Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Mediální obsahy a sdělení

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Mediální obsahy a sdělení"— Transkript prezentace:

1 Mediální obsahy a sdělení
vliv médií, stereotypy

2 Pro učitele U snímku Příklady stereotypů nechte žáky nějaké stereotypy vymyslet. Po zobrazení celého snímku nechte žáky přemýšlet, jestli si vzpomenou alespoň na jeden příklad, který nějaký ze stereotypů vyvrací. U snímku Klady a zápory stereotypů také neukazujte celý snímek a veďte diskuzi, jaké klady a zápory stereotypy mají. Cíl: Žák si uvědomuje, že sdělení, která média přinášejí, mohou ovlivnit náš pohled na svět i nás samotné, seznámí se s pojmem stereotyp a uvědomuje si, že neříkají celou pravdu, uvědomuje si, kdo všechno se na obsahu médií podílí, vyjadřuje svůj vztah a postoj k médiím, předvídá, jaké důsledky může vyvolat způsob prezentace některých sdělení.

3 Pravdivost mediálního sdělení
Média nejsou zrcadlovým odrazem skutečnosti, i když se tak tváří. Nezáleží nejen na médiu (foto, video, audio, text), ale na novináři, redaktorovi – prostě na člověku, který sdělení tvoří – která fakta, záběry, výpovědi použije.

4 Jaký mají média vliv? Sdělení, která média přenášejí, mohou ovlivnit náš pohled na svět i nás samotné. Podsouvají nám, co je krásné, co ošklivé a jak se máme chovat – ale přitom nejsou odrazem reálného světa. Obraz, který média vytvářejí, je omezený, zkratkovitý a zjednodušený. Mediální obsahy skutečnost zkreslují.

5 Příklad Co vás napadne jako první, když se podíváte na tento obrázek?
Řada lidí si pod vlivem stereotypu pomyslí: „No jo – ženská za volantem! Neumí řídit.“ Ale co když nehodu vůbec nezpůsobila a naboural ji někdo jiný? [1]

6 Stereotypy ve zpravodajství
V médiích se pravidelně objevují určitá témata, a díky těmto pravidelnostem se v nás upevňuje určitý druh uvažování, který ovlivňuje naše názory, soudy, postoje. Takovým způsobům myšlení se říká stereotypy.

7 Příklady stereotypů Blondýny jsou hloupé. Cizinci nám berou práci.
Kdo nosí brýle, je intelektuál. Romové nikdy nebudou chtít pracovat. Holky jsou hodnější a učí se lépe než kluci. O Vánocích jsou na sebe lidé hodní. Švýcaři jsou přesní jako hodinky.

8 Stereotypy ve zpravodajství
Zvláštním případem zaběhlých způsobů myšlení jsou stereotypy ve zpravodajství. Typickým stereotypním tématem velkých médií je násilí, i když se tvoří jenom zlomek života společnosti. Stereotypy najdeme především ve spojení s národnostmi.

9 Klady a zápory stereotypů
Jsou našimi pomocníky při orientaci ve světě. Neříkají celou pravdu. Tváří se jako veřejný názor. Jsou neoddělitelnou součástí společnosti. Jsou to sdílené, ustálené představy. Fungují tam, kde člověk nemá vlastní zkušenost. Pomáhají nám třídit a vybírat informace tak, abychom nemuseli uvažovat příliš komplikovaně. Obsahují zjednodušené informace. Lidská mysl používá stereotypy k rychlejšímu pochopení okolního světa.

10 Jak se bránit stereotypům?
Zaměřovat se na každou osobu jako na jednotlivce. Být si vědomi stereotypů a způsobů, jakými zasahují do našich schopností chápat jiné lidi a vzájemně na sebe působit. Naučit se dívat na věci z pohledu druhých. Přijmout váhavější (opatrnější) postoj k přesnosti našich úsudků o druhých. Chtít se naučit více o kultuře, původu a prostředí odlišných skupin.

11 Otázky Vysvětlete tvrzení: Problém stereotypů není v tom, že by neříkaly pravdu, ale že neříkají pravdu celou. V poslední době se často mluví o tzv. genderových stereotypech. Vyhledej si, co znamená slovo gender, a napiš typický příklad genderového stereotypu. Čím byla tvoje babička nebo prababička? Porovnej to s tím, čím je tvoje maminka či teta. Změnilo se něco?

12 Úkol Rozdělte se do skupin po čtyřech a představte si, že jste zaměstnanci redakce a vytváříte zajímavou reportáž, jehož součástí bude i rozhovor. Jeden z vás bude natáčet, jeden fotografovat, další psát a poslední vše zachytí diktafonem. Komu by čtenáři vaší redakce nejvíce věřili? Byl by to fotograf, kameraman, ten, kdo napsal článek, nebo ten, kdo nahrál rozhovor na diktafon? Proč bývají mediální sdělení upravována?

13 Zdroje BĚLOHLAVÁ, Eva. Mediální výchova: učebnice pro 2. stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií.1. vyd. Plzeň: Fraus, ISBN [1]


Stáhnout ppt "Mediální obsahy a sdělení"

Podobné prezentace


Reklamy Google