrave Macmillan 2001, s. 36)

Pozitivní stereotyp I Pozitivní stereotyp - určitou sociální skupinu jako jednoznačně kladnou např. 1.: pozitivní stereotyp lidí v rozvojových zemích jako „hladových chudáků, kteří čekají na naši pomoc“.

Pozitivní stereotyp II např. 2: handicapovaní sportovci jako hrdinové, jednoznačně kladné postavy, které denně bojují bez jediného zaváhání s osudem, úraz či postižení změnilo jejich život a utužilo charakter např. 3: homosexuálové a lesby jako příkladně monogamní, v podstatě napodobující klasický heterosexuální model…

Negativní stereotyp I negativní stereotyp – určitou sociální skupinu ve špatném světle např. 1: lidé z rozvojových zemí jako skutečně „rozvojoví“, tedy hloupější, nevzdělaní, špinaví, oproti „skvělým bílým lidem“, totéž platí o etnických menšinách např. 2: Hitch a hledání partnerky k Willu Smithovi, na druhé straně vyrovnání repre afroam. obyvatelstva v amerických seriálech v porovnání s populací (Haynesová, 2007)

Negativní stereotyp II např. 3: handicapovaní lidé jako nesvéprávní, nemají šanci obstát v běžné společnosti např. 4: gayové a lesby jako deviantní, maximálně promiskuitní skupiny, před kterými je třeba mít se na pozoru a chránit děti explicitně pouze v ultrapravicových, a tedy nezákonných médiích, ale latentně negativní stereotypy přežívají nejen v médiích, ale i v hlavách řady lidí

Ti druzí (The Other) I koncept Pickeringa (2001) – kdokoliv odlišný od většinové populace, vnímán negativně, jako odchylka od normy, i jako druhořadý souvisí se skupinovou příslušností – kdo je „náš“ je dobrý, kdo je „jejich“, je špatný bilateralita světa Sever vs. Jih, Západ vs. Východ

Ti druzí (The Other) II jako „ti druzí“ se často vnímají i sami příslušníci minorit v rozhovorech - stejní lidé, jako kdokoliv jiný, mají stejné sny, potřeby a touhy novinář nebo sám respondent, se nevědomě, možná vědomě, hájí před tím, aby ho „většinový“ čtenář neodsoudil, že o tématu vůbec píše, eventuálně takový život žije.

Lidé bez historie Pickering (2001) – teorii - pro bělochy africké kmeny méněcenné, protože jejich historii počítá teprve od doby, kdy je „objevil“ totéž lze s úspěchem aplikovat na handicapované sportovce a pokrytí paralympiády (Tejkalová, 2005)

Média, minority a stereotypy I zpravodajství = žánr prezentující pohled na svět perspektivou bílého heterosexuálního muže (Hartley, 1982) projevy: zdůraznění odlišných atributů, zejména v negativním kontextu – např. 1: identifikace zločince jako Roma, ačkoliv to nemá s obsahem ni společného, u příslušníka většiny nic, opakováním – vznik stereotypu, např. 2: Vietnamci v tržnicích

Média, minority a stereotyp II vede k situační atribuci = vlastnosti situace vztahovány na její subjekt výběr zahr. událostí – vliv na reprezentaci národů a států – podle média nedůležité země – např. země 3. světa - pouze v negativních událostech – válka, hladomor, zemětřesení – mediální reprezentace – dojem, že v těchto zemích se nic jiného/pozitivního neděje (Trampota, T.: Zpravodajství, Praha, Portál 2006.)

The Annenberg Washington Program I 1993 – 94, pracovní skupina, která shledala, že obraz rozvojových zemí v médiích je neúplný a zkreslený – návrhy řešení pro média a pro organizace zabývající se rozvojovou pomocí

The Annenberg Washington Program II návrhy pro média: využívejte efektivněji zdroje info zaveďte status „rozvojových“ novinářů a trénujte je dejte prostor přímo domorodým obyvatelům, ne jen těm, kteří přivážejí humanitární pomoc zajistěte pro své novináře profesionální školení a zpětnou vazbu (Cate)

Vytvářejí média stereotypy? Co vědec, to názor – např. Reese a Shoemakerová (1991) ano, Burton a Jirák (2001), Haynesová (2007) – média přímo stereotypy nevytvářejí, ale tím, že je opakovaně příjemcům přinášejí, mohou přispívat k jejich posilování a dodávání věrohodnosti

Literatura a prameny Burton, G.; Jirák, J.: Úvod do studia médií, Brno, Barrister & Principal 2001 Cate, F. H.: Media, Disaster Relief and Images of the Developing World: Strategies for Rapid, Accurate, and Effective Coverage of Complex Stories From Around the Globe, http://www.annenberg.northwestern.edu/pubs/disas/disas10.htm Haynes, A.: Mass Media Re-Presentations of the Social World: Ethnicity and ‚Race‘ in Devereux, E. (ed.): Media Studies: Key Issues and Debates, London, Thousand Oaks, New Delhi, Sage 2007, s. 162 – 190. Pickering, M.: Stereotyping: The Politics of Representation, New York, Palgrave Macmillan 2001 Trampota, T.: Zpravodajství, Praha, Portál 2006 Tejkalová, A.: Dvojí paralympiáda: srovnání mediálního a institucionálního záznamu (rigorózní práce), Praha, FSV UK 2005